15 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

15 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Siyaset Âlemi Küçük İtilâf Fransa'ya Endişe Veriyor Bir müddettenberi Fransız gaze- telerinde, küçük ltilâf — zümresine dalir endişeli haberler çıkıyor. zümre, maüm olduğu üzere Balkan- lar ile Merkezi! ve Şarki Avrupa'da aetla hemahenk yürüyen Romanya ve Çekoslovak- ttir. Romanya kükümeti, bir müddet evve!l, hükümet merkezi de dahil olmak üÜzere geniş bir sa- hada öifi idare ilân etti. Sırbistan lse, bugünkü İdareye gu veya bu şekilde muhalefet eden siyaset adam- ları hakkında zccri kararlar aldı. Bunların her birini bir tarafa uzal- laştırdı. Romanyanın örfi idare ilân #tmesi, memlekıtte komünizm cere- yanının fazla genişlemek istidadını göstarmesinden ileri geliyor. Sırbis- tan'dak! devamlı rahatsız'ığa gelince; Hikrt sahada en geri unsuru - teşkil eden Sırpların Hırvatlar gibi, Slo- venler gibi daha lleri gitmiş camla- lar Üüzerinde mütemadi hâkimiyet kurmak iddialarıdır kâ bugünkü vas zİyeli doğurmuştur. Bu devletler, dahilen zayıf oldukça, harici sabada semereyerle! bir varlık gösteremiyor, bundan dolayı da Fransız — siyaseti, Merkez! Avrupada felce uğrayor. Fransız. matbuatını endişeye dü- Şüren işle bu vaziyettir. Hatta bazı İngiliz gazet leri, Sırbistan'da Kırala karşı umumt bir. memnuniyetsiz 'ğin baş gösterdiğini yazmalarına bakı- lrsa, Fransanın bu endişeyi duy- Makta hakkı vardır. Çünkü küçük İHllAf zümresi, onun elinde, Alman- lığa taraftar görünen küçük devlet. leri tehdit etmek İç a mükemmel bir Maşa vazifesini görüyordu. Böyle bir maşanın elden gitmek istidadını Röstermesi, elbelte ki memnun 'yet'e karşılanacak bir hâdise değldir. Süreyya Nönkirşer Faciası Berlin 14 — Nönkirşen İnfilâk faclasının uyandırdığı umuümi te- #stür devam etmektedir. Başvekil Muavini Fan Papen ve'mesal nazıri, Nönk rşen'deki inflâk fac'ası kur- banlarının cenaze meras'minde hü- kümeli temsil etmek üzere Nönkir- ten'e gitmişlerdir. Paris 14 — Nönk'rşan felâketze- delerinin cenaze merasiminde Fran- #ayı Nafın rı temsil edecektir. Umuml müesseselerin bayraklrı ma tem alâmeti olarak yarıya kadar Mııılıcen İr. Bul Uzak Şark'ta Harp Japonlar Çin Limanlarını Muhasara Edecekler Büyük Bir Harp Patlayacak Kinçeu, 14 — Şimenkay da top- Tanan 1500 Çin askeri bir. “ölüm çetesi,, teşkil etmiştir. Bu çete, bü- yük Set üzerindeki Ş yumenkov le- tihkâmını geri almak için ilerlemek- tedir.. Bu haber Japon müfrezesi yeni ihtiyat tedbire Leri almıştır. Çin - Japon harbi başlıyor Vaş'ngton, 14 — Siya Çin ile Japonyanın ara için sarfedilen emeklerin boşa git mesl üzerine, Mançuride böyük bir herbin patlak vermesinin önüne ge- üzerine kanaatin- Himanlarını çilemiyecek bir hal aldığı dedir. Japonların Ça muhasara etmelerine intizar edilmek- tedir. İyi malümat alan mahafil, Ja- ponyanın milletler cem yetinden çe- kilmesini mubakkak addetmektedir. Fransa'da Tasarruf Ve Harbe Hazırlık Paris, 14 — Meb'usan Meclisi, munzam bulran resmini 280 reyo kazşi 313 reyle kabul etmiştir. Başvekil M., Daladiye, bir nutuk söyleyerek demiştir ki : - Harp malzemelerini sanayileş- Ürecek ve orduyu yenlden tens'k kararname — yakında ikmal ed ktür. Vata sın emniyeti, bizim dinimizdir. Fransanın bir asır içinde üç defa istilâya uğradığını unutmiyalım. — Hâdiselere bakmalı ve h çbir korku ve endişeye kapılmamalıdır. Kredl'erin yalnız mart ayına »eit olmak üzere 45 milyon azaltılması millt müdafaayı biçbir. veçhle sara- mıyacaktır. Ordunun esasşlı hizmet- leri olduğu gibi kalmaktadır. Hükü- met, orcuya Fransanın emoiyet ni temin edecek yeni bir şekil vermek istemektedir. Parla, 14 — Meb'usan Mec'ls'nin kabul ettiği proje 5,262 milyon ta- sarruf ve var'dat temin etmektedir. edecek — olan karşıdan Bu tasarrufun yekâünu 8 ay İçinde 10 milyara baliğ olmaktadır. HanaRERN TEFRİKA NUMARASI: uz—- CEPHE “MİLLİ ROMAN,, BAA Mubariri: asucak erkâmı barp Faruk yapabilir. — Elbette, Almanya'da ikmali tahsil etti! — Doğrusu çevirme bhareketi Yaman.. — O işini yaptı azizim. Biz başımızın çaresine bakalım! ,Kaymakam — Faruk — hayretle Yüzlerine bakıyordu. — Ne var yahu, ne oldu? Kaymakam Kemal Bey güldü: — Bilmez gibl çörünüyorsun Yahu. İstihbarat İşinde binbaşı '€cmi'nin yerine sen kaldın. 