1 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

1 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Imtiyazlı Şirketler Hakkındaki Şikâyetlerinizi Bize Bildiriniz ( Baştarafı 1inci sayfada ) Elektirik şirketinin de sene- | kıde_nbçn ödenmek bilmiyen sa- atınden başka, kofra denilen bir bir kutu için ayda 25 kuruş almak revamıdır? ,, İnhisarlar umum müdürlüğü tuz kasmında memut: Ziya İzmirin Su Ve Elektrik Şirketleri 1 — Göüzel Izmirimizin başın- da da bir Elektrik ve Su Şirketi vardır. Su kumpanyası sultanlar- dan kalma bir imtiyazla hareket eder. Halk Elektrik Şirketinden | de son derece şikâyetçidir. 2 — Elektrik Şirketi seneler- den beri yaptığı büyük kârlara rağmen dünyanm hiçbir yerinde işitilmemiş derecede saat kirası ve branşman almaktadır. 3 — Su kumpanyası ise, beş metrelik bir boru takmak - için 40, 80, 100 lira arasında değişen müthiş bir masraf alır. Seneler- den beri binlerce lira yekün tutan bu paralar geri alınırsa, memle- ketin birçok hayırlı işlerine sarfe- dilir zannındayım. İsenir Alsancak Mes'udiye caddesi No, I?! de M Saml İzmir elektrik şirketi — “İzmir — elektrik — şirketi saat ve branşman ücreti olarak ve 5- 10 metre tel için de sene- kerce 30 kuruş para alır. — Bu paralar nedir?, Bir türlü saat ve tel parası ödenmiyor mu? Bu tel parası senede (525) kuruş ediyor. ve muntazaman Belçikaya gidiyor. “sorma ver,, lar, Bizi bu sıkıntıdan, dan kim kurtaracak? İzmir Karantima'da Ali Haydar Üsküdar Tramvay Şirketi 1 — Üsküdar Tramvay Şirketi harp malüllerinden Üücret alma- makla büyük bir kadirşinaslık yapıyor. Fakat ben, iki gözden mabrum olduğum için, kolumu tutan rehberimden diğer şirketler Ücret almadığı halde bu şirket alıyor. Neden ? 2 — Biz âmâlar için de pek az bir yekün tuttuğu- muz halde, trenlere iki kişilik bilet almak — mecburiyetindeyiz. Kendimiz ve rehberimiz — için.. Bundaki kabahatimizde nedir? Üzküdar N.. Talebenin Şikâyeti — Ben Üniversite Fen Fakül- tesindenim. Derslerimiz için bir- çok uzak hastanelere gidiyoruz.. bu belâ- bu yüzden tramvay parası vermek | vaziyetimizi müşkülleştiriyor. As- keri talebe gibi, bir karne usulü temin mi ? Paso usulü her yaş için ka- bul edilemez mi ? Üniversiteliler namına bu meselenin nazarıdik- kate alınmasını rica ediyorum. ,, Tıp Fakültesi talebesinde SON POSTA İLÂN FİATLARI 1 — İlânın tek sötun * satırı gazelenid Metin yazısile vasali 6 kelimedir. 2 — Ayni yazının 2 satırı $ santimdır. $—Diha kalın ve daha ince yazılar santim ile hesap edilir. 4 — Sayfasına göre ilâolar aşağıdaki fiatlara tâbidi: fazla bir | kirası | parası diyor-. | memleket | bizim için de | edilemez | Ahmet | mukavele mucibince SON -POSTA Kuleli Askeri Lisesinde FD ş Yüz Gencin Harbiyeye İltihakı Bu sene Kuleli Askeri lisesini Muvaffakiyetle bitirerek Harbiye mektebine geçmek hakkını kaza- nan 500 gencin ayrılışları dola- yısile dün Çengelköyündeki lise binasında mükemmel bir merasim Yapılmıştır. Merasimde merkez kumandanı Hüseyin Fehmi, —Askeri