8 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

8 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Altı Yüz Evli [I Muttalip Köyünde Yeni Bir Mektep Eskişehir ( Hususi ) — Vali İbrahim Hakkı Beyin şükrana değer teşebbüsü nelicesinde Eski- şehirin en büyük köyü olan Mut- talip karyesi beş sınıflı büyük bir mektebin temelini heyecanlı teza- büratla attı., Bu mektep köylünün bir araya gelerek topladığı para ile yapıl- mıştır, aat projesininin tanzim ve tatbikinde fahri olarak büyük yardımları görülen inşaat müdürü Nazım Beyin ismini bilhassa kay- detmek lâzımdır. Senelerden beri tasavvur ha- linde olan Muttalip köyünün mek- tebi nihayet meydana geldi. Me- rasim çok parlak oldu. Yüzlerce köy çocuğu, kendileri için yapılan ve köylü hamiyyetile ortaya gelen cümhuriyetin bu irfan abidesi huzuruzda — heyecan - beklediler. Vali İbrahim Hakkı Beyin köylüye sade ve samimi bir lisanla hita- bını, Maarif Müdürü Hüsnü Olug Beyin mutku takip eşti, Nâzım Beyin cidden büyük ve hayırlı olan mesaisine işaret edildikten sonra bu irfan evinin üç beş sene sonra köy manzarasında yapa- cağı büyük değişikliğe temas edildi. Köylü tarafından kurban kesi. lerek kan temele akıtıldı, köyün bir mektebine mukabil altı mina- renin sivri uçları görünür. Tasav- vufa bütün manasile inkiyat ede- rek tevekkül ve feragati medeni yaşayış fevkinde ruhi ve hissi bir telezzüz telâkki eden Muttalipli köylülerin — simalarında inkılâba bağlılık alâmetleri görülüyor, bira- cılıkta fenni evsalfı haiz arpa yetiştirmekte ve en maraf Alman fabrikalarına — ihraç yapmakta olan Muttalip köylüler bir sim- sarın hilekârlık — cezasını hâlâ çekiyorlar. Bundan fabrikalarına evsafı tabüyesi iti- evvel Alman bira talip arpalarını ton ve stok halin- de vermeyi taahhüt eden bir müteahhit başka mıntakalardan aldığı arpaları da karıştırarak hile- kârlık yapmış, bittabi açık göz ve dürüst iş yapan ecnebi firma ve müesseşe bunun farkına var- mış. Varmış amma Muttalip arpa- sı da mevkiüni kaybetmiştir. İşte coşkun heyecana vesile olan Muttalibin fedakâr köylüsü hâlâ bu hilckârlığın çekiyor. — B. T. Acısını Adapazarında Konser Adapazarı (Hususi) — Avcılar kalübü tarafından belediye oteli salonunda bir saz konseri veri- miştir. Saz heyeti kulüp azasın- dan müteşekkil ve 15 kişiden ibarettir. Konser halkın rağbeti- ne mazhar olmuştur. Kaş'ta Spor Sahası Yapılacak Kaş (Hususi) — Antalya V- lâyeti bütçesine kazamız Gençler birliği için 150 lira tahsisat ko- nulmuştur. Teşekkülündenberi ka- zamızda her sahada faydalı faa- liyetler gösteren birlik azalarım bu alâka çok sevindirmiştir. Bu paraya gençler arasında toplana- cak paranın da ilâvesi ile bir spor bBahası yapılması takarrür etmiş, ilk olarak Koçalızade Süleyman Bey 25 lira teberruda bulunmuş- tur. ! i Tekirdağında İnkişaf Kasabanın İktısadi İnkişafı İçin Isabetli Tedbirler Alındı Tekirdağ (Hu- susi) — İlerde mükemmel — bir transit merkezi olmıya — namzet ğği vaziyette — bulu- nan Tekirdağın valisi Azmi Bey vaki olan beya- batında — demiş- tir ki: « — Tekirdağ (| Trakyanın mah- reci olduğu için * mühim bir mevkiü vardır. Esa- Trakyanın diğer mıntakala- rından gelen mahsulâttan hama- liye, kamyon, araba ücretleri de dahil olduğu halde sekiz para gibi ucuz bir tabmiliye masraf alınması rağbetin artmasında ve geçit merkezi haline gelmesinde büyük bir amil oluyor. Belediye sen idaresinin teşebbüsleri neticesinde | iskelenin de satın alınması, limana gelen — vapurların — yanaşmaları işinin daha kolaylıkla görülmesini temine yaradı. Tekirdağının imarına ehemmi- yetle çalışıyoruz. İlk olarak dar Akşehir'de Bir