23 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

23 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Ankara Müzakereleri Münasebetile Natıa Vekületile İstanbul Tram- vay ve Elektrik Şirketi arasında devam eden müzakereler, Nafıa Vekâletinin bir teklifini girket kabul etmediği için durmuş. Bu teklif gudur: Bilet ve elektrik Hücretlerini tesbit için Ticaret Odasmının hayat pahalıığı cet- vellerini esas tutmak.. Şirketin kabul etmek istemediği bu teklif karşısında halkımızın düşünceleri şudar : İbrahim Bey (Binbirdirek Fazlıpaşa eaddesi 23) — Sultanlar devrinde şimendifercilik — gayritörk unsurlara gökten zembille inmiş bir san'at nimeti olarak telâkki edilir, Türkler gmendiferci olamarzlar denirdi. Umumi harpte başlıyan milli şimendifercilik ysamanla inkişaf etti ve bugün tam manasile şimendiferci olduk. Pekâlâ tramyaycı da olabiliriz. Nafıa Vekâ- letinin Tramvay Şirketinden istediği en hakh ve en basit şeylerin yapıl- maması bizi düşündürüyor. Devlet bütün mali işlerini Ticaret Odasının hayat pahalılığı cetvellerine istinat ettirirken şirketin bu esası kabul etmemesi bir nevi kapitülâsyondur. * İlyas Bey (Divanyolu Akın perokâr salomu ) — İstanbulda herşey ucuz! Hayat umumi harpten evvelki t liğine döndü. Fakat makil ücretleri birtürlü inmedi. Gazetelerde okuyoruz: Devlet Demiryolları bile tarifelerinde her zaman tenzilât yapıyor. Temmuz- dan İtibaren yüzde elli nisbetinde yeni bir tenzilât yapacaktır. Amele ücretleri, kömür fiatleri de düştüğü halde Tramvay Şirketi hâlâ biletleri ucuzlatmadı. Elinden gelse yükselle- ceğe benziyor. Dünyanın şu buhranlı zamanında hissedarlarına yüzde 18 temettu dağıtıyormuş. Şimdi de Ti- enret Odasının hayat pahalılığı cet- velini kabul etmiyormuş. - Birçok müşkülleri balleden demir bazulu Naha Vekilimizden bu işin de kes- tirilip atılmaşını bekleriz. * Arif Bey ( Çemberlitaş kıraathane- sinde ) — Tramvay Şirketi sultanlar devrinde istediği gibi imza ettirdiği mukavelenamesile Karun kadar zengin oldu. Şimdi bizim çok basit ve haklı davalarımızı 6 isteklerimizi — bile kabule yanaşmıyor. Bütün devlet ve millet işlerinde esas tutulan Ticaret Odasının hayat pabhalılığı cetvellerine itiraz ediyor. Bu, resmi bir mücsse- senin hesaplarıma bir nevi itimatsızlık demektir. Nafıa Vekâleti Lozan mu- ahedesinin verdiği haklara dayanarak girket hakkında teşebbüste buluna- cakmış. Bu haber beni çok sevindirdi. Türkler pekalâ tramvaycı olabilirler. En iyisi hükümet İstanbul tramvaylar nni satın almalıdır. * Babıhlmayun ,, Gazinosu Ayasofya arkasındaki Üçüneti Sutltanahmet çeşmesinin ilerisin- deki “Babıhümayun,, denilen ta- rihi kapının iki tarafı birer mez- bele halini almıştı. Belediye ve Devlet Matbaası tarafından bu- rada bir bahçe yapılmaktadır, Buraya zarif parmaklıklar konmuş DAHİLİ HABERLER - Fakir Talebeye Yardım Halkevi Bütçesinde İçtimat Yardım Tahsisatı Şehrimiz Halkevi, yeni mali sene girdiği için yakında yeni bütçesi ile işe başlıyacaktır. Halkevi bütçesinin esaş varidatını her sene Belediyenin ver- diği (30) bin Hira teşkil etmektedir. Belediye büt- çesi bugünlerde Ankaradan tasdik edilip gelece- ğinden, Halkevi de parasını alacaktır. Aldığımız malümata göre Halkevi geçen sene biraz sıkıntı çekmiştir. Bilhassa içtimai yardım fas- hnda çok sarfiyat yapılmıştır. Öğrendiğimize göre (30) bin lira bütçesi ve (9) faaliyet şubesi bulunan Bir Rüşvetçi Randevucu Bir Madam Rüşvet Verirken Ttutuldu Ahlâkt zabıta memurları ev« veliki gece Beyoğlunda Aynal- çeşmede bir apartımanda rande- vuculuk eden Madam Eleni ismin- de bir kadını cürmümeşhut