5 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

5 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü PAZAR 5 MART 1933 8 irci sene No. 2538 “WOW PpU KN - NUSHASI 5 KURUŞTUR Düşmanlığı ANKARA 4 (Başmuharririmiz- ) — Türkiyeye ecnebi düşman isnat etmek burada yalnız hay karşılanmıyor, derin bir tees- de sebep oluyor. Biz ecnebile- hâkimiyet ve tahakkümü dev- ide, kapitülâsyon devrinde dört ımız ecnebi husumetile sarılı ol ğu milli mücadele senelerinde ; le ecnebilere aşırı bir husumet lemedik. Kemalist Türkiye ş0- #n bir nasyonalist değil; tam mâ- ile bir realisttir. İnliğimizi sevdikten, milli kültü: imüzü benimsedikten sonra her- sin saygisını kazanırız. işmanlığı daha ziyade izlere yaraşır. Şeteflerini, istik- İlerini müdafaa © edemiyenler kalarına karşı kin beslerler, bu İmet taşırlar. İnsaf edilsin, Mustafa Ke- İsl Türkiyesi Obu vaziyette İidir? Gençliğin zaman zaman te Ahür eden heyecanını ecnebi düş anlığile tefsir etmek, insafsızlık- * Dünyanm en büyük, en ileri mleketlerinde buna benzer te- Ahürlere ber vakit raslanır. Tür- tir. Türkiye halkı vaktile yerli bancı müstebitlerin ideresi al Dahilde sultanlar, hariç- ilâsyondan istifade eden fevletler hürriyet ve istiklâl mef- İkmunu ortadan kaldırmışlardı.Bu vri . hepimiz hatırlarız. Böy #“ bir zamanda Ohak olan, İazife - olan hüsumet hislerini İstermiyen. - Türkler, mutlak Ür hürriyet ve emniyet için İİe yaşadıkları bu (günlerde # hisleri niçin yaşatımlar? Belki bir kusurdur; Türk- kin tutmazlar. Onlar bi- ki iki milletin biribirine lşmanlığı bütün dünyayı & hi &n az duyulduğu bir memle- r İiklarını hâlâ çekiyoruz. Bundan »ka devrimizin icabı şu ki mil- İetler arasında sıkı bir tesanüt ge- 2iş bir münasebet olmadıkça gü- hün hayat şeraitine karşı kona- İnaz. Türkiyenin harici politikası- mali ve iktısadi sistemini bilen- r için vaziyet açıktır. Hiç bir ec- İsebiyi düşman olarak almıyoruz, bilâkis ecnebilerden her gün bir daha kazanmayı düşünü- Yoruz. Beynelmilel (politika iş- inde daima barışmalara, Anlaşmalara taraftar oluyoruz. Mali “ve iktisadi O kombine İkonlarda ise Oecnebi | serma- Yesinin Oo memlekette (emniyet İbulmasını, o menfaat görmesini emine şalışryoruz. Eğe: Türkiye- de ecnebi düşmanlığı bulunsaydı böyle müsbet bir politika yapılabi- lir miydi? Biz hakiki kuvvetin mu Yaffakıyet vasıtasmın, mazarratta e değil, sevgide olduğu du anlamış Mir alel çocuk- yız. Bunu herkesin anlaması Vakikatin zaferi olacak. Siirt Meb'usu MAHMUT Celâl B. dönüyor İktısat vekilinin Kayse ti ve Sivasta tetkikleri SİVAS, 4. (Milliyet) — Iktisat Ve kili Mahmut Celâl B. dün Kayseriden kuruya geldi. Kâyseride tesis © edilecek Pamuklu dokuma fabril inen mma İ pallini tayin edecek, mütehassıları re. | #skatında getirdi. Kayseride © vekâlet | Müsteşarı Hüsnü, sanayii mesciye mü- Beyler grup halinde mütemddir i müt it erden tetkikat yapmışlardır. İtşe verdi. Büyük harp biteli on- yıl oldu. Fakat o faclanım acı: ü Raşit ephe- Kayseri mebusları ile belediye ve mec bsi umumi azaları hep birlikte etütlerde bulunmuşlar ve fikirlerinden istifade ©. İ #ilmiştir. Vekil Mahmut Celâl B. ve | Mütehassıslar iplik fabrikası müdürü (Devamı 6 ner sahifede) Esasen milli | Çinliler mukabi! CHİNCHOU, 4 (A.A.) — Ja- pon tayyareleri, Jehol etrafındaki istibkâmları bornbardıman etmiş- tir, Çin kıtaatı, Pekine götüren Lanping yolu istikametinde çekil mektedir. 