3 Ocak 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Ocak 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 TTT YT 4 Sayfa Ziraatte Yeni Sene Bize zirast bususundaki müşküllerinizi aorunuz. Son Posla'nın «Çiftçir el sizi güçlükten kurtaracaktır. Medeni hayatta, yeni senenin talih getirici bir devir yaşatması için kısmet tecrübelerine girişilir. Herkes senenin başlangıcımı kem- di hayatları Üzerinde iyi bir tesir yapmasını arzu edici hislere ka- pılmaktan nefislerini kurtaramaz. Hayata — bütün yorgunluklarını yüklene yüklene sena sonunu ge- tirmiye muvaffak olanlar candan bir ob! diye bilmek için tali ta- şıyan yeni seneyi basretle bekler dururlar. Evvelâ her aile camiası © senenin sıhhat ve saadet geti- rici bir sene olmasını dilerler. Tabii hayatın mühtaç olduğu sıb- bi ve hisst bu dileğinden sonra İş ve menfaat hayatının dilekleri başlar, Hayırlı işler, menfaatli ve kazançlı neliceler verici çalışma- lar arzu ederler. Her mesleğin bu yoldaki dü- şünceleri tetkik edilirse gayenin ayni hedefe varmaktan başka bir şey olmadığı görülür. Yalnız hedefe ulaştırıcı yollar biribirin den farklı ve dolambaçlıdır. Bazı mesleklerde de büsbütün aykırı yolları takip etmek lâzımgelir. Meslek hayatının bu değişen va- ziyetleri meslekler arasında bir nevi tezat hâsıl eder. Şehir ve kasaba halkının istediklerini köy balkı istemez. Köylünün yeni seneden beklediği talii şehirli teessürle karşılar. Güneşli, tatlı bararetli bir gün ile başlıyan yeni sene güneşli gittiği müddetçe memhun olan — şehirlinin birkaç saat ilerisindeki köylü düşünceli- dir, müteessirdir. Güzel hava istiyen şehirliye mukabil kar bekliyen köylünün araeında ne büyük bir dilek farkı vardır. Güzel havanın — gerinti, eğlence temin etmesi şehirli için hiç arzu edilmez mi?, Fakat köy- lü de, toprağını gübreliyecek en tabli bir kuvvetten mahrum kab- mak İster mi biç. Kar, köylü için en büyük dilektir. Karla başlıyan yeni sene bereket ve mahsul senesi demektir. Bundan daha tabil bir tali eseri var mı- dır?. Kar bhavanın içinde ( Azot ) maddesini beraberinde toprağa saçar - âzot - un çiftçilik haya- tındaki vaziyet ve kıymeti asker- Nk hayatında ( barut ) un kiyme- tine muadildir. Kar torağı kabartır, böcek yumurtalarını, — sürfelerini yakar ve çürütür, toprağın içinde ya- şayan faydalı mikropları besler bu suretle toprağı zenginleştirir. geçimi olmuyanların “iki su bir ekmek — yerini tutar, dedikleri gibi sermayesiz çiftçiler da “iki kar bir gübre yerini tutar, der- ler İşte yeni sene İiçin çiftcinin en büyük dileği 1932 senesi memleketi uzun bir kuraklık ile kastı kavurdu. Hazirandan birim- €i teşrine kadar aylarca yağmur- vuzlak yüzünden me (Anız) bo- zulabildi ne de nadas açılabildi. Tarlalar işlenmedi, tobumlar ekil- medi. Dahal —evvel kış. — ve yaz mahsulâtı değer kiymetini bulamamıştı. Yeni ekim içinde ha- zırlık yapılamamıştı. Ziraat haya- tında gün geçtikçe artan bir sıkıntı başlamıştı. Eğer . ikinci teşrinin yağmurları İmdada gek meseydi kerpiçleşen tarlatar işle- nemiyecek, tohmnlsr atitemie. çamurdan geçmek UKT T YXSON POSTA - gel A” Y YO T A 9 SÜ Halk Kış Geceleri Sinemalara Gide- rek, Top Ceyhan (Hu- Bi a susi)— Şehrimiz | n senelerdenberi bar İ kımsız bir halde idi, sokaklarda imkânı — yoktu. Belediyenin him- meti ile sokakla- rımız tamir edil- mektedir. — Bu itibarla şebrimiz biraz temiz bir bale — gelmiştir. Son senelerde Belediye ve halkın faaliyeti sayesinde — şehrimizin simasında büyük bir değişiklik hâs! olmuştur. Yeni binalar ve yeni İnşaat az da olsa şehrimizi