15 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

15 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları İzmit'te Maarif Hayatı İzmit, (Hususi) — Söz derle me faaliyeti İzmitte günün en mühim < işi olmuştur. Gençlik, talebe ve bütün münevver zümre söz derleme .işinde büyük bir heyecanla çalışmaktadırlar. Şehrimizde maarif hayatı pek canlıdır. Bir hafta içinde burada iki maarif toplantısı olmuştur. Maarif o müfettişi eşref Beyin riyasetinde: bütün merkez ve mülhakat muallimlerinin istiraki ile yapılan içtimada “mektepler- de milli terbiye ve inzibat,, mev- rü etrafında görüşülmüştür. Ulugazi mektebinde yapılan ikinci içtimada İse omuallimler arasında ailevi hasbuhaller, €ğ- lentiler tertip edilmiştir. Bu içti- mada talebe velileri ile hasbu- haller yapılmış, mektep ve aile isimli bir konferans verilmiştir. Yine bu içtima neticesinde bir Anteler Birliği, bir de Himaye Heyeti teşkil edilmiştir. İzmitte ders kesimi olduğu zaman bötün Kocaeli mıntakası muallimlerinin iştiraki ile bir kurultay yapılacaktır. Bu kuruk tayın maarifimiz için çok faydalı olacağı tahmin edilmektedir. kl Hapishanede Feci Bir Cinayet Oldu Biga ( Hususi ) — Evvelki akşam burada hapishanede bir cinayet olmuş, o mahkümlardan Şah İsmail, mevkuflardan Sefer pehlivanı öldürmüştür. Şah İsmail Çerkestir. Sefer pehlivandan sigarasını yakmak istemiş, pehlivan da: — Ben senin (o hizwetkârın değilim! cevabinı vermiştir. Bum dan muğber olan Şah İsmail, Üzerinde bulunan arnavut çakr sını çekmiş ve Sefer pehlivanı muhtelif mahallerinden O yarala- mıştır. Pehlivan hâdiseden altı saat sonra ölmüştür. Hâdise esnasında başka yaralananlar da vardır. Tahkikata o Möddeiumu- milik vazıyet etmiştir. Tire'de Satış Kooparatifi Tire ( Hususi) — Kaymakam Baha Beyin reisliği altında cm huriyet Halk Fırkası Reisi ve azaları, Ziraat Bank memuru kaza kooperatifleri idare heyet- leri reis ve muhasipleri ile ya- pılan bir içtimada kazamiz İstih- salâtını bir elden deyer fiatlarla mutavassıtlara bacet kalmadan satmak, yok piha ile malı elden çıkarmak (o zorluğunda kalanlara yardım etmek için satış köopera- tifinin derhal kurulmasına karar verilmiştir. Bu müessesenin müşs- tahsillere çok büyük yardım ya- pacağı ve kredi kooperatiflerinin dahâ ziyade inkişafına yar.yacağı kanaati kuvvetlidir. Köy kooperatif ortakları bu iş etrafında çek canlı bir alâka göstermektedir Subaşi kooperatif idare meclisi mıntakasından sekiz yüz lira ile bu işe yazılmıştır. Çamköy ve Kohrat mıntakaları da ayni mikdarla işlirak etmek için baz.rlanmaktadırlar. — M.N x4BON «POSTA İMEMLEKET HABERLERİ Başvekil Paşanın Anadolu Seyahat- lerine Ait İntıbalar Başvekil İsmet Paşa Hz. bir müddet evvel (OAnadoluda bir seyahate çıkmıştı. Bü seyahate ait bütün tafsilatı telgraf bava- disi olarak neşretmiştik. Anadolu muhabirlerimizin O gönderdikleri resimleri benüz yeni aldık. Bu Intıbaları da dercediyoruz. Sağda Başvekil Paşa Antak- ya'da yeniden inşa edilmekte olan Göksu köprüsünün önünde. Ortada: Başvekil Paşanın Bur- duru ziyaretinden bir intıba. Solda: Beşvekil Pş. Antalyada istikbal edilirken. Ordu'da Vilâyet Meclisi İçtimaları Ordu ( Hususi ) — Umum! Vilâyet Meclisi içtimalarına baş- lamış, ikinci reisliğe Rifat, kâ- tipliklere de Muhlis ve Mehmet Beyler (seçilmişlerdir. £ Bundan sonra Maliye ve Bütçe Encüme- nine Hasip, Cezmi, Rıdvan, Bilâl, Şükrü Beyler, Nafha Encümenine Rifat, Halis, Sıtkı, Mehmet Mar- har Beyler, diğer encümenlere de Rıdvan, Sıtkı, Hasip, Mahmut, Ali Beyler seçilmişlerdir. Bundan sonra Daimi Encümen tarafından hazırlanan kararlara ait izahna- menin tetkik edilmek üzere azaya tevzii tekarrür etti ve içtimalara diğer günlerde devam edilmek Üzere celseye nihayet verildi. Cebelibereket'te Kaçakçı Şebekesi Mah- kemeye Verildi Cebelibereket, ( Hususi ) — Manifatura tüccarlarından Apak Bekir (Efendinin omağazasında yapılan taharriyat neticesinde 18 top kaçak bez bulunmuş müse- dere olunmuştur. Dörtyolda şüpheli dört şahis- tan da 288 sişara kâğıdı, 27 kilo kaçak şeker, 4 teste iskambil kâğıdı, iki kilo kaçak saçma müsadere edilmiştir. Ceyhanda da 15 kişiden 7546 sigara kâğıdı, 247 kilo tütün bir silâh müsadere olunmuştur. Ka- çakçıların bepsi de İhtisas mahke- mesine sevkedilmiştir. Bigada Garip Bir Çocuk Doğdu Biga (Hususi) — Sitariye ma- hallesinden bıçkıcı sağır Hasanin gelini cihazı bazmisi olmıyan bir çocuk doğurmuştur. Çocuk doğ- duktan sonra hiç meme almamış, 12 saat yaşadıktan sonra ölmüştür. Gerede'de Kar Bir Metroyu Buldu Bir Ev Yıkıldı Gerede (Hususi) — Şehrimi- ze bir metro irtifada kar yağ- miştir. Münakalât durmuştur. Ceza mahkemesi mübaşırlarından Mus- tafa Efendinin evi katın sıkletine dayanamamış, yıkılmıştır. Ankara'da İlkmektepler De Sergiye Hazırlanıyor Meçhul asker mektebi talebeleri Ankara (Hususi) — Meçhul asker mektebi kız talebeleri bu sene İsmet Pş. Enstitüsünde açılacak sergiye iştirak edeceklerdir. Kü- çükler sergilerinde başlamışlardır. muvaffak olmak için şimdiden hazırlıklara Gönen'de Simitçilerin Bağırmaları Menedildi Gönen, (Hususi) — Belediye- miz kahveci, fırıncı, köfteci, ber- ber ve kasaplardan başka bak- kallarla gıda maddeleri satan- ların da temizliklerile yakından alâkadar olmaktadır. e Yenecek maddelerin her birerlerine ayrı etiket ve fiat konulmuştur. St mitçilerin de sabah karanlığında bağırarak halkın uykusunu ihlal etmeleri menedilmiştir. Sarı Nahiyesi Postahenesli Sarı nahiyesinde bir sene ev- vel açılan postahane zarar etmi- ye başladığından (kapanmıştır. Nahiye halkı (opostahanelerinin kapanmasından müteessirdirler. Balıkesir'de Bir Spor İhtilâfı Ve Yarım Kalan Maç Balıkesir (Hususi) — Yurt ve Güç takımları arasmdaki kupa maçlarına devam edilmiştir. Yurt- lular itiraz etmişler maçı yarıda bırakmışlardır. Hakem Güçlüleri hükmen galip addetmiştir. Dörtyol'da Suriye'de Kaçakçılar Aç Kaldılar Dörtyol (Hususi) — Gelen haberlere nazaran bu sene Sur- yede açlık ve parasızlık büküm sürmektedir. Buna da sebep ba- vaların kuraklığı, mahsulun kıtlığı ve halka ağır vergi tarhedilmesi- dir. Ticaret tamamile durmuştur. Bir hafta evvel Şam ve Halebin civar (oköylerindeki ahali kafile kafile şehre akın etmişlerdir. Cenup hudutlarımızda kaçak- çılığa meydan verilmemesi de Sur- yelilerin aç ve İşsiz kalmasını mu- cip olmuştur. Çünkü (Suryeliler. kısmıâzamı