17 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

17 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

| Halkın Sesi "Bu İşi Yapanlar Nerede? Şehir Meclisinde eenaf banka- sının veziyetine Bit rupor oku- nurken herkes galeyana geldi. Banka sermayeninin - 400 bin lirası onun bunün elinde kal- mış, mevduat Mmahvolmuş, hü- isa alan kaçmış, — kaçan gö Tünmemiş. Bu veziyet kargeın- da halkın mutalessına - gelincet Salih Bey (Kuoduracı Nuruosmani- çe Kapılıçarı — civarında ) Şehir Meclisinde evvelki gün hararetli mü- zakereler olmuş. Belediyenin hissedar olduğu Eknaf bankası iflâs vaziyetine düşmüş. Belediyenin dört yüz bin Iram da mahvolmuş. Esasen ben se- nelerdenberi ismi müsemmasına uy- mıyan bu bankadan bir şey anlamı- yordum. Esnaf Bankası adını taşıyan bu müessesenin Lir esnafa on paralık kredi açtığı ve yardım yaplığı yoktu. Belediye bir taraftan parasızlıktan şikâyet ederken diğer taraftan halk- tan topladığı (400) bin liranın deve yapılmasına göz yummuştur. Mes'u'le- rinin bulunmasını ve cezalandırılma- sını İsteriz. », Osman Bey ( Sirkeci Yeni İstanbul hanı) Bir bankanın, Lir tcaretha- menin iflâs etmesini kabul ederim. Ticaret te zararda kârnn ortağıdır. Fakat belediyenin hissedar olduğu ve bulunduğu bir bankanın #ervetinin sıfıra inmesinl bir türlü aklım almıyor. Esnaf baukasının şimdi Üç, dört bin İiram kalınış. Sigorta komisyonculuğu —yaparmış. — Aliye, Veliye, Hayıma, Mişona (400) bin lira kaptırmış. Bu bu - suretle Mmümeessili paralar beden harekete geçmemiş? Ben bu hikâyeden biçbir. şey anlamadım. * Hakkı Bey ( Divanyolu Fazlipaşa caddesi 25) — Esnaf bankasının vazi- Lclı Şehir Meclisinde görüşülürken | tabulda da bir Staviski meselesi Çıktı denilmiş. Bu, ağır bir ithamdır. Esnaf bankası bu ilhama cevap ver- melidir. Fransızlar Stavleki — rezale- tini yapanları tecriyeye bazırlanıyore lar. Eğer hakikaten esnaf bankam da yağmıya uğramışsa tetkik edelim ve Mmes'üllerini bularak elâleme karşı #adaletin pençesine tes'im edelim. — Esrar Bulundu Horhor caddesinde Bahtiyar Hanım isminde bir kadının evinde bir miktar esrar ile eroin, Sul- tanahmet yangın yerinde — bir bodrumda oturan sabıkalı İsmail ile Ateş Mehmette esrar kabak ve kama bulunarak - yakalanmış- lardır. Bir İşe Yaramadı Mezbehada etten alınan res- min kilo üzerinden alınması için gelbedilen otomatik kantarın bir işe yaramadığı — anlaşıldığından, belediye makinenin fabrikasını rotesto etmeğe karar vermiştir. D[ukıvı:lenımey: istinaden bele- diye makinenin tamirini veya bir makine getirilmesini isteyecektir. A Hİ D Lİ H ABERLE * Rüşvet Suçluları Mevkuf! İkisi De Hâkim Önünde Sorguya Çekilip Tevkif Dün beşinci müstantiklik kâtiplerinden Emin Beyle sivil bir arkadaşının rüşvet alırken cürmü- meşhut halinde yakalandıklarını yazmıştık. Hâd.se- nin tahkikine memur edilen müddeiumumilük birinci tetkik şefi Sabri Bey dün saat dörde kadar tah- kikatını bitirmiş ve suçlular Sultanahmet birinci sulh ceza mahkemesine verilmiştir. Suçlular dün saat dört buçukta birinci sulh hâkimi Reşit beyin huzu- runa çıkarıldılar. Rüşvete tevassut etmekle suçlu olan emlâk koms'yoncusu Mustafa Bey hâdiseyi şöyle anlattı: — Cumartesi günü Tapudan dönüyordum. Yeni pestanenin merdiven başında Emin Beye rastladım. Şurada Ankara lokantasında Kerim Bey vardır. Bir defa orada mı, sor da gel, dedi. Ben gittim. Kerim Bey orada idi. Emin Beyle beraber oraya gircik bir rakı masası başına oturduk. Rakı içiyor- duk. Emin Eey