20 Ocak 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

20 Ocak 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

aa ı , ı BDünya Hüâdiseleri î— İtalya'da Milyonerlerin Adedi * Tribuna ,, gazetesi, Maliye | 75 Bin Mit| Nezaretinden ab- dığı malümata ls- yöner Var | tinaden kalyan zenginleri hakkında bazı ttalümat vermektedir. Bu malümata naza- ran İtalyada 15000 milyoner mev- cuttur. Bunların mühim bir kısmı 10 milyon ile 100 milyon arasında soervete maliktirler, Bazıların ser- veti daha fazladır. Milyonerlerin çoğu Lombardiya, Toskan, Piye- monte ve Jenovada bulunmakta- drlar. Romalı milyonerlerin ser- eti eskisine nazaran çok eksil- miştir. Yalnız Cenupta Sicilyada milyonerlerin adedi gittikçe art- maktadır. lk resmi istatistiklere - nazaran İngilterede . 1932 — senesinde Bir Senede ı':"k“ıl gılınl.yol sa azaları -netice- Ksç Kişi sinde 6.651 kişi ldü? ölmliş ve 206410 kişi yoralanmıştır. Bu kazaların adedi 184.268 dir. 1931 öenesinde vuk 3 ge'en kazaların adedi 181.077, te.efat miktarı 6.691 —ve mecruhların adedi 202.119 idi. >t Şimdiye kadar Amerika'da, İngilterede —olduğu gibi polisliğe — ancak iriyarı, güçlü kuv- vetli adamlar kas bul — olunurlardı. Şimdi Amerikada polisliğe ancak zayıf ve küçük boylu kimseler kabul edilmektedir. Eski polis- lere de kısa bir zaman içinde zayıflanmaları bildirilmiştir. Kısa bir zamanda resmen tesbit edilen kiloya inmiyen eski polis memur- larının vazifelerine nihayet veri- kecektir. Bunu ilk olarak tatbik e.miye başlıyan Minneapoliş şeh- ri. polis Müdürü — gazetecilere şunları söylemiştir: “Bu iş çoktan yapılması lâznmgelen bir şeydi. Caddelerde — seyrüseferi — idare eden memurlar şişman oldukları için kalabalık etmekten başka bir şeye yaramazlar. Bunlar yo- lun yarısını kendileri İşgal eder- ler, haydutlarla mücadelede de Şişman ve iriyarı polisler mükem- mel bir hedef olmaktan başka bir İşe yaramazlar. Seyrüseferi idare edecek polislerin kuvvetli we şişman olmalarına lürüum yok- tur. Zayıf ve fakat çevik me- murlar daha iyi iş görürler., Şişmanlar Polislik Yapamaz Iıgîlizlerîn Kris Massi isminde maruf bir romancısı vardır. Yardığı romanlar sayesinde çok para kazı- nan ve maruf giliz muharriri Vels'in yakın dostu olan Kris Massi tam ma- masile bir verseri hayatı yaşa- maktadır. Bu muharririn ne urdu vardır. ve ne mekânı. O, înndıı nn kuytu köşelerini ken- disine mekân ittihaz eden sefildir ve serserilerle yatıp kılhr Kris Massi hayatından hiç "şikâyetçi değildir. Mütemadiyen ve biribiri arkasına roman yazar, Bu re- manlar sayesinde kazandığı müt- hiş parayı da, on parasına do- kunmadan hayır müesseselerine verir. pek * inde — Nankin hükümeti Şanghay civarında muaz- Meçhul Çin| zam — bir abide Müksi yapmıya — karar eri vermiştir. Abide, geçen sene — Japolarım ha'ya bücum ıtüklı!i:mıdı îı.