4 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Edirne'de Kış Ve Yardım Edirne, (Hususi) — Memle- ketin her tarafında olduğu gibi Edirnemizde de dört beş gün- denberi çok şiddetli soğuklar hüküm — sürmektedir. Kar dur- muştur, Hararet derecesi sıfırdan aşağı ona kadar inmiş, Tunca donmuştur. Şiddetli soğuklar — dolayısile Himayei E!fal cemiyeti kömür tevziatına başlamıştır. Diğer taraf- tan Halkevi içtimal yardım şu- besile Fırka idare heyetimiz de elden geleni yapmaktadır. Hilâliahmer ve Himayel Etfal gibi hayır cemiyetlerinden maada her ocağın fakir ve yardıma mubhtaç zavallılara bu mevsimde elden gelen yardımın yapılması kararlaşmıştır. Bunun — üzerine ocak İidare heyetleri faaliyete geçmiştir. Yakacak bir çırpı odun bula- miyan biçare vatan evlâtlarına yardımın en yüksek insanlık ve vatan borcu olduğu unutulmama- hdır. Balıkesir'de İnhisar l.d;ğğîETayinler Ve Spor Balıkesir ( Hususi ) — İnhisar Başmüdür'üğü memurları arasında tayinler yapılmıştır. Erdek memuru başmüdürlük yaprak — tütün muhasipliğine, başmüdürlük muhasiplerinden Ni- azi B. Erdek — memurluğuna, mir başmüdürlüğü ziraat kon- trolu Rifat B. başmüdürlük mu- hasebe kitabetine, Konya başmli- dürlüğü memurlarından İhsan B. da başmüdürlük — muhasipliğine tayin edilmiştir. Balıkesir'dea Spor Kupa maçlarının ilk devresi gayri niraml variyetler dolayısile hükümsüz addedilmişti. Kupa maçlarının ikinci dev- resi bu cuma başlamaktadır. Cuma günü ilk defa olarak İd- mangücü ile İdmanyurdu karşı- laşacaktır. Maçlar 10 — martta Kolordu ile İdmanyurdu arasında yapılacak maçla hitam bulacaktır. Burdur'da Mahkümlar Aflarını Rica Ediyorlar Burdur, ( Husust ) — İsmet Paşanın Burduru Siyareti esna- sında Burdur — hapishanesinde bulunan mahkümlar namına bir tstida takdim edilmiştir. Malh- kümlar bu İstidalarında ıslahı hal ettiklerini beyan ederek af edilmelerini rlca etmektedirler. Tekirdağı'nda Sebze Ve Mahrukat Çok Ucuz Tekirdağ:, (Hususl) — Şehri- mizde sebze ve mahrukat fiatleri çok ucuzdur. Bir demet pırasa 60 paraya, bir okka lahana 50 paraya, bir turp 20 paraya, bir okka kereviz dört kuruşa satık- maktadır. Bir okka kömür 2 ku- ruş, bir araba odun 100 kuruştur. Alaca'da Bir Düğün_ Esnasında Feci Bir Kaza Oldu Alaca, ( Hususi ) — Hhacili köyünden Dede Kargın zade Garip Bey oğlu Hüseyin Gazi Bey bir düğün esaasında at koştururken tepesi Üstü düşmüş, ölmüştür. İzmir'de HAB BPİL4 Pç RLERİ Sevindirildi jayşîıllhtifalî Yapıldı İzmir, (Husust) — Bayramda fakir ve kimsesiz çocukları giy- dirmek için muhtelif cemiyet ve müesseseler tarafından büyük bir faaliyet sarfedildi. Tütün işçiler birliği, işçilerin alımteri dökerek kazandığı ve birktirdiği para ile 35 kimsesiz çocuğun her ihtiya- cını temin etti. Rusya Yarım Milyon Portakal Alıyor Dörtyol ( Husust ) —— Memle- ketimizin başlıca istihsalâtı por- takal olduğu malümdur. Bu sene bavaların kuraklığı münasebetile beklenilen büyüklükte portakal elde edilmemiş isede satış ve sürüm — fazlalığından müstahsil- ler memnundurlar. Rusyaya por- takal sevki için kasabamıza bir- kaç gün evvel Rus tüccarları gelmişlerdir. Bu sene Rusya için yarım milyon portakal alacakları anlaşılmıştır. Kasabamızda mev- cut bulunan hizar fabrikaları geceli gündüzlü çalışmakta ve yevmiye her biri yüzlerce porta- kal sandığı yetiştirmektedir. Şim- diden 6G4lük tabir edilen bir sandık portakal 150 kuruşa sa- tılmaktadır. Antep'te Kuraklık Tehlikesi Kalmadı Gazlantep, (Hususi) — Kı- raklıktan muztarip olan çiftçi on gün devam eden kar ve yağmur dolayısile