22 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

22 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Muharriri: A. R. Hilâl -ve- Zambak (4 Büyük Tariht Roman No.:12 Yaman Bir Venedikli .. Griti Bin Türlü Bütün Ecnebilerle Padişahın Arasını Dalavere Çeviriyordu .. ——— — Bulan Lui Bunları misafir etmek şerefine l leri harekete getiren buhur ve mazhar olan zata gelince; buna (Lui Giriti) deniliyordu, Vıkdlı. Venedik elçisi sıfatile uzun müd- det Istanbulda ikamet eden ve sonra da Venedik Cümhüriyeti riyasetine — geçirilen Gıritijnin veledigayrimeşruu — idi.. Andre, yeni vazifesine giderken oğlunu, kendi yerine bırakmış, o muhteşem konağını hiç bozma- mıştı. Oğlunun zekâ ve dirayetin- den emindi. — Kendisi senelerce Türklerle nasıl hoş geçinmiş, devletin bütün erkân ve ricalini mnasıl elde etmiş ise, şüphesiz ki oğlu da o suretle hareket edecekti. Andre Giriti, hiç aldanma- mıştı. Çünkü oğlu Lui, babasının programını hiç bozmamıştı.. Gayet zeki ve ikbalperest olan Lui, canlı ve cansız kıymettar hediyelerle evvelâ Sadrazam İbrahim Paşanın tevecelih ve muhabbetini celbetmiş, biraz sonrada padişaha takdim edilmek şerefini ihraz eylemişti. Bu suretle ikbalin ilk merha- lesine ayak basmış olan Lui Giıriti, artık o sahada yürümeye başlamış, az zaman zarfında ccne- bilerle saray arasında bir vasıta vaziyeti almıştı. Büyük rüşvetler, büyük hediyeler mukabilinde men- Faat temin etmek isteyen Avrupalı- lar, doğruca Lui Gritiye müracaat ediyorlar, onun vasıtasile arzula- mına nail oluyorlar.. Akdenizin, orta ve şimali Avrupanın limanla- rından gelen büyük tüccarlar, ona kıymettar hediyele takdim ettikten sonra mallarını satmak için hükümetten rubsat alıyorlardı. Macaristan Kırallığını, Şarl- ken'in kardeşi (Ferdinad) a kap- | tıran (Erdel) beyi (Jan Zapolya) bile, Sultan Süleymandan yardım istemek içla İstanbula gönderdiği sefir ( Jerom Laçki) ye: — Evvelâ, Lui Giriti'ye git. Ona Macaristanın en — mühim Piskoposluğu ile senede üÜç bin duka vermiye hazır olduğumu temin et. Ancak onun vasıtasile wazifeni hüsnü ifaya muvaffak olabilirsin. Demişti. İşte, Lui Gıriti'nin o esnadaki waziyeti. bu şekilde idi. Lui Griti, son günlerde zuhur eden kârlı bir işten dolayı ma- hirane bir manevra çevirmek ie- temişti. Bunun için de Avrupa tarzında eğlenceler — göstermek için İbrahim Paşa ile Padişahı, konağına devet etmişti. Griti, bu eğlencelerden bahsederken, İbra: him Paşanın hislerini 6o derecede tahrik etmişti ki, o mağrur sad- razam, bu daveti derhal kabul göstermekle beraber, (Şehinşâhı cihan) tesmiye olunan padişahın da (tenezzülen) icabetini temin eylemişti... Fakat bu icabet key- fiyeti, tabildi ki alenen İcra edile- mezdi. Çünkü ozaman devletin kanun ve teşrifatı buna müsait degildi. Onun içindir ki sultan Süleyman ile gevgili sadrazamı lbrahim paşa, tebdili kıyafet etmiş- ler; kapıcı başısı gündüzden ha- berdar edilen o küçük kapıdan