Kerim Beyle bir köşede görüşüyor- Kararı Aldılar Bey ve polisler bemi yakaladılar, benim hiçbir şeyden haberim yoktur. Bundan #onra Emin B. sorulan cevap verdi: — Gümrük memurlarından Fevzi Beyin beşinci müstantiklikte bir işi vardı. Evrak tekemmül etmiş ve iddianame de kendisine tebliğ edilmişti. Bu hale gelen bir evrak üzerinde benim bir tesirim olamazdı. İşe irtişa mahiyeli veriliyor. Beni evvelisi gün Mustafa B. Kerim Beyin lokantasına götürdü, fakat kendisile para meselesini konuşmadım. Bundan sonra hâkim Reşit B. dedi ki: — Evrakın mahiyetine göre sizi serbest bıraka- mıyacağım, Tevkif ediyorum. Ve jandarmalar her ikisini de götürdüler. suallere — göyle tevkilhaneye » Haber aldığımıza göre evvelisi gün müddeiumu- * | larımız tarafından dolandırılırken belediyenin mümessili lardı. Çıkarken Kerim Bey bana, uğra, Emin Beye para gö Türk Kültürü Musevi Bir Beyanname Neşrettiler Şehrimizde Musevi vatandaş- tesis edilen Türk Kültür Birliği, birkaç gün evvel bir beyanname neşrederek, bütün Musevi vatandaşlara dağıt- mıştır. Bu beyamnnamede olarak Türk dilinin kullamlması, Türk kültür ve mefküresinin be- nimsenmesi tavsiye eci.mektedir. Beyannamede memleketin dilini kullanmak, türkçe okuyup yaz- mak bir borç olduğu kaydedil- dikten sonra deniliyor ki; “Türkçe bilmeyen, Türk dilile konuşmayan kimse kalmamalıdır, Evlerimizde, çarşılarda, iş'lerimiz- de, sokaklarda, vapur, tramvay, tren vesair umumi yerlerde hep türçe konuşalım ve bu vazifeyi her vakit biribirimize hatırlatalım.,, 24 Saatin Hüâdiseleri Ayvansarayda Kâmil ustanın firınında çırak Osman fırına odun atmakta iken alevlerin tesirile vücudünün —muhtelif yerlerinden feci surette yanmıştır. # Kasımpaşada Bahriye cad- desinde 122 mumaralı leblebici dükkânında yatıp kalkan Mustafa uykuda yatmakta olduğu kere- esns vetten düşerek başından ve muh- | telif yerlerinden ağır surette ya- ralanmıştır. receğim dedi, Ben de evvelisi gün oraya saat 4 buçukta uğradım. Bana 75 lira verdi. Kapıdan çıkarken de müddeiumumi Vatandaşlarımız | yarın buraya Müddeiumumnilik fakat a için ihk ’Diinya Güzelle- irile Evlenmek iİsteyen Bir Adam! Dün elinde baston; başı fötr şapkalı bir adam Müddei mumliğe mü- racaat — etli. Elinde dünya güzellerine ait bir yığın re- sim ve birçok mektuplar da vardı. Evvelâ pek ciddi bir tavırla — şikâ- yetini — anlat- maya başladı: Mehmet B. — Bendeniz Tüccar zade Çankırılı Mehmedim. Müdde'umumi, Bey bu dünya gü- zeli yok mu.. Tam (500) bin lira- mı mahvetti. Evlenecektik. Bugün yarın, diye atıştırıyorlar. Diğer güzellerden de tamam on adedi benim talibim. Fakat ben muva- fakat etmiyorum. Sözler ilerleyince müracaatçı- nın veziyeti daha iyi anlaşıldı. Tüccar zade Mehmet Beye şuradan buradan güzellere nisbet edilerek gönderilen mektuplardan bazıları şöyle başlıyordu ; “ Tende canım, konce d.ha- nım sevgili Mehmetçiğim. ,, Mehmet Bey, Müddeinmum! Bey rica ederim dört salırlık bir müzekkere yazınız da şu bizim nikâh kuyılsın, diyordu. Tabit Mehmet Bey münasip bir şekilde Müddeiumumilikten uzaklaştırıldı. miliğe bir rüşvet talebi r tahakkuk etmemiştir. | daha ihbar edilmiştir. cürmümeşhut — tertibatını almış, ayyen zamanda gelmedikleri Faizciler Yeni Kanundan Sonra İşlerine Kesat Gelmiş! Son günlerde tesçil edi'miş izcilerden bir. kısmı — Ticaret ürlüğüne müracaat ederek faizcilikten çekileceklerini bilc ir- mişlerdir. Lunların — ifadelerine göre; kanunen yüzde on ikiden fazla faiz alamadıkları için bu meslek