25 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

25 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Gâvur Mehmet Yedi (Aşık) lar Şirketi Her bakkı mahfuzdur Lüna, İhtida 20 - 4-904 Tefrika No. 104 Etmişti.. Taburağası Gâvur Mehmet, Artık Onu Nikâhı Altına Alıyordu.. Diye düşünüyor ve karakolun kapısından çıkıyordu silâh tarra- kasını andıran sert bir ses, birdenbire kulağının dibinde pat ladı, Kapının önünde duran düşük bıyıklı bir zaptiye çavuşu: — Haaas, duuur.. Selââââm, dur! (1) Diye bağırmıştı. Gâvur Melr met, sağına soluna baktı. Kapının iki tarafındaki nöbet kulübelerinin önünde duran nöbetçilerin tüfek- leri, kendini oselâmlamak için kalkmıştı. o Artık, tabur ağası Mehmet ağa - olan Gâvur Meh- met-, derhal kendini topladı. Şakır şakır ucu yere sürünen kılıcını sol elile sımsıkı kavradı. Dimdik bir vaziyet aldı. Sağ elini evvelâ çenesine ve sonra sağ kaşının üstüne kaldırdı. Nöbetçi- leri selâmladı. Ve.. Gözlerini bürüyen buhar o anda eriyerek, (yanaklarının üstünden iki damla yaş kaydı. Bıyıklarının arasına yuvarlandı: — Zavallı Gâvur Mehmet. Keşki, sonuna kadar Gâvur Meh- met olarak kalsaydın. Hiç olmaz- sa, hür yaşardın. Diye Mırıldandı, * Güâvur Mehmedin evinin bu- landuğu mahalle hayretler içinde kalmışlardı. Şimdiye kadar onun oturduğu evin açıldığını, kapan- dığını.. Oraya girildiğini, çıkıldı- ğını gören olmamıştı. Bu esra- tengiz evin tekin olmadığını id- dia edenler, ve hatta kapısının önünden geçerken haç çıkararak oradan bir an evvel uzaklaşmak İstiyenler bile vardı. Halbuki bu akşam evin ka- pıları ardına kadar açılmış” çak gılar çalınmıya başlamıştı, Ga- latanın Ohatırı sayılır esnafarı; ağırbaşlı kabadayıları takım ta- kım geliyorlar, kapının önünde tebdil memurları ve zaptiye ça- yuşları tarafından istikbal edile- rek sıfatlarına ve derecelerine göre ayrılmış odalara sevkedili- yorlard.. Evin geniş avlusunda bir ban- do askeri muzikası milli havalar çalıyor; z Çeçen kızı, Çeçen kızı. Ben allar göy, Ben kirmizi, Sen gül topla Ben nerkizi * Yandım sana Çeçen kızı, şarkısının kıvrak ve raksan ahengi, dalga dalga etrafa ser- piliyordu. Sokaklar, damlar, du- varların üstü, mahalle halkile dok muştu. Kapınm etrafı, renkli kandillerle | donatılmıştı. İçeride sofralar kurulmuştu. Bir taraftan yemekler yeniliyor; diğer taraftan karakulak suyu gibi içki içili- yordu. Üst kattaki büyük oda, zap- tiye müşiriyeti erkânile bazı adli- ye memurlarına ayrılmıştı. Bu- rada da Gâvur Mehmede ait |) — O devirde kolağası rütbesine kadar olan zabitlere nöbetçiler yalnız (bas dur) urlar; binbaşılara, hem (has), bem da (selâm) dururlardı. menkıbeler naklediliyor, bunları bilmiyenleri (O hayretten (hayrete düşürüyordu. Köşeye kurulmuş olan Arap camisi imamı Hacı Hafız Lebip EF., saatini çıkararak baktı: — Vakit gelmiş. Diye mırıldandı. O zaman ka- pıya yakın bir yerde oturan ser- teftiş