Ceyhanin umuml! manzarası çok - şirinleştirdi. Geçenlerde — şehrimizde yeni bir sinema daha tesiş edildi. Bu sinema da şehirde bir gece hayatı | uyanmazına sebep oldu. Halk, lanarak Eğleniyorlar kış gecelerinde bu sinemaya giderek, aileler kendi ara- larında toplanarak eğleniyorlar, Yak nız balkın ve çift- çinin neş'esini ka- çıran yegâne şey, yağmursuzluktur. Köylü — şehirli herkes daimi bir intizar — içinde yağmur beklemek- tedir. Eğer şu Ebirkaç gün içinde yağmur yağ- mıyacak olursa çiftçinin endişesi daha ziyade artacaktır. Yeni mab- sulân bereketli olması için mutlak sürette yağmura ihtiyaç vardır. Gelibolu'da l Bir Karg:ı_şaîıkta İki Kişi Yaralandı l bi Gelibolu, ( Hususi) — Son günlerde balık avında en çok muvaffak olar ve en çok kaza- nan Nuri ismindeki şahıs balıkçı- lar kahvesinde otururken birkaç kişinin — taarruzuna — uğramıs, bu — vaziyette —de tabancasını kullanmak — mecburiyetinde - kal- mıştir. — Neticede Nurinin at tığı kurşunlarla — Hüseyin — is- mindeki balıkçının topuğu par- çalanmış, © esnada vak'a mahak- linde bulunan ve hâdise ile alâ- kası olmuyan Fazlı isminde bir genç te yaralanmıştır. Nuri ya- kalanarek tevkifhaneye götürü- müş, — mecruhlar — hastahaneye kakdirılmıştır. Antep'te Bahai Tarikatinin Men- tüpları Tevktf Edildi Gaziantep, (Hususi) — Bahai tarikatine mensup olanlar tekrar tevkif edilmişler ve evraklarile birlikte — Adana — mahkemesine sevkedilmişlerdir. Bu — tarikate mensup olup ta Mersin ve Adana gda bulunanlar da tevkif edilmiş- lerdir. Hepsinin mahkemesi bir- den Adanada görülecektir. Tetkik edildikçe tarıkatin intişar sahası genişlemektedir, Tevkif edilenle- rin ailelerinin de bu tarikate messup — oldukları — tahakkuk etmiştir. İzmir'de Yahıgın' Çıktı Zarar 5 Bin Liradır İzmir (Hususi ) — Keçeciler- de büyük Abdülkadir. Paşa ha- nında bir yorgancı tarafından işgal edilen odadan yangın çıkmıştır. Yangın on oda, bir dükân ve bir- depo yandıktan sonra söndürül- müştür. Yanan tüccar eşyasının miktarı beş bin lira kadar tah- min edilmektedir. ——— — ——— cek ve 1932 senesi gider ayak çiftçiyi — perişan ederek geçip gidecekti. Fakat göçen için saadet olsa da ne çareki kalanlar - için fe'âket vardr. Tememni edelim ki riraatte de 10933 senesi hayırlı Çeşı—ne'd; Spor Yurdu Alaçatı Spor- cularını Yendi Çeşme, (Hususi) — Kazamız Genç spor yürdü ile Alaçatı İdman ocağı arasında evvelki gün bir futbol maçı yapılmış ve spor yurdu, 2-4 galip gelmiştir. Oyunda bilhassa kulüp kap- tanı Mehmet Beyle Süleyman B. çok muvaffak olmuştur. ,” Maraş'ta Kuraklık Devam Ediyor Maraş (Hususi) — Bir buçuk aydanberi devam eden kuraklık mezruat Üzerinde tahribat yap- mıiştir. Bu yüzden yeniden zer- yat yapmak zarureti hasıl olmuş- tur. Bk atılan tohumlar toprakta kurumuştur. Diyarbekir'de Su Derdi Malatya, ( Hususl ) — Diyarı- bekirin su derdi halledilmek üze- redir. Nafıa Vekâleti Sular İda- resi Mühendislerinden Necip Bey buraya gelmiş, Abdullah Arap gölile Sultan, Horata, Tahma, Derme sularında tetkikata baş- lamıştır. Bu suların şehre isalesi düşünülmektedir. çe L İ ON ve uğurlu bir sene olsun ve sene başı Tayyare piyangosu her kime düşerse düşsün, lâkin çiftçinin tarlasına da bol bol azot piyam gosu düşsün. — Lütfi Arif , Soma'da Bereketli Olan Zeytin Mahsulü Toplanıyor Soma (Hususi) — Zeytin top- latılmasına başlanılmıştır, bu sene mahbsul geçen senekinden fazladır, bu sene (300) bin okka kadar yağ istihsal edileceği Umit olun- maktadır. Mamafih bu seno yağ- lar para etmemektedir. Piyasaya çıkarılan yağların okkası 22-25 