30 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

30 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa -— Hayatın Ucuzla- tılamaması Kar- şısında Halk Hayatın ucuzladığı — iddiasına mukabil paramızın alım kudre- tnin artmasına karşı bu ucuz- luğun kâlfi olmadığı mubük- kuktır. Bakımz, halk bu garip vaziyeti nasıl telâkki ediyor: Coamal Bey ( Eyüp iskele caddesi 87 ) — Paramızın iştira kudreti arttı diyoruz. — Fakat — İstanbulda hayat lüzumu nisbetinde bir türlü ucuzla- madı. İstanbulda hayat Londra ve Paristen daha pahalı. Memurlarımız az maaş alıyorlar amelemizin yevmi- yesi çok az. İstanbulun fakiri pek çok. Anadoluda yumurtanın tanesi sekiz paraya, sebze ve meyva müş- terisiz.ikten çürüyor. İstanbul Anade- luya birçok limanlar ve demiryollarile bağlandı. Fakat nö keramettir bilin- mez; yine İstanbulda hayat on sene- kinden farksızdır. Memur ve fakir tabaka için hayat çekilmez bir yük balindedir. Hayatı ucuzlatmak için esaslı bir tetbir alınma zamanı hâlü gelmedi mi, acaba? * Faik Bey ( Sultaahamamı 128 ) — daha pahalı imiş. Bence İstanbulda bayatı ucuzlatacak yalnız bir mücasese vardır.. O da, — belediyedir. — Fakat İstanbul belediyeleri hiçbir vakit bunu yapamadılar ve bu gidişle yapacağa da pek benzemiyorlar. Toptancılarla ma- halle bakkalları arasındaki gıda fiati farkı bazan yüzde yüz elliyi buluyor. Ölçülerde üşari usulü tatbik edildi. Fakat — buş satıcıların lehine oldu. Eskiden okkasını elliye uldığımızın şimdi kilosunu alıyorur, Şu halde hayat eskisine mazaran dörtte bir derecesinde ve sabepsiz olarak pahıa- hlandı. Belediye bu vaziyet karşısında seyirel Yoksa bir gazetecinin teklifi gibi bu İşleri düzeltmek için de bir Mmütchassıs mı getirteceğiz ?. * Salâhattin Bey ( Beyazıt Dibeklica. mi sokuğı 9) — Anadoluda İstihsal artıyor, bu yüzden köylü buhrana düşüyor. Yumurta para etmez diye tavukları on beş kuruşa satıyor, Kuru soğan ve sarmısak gübre diye tek- rar tarlaya atıyor. Fakat İstanbullular bunları para ile alamıyorlar. İstanbul mutavassıt denilen ejderlerin elinde Yalm inim inliyor. Bence belediye bu mutavassıtlarla adamakıllı bir. müca- deleye geçmelidir. Eğer gıda madde- beri böyle başı boş bırakılırsa İstan- bullular bakalım daha nekadar sıkıntı gekecekler. Jimnastik — Şenlikleri 18 Mayısta yapılacak olan lise ve — Örtamektepler — jimnastik gevlikleri — için — önümüzdeki Cuma günü bütün mektepler ta- kebesinin — İştirakile umumi bir prova yapılacaktır. Bu seneki şen- liklere İstanbul mekteplerinden 1500 kız ve erkek talebe iştirak edecektir. | —. n Sesi SON POSTA DAHİLİ HABERLER Yedikulede sında *Bir | Cîset Bulundu Dün sabah erkenden Yedikuleden geçenler 80- kağın ortasında, ellerinden kanlar fışkırmış ve yüz- lüstü yatmış bir ceset görmüşler haber vermişlerdir. Polis evvelâ cesedin hüviyetini bunun Yedikulede Hacıevhat mahalle- araşlırmış, sinden (30) yaşlarında Ali oğlu tesbit etmiştir. Tahiri tamıyanlardan bazısı kendisi- nin zaman zaman sar'a nöbeti geçirdiğini söylemiş- lerdir. Cesedi muayene eden zabıta doktoru par- maklarında bazı yaralar gördüğü için Morga nakli- ne lüzum göstermiştir. Tahkikatını Müddeiumumi Mmuavinlerinden İsmail Hakkı B. yapmaktadır. Kardeş Katili Dün Beş Seneye Mahküm Oldu Geçen sene Çalalca cıvarında bir barman — yerinde feci bir Cnayet oldu. Osman isminde bir delikanlı kızkardeşi Ayşe hanımı öldürdü. Ağır Ceza mahkemesi dün bu davayı