18 Ocak 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

18 Ocak 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HALKIN. GÖZÜ HALKIN KULAĞI HALKIN DİLİ -— V—Seuo 8 —No 894 * d ı.;-ı telefonu İstanbul — 20203 Son P os 1933 Kdare işleri telefonu: İatanbul — 20203 Fiati 5 kuruş Eskişehir muhabirimiz tarafından gönderilen bu resim Gazi Hz. nin Eskişehiri şereflendirmelerine ait canlı bir intibadır. Resimde Gazi Hı. Eskişehir Halk Fırkası binasından çıkarken görülmektedir. Islahat Nasıl Olacak? — ÇARŞAMBA — 18 Kâüânunusani Gazi Hz. Bugün Bursa'da Tetkikat Yapacaklar Bursa, 18 ( Husust) — Gazi Hz.ni hâmil bulunan Gülcemal vapuru dün saat 16 da Mu- intizar bulunan halk ve Bursadan gelen heyetler Ma- tepe vapurile Gülcemali Mudanya açıklarında karşılamışlar ve Gülcemale girerek Gazi Hz. ne danyaya vasıl olmuş, sahilde tazimlerini arzetmişlerdir. Gazi H runa geçmi arasında iskeleye çıkmışlardır. Gazi Hazretlerini Mudanya'ya kadar teşyi İstanbul — hey'eti — burada büyük Hikmet Paşa ile beraber otomobile binerek eden etmiş, L bundan — sonra Bir Proje Tanzim Ediliyor Ankara, 18 ( Husust ) — Memleketin maarif işlerinin, yeni esaslar dahilinde yürümesini te- min maksadile ıslahat yapılmasına karar verildiğini evvelce bildir- miştim. Yeni alıman haberlere göre, Maarif ıslahatı, tahsil ve terbiye — sahasında çok mühim ve esaslı bir adımı teşkil edecek şekilde olacaktır. Islahat esas- larını tesbit etmek üzere Maarif Vekâletinde teşkil olunan komis- yon, bu hususta mesaisine de- vam etmektedir. Komisyonun mesalsi, uslahat esaslarını ihtiva eden bir proje vücude getirilmek suretile neti- celenecektir. Şimdiki halde Ma- arif Vekâletinin bütün umuml müdürleri, ıslahatın ne şekilde yapılması lazım geldiği hakkında düşündüklerini birer rapor halinde — Maarif Vekili Reşit Galip B, yazarak komisyona vermeleri hu- susunda emir almışlardır. Ayrıca Yunanistan Ermenileri Buraya Gelmek İstiyor 7000 Ermeni Rusya'ya Gönderildi Selânikte eski Ayasofya camii ğ Selânik, 17 ( Hususi ) — Yu- anistanda bulunan Ermenilerin Tmenistana —sevki —muamolesi, İntizamlı bir surette devam edi- Yor. Bu ayın yedisinde sevkedi- len 250 kişilik kafile de dahil olmak — üzere şimdiye — kadar Yunıni,!ılldan ayrılan Ermenile- rin miktarı 7 bini bulmuştur. Daha 10 bin Ermeni vardır ki unlar da sıra ile sevkedilecek- lerdir. Ermenilerin amele sınıfı ile fakirleri Yunanistanı terketmiya meyyal iseler de vakitleri az, çok yerinde bulunanlar, iş tutmuş kimseler kısmen Yunan tabiiye- tine geçip burada kalmayı dü- şünmekte, kısmen de Fransaya hicret ve bilhassa — Türkiyeye dönmek için çare aramaktadırlar. Şimdi, burada — İstanbulyan isminde bir Ermeni papas var- dır ki sevkiyatı bu adam idare ediyor ve Ermenileri Erivana ( Dovamı 8 ini — sayfada ) Maarif umum! müfettişlerinin de komisyon — tarafından bu —me- sele hakkında fikirleri soru- lacaktır. Vekâlet, mektop- lerdeki tedrisat vo terbiye faa- liyetlerinden çok iyi neticeler olınvuasını