18 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

18 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Bir Hava Seyahatinin Manası Fransız Hava Nazırı M. Pierre Cot üç tayyarelik bir filenun başında Sovyet Rusyaya hareket etti. Stras- burg, Lwow, Klew, Harkow, Moskeva bu filonun tevakkuf istasyonlarıdır. Eğer bir mani çıkmaz ve fevkalâde- lkler hanl olmazsa bu ziyaret beş gün devam edecektir. Fraasız Hava Nazırı, fırsattan — bilistifade Sovyet Rusyavın büyük hava merkezlerini, Aerodinamik sanaylini, bava akade- misini gerip görecektir. Bu seyahati müteakip te, şimdiye kadar Soövyet — Rusyada yalmz bir askeri ataşe ile temsil edilen Fransız ordusu, Moskovaya birde hava mü- messili gönderecektir. Nazır M. Pierro Cot, Paris tayyare karargâhından hareket etmeden evvel ayak üzeri kabul — eylediği Fransız çazetecilerine, seyahatinin hiç bir siyasi bedeli olmadığını, sadece iki memle- ket arasındaki havai münasebetleri kuvvetlendirmek ve Şarki Avrupaya doğru hava yollarıı uzatmak - oldu- Bunu söyledi. Üç tayyarelik bir filo ile bir kaç bin kilometrelik bir mesafeyi havadan aşmak lüzumunu duyan bir Fransız Nazırının böyle basit bir maksat uğ- runda bu seyahati ihtiyar etmesi, kabal etmek lâzımdır ki, fazla külfete katlanmak olur. Balizaj mütehassısları durürken Hava Nazırının bizzat bu külfeti sırtına alması, efkârı umumi- yeyi ne derece safdil addedersek edelim; ona kolaylıkla kabul ettire- miyeceğimiz bir garipçe hap oölur. Siyasi yalan herkesin alıştığı bir bid'attir. Bile bile kabul olunur, fakat bu derece kuyrukluüsü, Fransızların bizzat alay edegeldikleri üzere *Deniz ejderi,, bikâyesini bile geride bırakmış oluyor. — Süreyya Tayyareci Mollison Ve Karısı Monreal, 17 — Tayyareci Jemes Mollisan. ile karım Amy Mollison'un doğru yolda uçuş mesafe rekorunu kırmak için girişecekleri teşebbüste binecekleri “ Seafarer 11 ,, tayyaresi, dün Duchess of York vapuru ile Monreal'a getirilmiştir. Tayyare, kurulup hazırlanmak için hemen Tozonto'ya gönderilecektir. Büyük Hava Seferleri Varşova, 17 — Joseph Je Briks tayyaresine binen Codos ve Rossl Biarritz tayyaresini idare eden Ver- neil Moskovaya gitmek üzere havt- lanmışlardır. Amerika Ve Sovyetler Moskova Hükümetine Geniş Mikyasta -« Bir Kredi Mi Açılacak ? Nevyork, 17 — * Mall ve iktısadi kalkınma , — müessesesinin reisi M. Jesse Jonson Amerika'da Sovyetler birliği bükümetinin iktısadi menfaat- larımı temsil eden heyetle bazı müza- kereler yaptığı söylenmektedir. Bu müzakereler, Sovyetler birliği hesa- bına pamuk, buğday ve daha başka iptidaf maddeler mübayeatı için para temin etmek meselesi etrafında cere- yan etmektedir. Nevyork Herald gazetesi, bu mü- bayaat bedellerinin 50 ilâ 75 milyön dolar tutacağını yazmıştır. Sovyetler Birliği ve Yunanlatan Atina, 17 — Yunanistan ile Sov. yetler birliği arasında dün bir ticari anlaşma imzalanmıştır. Bu mukavele her ikl memleket arasında ticaret eşyası mübadelesine müstenit yeni bir rejim tesisz etmektedir. İtalya'da Roma, 17 — Nazırlar meclisi, dün M. Musolini'nin reisliği altında top- lanmış, Sovyetler - birliği ile İtalya arasında aktedilen dostluk, ademi tecavüz ve bitaraflık misakının tas- diki hakkındaki kararnameyi tasvip etmiştir. Bundan sonra meclis, İtalya ile Romanya arasında 25/2/930 tarihinde yapılan ticaret ve gemi İşletme mu- ahedesinin ve buna —merbut mu- kavelelerin 30/11/933 — tarihine ka- dar temdidi için ber iki hükümet arasında tanzim edilen 26 ağustos tarihli protokol projesini de tasvip | etmiştir. Kont Zeppelin balonunun Yeni Seyahati Berlin, 17 — Kont Zeppelin balo- nu, birinecl teşrinin 14 ünde Chikago sergisine gidecektir. Bu münasebetle Alman — postaları