kuruşa satılmaktadır. Bu variyet müstahsilleri müteessir etmiştir, Çünkü yağın maliyet fiyatı satış Hatından çok daha yüksektir. Kasabamırda bir yağ fabrika- # Gda yağ değirmeni vardır. Soma yağları diğer kasabaların yağlarına nisbetle daha iyi ve daha lezzetlidir. Ceyhan'da Hilâliahmer Şubesi Teşkili Ceyhan (Hususi) — On beş gündenberi kasabamızda bulunan Hilâliahmer müfettişi Fahri Bey cuma günü belediyede ahaliyi bir araya toplayarak bir takım eşha- sın salahiyet sahibi - olmadıkları halde hlrılıııhıklıı'tlıı bulundukla- rını bildirmiş ve yeni bir merkez heyeti teşkil ederek cemiyeti tek- rar ihya etmelerini rica etmiştir. Neticede Dr. Fatin Bey Reis, tüccardan Halil Efendi veznedar, Turan Bey de kâtip intihap edik mişlerdir. Elâziz'de 3 Bin Lira İhtilâs Eden Bir Sandık Emini Elâziz ( Hususi ) Palo, Kigi, Çapakçurda kaçakçılık yap- mak için Halebe gidip gelenlere pusular kurulmuş ve kaçakçılar pusuya düşürülmüşlerdir. Kaçak- çılar atlarile ve eşyalarille ya- kalanmışlar, İhtisas mahkemesine sevkedilmişlerdir. Kaçmıya mur- vaffak olan 3 kaçakçı takip edilmektedir. * Palo Sandıkemini vezneden 3 bin küsur lira ihtilâs etmek zannı altında tevkif edilmiştir. Müddei- umum! sandık emininin evinde ptığı aramada ihtilâs edilen 3 nn Hirayı bulmuştur. “Kükunüraeni (3 Memleket Manzaraları ı Karadeniz Sahillerinde Hamsi Bolluğu Mapavri (Hususi) — Karad niz sahillerinin pek makbul pek meşhur bir balğı vardır Hemsi, Balıklardan hamsi, seb zelerden patlıcana çok benzef Patlıcanın dolması olur değil « hamsinin de olur. Patlıcandan me yapıldığı gibi hamsiden d yapılır, patlıcanlı börek — gibii hamsili börek te vardır. Pathean tavası, bamsinin tavasından dah iyi değildir. Patlıcandan — söğül yapılmaz halbuki hamsiden yap hr, patlıcanın çorbası olmaz, h buki hamsinin olur velhasl ham si patlıcandan daha ziyade nevvü kabul eden bir yiyecektir. İşte bütün bu hususiyetlere mali olduğu için Karadenizliler sof: larında hamsiye iyi bir mevki verirler. Bu sene hamsi çok boldür!, kovası yüz paraya stılmakta ola! bu deniz bereketini yiyerek i tihlâk etmek kabil olmad gı (i gübre makamında istimal etme zarureti hasıl olmuştur. Hamsile şimdi kova kova portakal ağaç larının köklerine dökülmektedii Ağaçlara çok faidesi vardır. B ayda burada 3 bin liralık ham satışı yapılmıştır. Ş arîc_ı_îl_a’da Kış Bastırdı, Tren Yol- cuları Arttı Şarkışla (Hususi ) — Havı birdenbire bozulmuştur. İki gü denberi şehre ve civara kar yağ maktadır. Kasabada karın - kal lığı 10 santimetredir. Gerek burada, gerek Tonoes'ti kızamık ve kızıl hastalığı kalımı mıştr.. Kış yüzünden Sıvas Kayasri arasındaki otomobil m! nakalatı durmuş, tren yo ve trenle nakliyat yüzde nisbetinde artmıştır. Karaman'da Türkçe Ezan Okundu Kartaman ( Hususi ) — D burada ilk defa olarak türkcl ezan okumuştur. 34 Kasabamızın buğday tü carlarından Kamer rade ve oğl! Rauf Beyler mekteplerdeki 50 kimsesiz ve yoksul talebeye b aylık ekmek — tevmini taahhi etmişlerdir. son — günlerd * Havalar ziyadesile soğuk — gitmektedi Çiftçi bu — vaziyetten — endil etmektedir. Sokaklarda sular bu tutmuştur. RLT—__ : , Suriye'de Tütün İçin İnhisar Şekli Kabul Edildi —— Şam, 1 (Hususi) — Suriyf hükümeti tütün için inhisar lini kabul etmiye karar vermişti Fakat bu sahada derhal tatbil ta geçilmesi mümkün clamı; caktır. Bu sebeple bandrol şe bir mürldet daha devam edecek Suriye Çiftçisine Yardım Berut, | ( Hususi ) — Surif hükümeti, son günlerde Suri Lübnan — bankasından — isli edilmiş olan beş yüz bin muhtaç çiftçilere dağıtmıya vermiştir.