30 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Ziraat Bilgisi (*) Karilerin Suallerine Cevaplarım Üsküdarda Turban Celal B. yet Hayvanatımızın ıslabı. - yani bunlardan iktısadi surette istifade temin edilebilmesi için cinslerinin ıslahile — verimlerinin — artırılması hakkında Ziraat Vekâletinin sarfı mesai etmekte olduğu ve bu iş bem baytar ve hem de Zoolog ziraatcilerin teşriki mesaisile ba- şarılabilecektir. Maamafih baralar- da çalışan yine baytar arkadaş- lardır ve bu işlerde onların tec- rübe ve bilgilerinden — istifade edilmektedir. Yeni teşkilât hak- kinda henliz vüzuhlu malümatımız yoktur. » Bansanda Naşit Beyet Ay çiçeği tohumunun fiatı kü- çük cinsin 35, 40 büyük cinsin 25, 30 kuruş olarak gösterilmişti. Bu fiatlar elekten geçirilmiş, temiz leamiş tohumluk fiatlardır. Nite- kim Avrupa tohum kataloklarında | dahi Satlar ayni nisbettedir. Te- mizlenmemiş ve toptan ay çiceği çekirdekleri bittabil daha ucuzdur, Avrupadan geçen sene on beş vagon tohumluk aranılmış ve ki- losuna yirmi beş kuruş teklif edilmişse de iyi mal bulunama- mıştır. Unutmamak lâzım gelir ki | bu çekirdekleri mübim bir kısmı özsüz kalmakta bu suretle tohum- luğa yaramamaktadır. Lütfi Arif ” z bususundaki müşküllerinizi . Son Posta'nın (çifiçi) el Kise cevap / verecektir. 12 Mayısta Alanyada Merasim Yapılacak Alanya ( Hususi ) — Burada sebzecilik ve meyvacılığın -son senelerde ciddi bir hal alması ilk başta su meselesini düşündür- müştür. Kaymakam Kâmil Bey bu cihetten işe başlamış, Dim çayının şebre getirilmesine baş- lanmış ve faaliyet oldukça ilerle- miştir. Köy kanununun da tatbi- kine geçilmiş, ilk başta köy yol- larının tamir — ve ıslahına başlan- mıştır. Her köy komşu köylerle rabıtası olan yolları müştereken yapmaktadır. Geçenlerde merkez- de açılan muhtarlar kursundan köylüler çok istifade görmüş bik mediklerini öğrenmişlerdir. Kasas bada yalı kenarında ve çarşının tam ortasında belediye tarafından çok güzel bir park yapılmaktadır, Belediye eski dükkânların hed- mine başlandı. Yeni usul beton | dükkân ve mağazalar yapılmak- tadir. Hulâsa her tarafta umran faaliyeti göze çarpmaktadır. Mayısın 12'nci günü Alanya | günü namile bir şehir günü ya- pılacak ve her sene ayni günde toplantı olacak, civar kazalar ve vilâyetten birçok davetliler gele- cek, konferanslar tertip edilecek, pehlivan güreşleri, kayık yarışları yapılacaktır. Biga Meyva Ağaçlarında Tırtıl Biga (Hususi) — Meyva ağaç- larında tırtıl belirmiştir.. Bundan haberdar olan #iraat memuru Bekir B., halka derhal bir ilân yaptırarak — herkimin — ağacında tırtıl varsa ziraat memurluğuna müracaat etmesini ve meccani ilâç verilceği gibi bu ilâcın nasıl yapılacağımı — anlamayanlara da gidip mahallinde tatbikat göste- receğinl bildirmiştir. eyı | başlamış hususile 928 cen sonra | yet istifadeli — kouferans nATA BAA Y MAT F Trabzon (Hu- susi ) — Tütün; mıntakamızın Ö- tedenberi — baş mahsullerinen bi- ridir; ancak 40- SÜ #ene evvel bir raç madde- si olmıya başlı- yan Fındık ted- ricen tütün istih- salini ikinci de- receye düşür- müşlür. Harpten evveline — kadar tülün — hariçten getirdiği — para itibarile — ikinci mahsul olarak devam etmiş İse harpten sonra muhtelif sebepler