'semiye yol göründül! — Luau Genç zabit buz gibi olmuştu. | içinde | | Kemalin masasına oturdu. * olmuştu. neler geçmişti. Onun hayretini görünce kay- makam kemal izah o'llır t — Başkumandanın yeni emri :lm'n. işte.. istihbarat şefliğine .âyımnkııı Faruk Bey memur Ümiştir. Şimdi otur da sana Bir. gece Burhan Cahit eldeki müameleli evrakı üaevre- delim. Biz akşama hareket ediyo- ruz. yanına bir de ihtiyat zabiti vermişler. gazetecilikten gelme | alduğu için burada çalışabilir. Kaymakam Faruk resmi terz- kereye göz attı. Arkadaşları alay etmiyorlardı. On iki saatin içinde neler olmuştu. Genç erkâmı harp bu vaziyet karşısında inat göstermenin ma- nasız olduğunu biliyordu. Kuman- daa'n şakası yoktu. (Berlin) seya- hatınden istifa ettikten souca iki ay yüzünü göstermemişti. Elleri titreyordu. Vucudü buz gibi olmuştu yüzünden kan çekik mişti. Bir külçe gibi kaymakam Ötekiler ellerindeki dosyaları | getirip teslim ediyorlardı. Başka hiç bir şey konuşma- dılar. Çünkü genç erkânıharbin yüzü ve sesi İatifeye fırsat ver- miyordu. oradaki | Londra borsasının önü Cenubt Afrika Domlayonu, İhracatın ve ticart muahedelerin artması üml- dile, giyri muayyan nispetinde düştü. rinih endieeli intizarları görürmektedir. Nevyork, (4 M. Huve diği bir nutukta, Amerikanın parası düşkün memleketler ithalâ'ına karşı tadafül tedbirler almak meeburiye- tinde kalacağını söylemiştir. M. Hu- ver, dövzlerin İstikrarını temin için beynelmilel bir hareket yapılmasını, İktısadi bir harp çıkmasına mâni olunmasını ve beynelmilel — altın mikyasının İadesini İstemektedir. M. Huver, harp borçları —meselesine temas ederek demiştr kir — Amerikenin — barp — borçlarını ilga etmesinin beynelmile! bubrana nihayet vereceğine ülemi inandırmak isteyen — ecnebi — propagandalarına kapılmıyacığız er — Amerikadan fedakürlik istenecek olursa, Amerika buna mukabil, Müspet bir surette nakit istikrarı Ve c'han refal teessüsüne yarıyan bir teşriki we için teminat istemelidir. Evrakı bir saat içinde devret- tHiler, Kaymakam Kemal hususi şifreyi de werdi, teşkilâtın anafhz - larını kaymakam Faruk zaten bi- liyordu. Souk resmi birer selâmla ay- rıldılar. Yalmız yeni binbaşı Formasını takan Nihat arkadaşının elini ateşli ateşli sıktı: — İnşalleh Hörüıurnı Faruk dedi. Herkes senin için aksi şey- ler düşünel Fakat ben seni çok iyi bilirim. Sen adeta gizli bir düşmanla mücadele ediyorsun. Üzülme bu da bir vazifedir. Hem- de mühim bir vazife. Çalış haydi hoşca kal Oda gittikten sonra koca o- dada yapyalnız kalan kaymakam Farak acı bir düşünceye daldı. Bu arzusu da yarıda kalmıştı. Evine, yavrusuna, karısına veda ettikten hele Dilrüba hammın e- rarına karşı İstihza ile mukabele ettikten sonra bu kalış gücüne gidiyordu Genç zabit sinirli sinirli önün- deki kâğıtlara göz gezdirirken telefonun uzun ve zili onu ken dine getirdi. Açtı, — Allo. Erklânı harbiye istih- baratı. bir müddetle millt paranın altına tahvilin! menetmişti. Bu teşebbüs Üüzerine Londra borsasında, altın madeni tahvilâtı yüzi Resmimizde, Londra Borsası önünde altın tahvilâti uhlp'n— İktısadi Bir Harbe Mâni Maxdonzld'ın Beyanatı Londrs, 4 — Başvekil M. Mak- donald, Amerika ile İngi tere arasında yapılacak —müzakerelerin borçlara bağlı olan bütün ik'tısadI mes-lelere şamil olacağını, İngilterenin Avrupa- daki siyanetine devam etmesine mâni