bitirmiştir. Mah- kemede davacı — sandalyesinde annesi Kaya hanım vardı ve; “ — Kanıma kan istiyorum.,, Diyordu. Mahkeme heyeti uzun süren bir müzakereden — sonra Osman'ı (18) sene hapse mahküm etti. Cinayeti işlediği —zaman (21 ) yaşmı bitirmediği için de bu müddeti (15) seneye indirdi. Hüküm tefhim edildikten sonra valdesi Kaya hanım ayağa kak- karak itiraz etti; “ — Ben kanıma kan istiyor- dum. Bu ceza az oldu,, dedi, Oğlu Osman da: “ — Annem delidir. Ne söy- lediğini bilmez Tıbbıadliye gön- deriniz reis bey.,, Diyordu. Heyet Bugün Gidiyor Macaristana — gidecek — olan meb'uslarımızdan mürekkep ka- file bu akşam saat 7,20 de kon- vansiyonel trenile hareket ede- cektir. Hükümeti - Tahkir Mi? Beşiktaşta Köyiçinde Yemlik sokağında oturan Riza isminde biri hükümete ve kanunlara ha- karet cürmile yakalanmıştır. Müddeiumumilikta Müddeiumumilik — Başmuavini Salih Beyin bir müddet daha istirahate muhtaç olduğu anlaşı!- dığı için Başmuavinlik vekâletine Müddelumumilik ilâmat şefi İsmail Hakkı B. tayin edilmiştir. Son Posta'nın Resimli Hikâgesi: Cuma günü ve derhal polise tımanına temel Mustafa isminde Tahir olduğunu öldü, Tabkikatı muhakemenin vermiştir. Celâl Bey İktısat Vekili Tetkikatına Devam Etti Evvelisi gün şehrimize gelen İltısat Vekili Celâl Bey dün muh- telif yerlerde tetkikatta bulun- muştur, Vekil Bey öğleye doğru Deniz- yolları idaresine gitmiş, Müdür Sadeddin Beyle uzun müddet görüşmüştür. Öğleden sonra ida- renin Haliçte demirli bulunan Karadeniz vapuruna gidilmiştir. Vekil Bey, mühim bir tamir gören gemiyi tamamile gezmiş, yeniden yapılan kısımları bütün teferruatile görmüştür. Oradan tekrar Denirzyolları idaresine av- det edilmiş, Sürt Mebusu Mahmut İş Bankası Umum müdür vekili Muammer, İstanbul şube müdürü Yusuf Ziya Beyler de Vekil beye iltihak etmişlerdir. Celâl Bey, bu zevat ile bera- ber Paşabahçeye gitmiş, yeniden kurulacak şişe fabrikasının yeri üzerinde tetkikatta bulunmuştur. Daha Çırağandaki kotu fabiikas gezilmiğtir. Vekii Bey bugün İş Bankasının Galata şube- sindeki açıhş merasiminde bulu- nacak, yaftın Ankaraya hareket edecektir. Gizli Nikâb Bir Hoca Bu Suçtan Ya- kalanarak Ad'iyeye Verildi Resul Efendi isminde bir ho- ca gizli nikâh kıydığı için yaka- lanarak dün — Müddelumumiliğe verilmiştir. Müddeiumumilik Resul Efendinin tevkifini istiyerek ye- dinci Müstantikliğe verdi. Resul Efendi ak ve uzun sakallıdır. (75) yaşlarındadır. Belinde bü- yük bir diviti de vardır. İsticvap edildikten sonra akşam 17 ye kadar | müddeiumumilik nezaret odasında sonra Bazıları bunu Bir Facianın Tahkikatı Nişantaşında feci bir kaza oldu. Kalfa Vabram Efendinin yaptıracağı Fesçiyan apar- kazarken Elâzizli ( 17 ) yaşında bir çocuk toprak altında ezilerek idare eden Müddeiumumi muavin- lerinden Kâmil Bey Beyoğlu belediye fen heyetin- den bir mühendisi çağırtarak kaza yerinde tetkikat yaptırmış ve yıkılmıya kalfa Vahram Efendinin sebep olduğu neticesine varmıştır. mevcuden birinci müstantikliğe verilmiştir. Müstantik serbest Vahram Efendi dün olarak — devamına karar ı24 Saatin Hâdiseleri Arapcamide bırdavatçı Nuri, kendisinde emanet bulunan bir makineyi geri almak istiyen Yako isminde birini bir demir parçasile başından yaralamıştır. W Yusuf isminde biri evvelki akşam Galatada bir meyhanede karşılıklı rakı - içtikleri Anadolu- hisarlı Mehmet İsminde — birini ağır surette yaralamıştır. * Şoför Hamdinin idaresin- deki 2108 numaralı otomobil Be- şiktaşta Hüseyin isminde birine çarparak yaralamıştır. 