ını'nnth'q harbin vuku bulduğu Şapey ci- varında — yapılacaktır. Abidenin altında —Japonlarla vuku bulan barplerde telef olan meçhül Çin askerlerinin merarı yapılacaktır. | antikacı Nişan Efendi A US SEA DŞ AAA aa ea ye— ANTİKACILIK SONUYOR MU? Merkebin ÜzerindekiPalanda Kıymetlı Bir Isfahan Halısı Vardı! Bır Buçuk Liralık Merkebi Hemen Üç Bu Uç Buçuk Liraya Aldım! Antikacılık eskiden — büyük kâr bırakan bir san'at ve ticaret şubesi idi. Bu yüzden memle- ketimize milyon- lar girerdi. Maa- lesef son sene- lerde bu san'at ve ticaret te dur- gun bir vaziyete gelmiştir. Memleketimiz eski ve eserler ve kalar çok — zengindir. Bilhassa İstanbul ötedenberi an- tikâ' ihracile beyaelmilel şöhret almış bir şehirdir. — İstanbulda antikacılık yaparken Fransa ve Amerikaya giderek milyoner olan birçok kimseler vardır. İstanbul'- vn antikacılık vaziyeti hakkında dün bir muharririmiz muhtelif mağaza — sahiplerile ve meşhur antikacılarla görüşmüştür. Aldığı cevap umumiyetle İstanbulda son zamanlarda antikacılık vaziyetinin çok fena olduğu merkezindedir. Nişan Efendi Ne Diyor? Nuruosmaniye'de Çuhacı hanı eaddesinde 15 - 17 numarada şunları söylemiştir : Antikacılık İstanbul'da eski- den çok tatlı ve kazançlı bir meslekti. Herşey alır ve hepsine müşteri bulur, satardık. Bugün piyasaya antika gelmiyor ve gelenler de müşteri bulmuyor. Halbaki Türkiye* toprakları eski medeniyetlerin anası olduğu için dünyanın en zengin hazineleri bizim memleketimizde bulunur. Antikacılık ihmal edilmemelidir. Topraktan çıkan ve tesadüfen ele geçen bu eserler ihraç edi- lince memlekete pek çok para giriyordu, - Antikacılık memleke- tin iktısadiyatında mübim rol oynar. Tasavvur ediniz, topraklan çıkan eski bir altın lira buğün bin liraya kadar müşteri bulabilir. Eskiden Anadolmun içlerine kadar dağılan ve eski - eserleri tophyarak - İstanbula getiren bir zümre vardı Şimdi bunlar yoktur. Eserlerin Kıymeti Anla- şılmıyor! Halkımız da eski eserlerin kıy- metini lâyik olduğu şekilde anla- mamıştır. Meselâ hâlâ Anadoluda eski kabirlerde kıymetli (gözyaşı) şişeleri çıkıyor. Fakat köylü bu- nu yıkıyor veyahut üzerinde (gâ- vur bebesi) resim var diye kır- yor. Halbuki bu şişeler yıkanırsa kıymetini kaybeder. Eski Bizans Kurşunları İstanbulda ve bilhassa Kum- kapi sahillerinde lodosla günler- de eski Bizans mühür kurşunları çıkardı. Biz bunları eskiden bir altın liraya alır satardık. Şimdi getiren ve toplıyan yok. Olsa da bir kâğıt liraya ancak müşteri buluyor. Bu Bizans kurşunlarını eskiden Rusya çok çekerdi, Eski İskender, Filip Kizikos, Lâpseki ve Kırım paraları - içle- rinde 400-500 lira edenleri pak Bir antikacı dükkâniniın camekânı çoktur. yalnız bizim memleketi- mizde çıkardı. 1910 senesinde antika toplamak için Karamana gitmiştim. Merkebin üzerindeki Palan! Hayvan pazarında bir köylü merkep satıyordu. Merkebin Üze- rindeki eski bir palan nazarı dik- katimi celbetti. Çünkü bu palanın üzerinde çok kıymetli bir Isfahan halı parçası vardı. Yalınız palanı istesem köylünün nazarı dikkatini celbederdi. 