17 Ocak 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

17 Ocak 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

GÖZÜ KULAĞI DİLİ 893 GALKİIN HALKIN HALKIN — Sene 3 — No: Yam işleri telefons İstanbul — Z2ÜZ03 — SALI — M.Zaimis VeM. VenizelosSui- kastten Nasıl Kurtuldular Selânik, 16 (Husust) — İstan- bul'da intişar eden Türk illüstre isimli Fransızça ve resimli gazete- muharrirlerinden — olduğunu söyliyen M. Asema namında bir zat, bundan bir hafa kadar evvel Yunanistanın —Peşte — sefaretine müracaat ederek — Yunanistana karşı beslediği muhabbet saikasile ve kendilerini pek ziyade alâkadar edeceğinden — emin * bulunduğu kaydile mühim bir sır tevdi ede- ceğini bildirmiş, bunun Üzerine sefir tarafından kabul edilmiştir. M. Asecma'nın sefire beyanatına göre, Sofyada, bir lokantada yemek yerken bir tesadüf eseri olarak sözlerini dinlediği ve anar- gist teşkilâtına mensup oldukla» rını anladığı bir Rus, bir de Bulgar anarşistin Yunan Cümhur Reisi Zaimis ile M. Venizelosa sulkast — yapacaklarını — işittiğini ve bir gazeteci gayretile bunları Poşteye kadar — takip ettiğini, tasavvurlarını tahakkuk ettirmek Fabrikacılar, Makine İçin Gümrük Vermeyecek Mi? İhbarı Yapan İstanbullu Bir Gazetecidir ğ Yunan Cümhur Reisi M. Zaimis ve M. Venizelos Özere Atinaya Üzere bulunduklarını da hareket etmek ilâve etmiştir. Yunanistanın Peşte sef- ri, Öğrendiği malümatı Atina'ya bildirmekle para koparmak bir. ihbarda beraber, saikasile böyle bulunmuş bu xzatın olması ihtimalini de ileri sürmüştür. Hâdiseye bilâhara vakıf olan Selânik gazeteleri, epey uzun neşriyat bir suikast teşebbüsüne böyle bu Ankara'da lî&')î'ie Bir Cereyan Ankara, 17 (Hususi) — İktısat Vekâletinin gösterdiği lüzum Üze- rine muhtelif ticaret odalarında teşekkül etmiş kontenjan komls- Yonlarının raporları vekâlete gel miştir. Ba raporlarda memleketin hangi cins makinelere muhtaç olduğu de tesbit edilmiştir. Sar Hayiin inkişafına büyük bir ehem- miyet veren İktısat Vekâleti muhr taç olduğumuz makine nevileri Üzerinde tetkikat yapmıştır. Varır lan neticelere göre, Türkiyenin ha bizçok sınal mücsseselere Muhtaç o'duğu anlaşılmaktadır. Sabayiin tesisine imkân ver- Mek üzere Kredi Bankamı kanunu 'e ilga edilmiş olan makine güm- Muafiyetinin — tekrar ladesi *trafında kuvvetli bir cereyan Recai Beyin de böyle bir kanaat Söz Derleme İşleri -' GNT , SD | g R Gümrükte Ambalâj halinde bekleyen makinelerden bir kısmı izhar — ettiği İleri sürülmektedir. Bu vaziyet karşısında makineler- başladığı söylenmektedir. Hatta | den gümrük vergisi alınmamak yeni Sanayi Umum Müdürü Ali | üzere yeni bir kanun lâyihası K 4 Te hususta yapmışlar, Var M hazırlanması heklenmektedir. yi Vali di iyasetindeki Söz Derlema heyeti dün ilk :'l;ı My':ı;'::.ı nhneh’::ıx.:ân:l .ııyfııııdı tafsilât vardır. vermediklerini kaydet- mişler, — M. —Asema ismin- deki — gahsın — eyvelce Yuna- nistan — hududu — haricine çe karıldığını, Bundan dolayı, her- hangi bir iğbirarla Yunan efkâ- rını telâş ve beyecana vermiş olabileceğini yazarak epey gi- rültü yapmışlardır. Halbuki son günlerde Yuna- nistanın Sofya sefaretinden —Atl- ( Devamı 10 uncu sayfada ) ihtimal SON DAKİKA Gazi Hz.nin Seyahatleri Memlaket dahilinde tetkik ve- yahatine çıkmış olan Retsicüm- hur Ha. dün öğleye yakın Eski. vehiri