girerek, sessizce Lui Gritinin ko- nağına gelmişlerdi. Li Griti, hakikaten harikulâ- de eğlenceler tertip etmişti. His- ( Andre | öd ağacı kokularile iİnsanı ser- mest eden salon, nâdide çiçekler- le hulyavi bir bahçe haline geti- rilmişti. Derinden org ve erganun- ların rakik ve mühtez ahenkleri işitiliyor, ince muslin ve tüllere sarılmış olan Venedik dilberleri * 0 devirde Avrupada pek moda olan- (Periler raksı) İsmindeki baleti oynuyorlardı. Sultan Süleyman ile sadıraza- mının oturdukları ipek sayebanın karşısındaki duvar, — birdenbire harekete gelmiş, iki kısma bölü- nerek — açılıvermişti. O zaman orada rengârenk billur kandillerle donanmış — bir sahne teşekkül etmişti. Bu Sahnede harpa ve lir çalan tamamen Üryan bir genç kızla bir gonç erkek, görü- nüyor.. (Adem) ile (Havva) nın timsali olan bu kızla erkek, be- şeriyetin — ilk — hissettiği — aşkı temsil ediyordu. Yıllanmış — kıbris — şarapları, hislere ateşin bir kaynama veren buhur kokularile mest olan padi- şah ile veziriazamı, bu füsünkâr temsil karşısında büsbütün ser- meset oluyorlar.. artık şuur ve iradelerine hâkim olamıyarak: — Hay bire, medet... Nâralarile, hislerinin coşkun- luğunu izhardan çekinmiyorlardı. * Sabaha — karşı, bir iki saat İstirahat edilmiş, artık avdet za- manı gelmişti. Padişah ile sadra- zamının izhar ettikleri memnuni- yet karşısında, yerlere kadar ka- panarak mukabele eden Lui Gıriti: — Şevketmeap!.. Zatişahane- lerine karşı nâçiz hizmet ve ubu- diyetimin esgrleri bundan ibaret değildir. Müsaadei seniyeniz olursa size, Fransa kıralı Birinci Fransu- va dö Valuvanın gönderdiği ha- berden de bahsedeceğim. Demişti.. Bu sözler, gerek padişahı ve gerek zeki sadraza- mını derhal alâkadar etmişti. Kurnaz Giriti, hasıl ettiği bu alâkayı — hisseder — etmez, asıl maksadını tatbik sahasına geçmiş, sözlerine devam eylemişti: — Şevketpenahım!.. Türlü desi- selerle İspanya ve Almanya Ülke- sine hükmeden ve kendisine, hâşâ (Kudüs Kıralı) ünvanını veren Şarlken ismindeki dessasın Macar Kıralı Yanoş kulunuza ne rütbe haksızlık ettiği ma'ümu seniye- nizdir. Ordularını, kardeşi Fer- dinand'in hükmüne vermiş.. Nemce diyarını gasbettirmiştir. Yanoş kulunuz halen zâri zâri inlemek- tedir. Sultan Süleyman birdenbire Lui Griti'nin sözünü kesti. Iki kelime, bu mağrur — Padişahın kalpgâhına bir ok gibi tesir et- mişti. — Ne dedin.. Ne dedin?. Bu Şarlken denilen Iâin kendisine Kudüs Kıralı ünvanını mı vermiş?., — Beli Sultanım... Kudusüşerif arazli mukaddesesi, mülküşahane- nizin bir parçası olduğu halde bu küstah gasıp, ben o mübarek | beldenin kıralıyım deyu tefahur etmekte.. Ve namelerine de ol- veçhile imza vazeylemektedir. (Arkası var) 'Bir De “Renkler STA S İmam Bildiğini | Fener bekçisi — (Hizmetçiye| Pencere var, ışık var, muntazam merdivenler var, güneş her yer- den evvel çıkıyor, hava temiz.. Daha ne istiyorsun?. İnsanın bu kı içinde canı sıkılır Mı? Dünya