sevinç içindedir. Artık kuraklık tehlikesi kalmamış, za- hire fiatleri düşmüştür. Antep Tasarrut Sandığı Gaziantep, (Hususi) — Birlik binasında içtima eden ilkmektep mu-İlimleri aralarında bir tasarruf sandığı teşkil etinişlerdir. Sandık idare heyetine Şakir Sabri, Or- han Zeki, Doğan, Hayrı Beyler seçilmişlerdir. Andifili'de Kıskançlık—çî;ünden Bir Adamı Yaraladılar Andifili (Hususi) — Kasaba köyünde oturan Şafak Ali ismin- de bir adam uzun zamandanberi alâkadar bulunduğu Kemerli Fat- ma ismindeki kadının evine git- tiği zaman içeride Osman isminde bir başka adam görmüş ve kıs- kançlıkla bu adamı bıçakla ya- ralamıştr. Şafak Ali hakkında takibat yapılmaktadır. Aydın Himayei Etfalinin Yardımı Aydın, (Hususl) — Himayeli Etfal Cemiyeti Aydındaki ilk mektep talebelerinden kimsesiz çocuklardan 28 yavruya bayram- hk giyecek tevzi etmiştir. Mekteplerdeki himaye heyet- leri de hakikaten çok iyi çalışarak kimsesiz — talebeleri — sevindirdi, Bunlar arasında bilhassa Zafer ve Dumlupinar — mektepleri — diğer mekteplerimize örnek olacak ka- dar yüksek varlık gösterdiler. Zafer mektebi himaye heyeti 60 | kimsesiz çocuğu sevindirdiği gibi, Dumlupınar himaye heyeti de 50 talebenin her ihtiyacını temin etti. Kimsesizleri sevindirenleri takdir etmemek elden gelmiyor. Gönderdiğim resimlerde bay- ramda yapılan tayyare şebitleri ihtifaline ait iki İntiba görün mektedir. — Adnan îr-Gönen 'de |Kar Ve Kar Topu Gönende bir kış Intibar Gönen ( Hususl ) — Kar de- vam etmektedir. Kar sporları başlamıştır. En revaçta olan kar topu oyunudur. Maamafih mah- rukat ucuzdur. Bir araba odun 50, bir merkep yükü odun 15 kuruştur. Kömürün okkası 50 paradır. Memlekette Tayyare İhtifali Alaca (Husust) — Burada şe- ker bayramı çok neş'eli geçmiş, tayyare şehitleri için içten gelen bir. ihtifal yapılmıştır. — İhtifalde jandarma — müfrezesi - tarafından havaya bir el ateş edilmiş, bele- diye tarafından top atılmış, muh« telif teşekküller namına nutuklar irat olunmuştur. Bayram münaşe- betile Himayel Etfal cemiyeti 26 köyden 75 kimsesiz yavru ayır« mış, bunları giydirmiştir. Kasa- bamızın hamiyetli şenginlerinden Hacı Mehmet zade Mehmet Bey de fakir mekteplilerden 20 yav- ruya elbise yaptırmıştır. Fulatlıda Tayyare İhüilali Pulatlı ( Hususi ) — Burada bayram çok neş'eli geçmiş, tay- yare şebitleri ihtifali merasimi pek samim! olmuştur. İhtifale bi- tün Polatlılar iştirak etmişlerdir. Bayram — münasebetile şehirde muhtelif müsamereler tertip edik miştir. | i Kastamoni'de Azılı Bir Hırsız Çetesi Yakalandı Kastamonu, ( Husust ) — Üç dört aydanberi gerek şebirde, gerek köylerde muhtelif hırsız- hlıklar yapan ve bir türlü ele geçmiyen bir hırsız çetesi jan- darma başçavuşu Mehmet Ali EF, nin devamlı takibi neticesinde yataklari ile beraber yakalanmış, adliyeye tevdi edilmiştir. Kastamonlide Tifo Kastamonu, (Hususi) — Şeh- rimizde birkaç — münferit — tifo vak'ası görülmüş, sirayetin Önüne geçmek için — derhal tedbirler alınmış ve aşı tatbikine başla- nılmıştır. Konya'da Havalar Yağmurlu, Gece- leri Boza Satılıyor Konya (Hususi) — Hava vağe muru müteakip soğumuştur. Önü- müzdeki pazartesi günü erbainin sonu, Salı hamsinin evvelidir. Dağlarda az kar vardır. Konya'da Boza 34 Şimdi geceleri Konya s0- kaklarında da boza satanlar gö- rülüyor ve sesleri işitiliyor. Konya Orman Müdürü 4 Yeni orman müdürü Avni Bey Ankaradan şehrimize gelmiş ve vazifesine başlamıştır. — Bozdoğan'da Bir Davacının Üzerinden Kaçak Kâğıt Çıktı Bozdoğani, Hnsusi) — Asliye hukuk mahkemesinde bir talak davası