Otomobil Uçuruma Yuvarlanırken Çalıya Takılıp Kaldı Akşehir (Hususi) — Sulan dağ- larımı ikiye bölerek Yalvaç kaza- sından Akşehire gelen yol Üze- rinde bir otomobil devrilmiştir. Yalvaçtan Akşehire gelmekte olan şoför Mevlüdun idaresindeki | otomobil Akşehire beş kilometre mesafede bulunan Örkenes kö- yüne yaklaşmak üzere iken şofö- rün dikkatsizliği yüzünden bir kayaya çarparak iki defa takla atmış, bunı sonra çok derin olan dereye yuvarlanmıştır. Fakat yari yolda çok kuvvetli bir çalı- ya takılıp kalmıştır. Şoför Mevlüt otomobilin ak tında kalmış isede ufak bir yara ile kurtulmuştur. Yolculardan bir jandarma biraz iİncinmiş, Yalvaç müddeiumumisi Mükerrem Beye birşey olmamıştır. Derhal telefon- la Akşehire malümat verilerek imdat istenmiş, yolcular bulua- dukları mevkiden alınarak - oto- mobille buraya getirilmiştir. Çarh Suyunda Bir Genç Boğuldu Adapazarı (Hususi) — Akya- zının Yahyalar mahallesinden Mus- tafa oğlu Tevfik iki arkadaşı ile birlikte Çark mesiresine gitmiş, bir müddet gezdikten sonra suda yıkanmak istemişler ve bir müsait yer bularak arkadaşlarından Mus- tafa oğlu Halit ile birlikte suya girmişlerdir. Halit yüzme - bildiği için hemen suyun öbür tarafına geçerek kenarda bulunan — bir söğüt ağacının Üzerine oturmuş Tevfik te aynı hareketi yapmak istemiş, fakat yüzme bilmediği için suyun orta yerinde boğul- muştur, Havzada Pancarlar Çok İyi Havza (Hususi) — takriben fç bin dönüm pancar ekilen Hav- za toprakları şimdiden güzel ne- ticeler vermiye başlamıştır. Renç- berler sevinç içindedir. Tekirdağ şarap fabrikası ve mektupçu Mithat Bey sokaklar genişletilecek, ana cad- deler parke olacaktır. Şimdiki halde Alpullu ile Tekirdağ ara- sında muntaram bir şose inşası hususunu düşünüyoruz. — Alpullu gşeker fabrikası bu iş için 200 | binlirayı gözden çıkarırsa inşaata derhal başlanıya imkân olabile- cektir. Muratlı - Tekirdağ demir- yolunun inşası işine gelince, bunu henüz düşünecek vaziyette değiliz. Esasen Muratlıdan kamyon ve arabalarla getirilen mahsulât çok ucuza mal edilmektedir. Binaena- leyh tren inşası, hat kısa olduğu için, bu masralfı arttırmaktan başka bir şeye yaramıyacaktır. Tekirdağın maarif işlerinde ihmal edilmeye- cek bir inkişaf A olduğu muhak- / kaktır. Halkımızın | —yüzde yetmiş be- şi okur, yazar. ilkmektep talebe- lerinin adedi 11 bini — geçkindir. Ayrıca civar köy- lerde yeviden 20 köy mektebi yapılması için yakında faaliyete geçilecektir. ,, Şarap fabrikası yeni sene faaliyetine girmiş; ve piyasadan 4-5 kuruş arasında beyaz ve siyalı üzüm almaya başlamıştır. Fabrika için bu sene 2 milyon kiloya yakın üzüm yaş —mübayaası — takar- rür etmiştir. Örenildiğine göre; üç sene evvel kurulan fabrika 936 da tabii konyak ihracına başlayacak- tır. Diğer taraftan, bağları asri hale ifrağ etmek ve fenni surette çalışmak Üzre yeni bir “Bağcılar birliği,, vücuda getirilmiştir. Bartında Mühim Bir Yol Yapılıyor C ER DY TI FŞ Kozcugas yola gapılırken. Köşede Bartın Kaymakamı Nazım Bey Bartın, (Hasusi) — Kazamır- daki köy yollarından en mühim Kozcuğaz yoludur. Hemen bütün kereste nakliyatının bu yoldan yapılmasma rağmen çok yağmur- lu mevsimlerde araba ve hayvan- lar için geçilmesi müşkül bir ba- taklık halini alan bu yolun yapık masını, köy işlerine çok emek veren kaymakamımız Nazmm B. ön sıradaki işler arasına katmış ve hemen işe — başlanması icap edenlere emretmiştir. 