25 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

25 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Daha Neler , Göreceğiz? Amerikada son çevrilen büyük filmlerden biri olan King Kong filmi bir haftadanberi 93 sinemada birden gösteriliyor. Bu filmde sinema fenni sayesinde harikalar yaratılmıştır. Meselâ burada gördüğü- nüz resim bu filmin küçük bir parçasıdır. İri bir maymun Nevyorkun en yüksek binalarından birinin kulesine tırmanmış ve o sırada kulenin yanından geçen bir tayyareyi pençesile tur. Esas itibarile bir sinema hilesinden başka bir şey olmıyan bu manzara ne de dehşet veriyor. —-—-—— Halivut Mektupları | Sinemalarda Bir istifham işareti Gürül- tülere Sebep Oldu Amerika Gazeteleri Tamam Bir Milyon Dolâr Tazminat ödiyecekler - Holivut, (Hususi) — Buradaki | rejisörlerin en — meşhurlarından Jes Laski bir müddet evvel fran- sızların mazilerine — ve yaşayış tarzlarına ait muhtelif mevzuları bir arada canlandıran bir film çevirmiye başladı. Hazırlanan se- naryoya göre bu filmin çok bü- ük — olması İlâzım geliyordu. ejisör işe başladı, filmin mühim kısımlarını - çevirdi, fakat yarı yola gelince büyük bir zorluk ile karşılaştı. Bu müşkül mesele kısaca şudur: Filme ne isim koy- malı? Rejisör düşündü, taşındı enine boyuna uzandı nihayet şu ismi münasip gördü: “Parisli ka- dınların en fenası?,, Artık "müşkülâttan eser — kal- madı diyeceksiniz. Fakat ne ge- | zer.. Her şeyin içyüzünü anlamak merakında — olan — Amerikalılar, rejisörün başına bir iş çıkardılar. Jes Laski bulduğu ismin nihaye- | tine bir istifham işareti koymu: tu. Sinema kumpanyasının mü- dürü rejisörü sorguya çekerek bu bu istifham işaretine koymıya niçin lüzum gördüğünü öğrenmek istedi. Rejisör bu işareti nazarı dikkatı celbetmesi için koymuştu. Fakat - kumpanya direktörünü inandırmak mümkün olamadı. ve nihayet rejisör şu cevabı verdi: “«— Şimdiye kadar çevirdiğim filmlerden hiç zarar etmediniz, Bundan sonra da daima kazanç temin — edeceğinizden — şüpheniz olmasın, Bu istifham işaretinin hiçbir manası yoktur. Fakat kıymeti tamam bir milyon dolârdır. Bu sözümün — doğrulugunu kısa bir müddet sonra bizzat anlıyacak- sInıZ. ,, Bu cevap kumpanya müdü- rünü tatmin ettiği içindir ki reji- sör filmi bitirmiye devam etti. Fakat bu sırada ortaya ücüncü bir. mesele daha çıkmıştiır. ve şudur: Bütün Amerika gazetelerinde * Parisli kadınların en fenası ? ,, hakkında mütalealar yazıldı. An- cak bu gazetelerin hiçbirisi fil- min isminin sonuna istifham işa- reti koymadılar. Bu vaziyet hem rejisörün, hem de kumpanyanın nazarı dikkatini celbetti, hatta* ikisini birden sinirlendirdi. Bunun üzerine kumpanya tarafından is- tifham işareti koymıyan gazeteler aleyhine bir Milyon dolârlık bir isim sahtekârlığı dawası açıldı. | Geniş bir merak ile takip edilen bu davada mahkeme kumpanyaya hak verdi ve istifham işareti koy- | mıyan gazeteleri mahküm etti. Mahkümiyetin mahiyetijse şudur: Bu filmden bahsedip isminin so- nuna stifham işareti koymuyan gazeteler kumpanyaya müşterek bir milyon lira verecekler, zamanda filmin ismini, sonuna istiiham işareti koymak şartile bir ay müddetle ilân edecekler- ayni lır. Birçok kimseleri hayrete düşü ren bu kararın henüz icra safha- #ına geçilmedi. Gazeteler, mah- kümiyet kararının haksız iddia- yakalayıp durdurmuş- olsa insana yine Haf- tanın Filimleri Bu Hafta En Yeni Filimler Gösteriliyor Bu hafta şehrimizin büyük si- nemalarında senenin en yeni ve meşhur filimlerini seyrediyoruz. Başta Greta Garbo olduğu halde birçok meşhur yıldızların iştirakile çevrilmiş olan “Grand- otel,, filmi “ Saray ,, sinemasında gösterilmekte ve büyük bir rağ- bete mazhar olmaktadır. Bu filim İıveçli yıldınn en yeni estridir. Barimor ve Joan Kravford biraderlerinin bu filimde mühim rolleri vardır. “İpek,, sinemasında gösteril- mekte olan “Gün doğarken,, filmi de kalabalık bir seyirci kit- lesi tarafından seyredilmektedir. Bu filimde ecnebi yıldızların pürüz- süz bir Türkçe şivesile konuşmaları sinema fenninin yürüdüğü terakkj yolunu bariz bir şekilde canlan- dırmaktadır. *“Türk ,, sinemasında da, yine senenin en yeni filimlerinden biri olan “ Zeynebin Günahı,, filmi