liseler müfettişi İbrahim, eski fırka ku- | mandanlarından Cemal, Sami Sa- bit paşalarla diğer ümera ve bir çok davetli zevat hazır bulun- —.. —— aa Muhtelit Torpitolar Ve Mühimmat İhtilâfında Mahmut Esat Bey Dün muhtelit Türk - Fransız hakem mahkeme- sinde Fransız İn- | şaatı bahriye ter- gâhlarından; O- güsten Norman şirketile yine bir Fransız mühim- matı harbiye şir- keti — tarafından hükümetimiz aley hine açılmış iki davanın rüyetine devam edilmüütür Üç saat süren dünkü celsede, her iki şirkete ve bunların Fran- sadan gelen avukatlarına kargı, davayı, dün Ankaradan gelen sa- bık Adliye Vekili Mahmut Esat Bey müdafaa etmiştir. Meselenin hulâsası şudur: Fransız İnşaatı bahriye şirketi Cemal paşa terafından — imzalan altı torpito muhribinin hükümetimizce yapıl- mamasından iki milyon lira kadar istemektedir. Mahmut Esat Bey bu davayı üç cihetten karşılamıştır. 1 — Cemal Paşa İle - şirketin tazmimat imzaladığı — mukavelenin 16 ncı maddesi — mucibince — yapılacak | torpito bedelinin şirket tarafından Münasebetile Merasim Yapıld Küleli askert lisesini mevaffakiyetle bitiren gençlerden bir kısmı. Yuka- rıda nutuk söyleyen mektep müdürü Hâmit Bey, aşağıda genç bir hatip muşlardır. Evvelâ lise bahçeşinde | tiren İhsan Efendiye bir altın kol toplanan yeni mezunlar Fehmi Paşa tarafından teftiş edilmiş ve İstiklâl marşile merasime başlan- mıştır. Burada mektep müdürü erkânıharp kaymakamı — Hâmit Bey; “ Bugün yeni bir tarih ve yeni bir şeref günü yaşıyorurz. Yüksek huzurunuzla bu şeref bir daha kıymetleniyor. Kıymetli yav- ruları Harbiye mektebine gönder- mekle müftehiriz. , diye başlıyan güzel bir hitabe söylemiş, bu arada da mektebi birincilikle bi- Türk - Framusız | mektebin başmümessili Mahk Müdafaasm_ı muhtelit mahkemesi saati, ikincilikle bitiren Halük Efendiye bir kümüş kol saati, Haydar Efendiye vazifesindeki ciddiyetin- den dalayı bir kol saati, İisenin bando şefi Azmi Ef. ye bir kalem hediye edilmiştir. Hâmit Beyin muvaffakiyet temennisinden sonra | talebeler Kuleli marşını söyleye- rek resmigeçit yapılmış ve mera- sim nihayet bulmuştur. Davetliler bundan sonra büfede izaz edik mişlerdir. mede Yaptı larının evsafınin ehlivakufa — ha- vale edilemiye- eeğini, bu hakkın devlete ait o duğunu, — yalnız fiat meselesinde ihtilâf — çıkarsa bunun — ehlivu- kufça halledile- ceği; 4 — Muka- velenin halihazır iktısadi şar na tevfiki icap ettiği — takdirde bu bususta yalnız şirketin — değil, devletin de men- faatinin — derpişi lâzımgeldiği; Mahmut Esat Bey bu noktal- nazarını — muh- telif müelliflerin fikirlerile, muh- telif memleketle- | rin kanunlarile, İngiliz ve Fransız mevaddı kazai- yesile teyit eyle- ortadaki zat Heei dB YA darı- | .