halin- de yakalamışlardır. Fakat Madam Elini zabıtanın elinden yakasımı kurtarmak maksadile memurlara Tüşvet teklifine cüret göstermiş, bunun özerine ikinci bir cürmü- meşhut daha tertip edilmiştir. Ma- dam Eleni memurlara elli lira vermiş Ve verirken de yakalan- mıştır. Randevucu madam bu iki cürmümeşhudun — suçlusu olarak Adliyeye verilecektir. Kendilerine verilen rüşveti reddetmek ve rüş- vetçiyi yakalatmak — hususunda vazifelerini iyice başaran bu me- murlar takdir edilmiştir, 24 Saatin )Hâdiseleri Sebze halinde oynamakta olan Adnan isminde bir çocuk düşerek yaralanmıştır. »* Köprüye yanaşmakta olan Basra vapuru ile Neveser vapuru arasında kalan İsmail isminde bir gemici hafif surette — yaralan- mıştı. * Mahmut isminde biri Sütlicede aşçı Akifi taş ile başından yara- lamıştır. 4 Nuri Efendi isminde biri bir hesap meselesinden çıkan kav- ga neticesinde Tepebaşında Viyana lokantası garsonu Hansı - tuzluk ile başından yaralamıştır. »4 Hüseyin ve oğlu sandalcı Osman gümük sandalcısı Hakkıyı yaraladıklarından yakalanmışlardır. ve çiçekler dikilmiye başlanmıştır. Müözeler İdaresi bu kapının üze- rindeki geniş taraçayı da bir gazino haline çevirmek tasavvu- rundadır. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: — Hasan okudum: Bir hafla sonra... Bey bir gazete- ökekle, sekaen dört yaşı bir kadın evleneceklermiş!. Seksen yaşındaki bir Hasan B. — değil, baştadır,, “| kere daha hak verdim 1. Tagyare Vergisi Ve Bir Yanlışlık Tayyare resmi hakkındaki kanunun muvakkat maddesinde tayyare pulları lıınlmcıylı kadar bu resmin, evrak damga pulu yapıştırılmak — suretile — alınacağı sarih bir sürette gösterildiği ha- de birçok kimselerin ve hattâ bazı memurların tayyare cemiyeti tarafından mektup zarfları üzerine yapıştırılmak için posta gişelerine verilen (Tayyare ianc fişleri) ya- pıştırdıkları anlaşılmıştır. Bu şekilde tayyare resmi ve- rilmiş addedilmiyeceği için noksan pul yapıştıranlar ceza verecek- lerdir. Boğaziçi Belediye Güzelleştirme Faaliyetine Hararet Veriyor Boğaziçi sahillerine — rağbeti artırmak için belediye, Boğazdaki belediye vazifelerine bir kat daha «hemmiyet vermeyi kararlaştır- mıştır. Boğaziçindeki harap yok lar tamir edilecek, bazı yerlere ağaçlar dikilecektir. Sarıyer ve Beykoz kaymakamlıkları Boğaz sahillerinin — güzelleştirilmesi için muntazam programla çalışacak- lardır. Şirketihayriye ve belediyenin himaye ve teşvikile, Adalarda olduğu — gibi, -Boğaziçinde de, Boğaz sahillerini — güzelleştirme cemiyeti ismile bir cemiyet kurul- ması tasavvur edilmektedir. Eski- denberi Boğazda oturan bazı zavat bu işe teşebbüs etmişlerdir. Çöpçüyü Yaralamış Karagümrükte — Etem minde bir çöpcü Fethi ismine bi- rinin köpeğini zehirlemiş bundan müğber - olan Fethinin arkadaşı Yaşar Etemi hafif surete yarala- mıştır. iB- “Akıl yaşta n diyene — bir hıraızım (l Azaltıldı İstanbul Halkevi son bir sene içinde, içtimat yardım gşabesi vasıtasile yalnız, fakir talebeye yemek ver- mek için (7100) lira sarfetmiştir. Bütçenin hemen üçte biri yemek parasına gidince, diğer faaliyet şubelerinde iş yapabilmek imkânları azalmıştır. Halkevi yeni senede içtimai yardım şubesi fas- lında ancak (20) talebeye yemek verebilecektir. Bütçe darlığı dolayısile daha fazla yardım yapı- masına imkân görülememektedir. ? A A İktısadi Plân Bir Porselen Fabrikası Ku- rulmasına Karar Verildi Aldığımız malümata göre, ye- ni <iktısadi plân — tatbikatından olarak, Kütahyada —büyük — bir porselen fabrikası kurulması te- karrür etmiştir. Bu fabrikanın inşaatına dört ay kadar sonra başlanılacak ve 935 senesi