12 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

12 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

İÜALKIN GÖZÜ HALKIN-KULAĞI HALKIN DİLİ Seıı 3 -—Noı 915 Yon içleri telelonu Tafanbul — 20203 12 Mırı Son Posta — PAZAR — 1933 Mın Üyleri telefonez İstanbal — 20203 n.u $ kuruş BİR MÜSABAKA AÇTIK 18 Bin Liralık İhtilâs Tahkikatı Devam Ediyor Şark Demiryollarında İki Bilet Memuruna İşten El Çektirildi Cuma günkü *Soön Posta ,, da birkaç satır için- de şöyle bir ha- ber vardı: Şark Demiryolları fdarösinin bilet gişelerinde — bir Ahtilâs yapıldığı ihbar edilmiş ve tahkikata — baş- lanmıştır, Filbakika bu Ahbar Üzerine harekete geçen Demiryolları ida: $ resi, dün tahki« katı genişletmek lüzumunu — düy- muş ve sekiz ki- #ilin bir heyeti bu İşe memur #tmiştir. Heyet Sirkeci istasyo- nunun birinci va İkinci mevki bi- let gişelerindeki hasapları ele ab miş ve akşama kadar — çalışmış, akşam Üzeri ikl gişe memuruna işten el çektirmiştir. Bunlar Kad- el ve Suat Beylerdir. Bu ikl me- mur tahkikatın sonuna kadar işlerinden uzak — duracaklardır. Bizim öğrendiğimize göre ihtilâa Sirkeci İstasyonunun bilet gişeleri edildiği ileri sürülen paranın mik- tarı 15 bin ile 18 bin lira era- sındadır. Tahkik heyeti işini iki | güne kadar bitirecek, ihtilâs ya- | pılhip yapılmadığı ozaman kat'i şekilde anlaşılacaktır. 4 Yeni Yunan Kabinesinde İhtilaf Çıktı Müstantik Sabık Nazırların Hepsinin De Mahkemeye Verilmelerini İstiyor Atina, 11 (Husust) — Bu sabah, işe başlıyalı daha 48 saat bile olmiyan yeni kabine azaları arasında şimdiden ihtilâf zubur ettiğine dair muhtelif — şayialar gıktı. Bu şayialar doğru mudur, değil midir, — tetkikine imkân bulamadım. Hakikate —muvafık olmalarını — muhalefet mevkiine geçenler tarafından — çıkarılmış olmaları ile aynı derecede varit gördüm. Aynen naklediyorum: Söylendiğine göre: Başvekil M. Çaldaris — daha şimdiden — arkadaşları — Jeneral Kondilis ve Metaksas ile arala- rında çıkan — ihtilâfatın halli ile uğraşmağa mecbur olmuştur. Son dakikada — dahiliye — nezaretine tayin edilen Jeneral — Metaksas kendi fırkasının reis vekili M Turkovasili'nin Makedonya umum — valiliğine tayin edilmediğini bahane ede | nazır — payesile | ıık “Cümhur Reisi huzurunda yemin etmemiştir. — M. Çaldaris Metaksas'ı kandırmak İçin uğraş- mıiş ise de muvaffak olamamıştır. Eğer Başvekil — Metaksas'ın i kabul ederse Jene- inde kendi bir fırkası için aynı şeraitle başka bir umum valilik istiyeceği anlaşılmıştır. Her halde intihabatta müt- tehiden arasında — dahili uzlaşmamarlıklar çıktığı — görülmektedir. — Jeneral Devamı B inci — sayfada ) | k parası Üa ea" Kekalke, |i See İlk G ün Bu Nushada... Ayrıca (100) Karie De Küçük Birer Hediye Müsabakamız Sadece Eğlence Değil, Ayni Zamanda Hızıneltlr Türk Dili Tetkik Cemiyeti gi- | riştiği büyük İşte bütün vatandaş- ları yardıma çağırdu — * Lisanımızda kullanılaı arapça ve acemce kelimelerden hergün 10 15 danesini seçerek bir liste balinde neşredeceğiz. Lütfen bu kelimeleri okuyunuz, türkçe mukabillerini bulunuz ve bize bildiriniz!,, dedi. * Türk Dili Totkik Cemiyeti tam doksan güa sonra listelerin neş- rine nihayet verecak ve gerek gazetelerde çıkan ve gerek doğ- rudan doğruya kendisine gönde- rilen cevapları tetkik edecek, münasip gördüklerini — seçecek, dil kitabına koyacaktır. * tinin açtığı anketi gazete saha- sında zevk verici, eğlendirici ve İstifade ettirici bir şekle koymak- tan ibarettir. Müsabakamızın Şartları Okuyucularımızdan ricalarımız şunlardır: UÜ— Türk Dili Tetkik Ce- miyetinin hergün vereceği keli- meler gazetemizde Üç haneli bir Gittikçe inkişaf eden dü tetkik işlerinde Ük mesals ÜN SA Pota'lla tertip eut | liste halinde neşredilecektir. ği müsabaka Dil Tetkik Cemiye- | 2 — Karilerimiz bu listelerde Ankara TW ÇAA Cemiyetinin | numar, aldir? Aşağ dakl arapça ve farıça sözlerin Öz türkçe karşılıkları ara- nacaktırı Adap, üferin, Gfet, ügüh, ahenk, Aft Döğtaa Y aabileli gördükleri kelimelerln mukabil- lerinl — bizalarına yazarak bize günü gününe göndereceklerdir. 8 — Bu suretle matbaamıza gelecek olan yekdigerinin ayni, ç haneli listenla bir nüshası gaxee teye girmek Özere ayrılacak bir nüshası dosyamızda saklanacak, İlk Liste Karilerimiz doldurulacak liş teyl (6 )acı sayfamızda bula» caklardır. Milyarderler Aç Kaldı Dolar Buhranı Amerika Şehirlerinde Müthiş Facialara Sebep Olmuşur Londra 1i (Hnıuı!) — Bütün Amerika'yı bir haftadanberi te- melinden sarsan dolar buhranına nit ilk tafsilât akıllara durgunluk verecek kadar müthiş: ve heye- canlıdır. Telgraf satırları arasında rey bulamıyan bu tafsilâtı bir cümle ile bülâsa etmek müm- dür: ı“mhıtılyırdeı—lır bir dakika içinde dilenmiye * mecbur olmuş, milyonerler meteliksiz kal- m ştir. Daha doğru bir cümle ile söylemek İâzımgelirse koca Ame- rika paranın para etmediği bir vaziyete düşmüştür. Bankaların moratoryom * ilân etmesile başlıyan bu emsalsiz buhran Amerika'yi dolarsız bir cehenneme, Amerikanın meşhur zenginlerini parasız sefillere dön- dürmüştür. Moratoryom haberi bir felâket bombası gibi patla- diğı zaman bütün şehirlerde halk bankalara hücum etmişler: — Para, para! diye bağırmıya Amerikanın bugünkü çiftliklerde tar'alar - AÂmerika altınlarının Ü oturmuş, ağlıyor. başlamışlardır. Fakat bankalar o kadar mütbiş bir sıkıntı için dedir ki bir tek dolar bile vere- miyorlar. Yüz binlerce halk avaz avaz baykırıyor: — Dolar, imevir eden bir Amerika yoe, fabrikalarda bacalı arikatörür Madenler İşlem'yor, tütmüyor, Ücaret düşünüyor, Bu heyecan dakikasında kanlı bir — İhtilâl — çıkabilir. Bunu düşünen — bükümet, bütün polis kuvvetlerini bankaların önünde bir. mahşer yığını teşkil eden WDeramı 8 incl sayfada )