[İkisı' De Kadının |Havalanmasından ( Baştarafı 1 inci sayfada ) parasını cebine atmış ve Hatice Hamıma beş para bile vermemiş- tir. Bunun üzerine ikisi arasında bir kavga çıkmış, hafif geçen bu ilk kavgadan iki ay kadar sonra | şiddetli bir kavga daha olmuştur. e jandarma — kumandanlığının | tahkikatına göre bu son kavga esnasında pek fazla dayak yiyen | Hatice H. yatağa düşmüş ve nihayet geçen gün — ölmüştür. Hâdisenin tahkikatına ehemmiyet verilmektedir. — * Diğeri Malatya (Hususi)— Burada bir cinayet işlendi, 45 yaşında bir hamal 40 yaşındaki karısım ök dürdü. Öğrendiğime göre, Ali- nin karısı Zeynep, birkaç gün evvel başka hir erkeğin evine kaçmış ve kocası, tekrar eve dönmesi için Zeynebe birkaç defa haber göndermiştir. Fakat kadın Alinin rica ve müracaatlerine hiç aldırış etmemiştir. Nihayet dün, çarşıya çıkan Zeynep, sokakta Alinin hücumuna uğramış ve 22 yerinden yediği bıçak darbelerile kanlar içinde yere yuvarlanarak ölmüştür. Ali kaçmıştır. — * sini talep etmiştir. Bu şirket Enver Paşa tarafından imzalan- dığını iddia ettiği bir mukavele mucibince yöz milyon mavzer fişeği imal ettirmeye cümhuriyet hükümetinin mecbur — olduğunu, aksihalde — tazminata —mahküm edilmesini İstiyordu. Bir aralık Fransız ajanı M, Şapüi ile Mahmut Esat Bey arasında şöyle bir münakaşa ce reyan etti : M. Şapüöi, —Mahmut Esat Beyin yalnız hukukuadiye vesaitile meseleyi müdafaa el« tiğini, halbuki meselenin Lozan Muahedesine tâbi olduğunu söy- ledi, Bundan sonra da artık me- selenin hukuki bir mesele olma- dığını, ehlivukuf işi olduğunu ve son sözün hukukçulara değil, ehlivukufa — ait — bulunduğunu beyan etti. Mahmut Esat Bey buna, Lo- zan muahedesinin hakki ilga et- mediğini, eğer Fransız ajanmın noktal nazarı kabul edilirse mah-« kemenin de mamasını inkâr etmek ve işi yalnız ehlivukufa bırakmak icap edeceğini söylemekle muka- bele etti. Halbuki son söz, mah- kemenin ve binaenaleh hukuk- çuların olduğunu söyledi. Davayi yalnız hukuku adiye değil, huku- ka düvci, hukuku esasiye, ve hukuku hususiyci düvel bakım- larından müdafaa ettiğini ileri sürerek hakkaniyet, adalet, hüs- nüniyetle davayı halledecek olan mahkemenin bu işi ancak bu bakımlardan halledeceğini — bil- dirdi. Türk ajanı mütaleasile mut Esat Beyi takviye etti Mahmut Esat Beyle beraber bulunan Müdafaai Milliye Hukuk Müşaviri Salâhattin Nevzat Bey de Mahmut Esat Beyin noktai» Mah- veis M. Aser, soldaki Türk hakemi Bey. Kenarda da Mahmut Esat söylerken görüyorsunuz nazarını müdafaa etti. Muhakeme 1914 te Cavit Bey tarafından is- Fransızca cereyan etti. tikrazın şartları veçhile hüküme- Beyi söz Mühimmatı har- biye — şirketine timize —ikrazda — bulunulmasının meşrut olduğunu, şirket bü ikrazı yaparsa mukavelenin infazı müm- kün olduğunu; 2 — Cemal Paşa mukavele- sinin o vakitki kanunu esasi ve şimdiki teşkilâtı esasiye kanunu mucibince Millet Meclisinden tas- diki tâzımgeldiğini; 3 — Devletin müdafaa âilâh- gelince; onun taleplerini reddetmiş | ve bu şirketin hüsnüniyet kaide- | ettiğini | leri- haricinde hareket ileri sürerek tazminata ve masa- rifimuhakemeye mahküm edilme- Heyeti hâkime müzakere içip celseyi tatil etti. Karar günü ay- rca bildirilecektir. Mahmut Esat Bey bugün Anr karaya hareket edecektir.