'TOK1O, 4 (A.A.) — Japon kuv vetleri, Jehol şehrini işgal etmiş- tir. TOK1O, 4 (A.A) — Japon kıta atı, büyük sedde pek yakın bulu- nan Lingyou noktasma vâsıl ol muşlardır. Şimdi orada mola ver- mektedirler. PEKİN, 4 (A. A.) — Jehol şehri nin saat 12,40 ta düştüğü resmen haber verilmiştir. Japonlar şehre girmeden evvel, büyük bir muka- vemet görmüşlerdir. Setteki geçitleri tutuyorlar TOK1O, 4 (A.A.)— Çin askerle ri, büyük setteki geçitlerden ge- gerek şimali Çine doğru çekilmek te devam etmektedir. Bu suretle çe kilen Çin kuvvetlerini büyük set- Gn ötesinde takip hiç bir te- şebbüs yapılmamıştır. Bununla beraber, Japonlar Çinlilerin geri dönmesine mâni olmak için bu ge- çitleri ele geçirmeğe hazırlanmak dırlar. Lin Kou geçidi, şimdiden zaptedilmiştir. Mukabil taarruz mu? PEKİN, 4 (A.A) — Çin kuv. vetleri, büyük seddin ötesinde'geri çekilmektedirler, Çinlilerin bir mu kabil taarruza hazırlandıkları söy lenmektedir. Reddedilen bir Japon talebi. LONDRA, 4 (ALA.) — Nankin bükümeti, Tiençin kumandanı Ce- meral Yousucchoung'a kıtaatmı şehirden çekmesi hakkında Japon kumandanı tarafından yapılan ih- tirazı reddetmesini bildirmiştir. Japonlar bu taleplerini haklı gös termek için Çinlilerin Tiençin ka- lesindf asker bulundurmalarını meneden Boxerler protokolunu ile ri sürmektedirler. Maamfaih, Çin bücü Heyet bugün İnhisarlar umum müdürlüğü iş- lerini tetkik ederek bir ıslahat ra- poru hazırlıyacak olan M. Vallace Clarck'in riyaseti altında mütehas sız beyetin bugün şehrimize gelme beklenmektedir. Mütehassıslar bugünden itibaren işe başlıyacak- Ankaralının Defteri gis Mücadele senelerin- den meraklı hatiralar Pek yakında Milliyet sü- İunlarında okuyacaksınız. lardır. Bu zevat için İnhisarlar U- mum müdürlüğünde odalar hazır- lanmıştır. Mütehassıslar maiyetin- de altı mütercimden mürekkep bir büro teşkil edilmiştir. Mütehassıs- ların yapacakları tetkikata esas olmak üzere inhisar idarelerinin bugünkü vaziyetini gösteren bir ra por , hazırlanmıştır. Bu rapor, in- hisarlara ait bilcümle kanun ve ta limatnamelerle birlikte ingilizceye tercüme edilmiştir. Mütehassıslar mayıs nihayetine kadar işlerini bi- İ tirerek raporlarını vereceklerdir. İleri hatlarda bir Japon müfrezesi, Japonlar Jehole girdiler Hattâ bir çok yerlerde sedde da. yandılar, istedikleri de oldu.. taarruza geçecekler mi? İşgal edilen Jehol | daima bu şehirde bir garnizon bu lundurmuştur. Çünkü O Boxeller protokolunu imza etmiş olan dey letler bu hususta hiç bir itirazda bulunmamışlardır. Japon talebi- nin reddedilmesinin ( Tiençin'de büyük bir gerginlik meydana ge- tirmesi bekleniyor, Siyasi münasebet kesilmiyecek TOK!O, 4 (A.A.) — Çin elçisi, Çin - Japon münasebetleri hakkın da Kuomintang'ın içtimaında iza hat vermek üzere yarın, Nankin'e gidecektir. Çin