1 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Malatyada Su İhtiyacı Karşılanıyor Malatya, (Hususi) — Malt ya şehri ile birçok köy ve nahi- yelerin arazilerini iska eden baş- bea iki su vardır. Bonlardan bi- risi Derme suyu, diğeri Horata suyüdar, Derme suyu Malatyanm 20 kilo metre cenubu garbisinde çıkmakta ve bir kanal ile akarak Gündüzbey, İsmetpaşa, Barguzu, Kilayik, Tecde köylerinin arazile- rini sulayarak ve elektrik şirketinin Necde köyünde © yapmış olduğu göle lâzım gelen suyu verdikten sonra Malatyaya girmekte ve ayni kanal Malatya arazisile Hatunsuyu Hanımınçiftliği, Eskimalatya, Bo- ran ve Silbistan köylerini arazi- lerini suladıktan sonra Fırat neh- rine akmaktadır. Bu suyun men- bama yakın Kapuluk denilen mahalde bu sudan ayrılan bir kol Beylerderesi ile İsmetpaşa mahiyesiode kısmen arazilerini ve yapılan muntazem köprü ve bentierle Şahnehan, Tilek, Hor- çumpinar, Hasırcılar gibi birçok köylerin arazilerini sulayarak Teh- ma suyuna ir. Diğeri Horata suyu olup yak Bız yukarı bağlar köyü ile Ma lâtyanın cenubunda bulunan bir kısım araziyi sulamaktadır. Bu evvelce Malatya belediyesi tara- fından idare edilmekte iken vi- lâyet idare meclisinin bir kararile sekiz senedenberi hususi muhase- be tarafından o idaresine karar verilmiş ve şimdiye kadar bu yolda idare edilmekte bulun- muştur. Bu su yüzünden her sene bir çok sızıltı ve şikâyetler olmakta- dır. Birkaç senedenberi kuraklık olmasından ve şimendiferin yapıl- ması dolayıs'le memleketimizden sebze ve yemiş ihracatı çoğaldı ğından su ihtiyacı artmıştır. Hü- kümetimiz Malatyanın su husu- sundaki ihtiyacım nazardikkate alarak bir su idaresi tesis edil miş ve işe başlamış ise de asri bir su tesisatının vümde getirik Adapaza- rında 21 SON POSTA Mi Sıhhat Bahsi Baş Ağrıları Evkafın(. Adapazarı (osusi) — Sene lerdenberi metruk ve harap bir va- ziyette ve mütevelliler idaresinde bulunan Evkaf binaları tamamen Evkaf idaresinin eline geçmiştir. bugün 200 ze yakın Evkaf akarı ve 13 cami vardır, Bu akar ve camiler müte- vellilerin zamanında tamirat gör memiş, ihya edilmemiştir. Evkaf idaresine geçmesi üzerine her sene icap eden akar ve camiler tamir ve ihya edildi. Evvelce harap ve Orhan camiinin dahili manzarası metruk görünen ve herkesin te- essürünü mucip olan valaflar bu- gün tamamen imar edilmiştir. Evkaf idaresi yeniden Türk tara mimairsinde birçok kârgir binalar vücuda getirmiştir. Yegâ- ne büyük camii olan ve - 1000- cemaatı istiap eden ve 600 sene evvel vücude getirilen Orhan ca- mii, soğan pazarında ve çıra pa- zarında ve sebzeciler meydanıy- da ve kasaplar çarşısında vakıf binalar tamamen tamiredilmişler- Gebzede Damız- lik Aygırlardan İstifade Ediliyor Gebze, (Hususi) — Vilâyetin damızılık aygırlarından ber sene kazamıza gönderilen aygırlarla şimdiye kadar mıntaka hayvanla rma yapılan sifat neticesinde iyi evsafta birçok taylar alınmıştır. Cinsin düzelmesine büyük yardımı olan bu saf kanli aygırlardan bu sene de iki tane “gönderilmiş pe bugünlerde Miyim gelen klara çekilmiye başi > mevcut ara mazaran Göde memleket hayvancılığına: 49 sifattan 37 yavru, 929 da 35 sifattan (19 yavru, 930 da 50 sifattan (37 yavru, 931 de 40 sifattan 26 yavru, 932 de SO sifatten 23 yavru, kazandırmışlardır. Diğer taraftan damızlığa elve- rişli olmıyan bütün erkek hay- vanlar kaza baytarı tarafından erik 9S de © yi, 283 buğn, 8 manda buğası, 34 koç, 21 teke, 932de 8 aygır, 558 buğa, #l manda buğası, 1-koç, 935 de 4 aygır, buğa, 23 manda buğası, 278 koç, 73 teke, burulmuştur. Çanakkalede Bir Kaza mahallesindeki çayda bir a olmuş, arabacı Yusuf yanında yaşındaki İsmail ve Marko Biya'da Bir Kaza e silen melliri nini Gi şoför yolda gelirken Biganın Helvacı köyünde Hatice isminde Ayene edilmiş ve frenlerinin tut- madığı anlaşılmıştır. Şoför derhal yakalanmış ve adliyeye teslim olunmuştur. Soğanpazarındaki Evkaf akarı Bartında Konferanslar dir. Bunlar Adapazarmda çalışan bir Evkaf idaresinin mevcudiye- tini göstermektedir. tamiri için hazırlıklar yapılmakta- dır. Metruk bir halde olan Tozlu şifa hamamı da bu sene tamir ve elektrikle techiz edilerek memle- kete sıhhi ve temiz bir hamam hediye edilmiştir. Hamam halkın rağbetini kazanmıştır. Bartın Örtamektebinde Bir sınıf ve Müdür İhsan Bey Bartmda mükemmel bir Orta- mektep vardır. Mektep