17 Ocak 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Ocak 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Burdur Asri Bir Şehir Olmuştur Burdur, Orta Anadolu'nun göller mıntakasında — kurulmuş şirin bir şehirdir. Şehir müthiş zelzele ve yangınlarla çok sede- lenmiş ve felâket görmüş, fakat bu tesirler onun yenileşmesine ve asrileşmesine yardım etmiştir. Kudretli mühendislerin çizdiği şehir haritasile Burdur'un eeki manzarası değişmiş, eski dar ve dolaşık sokaklar, dam evler ye- rine, geniş caddoeler, wsri evler, beton binalar kalım olmuştur. Bilhassa birkaç sene evvel baştan başa betonarme olarak yapılan çarşısı Burdur'a gelen yabancıs ların derin hayret vetakdirlerinini celbetmektedir. Burdur halkı çok çalışkandır. Halkın hemen hemen dörtte biri san'atkârdır. Bilhassa ol san'atları çok müterakkidir. Alaca denllen | muhtelif cins dokuma tezgâhları mütemadiyen çalışır. Bu tergâhlar yalnız vilâyet balkını değil, civar, vilâyetlerin de ihtiyaçlarına cevap vermektedir. Her bhafta kurulan vasat! beş on bin — top alaca satılır ve harice yollanır. Burdür köylüleri ve şehrin yarıdan Fazlası bu dokumaları giyerler. Yerlı malına reğbet Bur- durda ezell bir itiyattir. Burdur. külliyetli afyon ve gülyağı istihsal eden, hububat yetiştiren bir vilâyettir. x»» Kırkağaç'ta Zevce Katili Bir Firari, Birl Kadının Burnunu Kesti Kırkağaç, (Hususi) — Burada bir facia olmuş, zevce katili bir firari kasabaya gelerek akraba- larından Hamide isminde bir genç kadının burnunu kesmiştir, Bu kanlı vak'ayı yapan adam Mehmet Ali isminde iki sene evvel karısını öldürerek kaçan ve bütün taharriyata bulunamıyan bir adamdır. İki sene Öötede beride — dolaşarak hüdisenin — unutulduğuna veren Mehmet Ali larda şehre inmiye, bu inişlerde de akrabasından Hamide Han- mih eviac uğramıya başlamıştır. Bu geliş ve gidişlerde do Hami- denin hoş görülmiyecek — bazı hareketlerde bulunduğuna zabip olarak şüphelenmiştir. Mehmet Ali #son gelişinde Hamideyi evde bulamamış Haml- denin nezdinde bulunan kendi çocuğuna sormuş: — Bitişik — komşuya Cevabını alınca : — Git çağır emrini veımiç)_ bu müddet esnasında da bir ip” hazrlayıp bodruma - inmiş ve saklanmıştır. Hamide eve gelince Mehmet Ali saklandığı yerden çıkmış, kadının Üzerine hüöcüm etmiş, elini ayağını sağlamış, bağladıktan — sonra — mangalda kızdırdığı şişlerle şişleyip öldür- mek istemiş, fakat Hamidenin : — Gençliğime acı, kıymua bava diye yalvarmalarına taham- mül edememiş, şişlemekten vaz- geçmiş, maamafih cezasız da bırakmak istemediği için kadım- cağız'n burnunu kökünden kesip kaçmıştır. Jandarmalar bu kadın düşman mı aramaktadır, Hamide hastaneye kaldırılmıştır. | tün | pazarda | | | Gece D di; rağmen | öel karar | son zamam | gitti! | astamnuİ_zcileriSeyahatte BuSeyahat Kastamonu Ve Taşköprüde Kastamonu (Husasi) — Kar- tamonu — Lisesi izcileri kıymetli müdürleri Nuri B. ve muallimlerile birlikte Taşköp- rü'ye yaya bir seyahat yaptılar. İzciler daha se- yahate çıkarken muntaram yürü- yüşlerile ve yek- nesak kıyafetle- rile şehirde bü- yük bir hareket uyandırdılar. Bü- halk — işini gücünü bırakıp dükkânlardan fır- layıp, pencerele- re koşuşuyor. ve izcileri alkışlıyordu. Kastamonu bir bayram yerine dönmüştü. İz- ciler hareketlerinden Üç buçuk Bsaat sonra Ayvalı'ya varmışlardı. Köylüler kendilerine hâs misafir- perverlikle izcileri — selâmladılar. Akşam yemeği burada yenildi. manevra yapıldı. Ertesi gün saat sekizde tekrar hareket Beypazarı'nda Kadınlar Yerli Dokumalara Rağbet Etseler.. Beypazarı (Hususi!) — Umumi buhran burada da tesirinl gös« termiş, —memleketimizin yegâna servetini teşkil eden liftik, yün, afyon, av derisi ve pirinç müş- terisiz kalmıştır. Satılanlar da yok fiatine gitmektedir. Bir taraftan bu suretle kazanem — azalması, taraftan bazı — kadır- ların fantazi ve moda - İiptilâsı Beypazarında hissedilir bir para sıkınlısı doğurmuştur. Hanımla- mımız burada dokunan ve cidden nefis olan yerli dokumalarımıza rağbek etseler hem para sıkin- tısı azalacak, hem de memleketi- mizin mamulâtı İçin bir İstihlâk yolu bulunmuş - olacaktır.. Yeni teşekköl eden Halk Evinia bu vadide faaliyet yapacağı tahmin edilmektedir. Hayrabolu'da Ziraat Bankası Çiftçiye Para Veriyor Hayrabolu, (Hususi) — Bura-« da mebzul miktarda kar yağmak- tadır. Bir iki saat zarfında karın irtifar 15 - 20 santimetreyi bul- muştur. 4 Zirant Bankası hergün çiftçiye para İkrax etmekte ve bu münasebetle gece yarısına kadar mesai yapmaktadır. Bu sene havalar iyi gittiği İçin tar- lalara fazla tohüum ekilmistir. Zahire Fiatleri para ederse bu sene çiftçinin yüzü gülecektir. Şarkışla'da Kızamık Şarkışla ( Hususit ) — Şehri- | mizde kızıl hastalığı çıktığı hak- kındaki şayralar doğru değildir. Yalnız kazamık hastalığı vardır. Büyük Bir Alâka Uyandırdı İzciler seyahate çıkmadan evvel. x işaretile gösterilen zat Lise Müdüri Nuri Beydir ! edildi, bir müddet sonra Taş- | köprü göründü. | 5 sene evvel çıkan yangının | yaptığı tahribat hâlâ Taşköprüde | görünür, bu yangında bin hane- | den Üç yüzü yanmıştır, yeniden 400 ev yapılmıştır. Taşköprü mü- tavazı ve sakin bir yer. Taşköprüda ilkmektep ixcile- ve bir çay siyafe- H verdi, bir ax conra Taşköprü belediyesi — de izcilere bir ziya- Fot verdi. Ertesi gün Zimbilliye gi- dildi. Ertesi gün Kastamonu lisesi Izcileri Taşköprü halkı bir. müsa- mere verdiler ve pek çok — alkış- landılar, Ve Kas- tamoniye avdet ettiler, YaşKöprü nasıl yerdir? Taşköprü Ro- ma ve Bizans eserlerile — dolu bir yer.. Bilhassa burası Selçukiler zamanında çok büyükmüş.. Bu mıntakada birçok | heykeller ve sütun başlıkları bulun- muştur. Taşköprüde kendİr istihsa- lâtı çok fazladır, burada bir fabrika kurulursa cıvar halkı çok mem- | nun olacaktır. Taşköprü tiftiğinin Kastamonu ve İstanbul piyasar sında mühim bir mevkii vardır. l_'l-“okat’ta Güzel Bir Temsil Verildi ğ ; Temsilda bulunan talebaler Tokat ( Hususl ) — Örtamektep talebeleri Halkevi sinemasında Alparslan piyesini temsil etmişler ve çok muvaffak olmuşlardır. Mü- samerede şebrimizin güzide zevatı hazır bulunmaştur. , Antep'te Havalar Kurak Ve Soğuk Gidiyor Gaziantep (Husust) — Biz iki aydanberi yağmur yağmaması zür- raı endişelere sevketmiş, kuraklık yüzünden ekilen tohumların hed- rolduğu, bir yağmura mütesakip yeniden tohum ekilmesi icap et- tiği anlaşılmıştır. Hububat fiat- larında hissedilir. bir yükseklik vardır. Soğuklar da şiddetlidir, İncir ve nar :» açlarının kuruya- cağından korkulmaktadır. Bahatlik Maznunları Gaziantep (Hususi) — Babhal tarikatine meusup oldukları için Birecik'de yedi kişi tevkif edilmiş buraya — getirilmişlerdir. Bütün Bahailerin mubakemeleri Adana ağır ceza mahkemesinde yapı- Tacaktır. Maraştaki Misyonerler Maraş, (Hususi) — Şebrimlz- deki misyonerlerin muzr — din propagandaları yaptıkları ve Mi- lâdı İsa yortuları münasebetile şehirdeki gençlere Mezamir isimli kitabı dağıttıkları baber alınmış, Emniyet Müdürlüğü — tarafından tahkikata başlanılmıştır. | — Malatya'da Muallimler Köyler'de Mü- samereler Veriyorlar Malatya ( Husust) — Tayyare