hükümetinin siya- si münasebetleri keseceği zanne- dilmemektedir. Çünkü Çin masla- batgüzarı, Tokio'da kalmaktadir, Çin Harbiye nazırı cephede ŞANGHAY, 4 (A.A.) — Harbi ye nazırı Jehol'e hareket etmiştir. Jehol'da vaziyet ŞAN HAY KUAN, 4. A.A. — Rivayet edildiğine göre Çin kuv- vetleri, büyük seddeki Hsifeng Kou ve Cbiehling Kou geçitlerin- den geçerek cenuba doğru kafile kafile çekilmektedir. İnhisarlara verilecek yeni şeklin tespiti! işe başlıyacak İnhisarlar U. M. Hüsnü B. Osmanlı Borçları İtilâfname Paris'te imzalanıyor Osmanlı bankası 12 mifyon- luk bir döviz avansı sçscak ANKARA, 4. (Telefonla). — Os- manlı borçları hakkındaki lifnsme bugünlerde Parist'e imzala- sacaktır. Bundan başka Osmanlı akti mükerrer İ ayni günlerde imza edilecektir, Yeni mukavelename bankanm im tiyaz müddetini uzatmakta ve ihtiva ettiği hükümlere nazaran banka hü. kümete 12 milyon lira mukabili bir döviz avansı hesabı açacaktır. Hülcümet her iki itilâfnamenin tas- #ki için Nisanda meclise verecektir. Bankasile yeni mukavelename Kazanç! Kanun cumartesi Mec- liste görüşülecek ANKARA, 4 (Telefonla) — Çorum meb'üsu İsmet Beyin teklifi üzeri kazanç lâyihasının Mecliste önümüzde- İ ki cumartesi gü Bü müzakeresine | başlanması bügün İ kü” toplantıda ta | karrür etmiştir. Müzekeratın ha raretli olacağı anla #lmaktadır. Lâyi hanım muayyen © lari olması da muh- temeldir. İSMET B. Lâyiha nisandan evvel kesbi ka- muniyet €.ccektir. Zeytinyağları Takasa tari tutulma- sı düşünülüyor İktmat vekâleti yeniden bazı ihraç maddelerimizin takasa tâbi tutulması için ehemmiyetle tetkikat yapmakta- dır. rından hangi madde- tutulabileceğini temiştir. Bu hususta malümatına mü- racaat edilen İstanbul, İzmir, Mersin ve Samsun Odaları tetkikat yapmak- tadırlar. Söylendiğine göre, zeytin ve zey- tinyağlarımızın takasa tâbi tutul ibarile kabul Daha bazı maddeleri; tulacakları anlaşılmaktı Kaçak kız Matmazel Şor'un macerası henüz dedikoduları mucip olmakta devam ediyor. Atina gaze- teleri, Matmazelin babası M. Şorun Vekili avukat Mus- tafa Adil B.in A. tina'ya giderek mü ekkili namma genç kızla temasa geldi. gini yazmışlardı Mustafa © Adil B. şehrimizde ba. lanmaktadır. Adil B. dün kendisile gö Gi hiç ayrılmadığını, bah. M. Şor 14 yaşında solunan vekilin M, Şor . Atina'ya gi- dince anlaştığı Yunan da: rinden biri olması lâzım N Şor'dan yeni malümat almadığını öy lemiştir. Nüktelerini felsefi görüşlerle süsleyen kıymet'i edib'miz Fazıl Ahmet Beyin İki Kafadar serlevhalı yazılarından: ilk makalesi yarınki Milliyet'te çıkacartır. ETEM IZZET | Alman intihabı bugün! ( 30,000 faşist komünistlere karşı büyük bir nümayiş yaptılar Polis her yerde şiddetli tedbirler aldı | I | bulanduramıyoruz. : BERLİN, 4 A. A. — Wolff A- jansından: çin Berlin zabıta sı gayet şiddetli tetbirler almıştır. BERLİN, 4 A. A, Hitlerin bir tayyare ile Şarki | Prusyaya gitmek üzere Le- histan o toprağın- dan geçeceği ve bu esnada Le histan aleybind. bir nutuk söyli yeceği haberi sa- bah gazetelerin. de heyecan uyan dırmıştır. o Maa- K nin geçebileceği yollar o arasında