3f Muallimler Birliği kapıcısı Halil bir benzin varilinin üzerinde oyvarken — düşmüş — vücudunun muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. * Balat'ta Kadri isminde birinin üzerinde bir tabanca bulu- narak müsadere edilmiştir. Ağaçtan' Düşüp Öldü Moda'da Rızaiye sokağında tüccardan Halit Beyin bahçesin- deki fıstık ağacına çıkan GÜ ya- şında Hasan ağa ağaçtan düşe- rek ağır sürette yaralanmış ve kaldırıldığı Zeynep Kâmil hasta- nesinde ölmüştür. Kapanacak Mektepler Dünkü gazetelerden biri önü- müzdeki ders senesi başında lâğ- vedilecek Lise ve Ortamekteplerin isimlerini yazıyordu. Yaptığımız tahkikata göre kapanacak mek- tepler hakkında henöz kat'i bir karar verilmiş değildir. kamış kalemle sülüs yazı yazmakla meşgul oldu. Müstantiklik " muha- kemesinin serbest olarak yapıl- masına karar verdiği için Hoca efendi geç vakıt serbest bırakıldı. Şükrü Efendinin 6 yaşındaki oğlu | l Günün Tarihi Moskovada Sokak Orta- Heyetlerimiz Şer« fine Kabul Resm Moskova, 29 — Türk tayyarecile ile Türk askeri heyetinin Moskava ziyaretleri vesilesile dün akşam Tü kiye #sefaretinde bir kabul resn yapılımış ve M. Voroşilof, Karaha Stomoniakof, Alkniz, Aydeman, Bı denni, Unşlişt ve sair bükümet & kâm hazır bulunmuştur. Emin Paşa ile Türk tayyarecile Celâl, Enver ve İhsan Beyler siv bava filosu Idaresi merkez müdür Uaşlişt tarafından kabul olunmuşla ve müteakiben — misafirler tayyar mektebini havacılık kulübün gezmişlerdir. n öğleden sonra M. Karalım da bir kabul resmi yapmış ve Tür kiye sefiri Ragıp Beyle Türk misa firleri hariciye, bahriye ve harbiy komiserlikleri — mümessilleri — bazı bulunmuşlardır. Emin Paşa “Eser lerimiz,, sergisini germiş ve gergidi Üç saat kadar kalmıştır. Nüfus Alımı Rize, 28 — Bu hafta içinde mer- kez ve mülhakat müfus daireleriae gelen defterlerde 3945 - ölüm, 2406 :g—_, 1194 evlenme tesbit edilmiş. ve Zelzele Muğla Civarında Yer Sallanıyor Muğla, 28 (ALA) — Son günlerde Dadya kazamnda fasılalı bir surçttt zeİzele devam ediyor. Bt waramtif bazan kuvvetli, bazan hafif olmaktas dir. Ayın 18 inci gecesi (24) dafa sarsıntı sayılmıştır. Binalarda hasaf yoksa da halk ihtiyati tedbir olaral€ çadıra çıkmıştır. Yunan Meb'uslarına Cemilt Ankara, 29 (Hususi) — Bur- dar Meb'asu' Mustafü” “Şeret — vj İsparta Meb'usu Mükerrem Bey- ler Yunan meb'uslarınım devlet demiryollarında bedava seyahat edebilmeleri için Meclise bir tak-« rir vermişlerdir. Hikmet Bey GHU Maarif Vekili Hikmet Bey Anka- raya« avdet etmiştir. Hikmet Bey mayisin on ikisinde tekrar şebrimize gelecek ve inlalâp tarihi enstitüsünde derslerine devam edecektir. Macarlar Ve Almanlarla Ticaret Mukavelesi Almanlarla — yapılan — ticaret mukavelesi bir mayıstan itibaren meriyete girecektir. 30 — nisanda müddeti biten Macaristanla tica- ret mukavelesi de 6 ay müddetle muteber olmak Üüzere - tecdit edilmiştir. İnkılâ,. Kürsüsünde - Eski Adliye Vekili Yusuf Kemal Bey dün Üniversite inkılâp tarihi enstitüsünde derslerine devam etmiş- tir. Yusuf Kemal Bey inkılâbımızın iktısadi bakımdan arzettiği tekâmülü anlatmıştır. 'Yuzuf Kemal Bey bu akşam da * derslerine devam edecektir. —- Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: l, Öhkı i — Asıl bunu yapıp sa- tanların burunlarına çekürmeli! Hasan Bey — Hayır, “onların Şirüar gölüirmalanüke - Takea t mek daha iyider.