36 köy halkı, hayvam ve ara- balarile yola dökülmüşler ve ade- ta bir bayram sevincile çalışmaya Çanakkale'de Duvarcılar Ve Marangozlar Ehliyetname İstiyorlar Çanakkale (Hususi) — Şehri- miz duvarcı ve marangoz esnafı cemiyeti bir toplantı yapmış, bu toplantıda 200 işsiz işçi bulundur gu, bunun sebebinin de ehliyet- nameleri olmadığı için münaka- saya sokulmamaları; müteahhitle- rin de Bulgar ve Macar işçi çalış- tırmakta olduğu tesbit edilmiştir. Bunun Üzerine verilen — karar mucibince bir istida ile vilâyete müracaat — edilerek ehliyetname verilmek Üzere bir imtihan açık- ması rica edilmiştir. başlamışlardır. Yapılmakta olan bu mühim yolun uzunluğu 16 kilometredir. İnşaat 200-250 metrelik kısımlara ayrılarak 36 köy halkına taksim edilmiştir. İnşaatın bir iki hafta içinde tamamen bitirileceği zanne- dilmetedir. Yolun genişliği altı metre olacak, iki tarafında şose — terli- batı hendekler bulunacaktır. En altına blok taşlar konulduktan sonr Üzerine kum, daha üstüne kırma taş dökülecektir. Bu şe- kilde, bu yolun şoseden fazla dayanıklı olacağı tahimin edik mektedir. Balıkesir Vilâyet Ve Belediye Büt- çeleri Tesbit Ddildi Balıkesir (Husust ) — Umumt meclis içtimalarına nihayet ver- miştir. 1934 bütçesi 1,110,200 bin Hra olarak tesbit edilmiştir. Daimi encömende eski azalar ipka edil- miş, merhum Servet Beyin yerine Hulüsi Bey seçilmiştir. Belediye bütçesi de 104,350 lira olarak tesbit edilmiştir. Şehre Gazi Hz.nin bir heykellerinin rekzi, derelerin — kanalizasyon — haline ifrağı, asri mezarlık, mezbaha inşası, ballerin ikmali için tahsisat konulmuştur. Mayis Ev Daoktoru Çocuğun Serpilme Devrı Çocuk demek inkişaf etm diyet — deme lidirler? &?;ü'“îü' alâkadar olmıya değer ve | yakından takip etmek gere Neşvünüma devresinde ç< muntazamen tartılarak — ağı tetkik ve takip edilmek eder. Yeni doğmuş bir çe umumiyet itibarile (3) kilo ( gram gelir. Beş aylık olunca siklet iki misline çıkarak (6) (500) gram olur. Bir senelik cuğun sikleti üç misline çıl Altı yaşında ise çocuk düny geldiği zamanki #ikletinden misli fazladır. Boya gelince: Çocuk doğdı zaman vasati olarak boyu ( ilâ (50) santimetredir. (3) a) olunca (59) santimetre olur. yaşında ise (70) santimetre vas boya malik olması icap eder. Boyun ölçme keyfiyeti ça kun ebeveynine bilhassa g tayini hususunda güzel bir.rehi olabilir. Üç aylık bir bebe; içebileceği süt miktarı boyun santimetre adedinin takriben dört misli gramdır, İlk - diş çıkarma çağı altı ayi olduktan sonra başlar. Yedir aydan otuzuncu aya kadar deva eder. Ve bu esnada biribiri : dından yirmi bir diş çıkar. O dan sonra ikinci diş çıkarma ça yedi yaşından on iki yaşına dar devam eder ve bu esnad on ikl diş daha çıkarak otuz i nazarıdıkkate alınması lâzımgel, vücut kısımlarından biri de tep sidir. Bu kısım, kafatasının h tarafı katılaştığı halde uzun mü: det yamuşak kalır ve altı müddetle devam eden bu yum şaklık çocuk on bir ilâ on a aylık olunca Kkatılaştığı kafa kemiği başın tepesini orter, Çocuğun hangi yaşta yürüdüş meselesine gelince; — çocukla ekserisi 11 ile 16 aylık aldukla vakit yürümiye başlarlar. Koll oğlan çocuklara mazaran d çabuk yürürler. Biraz geç manın hiçbir. mahzuru yoksa on altı aylığı geçtikten yürümeyen — çocuklar tıbbi bir muayeneye tabi tu! mahdırlar. Bu gayritabilliğin 5 bebi, kemik hastalığı, —« rahatsızlıklar olabilir. İşte çocuğun nüşvünema dej resinde göz önünde bulundurulac. Bo gidi tuzlu su banyoları veyahut- ülti viyole şuaları ilâve etmek beb ğin Mx'ü k d eder. nu?l:ıı:.ımıyı:âıc gi rini harfiyen yapmak birçok ma zurların Önüne geçebilir. Ve h tayı tamire vesile olur. Ült viyole bahsinde hafif güneş ba yosu da bu işi görebilir. doktor mürakabesi şarttır. — Susığırlıkta Ağaç Bayramı Susığırlık (Hususi) — Bura: bütün halam iştirakile bir aği bayramı yapılmış ve 7,800 ağ dikilmiştir.