Hüsnü Efendi yanındaki deli Kerim Efendiyi kolile dürttü. Karşıda oturan Çerkes Hasan Efendiye başile işaret etti. Bu üç zat, dışarı çıktılar. Karşıda, önünde bir zaptiye neferi oturan küçük odanın kapısı önünde dur- dular. Hüsnü Efendi, parmakla” rının ucu ile kapıya hafifçe vurdu. Kapı aralandı. Hüsnü Efendi, başını hafifçe kapının aralığına eğdi: — Hadiye Hanım.. geliniz. Diye seslendi... Kapmın arke- sında ipekli bir kumaşın hafif haşıltısı işitildi. O zaman Hüsnü Efendi biraz daha yüksek bir sesle şu sözleri söyledi: — Hadiye Hanım. Siz misiniz? — Evet, — Hadiye o Hanıml, Binbir kuruş omihrimuaccel ve binbir kuruş mihrimüeccel tesmiyesile.. sizin, zaptiye tabur ağası Meh- met ağa ile aktinizi icra etmek istiyoruz. Trafınızdan vekil ola- yım mi?.. İçeriden, tatlı bir kadın sesi cevap verdi: — Olunuz. — Olayım mı?.. — Olunuz. — Tarafınızdan vekil olayım mi2. — Olunuz. O zaman Hüsnü Efendi ya- nındakilere .döndü. — İğittiniz mi? — Evet.) —O halde olunuz. .Üç kişiden mürekkep olan bu heyet, büyük odaya * geldiler. İmam Lebip Efendinin önünde durarak; — Vekâleti aldık. Dediler... o Derhal (O buhurlar ödağaçları yakıldı, Güzel sesli bir hafız, izdivacın hayırlı bir iş olduğuna dair yeter mürek- bir aşır ıya Sa ma dakika” Zİ simden sonra; (Zaptiye Tabur Ağası Mehmet Ağa) ile (Hak dinini habul ederek Hadiye Hanım) tesmiye olunan (Luna) nın akitleri icra edilmiş, aşağıdaki odada hovarda misafirlerini ağırlamakla 1 olan Gâvur Mehmede müjdeciler gitmişti. ikâh merasimi bittikten son- ra, ağır başlı misafirler, birer birer çekilmişlerdi. Sıra, Galata- lar gürühuna gelmişti Fakat onlar sabahlamak istiyorlar; — Gâvur Mehmedin şerefine, hepimiz küfe ile evlere gideceğiz. Diye feryat ediyorlardı. Bere- ket versin, Deli Kerim Efendi ortaya atılmış: — Ulan, utanın be.. Sabaha kadar bekletip te zavallı Gâvur Mehmedin yüreğine mi indirecek- siniz. Yok mu bir süpürge sopası, ( Arkası var ) Buraya sizler de şahit SON POSTA Kadının Meharetlerinden Komsiyoncu — Mektuplarınızı zahmetsizce açabilmeniz için size bir makine vereyim|.. — Hacet yok. Kanm o ve- zifeyi her zaman ve ustalıkla Dünya İktisat Haberleri Dünya Buğday Mahsulü Roma Beynelmilel Ziraat ens- titüsü içinde bu Ziya e li 1934 yor senesi Buğday mah sulünü Sovyet Rusya hariç ol- mak üzere bütün dünya için (96) milyon ton olarak tahmin etmek- tedir. Geçen senenin ayni mınta- kalara nazaran yapılan istihsalât istatistiki neticesi (102) milyon ton olduğuna göre'bu seneki ci- han buğday istihsalâtı bir yıl ev- veline kıyasen “altı milyon ton noksandır. Maamafih bu hesap haricinde kalan Sovyet Rusyanın geçen seneki (20) milyona muka- bil bu sene (27) milyon ton istih- * salâtta bulunduğu yolunda dola- şan haberlere bakılırsa istihsalât gecen yılın ayni olacaktır. Yapı İan ve yukarda mevzubahs edilen tahmine nazaran bu rekoltenin (46) milyon tonu