dolayısile mıntaka iktisadiyatın- daki mühim mevkiini kaybetmiye Trabzonda bir baş mahsuller arasından çıkarak tâli dereceye düşmütür. Mıntakamızın 924 denberi on senelik tütün istihsal — miktarı muttariden — düşmektedir. — 924 | rekoltesi 2.057.993 — kilo iken 934 — son tahmin — rekoltası 1.800.000 kiloya düşmüştür. İlk beş senede senelik istihsal vasatisi 1.800.000 kilo iken ikinci beş se- nede vasati yüzde 22 noksanile 1.400.000 kiloya düşmüştür. Hal: Sirri'te Tıbbi Müsamere Sürt (Husosi) — Memleket | hastahanesinde mülki ve askeri doktorlar tarafından göz doktoru kaymakam Edip Beyin riyaseti altında dördüncü tıbbi müsamere verilmiştir. Operatör Arif Beyin safra yolu ve cerrahisi hakkında Almanyada — bulunduğu — zaman görmüş olduğu nadir vak'aları izah etmiş ve bu mevzu üzerinde konuşmalar yapılmıştır. Memleket hastanesi baş dok- toru Naci Bey ve hekim yüzbaşı Rıdvan Beylerin de verdikleri ga- bütün doktorlar tarafından alâka ile dinlenmiştir. Memleketin dört köşesinden ge'en 23 Nisan Bayramı — intie ediyoruz « yapılan — maçı — eçyredenleri, 'SON POSTA &KET HAB Trabzonda Tüt 1 Ve ihraç Vaziyeti tütün tarlatı: edilmiş olan Ayasofya camlidir buki mıntıkamın harpten evvel is- tihsal vasatisi senede 2.250.000 kilo idi. İstihsal miktarının suku- tunda en büyük amil harpten son- ra ihraç vaziyetinin tedricen da- ralması ve bunun neticesi olarak fiyatların muttariden düşmesi ol- | muştur. Mıntakamız — tütünlerinin en büyük mahreci ötedenderi Mısır | piyasasıdır. Harpten sonra 928e kadar bu ihraç vaziyeti sarsıla sarsıla devam edegelmiş ve miha- yet 928den sonra Mıstr gümrük tarifelerinin tebdil ve tezyidi yü- zünden tütünlerimizin Mısıra ihra- cı bir az daha azalmış ve azalış |Akhisar'da Ve (Armutluda Yağmursuzluk Akhisar (Hususi) — Havaların mütemadiyen kurak gitmesi renç- beri ve bilhassa tütün müstahsi- Hni böyük bir endişeye düşürmüş- tür, Hidrelleze kadar bir yağmur yağmadığı takdirde — tütünlerin yüzde sekseninin yanacağı söyle- niyor. Bilumum Zzürra, gözleri ha- vada yağmur bekliyorlar. Armutlu (Hususi) — Kıştan beri hiç yağmur Halk kuraklıktan zarar görmek- KERİ Sümatil Görülen bina 700 sene evvel inşa yağmamıştır. | ihliyacı fazladır. ——eaaeaamerean ÜD AA ün İstihsâl v*e dar vaziyet 932ye kadar de- vam etmiş ve 932 de tatbik olu- nan takas usulü Bayetinde — 932 mahsulü ile bera- ber geçen sene- lerden müdevver bütün — istoklar Mısıra ihraç edil- miştir? Tütünle- rimizin Mısır pi- yasasındaki mev- küni — muhafaza etmesi için eski rüçhanlı tarifenin tatbiki lâzımdır. Yerli ve-ecnebi ihracatçıların mübayaa vaziyeti seneden seneye darlaşmaktadır. Bunda âmil tütün piyasasında buhran baş gösterin- ce aldıkları ve satamadıkları her sene stoklarımı devretmeleri ol- muştur. Seneden seneye istihsal ve dolayısile — ihraca düşen ve takas yolu ile canlanmıya meyyal | olan evvelemirde mahreç aramakta ve ucuz kredi gözetmektedir. İdare eksperleri- nin de daha ince görerek ihrakiye denilen ve her demetinde köylü- nün bin damla teri bulunan ve bedava idareye terke mecbur bırakılan miktarı azaltmalıdırlar. Opsralörlerin Cemilesi 'Trabzon ( Husüsi ) — (Sâlih Paşanın ameliyatı için şehrimiz- den geçen operatör M. Kemal ve arkadaşı profesör