1,5 Hiralık merkebi 3,5 altın liraya aldım. Merkebi orada bir sakaya hediye ettim. Palanın üstündeki parçayı İstan- bulda 27,5 altı Hraya gattım!,, A gop Kelekyan Et. Diyor ki: Kapalıçarşıda bir dükkânda elli senedenberi antikacılık yapan ve İstanbul antikacılarının piri telâkki edilen Agop Kelekyan Efendi de fikirlerini şöyle anla- tıyor: *— Elli senedenberi şu dük- kânda antikacılık yaparım. Fakat son senelerde antikacıların vazi- yeti çok fenalaşmıştır. Kardeşlerim Milyoner Oldu Eskiden Avrupadan ve Ame- rikadan mütehassıs ve amatör antikacılar gelir, seyyahlar uğrar ve çok satış yapardık. Benim yetiştirdiğim iki küçük karde- şimden Ohannes Kelekyan Pa: riste, Dikran Han'da Amerikada antikacılık yüzünden milyoner ol- muşlardır. Mısır'da şubeleri var- dır. Onlar kaba ve mümbit top- rağa düştüler ve yetiştiler, Fakat ben burada ihti- Ö sasıma ve bilgime n rağmen çok bir şey kazanmadım. Dünyanın — kıy- metli antikaları bizim memleke- timizde çıkar. Ben eskiden fazla rağ- bet — karşısında anadolu'ya anti- ka aramıya çe kardım. 350 Liralık Kâsel Şam'da bir ak tın İiraya ald- ğgım bir küseyi İstanbulda (350) Hraya sattım. Musul'da buldu- ğum ve 30 İliraya aldığım ufak bir İran seccadesini burada (300) liraya verdim. Eskiden İstanbul'da da bir çok kolleksiyoncular var- dı. Şimdi © meraklılar da kak- madi. Bugün birisi eski kırım parasmı — getirdi: (900) lira istedi. Hakikaten kıymetli bir para idi. Fakat alan yok. Eskiden Ana- doludan torbalarla eski para getirildi. Şimdi İse gelmiyor. Türkiyede Antika Kalmadı Mı? Sonra bazı gazeteler Türkiye- de Antika kalmadı diye yazmış- lar. Bu aleyhimizde bir propa- ganda oldu. Bu neşriyat ecnebiler ve seyyahlar özerinde fena tesir yapmışlır. Türkiyede antika : tü- kenmez ve tükenmemiştir. Rica ederim bunü tashih ediniz. Tür- kiye kadar eski eser itibarile dünyada zengin bir yer yoktur, , Seyyah Gelmiyor Antikacı M. Meriski fikirlerini şöyle ifade etmiştir: Seyyahlar ve antikacılar eskisi gibi gelmi- yorlar. Binaenaleyh antikacıların vaziyeti hiçte iyi değildir. Geçen sene İstanbula yalnız (11) seyyah vapuru gelmiştir. Evvelisi sene (54) daha evvelisi sene (60) vapur gelmişti. Bu sene gelecek seyyah vapurlarının adedi (8) i geçmiye- cekmiş. Amerikalı ve Avrupalı seyyablar bizden en ziyade akik, yakut gibi renkli şark taşları işlemeli havlu vesaire alırlardı. Darülfünunda Sömestir Tatili ” Darülfünun dünden itibaren sömestir tatiline girmiştir. Talebeler rmi gün tatil yapacaklar, müteakiben yaz devresi tedrisatı cdıyıcıktır. Bu resim Hukuk Ffakültesinin bir sınıf.nda dün kış devresinin son dersi verilirken “Son Posta,mın fotoğraf muhabiri tarafından alınmıştır. ' Geçen Bilmece- mizi Doğru Halledenler Birer Kitap Alacaklear, Hasköy Okmeydanı caddesi Aliye Mobmnet Ali, Ankara Ortamektep tale- besinden 408 Enver Selçuk, Darüşşar faka İisesl talebesinden 344 Muzafler, Ankara San'at mektebi 211 Faik, Ge- lenbevi Ortamektebi talebesinden Ce 141 Şafik, Ankara Tsmetpaşı kız eniş- talebesinden 16> Rabla Hüseyin lu Söu Benua kiz moektebi tale- besinden Jale Salâhattin, Hamamöcün: de İnönü mektebi ikinci sınıf talobe- tinden 177 Bülent, İnegöl Gaxzipaşa mektebi talebesinden £©58 Talât, Bolu ilk merkoz mektebi talebesindon 179 Ali, Edirno erkek lisesi talsbesinden 24 Sabahattin, Antara erkek Orta: moktebi