Avrupadadır. Bir yıl evvel bu kıt'anın rekoltesi (40) milyon olduğuna göre Avru- padaki rekoltede de (6) milyon ton kadar bir ziyadelik görüle- cektir, * Romadan bildiriliyor İtalya ve ii ei N içinde mübim mal Kıymetini Kararlar almıştır. Muhafaza | Roma hükümeti talyan parası olan liretin kıyme- tini muhafaza edebilmek için ha- yatı ucuzlatmayı zaruri görmek- tedir. Bu münasebetle alınan ka- rarlardan biri ile memur maaş- larından ehemmiyetine göre yüzde altıdan on ikiye kadar kesilmiştir. Ayni maksatla bütün icar bedel- leri de ikametgâhlarda yüzde 12 ve ticaretbanelerde de yüzde 15 nisbetinde tenzil edilmiştir. Bu kararlarla İtalya hükümeti İtalyan istikrazlarının faizini yüzde beşten yüzde üç buçuğa indirmekle başladığı “hayâlı ucuzlatma siya- setine devam etmiş bulunuyor. Bu son kararlar neticesinde memur, müstahdem, ev sahibi ve iradı olanların geliri mütesaviyen azalmıştır. Bu gelir azlığının di- ğer sınıflar Üzerinde tesir et- mekten geri; kalmayacağı ve böylelikle hâyatın ucuzlayacağı bütçenin tevazüne doğru gidece- gp görülmektedir. Bu suretle iret kıymetinin omuhafazasında muvafık olunacağı kanaati kuv- vetlidir. Lıretin Parlamentolar arasındaki tica- | ret konferansı > önümüzdeki eylül ar #ticarı ayının (16) sından Konferansı (20) sine kadar devam : etmek: üzere Belgrat'ta Zekiye Hanım.. Yoğurtçu “Behlül Ağa İle Sokakta El Peşrevinde Sahne, bir yoğutçu ile bir hanımın kavgalarını tesbit ediyor. Zekiye hanım, yoğurtçu Behlül ağa tarafından tecavüze uğradığı zehabile mukabelede bulunmuştur. Bir tesadüf, foto muhabirimize bu sahneyi, bu şeklile tesbite imkân vermiştir. Karşı Blok Japonyaya ( Baştarafı 1 inel sayfada ) Diğer emperyalist devletler de Japonyaya para vermekte, iktisadi kalkınmasına hizmet edecek yar- dımlarda bulunmaktadırlar. Çin ordusu, Alman zabit ve kumandanlarımu nezaret ve ku- mandası altında tensik edilmek- tedir. li aponya, bugünden göze anil bütün pine devlet- lerin Çinden ellerini ayaklarını kesmeleri lâzım geldiğini ihtar etmiştir. Japonyanın bu ihtarına Ame- rika derhal fi'li cevap vermeye karar vermiştir. Bir taraftan İngi tere ile siyasi ve askeri bir am laşma yapmak için müzakerata give Bir taraftan da Çine aha geniş miktarda tayyare göndermeye ve tayyare teşkilâtını artırmıya teşebbüs etmiştir. Amerika Ticaret Nezareti, va” ziyetin karışıklığına binaen, satılı ğa çıkarılmış bulunan eski gemi lerin satışını da durdurmuştur. Bu gemileri bilhassa Japonlar satın almakta ve bunların demir kısım- larını mühimmat imalinde kullan- maktadırlar. Amerika hükümeti, Çine yeni- den para ikrazına da karar ver miştir. Bu hususa ait en son telgraf- lar beşinci sayfamızdadır. | Japonya İleri Gidiyor ( Baştarafı $ inci sayfada ) Hariciye nazın Sir Con Simon Çin meselesi hakkında sorulan bir suale k da demiştir ki; “ türe güttüğü siyaset yü- zünden Uzak kta sulhun tehlikeye