içerisinde bütün tesi- satı tamamlanarak işleyecektir. Öğrendiğimile göre, Sumer Bank Umum Müdürü Nurullah Esat Beyin riyasetinde bulunan bir heyet, tetkikat yapmak üzere yakında Kütahyaya gidecektir. Eşyaları Cötürmüş Karagümrükte oturan kömür- cü Ali Efendinin dostu Mukadder H. evden eşyaları alarak kaçınış, fakat yakalanmıştır. Alman Markı Ve Ticaretimiz Son zamanlarda Alman markı- nın istikrarsız bir vaziyete girmesi we bir hayli düşmesi, üzüm, incir, fındık ve kuru meyva ihracatçı- larım yakından alâkadar etmiştir. Çünkü, — Almanyaya gönderilen malların bedeli oraya vardıktan sonra alıcılar tarafından Öden- mektedir. Markın sukutu yüzün- den satılan malların bedelleri tam olarak almamamaktadır. Şeh- rimiz — ihracatçılarından - bazıları bu hususta, alâkadarlara müra- caatta bulunmuşlardır. İki El Ateş Etmiş Balatda künduracı İsa isminde biri kendisinden alacağını işteyen aşçı Anastasın çırağı Mehmede tabanca ile iki el ateş atmiş ise de isabet ettirememiş ve yaka- lanmıştır. Günün Tarihi İçki Düşmanları Kongresi Yirminci içki aleyhtarları kongresl önümüzdeki temmuzun — otuzundan ağustosun Üüçüne kadar Londrada Vikont Astor'un riyaseti altında top- lanacaktır. Bu kongrenin programı oldukça yüklüdür. Dünyadaki içki aleyhtarlığı faaliyeti gözden geçirildikten sonra kalan günler zarfında dünyadaki içki aleyhtarlığı faaliyetinin daha müsbet bir neticeye varması için faydalı beynelmilel anlaşmalar İçin yeni ze- minler araştınlacaktır. Kastamonu Piyasası Kastamonu, 21 — Bu haftaki şeh- rimiz piyasas şudur: Ekstra kendir 26, birinel 24, ikinci 23, Üçüncü 20, yumurtanın yüzü 125, tereyağı 45, pirinç 23, buğday birinel 4.5, ikinci 3.5 tiftik 35 kuruştur. Antep Fıstıkları Antep, 21 — Antep fıstığı ve üzümlerimiz mevsim tehlikesini at- latmıştır. Fistik rzekoltesi 2150 tan tahmin edilmektedir. Takas Yolsuzluğu Takas işlerinde sulistimal yaptık- ları Iddiasile tevkif edilen 9 tüccar- dan hepsi de verilen tevkif kararının geri alınmamı ve muhakemelerinin serbest yapılınası için Sulta« birinci #ulh ceza mahkeme- #ine müracaat etmişlerdi. Bunlardan itiraz etmiyen yalnız M. Arman kal- mıştır. Hükmü veren mahkeme bü- tün itirazları tetkik etmiş, bunlar hakkında işte alâkalarına göre beş bia liradan (35) bin liraya kadar ke- falet vermek suretile tahliye kararı vermişti. Suçlular bu karar hakkında da ağır cezaya müracaat ettiler. Ağır ceza mahkemesi gümrükteki tahkik heyetinden doayeleri istemiştir. Bugün dosyalar gelirse kararını verecektir. Acentoler Hakkında Bazı seyyah acentelerinin İstanbula gelen seyyahları müzelere Yötürmeldili leri, yalmz Bizans eserle diklerini yazmıştık, Müzeler idaresi- nin belediye iktısat müdürlüğüne yaptığı şikâyet Üzerine belediye tah- kikata başlamıştır. Seyyahlara Türk eserlerini göstermiyen ve|Türk harsanı tanıtmak istemiyen bu — acenteler teabit edilmektedir. Haklarında ka- munl takıbat yapılacaktır. Liman Şirketi Liman Şirketinin bükümete intikali hakkında yeni kabul edi- len kanun — mucibince İstanbul Liman Şirketi yakında tasfiye olunarak hükümete geçecektir. İleride rıhtımlar da hükümete geçecektir. nahmet Mali U .eyA Teşkilât Şehrimizde alduğu gibi Adana Maliye teşklâtının da yenilenmesi takarrür etmiş ve bu hususta he- zırlıklara başlanmıştır. Adana va- ridat müdürlüğüne Maliye Vekâ- leti sabık varidat müdürü Cemil Bey tayin edilmiştır. Verilen malüma göre, Yeni maliye teşkilâtının Adanadan sonra İzmir ve Bursada da geçilecektir. tatbikine aa eraereeee ee Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki.' Ben — hirsizim amma Hasan B. modaya tabi bir