iki se- ne balkan yardımile hususi ola- rak yaşatıldıktan sonra geçen sene Maarif Vekâleti kadrosua alınmıştır. Mektebin ilk tesisat masrafı ve ders levazımı memle- ketçe temin olunmuş; kasabanm en güzel binası da mektebe tahsis edilmiştir. Maarif Vekâleti mek- tebimize değerli müdür ve muak- İimler (e göndermiştir. Mektepteki Malatya'da Malatya (Hosusi) — Tahirna- bağlı bazı köylerin ekin- ine bir nevi tırtıl ariz olmuş” . Bu tırtıl en ziyade susuz yer- lerde tahribat yapmaktadır. Zira- at müdürü Halil Bey bu tırtıllar. dan bir miktarını Mersindeki has şerat lâboratuarına göndererek tet- kik ettirmiştir. i ş Ortamektep muallimlerinden kim- yağer Sabahat Hanım tarafından zehirli gazler, Müdür İhsan Bey tarafından çocuk ve aile, Opera- tör Muammer * Bey tarafından frengi, muallim Jale Hanım tara- fından çocuk bakımı, muallim Fabri Bey tarafından çocuk ter- biyesi (iki kısım), doktor Mehmet Osman Bey tarafından verem. eski Belediye Reisi Samancıoğlu Kemal Bey tarafından Türkiyenin Tokat'ta karda | Tırtıl Mücsdelesi Yapılıyor! Mihran Efendi Araksiyanın mesçit dam Araksiyann komşusu Mih- ran efendi Araksiyan evde bulun- madığı esmada evine girmiş ve kadının yatakları içerine sakladığı külliyetli miktarda altını çalmıştır. Zabıta yaptığı tahkikat netice- sinde Mihranın bu sirkati yı ğını sür'atle tesbite ve saklamlan o mahzen içerisinden a muvaffak olmuştur. Tohkikata devam edilmektedir. SB. Faaliyeti Yazan: İstanbul Üniversitesi Tep Fakültesi göz hastalıkları kiliniği | Ord. Praf. Dr. İgesshelmar, len bir ir. Sık sık b ae o Bü olur ki, bu ağrılardan kurtulmak için bütün çarelere baş vurur. Başağrılarının esbabı pek muh- telif olabilir. Hazımda intizamsız- lik, kan devcranında bozukluk, en büyük sebeplerindendir. Bil bassa alında veyahut doğrudan doğruya gözün etrafında görülen ağrılar muhakkak gözle münase- battadır. Ya göz bu ağrılarm membaıdır, veyahut ta başağrıla- rının menşeini bildiren bazı tagay- yürat gösterir, Gözden menşeini alan baş ağrılarının zararsız bir kısmı vardır ki buda gözün önden arkaya olan kutrunu halitabiiden daha kısa olduğu zamanda görülür. Buna “Hi mâtropie ,, yani era i, bu hal birçok vak'alarda bile okuyup yazarken gözlük kullanık masını icap ettirir. Yanlış tayin edilmiş veyahut fena imal edilmiş gözlükler de göze ağrılar verebilir. Bundan dolayı gözlük tayini için muhakkak bir göz doktoruna | müracaat edilmeli, ve bu işi | yanlış tasarruf düşüncelerile göz“ lükçüye bıra » Gözü bilbassa sinirleri çok karniye V€ kuzabiye (O tabakalarınm (ağrı, iltihaplı hastalıkları da alın kıs- mına yayılan baş ağrıları tevlit ederler. o Tabi buradaki baş ağları sebebinin doğrudan doğ- a göz iltihabı olduğa kolaylıkla pir e Gözün tazyikinin artma- sından ( kara su ) mütevellit baş ağrılarmın meydana çıkarılması güç olmakla beraber pek ehem- miyetlidir. Bilhassa kadınlarda görülen ve genç yaşlarından İtibaren ekseriya ıstırap verecek bir halde busule gelen ve buna musap olanlarda gözün etrafındaki sinir noktalarının (o balitabiiden daha fazla O hassas'yetlerinden hai ME başka bir şey bulunmıyan nevi baş an da vardır. bunlar si tedavi edilebilir. Diğer t gözün bilva- sta alâkadar olduğu baş ağr- ları da vardır, meselâ: Nöbet tar- nında husule gelen, gözün önünde hastaya pek fazla sıkıntılar veren kıvıcımlar hattâ bazan muvakkat görmemezliklerle müterafik baş ağrıları da (o vardırki, (bunlar ekseriya senelerce tekerrür eden tezahürat olup beyin damarlarının teşennüci bir halinden münbaistir- ler. Bunlara “ Gözde kıvılcım- larla müterafik yarım baş ağrr ları ,, derler. Nöbetlerin başlangıç aran bilinirse, nöbeti kesmeye veyahut tahfif etmeye muvaffak hanabilir. a Görme sinirlerinde muayyen bazı tegayyurat ile müterafık olan baş ağrılarının - çok şükür pek nadiren tesadüf edilen - bir sebebi de beyindeki wrlar veya hastalıklardır. Bu hastalıklardan mütevllit beyin ikinin teza- i 5 dei arazı husule getirir. Bu vak'alar- da ekseriya en evvel esas has- talığı göz hekimi teşhis eder, Uzun müddet eek om başağrılarına müptelâ muayene ettirmesi lâzım geleceği tavsiyesile bu kısa izahata niha- yet veriyorum. Bu suretle bütün vak'alarda değilse bile herhalde bir çoklarında başağrılarının se- bepleri bulunabilir, ve böylelikle de şikâyetlerin azalma veya bertaraf edilmeleri kabil olur. Â