talebesinden 300 Âdil, Balık- pazarında falk iş İdarehahesi duktllo kursunda “Nazmiye Agâb, Kadıkty al- altıncı İlkmektep talebösinden GI Mu- zaffer Baha, Çanakkalo Ortatbektop talebesinden 621 Hilmi, Küleli ssheri THisesi talebesindea 309 Kadir, Salihli Altnordu İlkmektâp talebesinden 417 Cemll, Portevniyal lisesi talebesinden 525 Galip, Aksaray Yusufpaşa mek- tep sokağında Muallâ Ali, Uzunköprü Mimarhayrettin. moktebi 116 Atye Hanım ve Beyler. Birar Albüm Alacaklar Araavutköy 23 inci mektep Rezan, Adnan kardeşler, Adapazarı Ortamek- top talebesinden 327 Atila, Mimarsl- nan mektebi talebesinden 64 Mürvet, Adana Namikkemal mektebi 4 üncü sinil talebestinden 453 Baki, Davutpaşa Ortamektebi 2 Şinasi, Adana İnönü mektebi talebesindön 268 Nimet, Balı- kosir — İstiklâl mektebi — talebosinden Güner Kemal, Kalecik birinci ilkmek-« tep son sınıf talebesinden 185 Nihat, Nişantaş kız Örtamektebi talebesinden 284 Mihriban, Erenköy kız lisesi tale- besinden Kadriye, İstanbul kız Orta- mektebi Talebesluden 29? Nadide Ha nim ve Beyler. Birer Muhtira - Defteri caklar. Ankara Ortamektebi talebesinden 21 Mehmet, Yozgat Ortamoektep talebesin. den 104 Muâmmer, İstanbul kız. Orta- mektebi talebesiaden 241 Fahire, Salihr H o altinordu . ilkmektebi - tslebesinden 16 Rahmi, Adana erkek lisesi taleber sinden 856 Hasan Basri, Kadıköy 85in el möktop talebesinden 240 Ali Ziya, Tstanbul 12 inci ilkmektep 278 Tahsin, Ben Jozot Heosl talebesinden Neodet, İstanbul 47 inel mektep son amif tas lebesinden Mahide, — Salihli altınordu mektebi muallimlerinden Solâmi Bey kızı Yıldız Hanım ve Beyler, Birer Kart Alacaklar. Üaküdar £2 inci ilkmektep taleber sinden 819 Muzaffor, İstanbul 44 üneü ilkmektep G inci — sinif talebasinden Neriman, Uzünköprü mimarhayreti ilkmektebi — 11 Nojat, İlasköy mun Ükmektebi 9 üncü sinif talebosinden Fartüne Assoo, İstanbul 7 Inci İlkmek- tep talebosladen 4:8 Mexiyet, İstan- bul kızliscsl talebesinden 829 Feriha, İzmir kordon Gündoğdu Redilhak moktebi talebosiaden — 209 Ralf, Sıvas sekerlik dalresi relsi miralay Roşat Beylin kızı Ayten, Üsküdar 24 üncü ilkmektep 194 Ruuf, Hoybellada ilk- mektep talebesinden 28 Mahire Hams dan, Samsun Gazi İlkmaktobi talebe- #lüden 227 İzzet, Eyüp Ortamektep ytalebesinden 29 Adnan, Babacski İlk- zmektep talebesinden 108 Turhan,Âyaes paşa Üçüscü ilkm.ktep — talehesinden 88 Elefterla, Kuleli aakeri Tisosi 1068 Bekir, Ankara erkek OÖrtamektebi tar lebesinden 80 Saracettin, Kouya aş- keri Ortamektepton 48.2 Osman, Edire ne orkek İisesi 298 Salvator, Aukara san'at mektebi talebesiiden 214 Reşat Nur!, Şişli terakki — ltscsindea — 308 Nevzat, İzmit Yenitaran — ilkmektobi talebesinden 282 Necat Hasan, Kuleli aekert Hisesi | talebesinden 1220 Cahit; 'Türk İlsesi — talebesinden 167 Feribiy Ankara Gazi fik kız mektebi talebesiü” den 450 Mebruke, — Mardin Gazipaşf mektebi — Süncü — sinif talebesindef Aydın, Ankara — Yuşaat mektebi taler bosinden 47 Süleyman — Enver, S"" kız Örtamektebi talebesinden 70 Ni bat Riza, Küleli askeri lisesi CDevamı 10 uwdu saytada ) Ala- J|