şereflendirmişlerdir. Gazi Hiz. nin seyahatlerine ait son dakikada aldığımız telgraf ha- berleri 3 üncü sayfamızdadır. Cenup Hududunda Suriye İle Müştereken Gümrük Binaları Yapılacak Berut, 16 ( Husust ) — Surk ye Rüsumat Umum Müdirliğinde toplanan bir komlsyon Türkiye « Suriye bududu — civarında inşa edilecek gümrük - daireleri hak- kında müzakerelerde — bulunmuş- tur. Alınan malümata nazaran Türkiye İle Suriye hükümetleri budutları özerinde — müştereken gümrük binaları — İnşa edeceke lerdir. Bir Konyalı Suriyede Yakalanarak Hü- kümetimize Teslim Edildi Berut, 16 (Hususl) — Mahmut Esat isminde bir Konyalı polis tarafından tevkif edilmiştir, Bu adam geçen sene Konyada bir cinayet Işliyerek buraya kaçmış, fakat Türkiye hükümetinin talebi üzerine yakalanarak Türkiyeye gönderilmiştir. Meclis Reisi Adana, 17 (Hususl ) — Millet Meclisi Reisi Kâzım Paşa per- şembe günü şehbrimize gelecek- lerdir. 17 Künunusani larını Son Posta 1933 Kdare işleri telefomur İatanbul — 20203 Fiati S kuruş Telefon Şirketinin Yanlış- Kim Doğrultacak ? Şirket İstanbul Halkını Başka İşlerde De Zarara Telefon şirketinin yanlış he sapları saymakla tükenecek gibi değil., Geçen gün yine bu sütun- larda şirketin otomatik telefon hikâyesinden bahsetmiş, bu yüz- den şirketin kasasına baksız ola rak giren 400 bin liranın İstan- bul halkının cebinden nasıl - çık- fığını göstermiştik. Fakat bu hi- kâye burada bitmiş değildir ve hi- kâyenin gerl tarafı daha garlptir. Otomatik telefon hikâyesini anla- tırken demiştik klı Şirket ot matik telefon yapmak taahhüdile 929 senesinde telefon ücretlerine yüzde on zammetti. Fakat otomar tik tesisat bu zam ile birlikte başlaması — lâzımgelirken böyle yapmadı, aradan uzun seneler geçti, nihayet İstanbul tarafının telefonlarını geçen senenin son- larında, Beyoğlu ve Kadıköy ta- Sokmuştur Şirketin Müdürü M. Vatson (sağda) rafınınkileri de birkaç ay evval otomatik şekline soktu. Şunu da söyliyelim ki henüz bütün tele« fonlar — otomatik bir vaziyete (Devamı 8 Iai sayfada ) Telif Hakkı Meselesi Herkesin Canını Sıktı Muharrirler Buna İtiraz Ediyor Abidin Daver, Ali Canip ve Reşat Nuri Beyler Dün Ankara mubhabirimizin telgraf haberi olarak kısaca yaz- mıştık: fransızca ve almancadan türkçeye tercüme veya adapte edilecek eserler — için bundan sonra o eserlerin —asıl muharrir« lerine tolif bakkı vermek lâzım- gelmektedir. Fakat bu mesele memleketin ilim ve kültür vaziyetini — çok yakından — alâkadar ettiği İçin Maarif Vekâletinin, — böyle bir mecburiyetin önüne geçmesi hu- susunda teşebbüse — başladığını bildirmiştik. Filhakika bugün çok — muharrirlerimiz — everlerini başka lisanlardan tercilme veya adapte suretile vücude getirmek- tedirler, Diğer taraftan ilim adamlar- mızdan bir kısmı kendi meslekle- rine ait eserleri ekseriya tercü- me suretile yazmaktadırlar.! Bü. tün bunlardan ayrı olarak bugün ilm! ve edebi birçok ecnebl eser- lerine muhtaç bulunduğumuz da ilerl sürülmekte — ve bu vaziyet karşıstında ecnebi eserlerin mu- harrirlerine telif| hakkı verilme- sinin Önüne geçilmesi istenilmek- tedir. Biz başlıca muharrirleri- mizin bu mesele — münasebtile ( Devamı 8 inci sayfada ) Almanya'da İngiliz Casusları G Yazan: — Berndorf Hüâdisenin cereyan ettiği Vilkelmshafen Umanı ( Yansını Lütfen B unau sayfamızda okuyunuz |