temin meselesine bü- yük bir ehemmiyet vermektedir. Bunun tahakkuk edebilmesi için de mnarif teşkilâtında mühim mevkiler almış olan kimselerin vaziyetleri tetkik edilmek lâzım- eldiği İleri sürülmektedir. Bu gibi mevkilere yüksek meslek tahsili görmüş ve tecrübe saha- sında iyi yetişmiş kimselerin yere leştirilmesi — şimdiden — takarrür etmiş gibidir. Komisyon, ıslahat projesini en kısa müddet zarfında tanzim edecek ve yeni sene maa- rif bütçesi bu projeye göre tos- bit olunacaktır. Çingeneler Arasındaki Güzel Çocuk Müddeiumumilik Bu Me- seleyi Tahkik Ediyor Birkaç gün evvel, Feriköyün- deki Çl::ıno kulübelerinde, Zeki isminde sarı saçlı, güzel ve nur topu gibi bir Türk çocuğunun gizlendiğini haber vermiştik, Bu neşriyatımızı pazarıdikkate alan müddelumumilik meseleyi tahkik etmiye başlamıştır. Fn çocuğun Çingeneler arasına niçin düştüğü bu tetkikat neticesinde anlaşıla- cak ve yavrucuk Çingenelerin elinden kurtarılacaktır. Adana'da Zabıla Vak'aları Adana (Hususi) — Şehrimlz- de son bir sene zarfındaki zabıta vak'aları geçen azalmıştır. 931 vak'a olduğu halde, 932 de 1856 vak'a tesbit edilmiştir. Bir Facıanın Maznunu Londra 17 — Bu ayın 13 ünde yapılan vahşiyane bir cinayet bütün mzeteleri — heyecana — düşürmüştü. 'zun takibattan aonra ele geçirilen cani mevykuf bulunduğu höcrede ölü bulunmuştur. azretleri Gülcemalden Maltepe vapu- ve halkın heyecanlı tezahüratı halinde veda Ali Aarzı Reis almışlardır. Bursaya hareket etmişlerdir. İstikbalciler otomo- billerle Gazi Hz. ini takip etmişlerdir. Mudanya ile Bursa başa taklarla donanmıştır. Gazi Hz. kendilerini yolda karşılıyan Ziraat Mektebi talebesine oto- mobilden inmek suretile iltifat etmişlerdir. Büyük Rois doğruca Çekirge'deki köşklerine teşrif etmişler ve merasim arzu etmedikleri için köşkte yalaız Belediye Reisi Muhittin B. tarafın- dan karşılanmışlardır. Gazi Hz. Eskişehirde bulunduğu zaman şeker fabrikası hakkında tetkikat yapmışlar ve izahat arasındaki yol baştan Yâzılan İlmîr _Eserle'ı—' Yüzde İkiyi Geçmiyor! Buna Mukabil Geçen Sene İstanbul'da 739 Plâk Doldurulmuştur FETEE İlmt eser kıtlığı karşısında plâk bolluğa İstanbul'un muhtelif sahalarda bir senelik —neşriyat miktarını öğrenmek cidden çok meraklı bir şeydir. Yeni Matbuat Kanunu- nun tatbikinden evvel İstanbul' daki neşriyatın hakikt miktarını anlamak biraz müşküldü. Fakat yeni matbuat kanunu her türlü neşriyatın Müddeiumumilliğe ikişer nüsha verilmesini mecbur! tut- tuğu için, İstanbul'un bir senelik gazete ve kitap neşriyatını Öğ- renmek mümkündür. Yapılan bir iştatistiğe göre geçen 932 senesinde Müddeiumu- miliğe muhtelif lisanlarda çıkan 8395 tane gündelik gazete ile 444 tane aylık, 186 haftalık, ( Devamı 8 incl sayfada ) Almanya'da İngiliz Casusları Almanya'da Bomba Gibi Patlayan Bir Telgraf Yazan: — Berndorf Bu yazımızın bugünkü kısınında İagiliz casuslarının, Alman Erkânı Har- biyesini şaşırtan ve hayli kızdır 9 uncu sayfamızı açımız, bir oyunlarını okuyacakaunız. Lütfen