düşeceğinden korkmıya sebep yoktur. Siyasetimiz bu tehlikelerin & önüne geçmeyi istihdaf etmektir., Parlemento, bu meselede Amerika ile siyaset beraberliği taraftarıdır. Japonya Hâlâ Tehdit Ediyor Cenevre, 24 — Burada bulunan Japon diplomatlarından M. Yokohama demiştir ki “Eğer Çin, kendisine iktisadi veya herhangi bir yardım için ecnebi devletlere müracaat eder- se bu vaziyet, şarki Asyada sulhü tehlikeye düşürür.,, Tokyo, 24 — Kabine, hariciye ne- zaretinin Çin hakkındaki beyanatını tasvip etmiştir. Kabine ayni zamanda Japon hava filosunun 646 tayyareden ibaret olan bugünkü sayısını üç se- nede 1146 ndedine çıkarmıya karar vermiştir. toplanacaktır. Konferans ruzna- mesi bugünkü iktisadi ve ticari işleri yakından alâkadar edecek mahiyette birçok mühim mesele- lerle doludur. Bilhassa Avrupanın iktisadi vaziyetini tetkik ve ıslahı için lâzım gelen tedbirlerin mey- dana konulması, demiryolu ve para meseleleri konferansın en ye e cn noktaları * Önümüzdeki Haziran ayının ilel | on üçünden yirmi- aris sine kadar Buda- yi yo on altinci Kongresi eynelmilel ziraat kongresi (toplanacaktır. Macar Ziraat oNezaretinin himayesinde olan bu kongreye muhtelif mem- leketler iştirak edecektir. Arzu eden şahısların da kongrede bu- lunmaları imkânları görüşülmüş- tör. Bu hususta müracaat takdi- rinde Macaristan Zirant Nezareti 4 Japonyanın Tebliği Tokyo, 24 — Kabinenin bu sabahki içtimaıı müteakıp neşredilen bir vabiiğse deniyor kiz * Japonya, başka memlekötlerden Çine askeri tayyare ve silâh ithalini, protesto etmeksizin kabul edemez Japonya hiç bir veçhile, Çinin tama» miyeti mülkiyesine (töcavüz. etme- yecektir. Japonya hükümeti, başka devletler tarafından Çine yapılacak gayrisiyasi yardımlara ve iktısadi müzakerat açılmasına muarız değildir ve olma- yacaktır. Fakat Japon bükümeti, Çin'e karşı mali ve teknik ecnebi yardımı. mn siyasi bir mahiyet almakta oldu- gunu gördüğünden, bu türlü yardım» lar hakkında itiraz serdine mecl Askeri tayyare ve silâh alım ve satımı, devam ettiği takdirde nihayet sulhu ve Çin'in vahdetini ihlâl ede- cektir, Japonyanın, halihazırdaki vaziyet bundan ibarettir, Bu vaziyetin, dev- İetlerce anlaşılması miatlaptur., istenilen izahatı vermöliiödir. » Sofyadan bildiriliyor: İsviçre hükümeti Bulga- ristana ük! il tenj Yeni Mahreç timi arta ler mıştır. 1934 senesi için ithaline müsaade edilmiş olan : 500 vagon tavuk yumurtası 700 vagona iblâğ olunmuştur. Diğer taraftan Avusturya hükümeti de Bulgaristandan ayni müddet zar- fhında 1926 sandık yumurta ithal edilebilmesini temin etmiştir. İs- panya ile yapılan anlaşma neti- cesinde bu memlekete istenildigi kadar Bulgar yumurtası sokula- bilecektir. . Yalmz < Almanyanın vasati 58 gramdan aşağı yumur- taların ithaline müsaade edilme- mesi yolundaki kararında wrar etmesi bu mahreci Bulgar yumur- talanına karşı kapalı tutmaktadır. Balgar Ya murtalarına