Cemiyeti reisi Sait Bey ilkmek- teplerde okuyan yetim va irfak talebeler menfaatine bir müsa- mere tertip etmiştir. Cümhuriyet sinemasında yapılan bu müsa- merede küçük — mekteplilerimiz rol almışlar ve çok muvaffak o- muşlardır. Müsamereye hemen bütün — Malatya halkı gitmiştir, Malatya — muallimleri de — Ma- latya köylülerinin tenvirine hlz- met maksadile her köyde ayrı aytı. müsamere tertibine başlar mışlardır. Köylüler müsamereler- den çok - istifade etmekte ve tekrarını istemektedirler. Maarif Müfetlişleri Silitkeda Silifke ( Hususl ) — Maarif Vekâleti müfettişlerinden Harı- nürreşit ve Sılıhat müfettişi Nebil Beylerle — arkeoloji mütehassısı Remzi B. şehrimize gelmişlerdir. Remzi B. Halk Evinde muallin: lere bir konferana vermiştir. I İktısat I Üzümlerimizi Nıçın v Satamıyoruz? 1912 senesinde Türkiye 52 bin ton, Kaliforniya 8 bin ten, Yunanistan 106 bin ton Avstu- ralya 500 bin ton Ürüm İstibsal ediyodu, 925 senesile 931 senesi aramında vesatl senelik — istihsal Türkiyede 45 bin tona İnmiş, Kaliforniyada İse 245 bin tona, Yunanistanda 120 bia — tona, Avosturalyada ise 50 bin tona çıkmıştır. Türkiye 'ıstihsalde geri- kdiği gibi, satış piyasalarında da yerini kaybetmektedir. En mühim iki müşterimiz olan İngiltere ile Almanya'ya bakalım: Türkiyae'nin 1912 senesinde İngil- tereye yaptığı Üzüm ihracatı 21 bin tondu. Bu Ihracatile Türkiye diğer memloeketler nrasında birinci gelirdi. Harbi müteakıp İngilte- re'de Üzüm İstihlâki hemen iki misli arttığı halde Türkiye bu fırsattan İlstifade edememiş ve Türkiye'nin Ihracatı Üç misli düşmüştür. Alınanya'ya üÜzüm — ihracında birincilik mevkümiz baki olmakla beraber, vaziyetimiz şöyle olmuş- tur: 1926 da Türkiye - Almanya Üzüm ithalatının. yüzde G3 ünü veriken 930 da yüzde 54 ünü vermiştir. Halbuki Yunanistanın hissesi 926 da yüzde 13 iken 930 da yüzde on dokuza çıkınıştır. Hamburg piyarasında rakip- lerimizin mükemmel propaganda teşkilâtları, mükemmel satış orga- nizasyonları vardır. Rakiplerimiz hem İstihsal hem satış şlerini oı?ınııe etmişlerdir. ! bizde Bu sahada devlet ve fertler müş- tereken çalışmaktadır. Halbuki, diğer — mahsullerimizin olduğu gibi Üzümün de satışı başı boştur. Üzümlerimiz, irill ufaklı mutavassıtların hitekârlık- larına mevzu olmaktadır. Bugün Hamburg piyasasında Girit üzümleri pahalı nevile- rimize, İran Üzümleri de ucuz nevilerimize rekabet etmektedir. Bizim üzümlerimiz ise, mutavas- sıtların fazla kâr etmek hırsla. rından dolayı pahalıya satılmak- tadır. Rakiplerimiz, iyi ambalâj, iyi Fiat, iyi organizasyonla bizi piyasa harici bırakmıya çalışıyor- Jar ki, verdiğimiz rakamlar, bu işte ne kadar muvaffak oldukla» rını göstermiye kâfidir. — İ.H Antalya'da Şimendifer Yapılması Ka- rarı Sevinçle Karşılandı Antalya ( Hususi ) — Antak ya'ya şimendifer yapılmasına karar' verilmiştir. Bu haber meb'asumuz Rasim B. tarafından telgrafla bildirilmiş ve bütün memlekette büyük bir sevinç uyandırmıştır. Bu münasebetle bir miting ya- pılmış, Gazi Hazretlerine ve Baş- vekil Paşâya memleketimize teş- rifleri için telgrafla istirhamna- meler gönderilmiştir. Maraş'ta Bir Kaçakçı Yakalandı Maraş ( Husust ) — Maraşın Oba köyünden Hasanın Suriye'dea kaçak eşya getirciği baber alın- mış, evinde arama yapılmış, ne- ticede 125 okka kına 68 ceket yakalanmışlır. Hasan ihtisas mabr kemesine verilmiştir. Tokatta Bir Kalpazan Yakaland Tokat ( Hususi ) — Buradt sahte yirmi beşlik imal eden bir kalpazan yakalanmıştır. Bu kalpazan Celep oğullarım” dan Şevketle şeriki Kâmildir. | |