olmıyacak şekilde Amerika ile icilâf elde edileceğini söy'emiştir. Bu beyanattan da anlaşıldığına göre, İngiltere Amerikanın talepleri ile Avrupa tesanüdünü birleştirmek kaygusunda Atlantik Yangını Tahkikatı Paris 14 — İstintak hâkiml At lantik vapurundaki yangın faclasının tahkikatına devam etmektecir. Hâ. kim, geminin kaplanını ve itfaiye kumandanını dinlem ştir. Cant bir eln, — manivelâlardan birinin yerini değiştirmek suretile telleri tutuşturmsı ve bu faclayı karm k muhtemeldir. Bir kadın se — Oh tebrik ederim. Nası- sın Farukl yeni işinden mem- nunsun yal Bu Dilrüba Hanımdı. Genç zabitin kafasında bir şimşek çaktı. Bir gece içinde hâdiseleri değiştiren kuvvetin ne- reden geldiğini anladı ve kendini bilmez bir halde telefonu olanca kuvvetile kapattı. Yerinden fır- ladı. Şimdi odada dişlerini biribiri- ne geçirerek bir deli gibi dola- şıyordu. Bu işi Dilrüba H. kumandanı kandıraraki yaptırmıştı. ve dün gece kendisinin istihzasına şimdi mukabela ediyordu. Cenç zabitin aklına birçok şeyler geliyor, istifa etmek, ka- çıp gitmek temaruz göstermek... Fakat bütün bunların kendisine resmen verilen vazifeyi yapma- miya sebep olamıyacağını da bili yordu. Bilhassa kumandanın ar- zusu, emri hilâfına hareket et- miye imkân yoktu. Bu kadın onun şerefile mes- lekile oynıyordu. Fakat ondan evvel amirlerini kendinden bü- yükleri arzusuna göre kukla gibi oynatıyordu. Bir telefon darbesi- | —" . aai Karilerin Suallerine Cevaplarım Yozgatta K. Z. Bey, mektepte iken bir kız seviyor. Fakat ken- disine birşey söylemiyor. Mek- tepten çıkıp memlekete döndük- ten sonra kıza bir mektup yaza- rak evlenmek istediğini bildiriyor. Kız kabul ediyor ve cereyan eden muhabere neticesinde kız busust hayatına ait bir sırrını ifşa adiyor. K. Z. Bey bundan müteessir oluyor ve izdivaçtan yazgeçmek istiyor. Fakat karar vermeden — evvel benim fikrimi almak istiyor. Kızın bu ayıbı. belki kabul edilebilir. Fakat aile arasında ebedi bir niza" vesilesi olacak, sevdanın devamına imkân kalme- yacak, hele aile haberdar olursa iş bütün bütün vehamet kespe» decek, Mademki arada nişan falan yoktur, şimdiden alâkayı kesmek evlâdır. * Konya M. Rüştü Beye: Madem ki kızı seviyorsunur, o halde onunla evlenmiye de raz- snz. Doğrudan doğruya evler- me teklifinde bulununuz. Namus- lu bir kız elbette bekâr bir er- kekle düşüp kalkamaz. Fakat niyetinizin samim! olduğunu am larsa belki evlenmiye razı olur. * A, Kaya Böye: Aşkın ilk ifadesi gözlerde o- kunur. Kızın, gözlerine bakınız, onlar ne diyor. Eğer sizi sevdi- ğini söylüyorsa, ©o vakit siz de aşkınızı itirafta tereddüt etme- yiniz. Fakat gözler lâkayıtsa o vakit yanlış bir yolda yürüdü- günüzü Aanlayarak çekiliniz. Ar- kadaşınızın samimiyetini - sulisti- mal ederek hem onu hem kem- dinizi üzmeyiniz. x İzmirde H. V, N. Beye: Annesini ikna için kızı tavsit ediniz. Bir anne kızını kolaylıkla reddedemez. Kız isterse annesinl kandırabilir. En kestirme yol budur. HANIM TEYZE le cepheye gidecek zabiti İstan- bulda bırakıyor, iki kelimelik bir rica ile yüz binlerce liralık işi istediği adama verdiriyordu. Kaymakatu Faruk bunları dü- şönürken kendinden fazla kem- disine emredenlerin bu kadına alet olduklarını anlıyordn. Dilrüba H. zannolunduğundan çok müthiş bir kadındı. Ve kaymakam Faruk bütün aykırı düşüncelezine rağmen va- ziyeli bir asker gibi kabul et- miye mecbur oldu. Ve akşama lelefon etti: — Narin, ben merkezde kak dım. Akşama geleceğim. Bunun cevabı çilgin bir ve- vinç oldu. doğru Hisara x* Kaymakam Faruk yeni vari- fesine başlayalı bir ayı geçmişti. Artık yeni vazifenin hummalı faaliyetine — kapılmıştı. — Yanına verilen — ihtiyat — mülâzimi de terbiye'i, çalışkan bir gençt. Bu müddet zarfında (Di'rüba) Hanımın hemen hargün te'efon'a arayıp davet etmesine rağmen gitmedi. (Arkası var)