gösteriliyor. Bu filim mevzu itiba- rile hazin bir macerayı canlan- dırmaktadır. Fransız yıldızlarının en güzellerinden olan Kolet Dar- föy bu filimde baş rolü oynamak- tadır. Gelecek hafta yine güzel fi- limler seyretmek mümkün ola- caktır. Bu arada Silviya Sidneyin en son filmi olan * Madam Büt- terfli,, ismindeki ,kurdelayı da seyredeceğiz. sile daha yüksek mahkemeye müracaat ederek kararın bozul- ması lâzımgeldiğini ileri sürdüler. Bakalım bu mahkeme nasıl bir | karar ittihaz edecek? Fakat rejisör ilk karardan çok memnundur. Çünkü bu suretle kumpanyaya karşı ileri sürmüş olduğu —iddia tahakkuk etmiş demektir. Sinema Dünyasından Haberler 25 Janin Kris.p;en İBüyük Bir Filim Çeviriyor — Meşhur Edip Pirandello İle Güzel Bir Yıldız Arasında Lâtifeler Meşhur rejisör Pabst yeni ve büyük bir filim çevirmiye başla- mıştır. “Yukarıdan aşağı,, ismini taşıyan ve yakında bitecek olan bu filmin mevzuu kıasaca şudur: Fakir, fakat çok temiz bir aileye mensup genç ve son derece güzel bir kız yoksuzluk yüzünden çalış- miya mecbur oluyor, tamıdık bir komisyoncu alan Lebergere mü- racaat ederek kendisine bir iş bulmasını rica ediyor. Geç kız mürebbiye ve yabut bunun gibi temiz bir iş istiyor. Fakat Leber- ger ona ancak hizmetçilik bulu- eve hizmetçi olarak giriyor. Fakat Daha ilk gününden, ihtiyar bir çapkın olan ev sahibi genç kızı elde etmek için bin türlü hille- lere müracaat ediyor. - İhtiyarın maksadını anlıyan genç kız da- ima odadan kaçıyor ve onuün tuzaklarına düşmemek için bütün kuvvetini sarfediyor. Bu esnada genç kızın. imdadına ihtiyar ev sahibinin genç ve yakışıklı yeğeni yetişiyor. | Genç delikanlı amcasının mak- | sadını anlıyor, onun ne yaman bir çapkın olduğunu bildiği için genç hizmetçi kıza acıyor ve onu bütün kuvvetile himaye etmiye başlıyor. Bu yüzden ihtiyar çap- kın ile genç yeğeni arasında bü- yük kavgalar oluyor. Yeni F;;mlerdon* | | Türk sinemasında gösterilen “Zeyne- bin günahı,, filminden cazip bir sahne vor. Genç kiz çaresiz zengin bir | Sonu malüm: Genç adam genç hizmetçi kızın güzelliğine hayran oluyor, onu seviyor ve temiz - bir anileye mensup olduğunu anladık- tan sonra onunla evleniyor. Genç hizmetçi rolünü büyük bir muvaffakıyetle sehhar yıldız Janin Krispen ve genç delikanlı rolünde maruf Rus artistlerinden Sokolof oynamaktadırlar, * Eserlerinin bir çoğu filme alınan maruf İtalyan edibi Piran- dello bir müddet evvel seyahata çıkmıştır. Bu ara Parise de uğrıyan Pirandello Paristeki stüdyolardan bir — kaçını ziyaret etmiştir. En büyük stüdyolardan birini gezer- ken Pirandelloya, evvelce maruf bir komedi aktrisi iken yakında sinemaya intisap eden bir yıldızı takdim etmişlerdir. Bu — yıldız Pirandellonun hoşuna gidecek bir şey söylemiş olmak için: “ Sizin eserlerinizi çok severim ve bunun için bütün eserlerinizi okudum, demiştir. Bunun üzerine Pirandello hayret eder gibi “Nasıl, eserlerim 30 cilttir. Hepsini okudunuz mu?,, diye sormuştur. Yıldız “evet, neye hayret ediyorsunuz , — demiştir. Pirandello alaylı alaylı gülmüş ve: *“Yanılıyorsunuz, siz anlaşılan be- nim keserim diye — başkalarının eserlerini — okumuş — olacaksınız. Zira — benim — şimdiye —kadar neşredilen — eserlerimin — adedi on beşi geçmemiştir. ,, demiştir. Yıldız bu lâfın da altında kalma- mış ve Pirandelloya şu cevabi vermiştir: * Mösyö Pirandello. hayret edilecek bir şey olmadığı gibi bir yanlışlık ta yoktur. Eser- lerinizin adedi ön beş olduğ söylüyorsunuz. Ben de bu on beş eserinizi iki defa okuduğum için 30 eser okumuş oluyorum, değil mi? , demiştir. Bunun üzerin* Pirandello: “ Kadınlarla başa çık- mak, bahusus sizin gibi zeki bir yıldızla çok zordur. ,, cevabıni vermiştir. Milton Filim Yapıyor Şehrimizde de muhtelif filim lerde görülen ve sevilen Milton yeni bir filim çÇevirmiye karar vermiştir. Bu filmin hususiyeti Senegal ormanlarında çevrileclk olmasındadır. Rejisörlüğünü Lec? | Matkot yapacaktır. Çapkın Güstav Sinemada Hatırımızda iyi kaldı ise belki yirmi otuz sene evvel İisanımızı (Çapkın Güstav) ismi a nakledilmiş olan Fransız muhar” rirlerinden - (Pol Dekok)un bir eseri filme çekilmektedir. Filimde bu eserin adı (Son delilik) olar caktır.