olduğu” söylen- mektedir. Lehis tan toprağı üze rinde tayyare ile uçarken bir mu- tuk söylenmesi Çünkü bu mesafe ancak bir çeyrek saat sürmektedir. Nazilerin geçit resmi BERLİN, 4 (A.A.) — 30.000 Na zi, önlerinde muzika ve bayraklar olduğu halde dün öğleden sonra Berlinin göbeğinde -Brandebourg kapısında bir geçit resmi yapmış- Alman faşisileri Berlin sokaklarında relsle- rint selâmlıyorlar imali pek azdır. | lardır. Maksatları, “Kızıl Şehire”e imamdari yeni zi ların büyük bir kuv vte sahip olduklarını göstermek ve ikinci kânun 1933 tarihinde te- sis edilmiş olan rejim düşmanları- nın bu kuvveti gözönünde bulun- durmalarını ihtar etmek idi. Öz- lerinde bir süvari mangası ve bir (Devamı 6 mer sahifede) Maarif ıslahatı şamil bir şekilde yapılacak Maarifte ıslahat yapmak üzere toplanan Ankaradaki mütehassıs heyet mesaisine devam etmektedir. Öğrendiğimize göre bu komisyon Maarife ai ütün kanunları, nizamnameleri ve talimatnameleri yeni- den tetkik etmektedir. Bunlar üzerinde hayli mühim tadilât yapılmak rdeki ders proğramları, tarzları ve şekli değiştirilmektedir. İstanbul Şişli ile Taksim arasına giriyor! Bu, sıhhati de tehdit ediyor Şehir hudutlarınm gittikçe daral- makta olmasmı şehircilik ve halkım sıhhati noktalarmdan tetkik etmiş ve bazı zevatın fikirlerini almıştık. Bugün de ayni mevzua avdet edi- yoruz, Nakiye H. ne diyor? Vilâyet daimi encümeni azasmdan Nakiye H. diyor kit “ — Ben şehir hudutlarınm genişle- mesine taraftar değilim. Çünkü şehir genişledikçe işleri çoğalıyor ve bu yüz den onu devamlı kontrolumuz altında $ ile uğraşırken başımıza bir Mecidiye köyü çıktı. Ve yarın daha kim bilir nereleri çıkacak. Yalnız şunu söyleyim ki şehrin bur günkü inşaat tarzının şiddetle aley- hindeyim. Yüksek apartımanlar, şeb- rin muhakkak ki sıhhatı üzerinde fe- na tesir yapıyor. Bari buna mukabil şehri güzelleştirse... Her taraf, apar- manlarla dolduktan sonra manzara İ değişmiş, sıkışık, dar sokakların iki tarafında yükselen bu zevksiz bina- lar, şehrin bedii zevkini Ben şahsen, şehir dahilindeki evlerin | geniş bahçeler ortasında yapılmasına İ taraftarım. Sonra İstanbulun bu kadar temiz havalı yerleri var. Boğaziçi, bu temiz havalı yerlerden biridir. Halbuki bu- ralara eski rağbet kalmamıştır. Bizim halkımızda tuhaf bir zihniyet vardır. Vesaiti nakliye parasmı hesap ederek İ daima merkezi mahalleleri sayfiyele- ve tercih ederiz. Halbuki sayfivelerde ev kiraları, gok düşüktür. Nakil vasıtalarına ver- muallimlerin mesai gene sayfiyede oturmak, şehirde otur- maktan daha ucuz olduğunu görürüz. Tabiatın İstanbula en büyük ihsa- nı olan Boğaziçinin şenlenmesi için ©- ralara medeniyetin başlıca k rmdan biri olan elektrik ışığın bir an evvel girmesi lâzımdır. Boğazın hisarlardan yukarı kısmında ise he- Büz elektrik ışığı yoktur. Eğer Boğaz sahillerinde küçük, kat içinde konforu bul di yaçlara uygun evler ya; Boğaziçi 20 - 25 sene evvelki rağbeti tekrar kazanacaktır.” Besim Ömer P$. ne diyor? » Dr. Pr. Besim Ömer Pş. da demiş İstanbulun nüfusunun bir mın- takada toplanması sıhhat içim fevka- (Deyamı 6 ıncı sahifede)