açmış olan Ziyaretli kö- yünde Kara Mustafa oğlu Ali nüfus cüzdanını mahkemeye ibraz ederken cüzdanından kaçak cigara kâğıdı dökülmüş, bu kaçakk Ağıt- lar müsadere edilmiş, kensi de Müd- delumumiliğe tevdi olunmuştur. Çankırı Vilâyet Meclisinde Çankırı (Hususi) — Umuml Vilâyet meclisinin dördüncü devre üçüncü içtimar Vali Adil Beyin bir nutku ile açılmıştır. İçtimada bir reis vekili ile ikâ kâtip seçil- dikten sonra encümenler intihabı apıldı, her hafta içtima edilmek Lıuilı celseye nihayet verildi. Kadri Bir Üstadın Sözleri Narullah Ata * — Bilseniz “Kim,, i ne ka- dar sevdim... Kaç kere okudu- ğumu söyliyemem... Belki yirmi, belki otuz kere, *" — “Kim,i mi? Onu yaz- mak kolaydı... Bahsettiğim şeyle- rin hepsi etrafımda olup biten şeylerdi... Demek ki Fransa'da benim — Hindistan — hikâyelerimi okuyan gençler var, öyle mi ? * — Yalnız onları değil, öbür- lerini de, hepsini de okuyorlar. * İngiltere'de, dedi, yeni nesil becim kitaplarımdan hazzetmiyor. Başka bir şey arıyor ve böyle olması da daha iyi. Genç bir mubharrir benim kitaplarımı fazla sevmek felâketine düşerse o da Kipling vari eserler yazar ve kendi kendini bulumaz... Genç- lerin, büyüklerine karşı biras haksızlık etmeleri lâzımdır... Bir edebiyatın devamlı eserlerini gösr- termek kıymetini seneler, asırlar Üzerlerine alır. * — Sizin eserlerinizi sevenler yine çoğalmıya başlıyor, dedim. Bu sene bir müddet Oxford'da ve —Cambridge'de — bulundum. Genç edebiyatçıların bir kısmı size dönüyor. * — Sahi mi? dedi.. Hayır, daha pek erken, yazık olur. ,, Bu satırları, Andr& Maurols" nın “Mes songes gue volci ,, isimli yeni kitabından tercüme ettim; muharrir, meşhur İngiliz şairi Kipling ile bir muhaveresini anlatıyor. Yazık ki bizde o bü- yük mubarririn hikâyeleri hemen hemen hiç tanınmıyor ; vakıâ ce- sur kaptanlar ,, 1 ile birkaç bikâe yesi tercüme — edildi. Vaktila * Dergâh , mecmuasında da en meşhur eserinin “ Cengülnama , sinin bir iki parçası neşrolunmuş- tu. Fakat okunmadı, okunmuyor. Halbuki Kipling, bugünkü dün- yanım en tatlı hikâye anlatan muharrirlerinden biridir, Fakat Maurois'nın yazısında en çok hoşuma giden şey, Kipe ling'in gençleri kendisini İnkâra kendisinden yüz çevirmeğe davet etmesi oldu. Tahripsiz inşa kabil değildir. Sanatte her yeni hare- ket, kendinden evelkinin kusur- larını münakaşa ile başlar. Maurois, İngiliz şairi ile olan muhaveresini anlattığı sayıfadan hemen sonra biri George Eliot'- tan, öbürü Goethe'den iki cümle alıyor: “Tezyif sanatı, her budar lanın elinden gelir; asıl ihtiya- cımız, hayran olmağı öğreten insanlaradır.,, “Fena bir şeye fena demekle büyük bir iş görmüş olmazsınız; fakat iyi bir şeye iyidir derseniz çok şey yapmış olursunuz.., Goethe nizam ve intizama fazlasile bağlı, yenilikten ziyade camit, değişmez güzellikler are yan bir adamdır. Kipling'in sö- zündeki hakikati, fanidir diye reddedecek kadar aristokrattır. Mütemadiyen « “âlemi misal,, de yaşıyan!»bir 'kafanın, değişiklik- teki, canlılıktaki güzelliği kabul etmesine iİmkân mı var? Zaten ©o büyük şairin bir üstat olmasına mani olanda bu hâli değil mi? George Eliot da: “Tezyif herke- sin elinden gelir!,, diyor. Bir ka- dın sözü. Halbuki ortaya konan iyi veya kötü bir eseri yıkmak kadar güç şey yoktur. Dünyanın en bugnlltı kitaplarından birl olan “Paul et Virginie,, hâlâ okur nuyor. — Niçin? ayran — olmak istiyenlerin, mevcudu yıkmaktan kaçanların himmeti ile... Yeniye mani olan her şeyk velev ki iyi olsun, yıkmalıdır" Zaten yeniye yani hayata man olan şey, İyi ve güzel olamı