5 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

5 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HALKIN GÖZÜ HALKİN-KULAĞI? HALKIN DİLİ Seıı 3 —No 958 Yaza işleri telefonu İstambul — — PAZAR — 1933 sta İdare İşleri telefonu l.ı..ı.ı 20203 l'îıll 3 kıınıı ALMANYA NEREYE GİDİYOR Ya Sulh Ya Harp! Almanya Bugün Cihana Kat'i Cevabını Verecek Yakında Katıksız Saf Kahve Bulmak Mümkün Olmıyacak ——— — — o Hükümete Yapılan Teklif Muhtelif Mütalâalara Sebebiyet Verdi Mühim sormayedarlardan mü- sekkep bir grupun hükümete mü- racsat ederek: “Kahve ithalini inbisar altına almasını sonra incir tozu İle kas Pıştırarak satmak Üzere muayyen gerait altında kendisine — devret- mesini, 'Teklif ettiği haberi dün pk yasada şayi olur olmaz muhtelif tesirler yaptı. Tiryakiler Arasında Kahve tiryakilerinin bu teklif kabul edildiği takdirde badema Baf kahve bulamıyacaklarını dü- şünerek mütecssir olduklarını kay- de lüzum yoktur, zannederlz. Tuccarlar Arasında Tüccarlara — gelince — bunlar alelâde — perakende satıcı veya | toptancı olmak Üzere iki kasma eyrilmektadı Perakendeciler kahve fiatinl Yükseltmiyecek, bilâkis indirecek, belki kendilerine incir haricinde Meselâ nobut gibi daha ucuzca bir madde karıştırmak İmkânını verecek her bangi —bir şekle taraftarlar, — Kahve tacirleri ise kuru kah- 7 - e İ a Gümrük Tarı:feıe- Bir. kahve ile aynı fikirde dıjüdh- takdirde şu şekli ileri sürmek- tedirler. — Mademki — bazı müşkilât dolayısile kahve ithalint bir e- Vergi Kaçakçılığı İçin Kurnazca Bir Usul! Bazı Açıkgö_âğ;rüîllet Hazinesinden Yuz Bınlerco Lira Kaçırmışlar önünde.. den İdare etmak mümktn olamı- yor, o halde en basit şekil gudur: İktisat Vekâleti bir kararna- me çıkarmalı ve kahve ithalâtı serbest — birakılmalıdır. — Ancak kahve ithalâtçıları kahve istihsal ( Devamı 8 inel s#ayfada ) rinde Değişiklik | Yapılacak Ankara, 4 (Hususl) — Mevcüt ve tesls edilecek sanaylin lâyikı veçhile himayesi İçin İktısat Ve kâleti Sanayi UÜmum Müdürlüğü tarafından geniş mikyasta tetki- kat yapılmaktadır. Gümrük tarife kanununun bazı maddelerinin de- giştirilmesi ve dahilde mümasili yapılam eşya tarifesinin bir miktar yükseltilmesi mevzubahs olmak- tadır. Bu maksatla yakında Ma- liye, İktısat ve Gümrükler Vekâ. z ——0 —— İntihabat Bu Sabah Saat Sekizde Başladı, Herkes Heyecan İçmdedır korku bavası henüz dağılmadığı balde bütün Almanya bugün en mühim hâdisenin heyecanını yas şamaktadır, Bu sabah saat sekizden Itiba- ren bütün Almanyada meb'us katihabatı başlamıştır. Bu seferki Intihabatın mânası çok mühim ve çok geniştir. Alman milleti bu- gün İntihap sandıklarına atacağı reylerle cihan müvacehesinde sulh veya harp hakkında kat'i kara- rını vermiş olacaktır. Siyasl fırkalar rücsasının büyük bir endişe içinde olduklarını söy- lemek, bu seferki intihabatıa ehemmiyetini anlatmak için kâfi- dir. Bu akşam teayyün edecek olan netice Versay muahedesini her ne süretle olursa olsun - par- çalamak istiyenler lehine çıktığı takdirde Almanyanın kanlı bir maceraya sürüklenmesi ihtimalleri çok kuvvetlidir. Berlin,5 (Husust) — İntihabat burada sakin bir şekilde başla- mıştir. — Yalnız bazı şehirlerde Berlin, 5 (Hususl) — Almam yada son hâüdiselerin doğurduğu Almanyada Hitler ordüsü bir nümayiş esnasında sandık başlarında gürültülü bi- diseler olduğu kaydedilmektedir. Komünistlere karşı açılan son mücadele — karşısında — intihabat neticesinin kestirilmesi çok müşp- knldnı Hudutlarımızı Aşan Garip Yakalandı Dörtyol, (Hususi) — Dımı lıudul ıııuhıhılııımıı İskenderun kör- fezinden dört kayıkla hududumuza geçen 18 kişiyi yakalamışlardır. Bu adamlar Berutlu olduklarını, Berutta işsizlik bubranının pek fazla olduğunu ve geçinmek için balıkçılık yapmıya mecbur kaldık- larını söyliyerek gu şekilde ifade vermişlerdir: “— Kırk kişilik bi balıkçı kafilesi halinde ve İskenderun körfe- zindeki pek meşhur balıklardan avlamak makasadile yola çıktık. Avlanırken bilmiyerek hududu geçmiş bulunuyorur., demişlerdir. Fakat bu adamların hakikt hüviyet ve maksatlarının tahkik edil- mesine İlzum görülmüş ve lıhhkıu ıheıımiyellı başlanmıştır. leti tarafından Üç kişilik bir heyet teşkil edileceği söylenmektedir. Ecnebilerde Kalan Türk Paraları Istanbul Ticaret Odasının Bulunduğu 4 üncü Vakıf Han Türk tacir ve bankalarından Haber aldığımıza göre, alâka- dar makam, piyasada büyük işler peşinde koşan bazı — açıkgöz Mmüteahhitlerin vergi kaçakçılığı İçin yeni bir usul bulduklarından haberdar olmuş ve derhal takibat yapmıya başlamıştir. Bu usul Sayesinde — ha kaçırılan Vergi tabiidir ki kazanç vergisidir, gün adetlerinin nekadar olduğu henüz belli olmayan bu açıkgöz Müteahhitler kazanç vergisi ver- Memek için yazıhanelerini kapa- M lar, evlerine — çekilmişlerdir. Fakat böyle olduğu halde bunlar Pesul dairelerin büyük münakasa işlerine tıpkı bir tacir gibi iştirak etme&ten çekinmemektedirler. Di- ğer taraftan bu adamlar yazıha- nelerini kapatmakla iktifa etme- mekte, aynl zamanda Ticaret Odasından kayıtlarını da sildirerek iki katlı kornazlık yapmaktadırlar. Verilen malümata göre, alâkadar makam bu mesele ile ehemmiyetli surette meşgul olmaktadır. Bu açık- gözlerin hüviyetleri tesbit edilecek ve hazineden kaçırdıkları yüz binlerce liralık kazanç vergisi kendilerinden mesele ile Ticaret Odasınn da meşgul olduğu haber alınmıştır. bazılarının muhtelif memleketlerde | mevcut kalan paralarını memle- kete gıliııııi İçin İktısat Vekâ- letinin yaptığı teşebbüsler faydalı bir netice vermek Üzredir. İspanya, Bulgaristan, Macarla- tan, Romııyl. Yunanistan ve Çokoılovıkyıdı ihraç — edilen Türk —mallarının bedeli olarak mabhsur kalan bu paranın yekün itibarile — miktar — henüz belli olmamakla baraber üç, dört mil- yon kadar — olduğu zannedil- mektedir. Bir Kafile — Garsoön çorbanın içinden bir küçük paçavra çıktı.. Küçük diye şikâyet etmeyin Beyefendi içinde daha başkaları vardır.