Nissen Beyler Trabzonda bir gün kalmışlar ve meccanen Trabzon hastalarının dertlerini teşhis ederek taysiye- lerde bulunmuşlardır. Kalabalık bir doktor kütlesi huzuarile yapılan bu işe şehrimizde mevcut hastaların hemen hepsi koşmuşlar ve nöbetle sıhhat yur- dunda teşhislerini yaptırmışlardır. Bu alâka Trabzonluları mütahassis mahsulümüz Bilhassa zeytinliklerin yağ- —— ea —a leyişini, yapılan — şenlikleri tedir. Medeniyeti! Eski Türklerde bir âdet vardi İlk defa karşılaşanlar, yedi göbf' ğe kadar babalarının adını, soy' larını, boylarını, yerlerini, yurtlar rını sayıp dökmek suretile kendi? lerini biribirlerine tanıtırlardı. Buş milliyet muhabbetinin uyandırdığ! bir gurur ve iftihar eseri idi. Fat kat bhaylı güç bir işti. İ Filhakika, o gururu büyül bir miras olarak — ruhlarındt taşımayan, taşıyamıyan — isanlât rn - nefislerini bu şekilde tarif ve bir takdim —etmeleri kolaj değildir. Bu güçlüğü anlamak için o vaziyeti göz önüne getiri mek kâfidir. Meselâ bir delikanlış şarkı ırlıyarak kırda gidiyor. Kar$ şısına hiç tanımadığı bir adam çıkınca duracak ve soracak: — Tanıt babayiğit bana ken- dini, Kimsin, nesin, nerelisin? Öbürü düşünmeden cevap ver” mek, hem de doğru olarak cuıî vermek mecburiyetindedir: ) — Adım Toraman. Akdemif oğluyum. Dedem filan, onun bar bası filan, onunki filan, onunkf filan, onunki falandır. Karaçadı!! Orukundanım falanım, as'anl: r bo” yundanım, dağ yıkan ulusunda nm, Yasen kimsin yiğitim? Bir gün Türk börkü ve Türk kürkü taşıyan bir tat (yabancıl öz Türklerdan birile kazmlasır Te böyle bir suale muhatap olur Meğer tat, halis piçlerden ve diyaf diyar dolaşan yurtsuzlardanmış Yedi dedesinin ve cinsinin, cibiller tinin sorulduğunu görünce güler? — Aman yiğilim, der geçr yoluna git. Ben kaç yıldır babami tanıyan arayorum. Sen bana adı; samı olmayan - dedelerimi suruyar” sun, İste bir candır taşıyorum. Nereden geldi, kimden geldi, ne bileyim ben? Bir Avrupalı âlim, — fareler medeniyeti hakkında büyük bir kitap kaleme almış. Onun haşıl ettiği kanaate göre suda yüzen Kül renkli fareler, siyahilerden daha parlak bir medeniyet sahibi imişler. Fakat her iki cinsin sadist oldukları muhakkak imişl.. Bu ilmihaber, bana babasını tanımıyan serseri piçi hatırlattı. Biz, Afrikadaki hemnevimiziden bir çoğunun henüz dilini öğrene- medik, —insanlık — kadrosundaki mevkilerini tayin edemedik. Av- rupalı âlim, farelerin medeniye- | tini (N tesbit ediyor. Geç azizim | geçi. M. T Ilgazda İmar Faaliyeti Ilgaz (Hususi) — Kaymakam Sıtkı Bey altı ay evvel kazamıza tayin edilmiştir. Kaymakam Bey gelir gelmez memleketin ihtiyaç- larını tespit etmiş ve şimdiye ka- | dar sulanmıyan on bin hektarlık — araziye Dervez çayından su geti- rerek sulatmak için arga cetvel, ve kanal açtırmaya başlamıştır. Ameliyat bir iki haftaya kadar tamamlanacak, pirinç ekim saha- mız otuz binden kırk bin hektar- liğa çıkmış olacaktır. Kaymakam Bey belediye işle- ri iİle de meşgul olmaktadır. Elektriksiz olan kasabayı, gece daha fazla aydınlatmak için ye- niden iki yüze yakın fener yap- tırmış ve astırmıştır. Kasabanın iki kilemetre şarkından geçen şosanın kasaba dahiline alınması ve şehre içme suyu akıtılması için de hazırlıklara başlanmıştır.