geçinecek kadar kâr bırakmamakta — imişl,. Ticaret Müdürlüğü faizcilikten çekilenler için muayyen bir müddet tayin ederek, kendisile alâkadar olan- ları haberdar etmektedir. Japon Filasu Limanımızdan Ayrıldı Birkaç gündenberi şehrimizde misafir bulunan Japon filosu dün öğleden sonra saat 16 da Pireye hareket etmiştir. Fi'o birkaç gün Pire'de kaldıktan sonra Napoliye gidecektir. Kooperatifler Toplantısı Şehrimizdeki istihlâk koope- ratifleri mümessilleri dün beledi- yede reis muavini Hâmit Beyin riyasetinde toplanmıştır. Dünkü toplantıda istihlâh kooperatilleri- ne alınan iptidai maddelerin da- ha ucuza mal edilmesi için, satın alma işlerinde müşterek harekete karar verilmiştir. Bu karara be- lediye memurin, liman, fesane, Bakırköy, Hereke kooperatifleri iştirak etmektedirler. Günün Tarilu'î Şark Vilâyetleri: mizde Teftişler Sürt 16 — Dün Birinci Umul Müfettiş Hilmi Bey, resmi mücssesi gezmiştir. Gece Zabitan Yurduüi büyük bir ziyafat verilmiş ve Hall evinde bir. müsamere tertip olu! muştur. Hilml Bey bugün Bitlise hareki etmiş'ir. Yolda yeni yapılan 54 mel relik beton köprünün Lüyük bir l Tabalık muvacehesinde resmi küşal yapılmıştır. Muğlada Tütüncülük Muğla 16 — Bu sene kışın - şid detine rağmen iİhtiyat tütün fidanlaf yetiştirilmiş ve bu suretle mühit miktarda tütün fidanı elde edill miştir. Bu dikme amelii yatı erken başlamış ve - faaliyet devam etmektedir. Yunus Emre İhtifali Samsun, 16 — Bu gece Halke de Yunum Emre gecesi ihtifali yapı du Merasime Maarif Müdürünün, Yı nue Emre'yi tanıtan bitabesi ile landı. Türk Musikisi Zeki Bayin Konserl Mo! kovada Çok Beğenildi Moskova, 16 — Dün Ankara mi siki muallim mektebi müdürü ve Ekrem Beyler, Moskova tiyatrosunda ilk konserlerini — ve: mişlerdir. Halk, Türk musiki kült Tünün mühim bir surette inkişaf et Miş olduğunu gösteren musikişin; ları hararetle alkışlamıştır. Elçimizin Tebriki Moskova, 16 — Markiye — sefiri Hüseyin Ragıp Bey, Çelyuskin kazı zedelerinin — kurtarılmasından — dola M. Litvinof'a bir tebrikname gönd miştir. 23 Nisan Hazırlığı Muğla, 16 — 23 Nisan çocul bayram / hazır'ıklarına devam edil mektedir. Dolgun bir program Hai sebeple lanmıştır. Tütün Alımı j Sinop, 16 — Sinop'ta ve Gerze'di inhisar idaresi, tütün mübayaasınl — başlamıştır. Bıçak - tütünlerin kilostü $0-100 kuruş arasındadır. Diyarıbekir Belediyesinin Güzel Bir Kararı ! Diyarıbekir 16 — Belediye Meclisi Gazi Haz.nin bir beykelini diktirmiye ve gelecek sene 5 nisanda açılmasını — alkışlarla karar vermiştir. Diyarıbekir Hattı Diyanbekir 16 — Ticaret Odast kongresinde, tren hattının bir an evvel Diyarıbekire ulaşması hakkında Millet Meclisinin verdiği karar münasebetild yüksek makamlara tazim telgrafları —| çekilmiştir. Mersinde ! Ekim Bereketi Mersin, 16 — Yapı'an tahminlere göre hububat elâmi bu yıl geçen yık £| dan bir misli ve pamuk ekimi $ mis'i fazladır. Pamuk fidanlarının bite E| me vaziyeti yağan yağmurlar dolayı« B | sile çok iyidir. Bu sene bereketli bir mahsul elde edileceği tahmin edile mektedir. ISon Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki I | — Vapurların -duvarlarındaki levhalara dikkat ettin mi, Hasan - Beyte eti z SİGARAİCİLMEZ MdDüREvE v — Haydi — diyelim ki — bunlar yolcuları ikaz için konulmuş.. CAN KORTARANLAR KANEPELERİNN ALTINDADIR.. v ee Lüzumlu » Aymaların ne münasebeti vardır enu bilmiyorum.. SAĞ etielakiür — " Hasan B. — O da kadın - yolculâf için konulmuş “ Yüzünüzü ma: j gibi boyamayınız! , lovhasıdır..