meşru kazançla değil kaçakçılıkla geçinen insanlardır. Pulatlı'da Her Hafta Milli Müsa- mereler Verilmektedir Pulatlı ( Hususi) — Burada her hafta Öğüt sahnesinde milli temsiller ve müsamereler tertip edilmâktedir. Halk bu müsame- relerden fevkalâde istifade etmek- tedir. Kazamızm şimdilik yegâne ve en şiddetli ihtiyacı elektriktir. Şubat “15 Şakadan Gibi Dansa, Baloya Dair Nurullah Ata Ömrümde yalnız bir defa ba- loya gittim, dansetmesini de bil- mem. Fakat bunun için danstan ve balodan bahsa hakkim olma- dığını © zannetmiyorum. o Zaten maksadım valsın veya tango- nun bususiyetlerinden bahsetmek değildir. Balolara gitmem ve danset- mesini bilmem ama dans seyret- tiğim oldu; hattâ başkalarının çalgıya uyup ahenkle dönmesini seyretmekten haşlanırdım da, Fa- kat oldukça uzun boylu bir ada- mın kısacık bir kadınla dansetti- . üm günden beri on- vaz geçtim. Dans,» güzel sanatlar arasında, ferdi etrafa en ziyade foda ede- nidir. Her sanat eseri, kendisini vücude getirenden ziyade etrafın zevkine hizmet etttiği için ferdi etrafa feda eder; fakat şiir, resim, musiki, mimari sanatkârın yalnız düşüncesini istediği hâlde dans, onun vücudunuda İster. Tiyatro da İster, fakat tiyatro ber vücuttan en biçimsizinden bile istifade edebildiği hâle dans, bittabi tuhaflık Oistihdaf eden dans müstesna, yalnız biçimli, güzel vücutları kabul eder. Her sanatkâr kendisini değil, bilhassa hitap ettiği kimseleri düşünecek- tir; eserini oonların heyecanını istihdaf ederek vücude getire- cektir. Dansedenin de kendini düşünmeğe hakkı yoktur. Her sanatkâr gibi o da başkalarına hizmet edecek, kendini başkala- rına feda edecektir. Hasılı dans, dansedenler için değil, dansı seyredenler içindir. »Danseden bir zevk duy- muyor mu?- Duymaz olur mu? Fakat şiir yazan, resim yapan da zevk duyuyor. Bunu sırf ken- di için oyapıyorsa biç bize göstermeğe (kalkmasın; evinde şiirini yazsın, resmini yapsın, dan- sını etsin, bize göstermesin. Fakat sanatkârların çoğu bı nu düşünmüyor. “Ben kendi zev- kım için çalışıyorum,, diyor; #on- ra da kendi zevkine hizmet et- mesini bizim de alkışlamamiz! bekliyor. Hele dansedenler yalnız ve yalnız kendilerini düşünmek” ten çekinmiyor. Biçimsizliklerine aldırış etmeden, bazan en güzel kadınlarla, dansetmeğe kalkıyor- lar; netice çok çirkin oluyor. Yalnız bizde değil, dünyanın hiç bir memleketinde balolars makul bir şekil verilememiştir. İster biçimli, ister biçimsiz olsun, herkesin dansetmesine müsaade ediliyor. Her baloda hangi kadınların ve hangi erkeklerin dansedebile” ceğini tayin edecek bir heyet lâzımdır. Kimlerin kimlerle dam sedeceğini de tesbit etmek W zımdır. Dans için kadınla erkeğin mütenasip, göze ahenkli gözüküf bir çift teşkil etmesi icap eder Dansın ancak böylesi medeni bif zevk sayılır. Herbangi bir kadına vey* erkeğe biçimsiz olduğunu söyl” mekle onu gücendiririz mi diy” ceksiniz? Ne yapalım! herhanji bir hususta nizam, bazı Kime endirmeği göze almakla mi edilir. Bugünkü — şeklind? balo, nizamın me olduğunu * miyen bir müessesedir. Musik i yani nizam ve ahengin hak mesi lâzım gelen yerde, herke? , serbest bırakmak... İşte asil gerip. olan şeyl