idaresi, üstünde “Zeppelin hava postası ve 1933 Chi- kago sergisine seyahat,, İbareleri ya- zıb hususi pullar çıkaracaktır. Arnavutluk'ta Tiran, 17 — Arnavutluk hükü- metinin 1933 - 34 senesi, milli müda- faa —bütçesinde — geçen — senekine mazaran yüzde 40 nisbetinde bir aza- hiş vardır. Ve Amerikalılar mebzul cep- hane ve asker depolarını Fransa topraklarına dökmiye başlamış- lardı. Almanların bu hareketi dur- durmak için yaptıkları Tahtelba- hir muharebesi ciddi bir tehlike ifade etmiyordu. —Amerikalılar ağır bir siklet halinde itilâf dev- letleri tarafına geçerek harbin Mmerkezini değiştirmişlerdi. Ahmet Reşit vaziyeti gittikçe tehlikeli buluyordu. Almanyanın taliine bağlanan Türkiye muknd- deratı karanlığa doğru gidiyor- du. Ve Kayser erkânıharbiyesi artık meşhur tabiyelerinden hiç birini tatbik edemez olmuşlardı. Fransız cephesi Amerikan ve İn- | giliz silâhlarile arka arkaya ge- Çilmez bir ateş ve demir silsilsei haline, gelmişti. Ğ Yıııhe iptidasında — Almanların cepheyi delmek ikl. Ti ek için yaptıkları Burhan Cahit bine yakın Zzayiat — vermişlerdi. İngiliz tankları Alman hücum kıtalarım perişan etmişti. Bu neticeden sonra Kayserin yüksek erkânıharbiyesi endişeye düşmüştü. O zamandanberi cep- hede mühim bir hâdise olmuyor- du. Şimdi iki tarafta bir şey bek- liyormuş gibi geniş mikyasta ha- reketten vazgeçmişlerdi. (Resmi tebliğ)ler mühim hâdiseler kay- detmez olmuştu, Düşmanı, yalnız cephede de- ğil geride de tahrip — etmek isteyen —muhasımların casus ve propaganda teşkilâtı *mütemadi- yen faaliyet gösteriyordu. Yaz geçti. Ahmet Reşit Fransız ve lngiliı gazetelerinde Surye — cephesinin vaziyetine dair çok acı haberler okuyordu. — İstanbuldan — aldı mektuplar da bunları tasdik edi. ÜŞ A U kadınlar cemiyetinin nümayişi nutuk söylüyor. Hindistan'da kadınların milli hayattaki rolleri çok mühimdir. stermektedir. Çerçevenin içinde, cemiyetin reisesi mil e ç Rosmimi Gandinin son hastalığı esnasında yaptıkları bir fon önünde Japonya Rekabeti Ve İIngiltere Londra 19 — Simlâ müzakerele- rinin başlaması ve Londra'da İngiliz ve Japon mürahhasları arasında yapı- lacak müzakere gününün yaklaşması, milliyetçi gazetelerin Japon rakabe- tine karşı açtıkları ker vakitkinden ziyade şiddetli bir mücadele ile ayni | zamana tesadüf etmektedir. Bu cüwleden olarak Sunday Eks- pres gazetesi, * Yeni sarı tehlike ,, başlığı altında neşrettiği bir yazıda bu meseleyi şu suretle ortaya atmak- tadır: Lankaayir pamuk sanayil mınta- kasını ötedenberi elinde bulundur- duğu mahreçlerden ve piyasalardan mahrum — birakmayı son - zamanlarda Japonya'nın muvaffak olması, kendi yetiştirdiği pamukların daha iyi olma- sından, yahut pamuk müstahsillerinin daha müteşebbis veya daha usta bu- hunmasından ileri gelmiyor. Bu halin sebebi, Japon işçilerinin yalnız pirinç- le beslenip geçinmiye inhisar eden maişet şartlarının kolaylıkla taham- mül deî'ılemki derecede az ücret almaları, İngiliz İşçilerinin ise bu ka- dar az bir para ile yaşamalarına imkân bulunumamasıdır. Bu vaziyete tatbik edilecek çare, basit bir şeydir. Bu çare, İngiliz müs- temlekeleri arasında bir gümrük bir- liği yapmaktan ibarettir. Miralay Lindberg Stokholm, 17 (A. A.) — Stokholm Tidningen gazetesinin — verdiği bir habere göre tayyareci Charlez Lind- berg Rusyaya bir sefer yapmak ni- yetindedir. Lindbergin pazar ve yahut pazartesi günü * Lesingrata gitmek Üzere havalanacağı söylen- mektedir. Yeni İran Kabinesi Tahran, 17 — Frugi kabinesi meb- usan meclisine giderek kükümet be- yannamesini okumuştur. Meclis yeni hükümetin siyasi programını tasvip etmiştir. Asker bakımsızlıktan perişan bir hale gelmişti. Son günlerde — Balkanlarda ilerliyen Fransiz ordusunun Bub- garları sıkıştırdığı da söyleniyordu. Sinirler gevşemişti, mukavemet kabiliyetleri tükenmişti. Zoraki harekete getirilmek istenen vatan duyguları bile zayıflamıştı. Birar daha devam etseydi bütün muharipler silâhlarını ata- cak, cepheler bir anda boşala- caktı. Ve ozaman muhakkak geri- lerde mühim siyasi ve içtimai hareketler görülecekti. Çünkü cephedekiler gerideki- lerin ne kadar nankörce ve gad- darca hareket ettiklerini, kendi gıdalarından çalınarak servetler ııpıldığmı. geride bıraktıklarına arşı namussuzca hareket edil- diğini öğrenmişlerdi. Bu — vicdansızlıkların cezasız kalmıyacağı muhakkaktı. Fakat vatan, millet namına ileri atılan silâh arkadaşları şid- detli bir tazyik altında cepheye sürüldükleri için geriye atılan adımların da ileriye bakan' başlar kadar tehlikeli olduğunu tahmin ediyorlardı. Buna rağmen bir fırtınanın kopacağı muhakkaktı. Hangi tarafın mukavemet ka- biliyeti fazla ise « dayanacaktı. Bu akıbet gecikmedi. Zaten dağılma hareketi baş- lamak için küçük bir işaret kâfi gelecekti. Bu işaret iki baştan göründü. Bulgarlar pek geç olmakla beraber ilk defa teslim bayra- ğını açtılar. Ayni günlerde Alman bahriyesinde ve ordusuda harp aleyhinde nümeyişler başladı. O dünyalara hükmeden Kay- ser erkânı harbiyesi bütün hesap- larında nasıl hata ettiğini anladı. Ve mütareke karşı — tarafın galip silâhlarının hâkimiyeti al- tında imzalandı. Avrupa bu defa tersine kaynamağa başladı. Fransız orduları sarhoş gibi ileri atıldılar. Alman — aleyhtarları hınçlarile ortaya çıktılar. Ve Alman taraftarlarına karşı idam hükümleri itiraz kabul edil- meden verilmeğe başladı. Ahmet Reşit (Berlin) le mu- haberenin imkânı kalmac'ığını gö- rünce artık vazifesinin de bitti- gine kani oldu. Istanbulla muhabere mişti. Delikanlı şimdi bütün hadise- leri İngiliz ve Fransız membala- rından öğreniyordu. Bunlar bütün hınçlarını Al- manların Üzerine yıkmakla bera- bütün kesil- 14 Yaşında Kendimi Evli Buldum Zonguldaktan aldığım bu mektu- dikkatle okumanızı tavsiye edorim: için, burada nikâhımı yapmıyor- lar. Bu yüzden evlenemiyorum. “Mali vaziyetim ne mahke- meye müracaat etmiye, ne de bir vekil tutmıya müsait değil. Çünkü şimdi asker bulunuyorum. Bu ka- dindan nasıl kurtulayım?,, Bu işi mahkemeden başkasi halledemez. Yalnız, mademki, babamza mali yardımınız dokunmuştur. Bel- ki yaptığına pişman olarak - bu işi yine o bozabilir. Babanıza müra- caat ediniz, vaktile yaptığı hata- yı temizlemesini söyleyiniz. Ka- dmın muvafakatini alır, size bil- dirir. O vakit mahkemeye bir istida ila müracaat ederek bo- şanma kararını alırsınız. İki taraf boşanmıya razı olduktan sonra mahkeme masrafı çok olmaz. HANIMTEYZE ber onun müttefiklerine karşı da hâlâ ateş püskürüyorlardı. İtilâf devletleri Türkiye ile de (Mondros) ta bir mütareke imza- lamışlardı. . Buna nazaran Türkiyenin eli, kolu tamamile bağlamıyordu. Bir yeni habere göre - itilâf donanması İstanbul limanına yer- leşmişti, Fransa ve İngiliz, İtalyan işgal kuvvtleri de karaya çıkmış- lardı. Mütareke — maddelerine göre Türkiyenin galiplerce arzu edi- len — merkezleri, askeri — iş- gal altına alınacaktı. Topları, silâh depoları galip devletlerin kontrolu altında mühürlenecekti. Bundan başka bütün ordu derhal terhis olunacaktı, Bu şu demekti ki Türkiye silâhsız, müdafaasız, itirazsız ken- disine emredilen her teklifi kabul edecekti. Galip devletler dört yıl ken- dilerini mustarip eden bu dört silâh arkadaşını boğmak, yok etmek için bütün dünyayı kendilerile birleştirmişlerdi. Bitaraf hükümetler bile Almanyanın ve müttefiklerin cezalandırılmalarını muvafık bulu- yor ve her tedbiri alkışlıyorlardı. ( Arkası var |