İktısat Haberlerl İngilizler Kamusu,, Yaptılar Londradan bildiriliyor: Ticaret ve sanayide kulla- nilmak üzere Lon- drada , iki - ciltlik (Renkler kamusu) neşredilmiştir. Bu kamus, halis ipekten mamul 200 muhtelif renkli şeriti ihtiva etmektedir. Renkler tamamile ta- rif ve izah edilerek gösterilmiş, numaralanmış ve tasnif olunmuş- tur. Renklerin böylece standarize edilişindeki müşkülât hakkında, meselâ mavi rengin SÜ türlü çe- Şitini tesbit etmek lâzımgeldiği söylenirse, renkli kumaş hakkında bir fikir hâsıl edilebilir. * Japonyada esas itibarile te- merküz eden sa- Ni nayi ipek ile pa- üksek sana-| yuktan ibııetı:ir. yi vaziyeti Japonya bu iki muazzam sanayi sayesinde iktisadi vaziyetini muhafaza ediyor. Japon milleti hiçbir. zaman açlıktan ölmez. Çünkü Japon hal- kının en mühim gıdası pirinç ve balıktır. Bu iki esas gida kendi kıt'alarında ve sularında mevcut- tur. Bununla beraber eğer birgün Birleşik Amerika — hükümetleri, Japon mensucatına karşı kapıla- rını kapatırsa, Japon — milletinin büyük bir altın membaını kaybe- deceğine şüphe yoktur. Japonya- nın yalnız 1931 senesindeki ham ipek ihracatının mecmu kıymeti, Japonyaya ithal olunan ve Japon- yada istihlâk edilen umum ham pamuk, kömür, lâstik ve otomo- billerin kıymetine müsavidir. 1932 senesinde — Japonyanın | yaptığı umum ihracatın yüzde | kırkı ham ipekten ibarettir. Bu | miktar, bütün cihanın umum iş- nn yarısına tekabül eder, | yt | Japonyada ( — Gazetenin esas gazısile bir sütunun iki satırı bir (santim) sayılır. 2-e Sayfasına göre bir santi- min ilân fiatı şunlardır: santimde — vasati 3 e' Bir (8) kelime — vardır. 4—İInce ve kalın yazılar tutacakları yera — göre santümle ölçülür. (Baştarafı 1 inci sayfada) seçilecek olan cumhur riyaseti makamı seçimi için hummaklı bir surette hazırlanmaktadırlar. Dahili vaziyeti şu veya bu istikamette inkişaf ettirecek olan kızılca kıyametin de bu intiha- | bat esnasında patlama vereceği muhakkak görülüyor. Hükümet fırkaları Riyaseti- cümhur mevkü için tekrar bu- günkü Reisicâmhur M. Zaimisi namzet göstereceklerdir. Muhale- fet ise M. Venizelosun ismi üze- rinde anlaşmış gibidir. Liberal fırka da M. Venizelosu ileri sü- rüyor. Malüm olduğu üzere Yu- | nanistanda, Cümhurreisini Meb'u- san ve Âyan Meclisleri müştere- ken seçerler. Iki Meclis birarada toplandığı takdirde ekseriyet muhaliflerde olduğu için M. — Venizelos'un Reisicliimhur — seçileceği — muhak- kaktır. Bu vaziyet hükümet fır- kalarının keyfini kaçırmaktadır. M. Çaldaris muhaliflerle anlaş- mak taraflısıdır. Fakat Harbiye Nazırı M. Kondilis bu fikrin aley- hindedir. " Çünkü böyle bir anlaş- ma, henüiz muallâkta bulunan zabi- tan kadrosu ve intihabat kanunları üzerinde — mücssir olacaktır. ki | bu takdirde hükümetin fedakârlık yapması lâzımgelecektir, Netice, siyasi vaziyet çok ger- gindir. Herhalde Eylül ayında yeni hâdiseler kendini göstere- cektir. — A, V, Son Tevkifatın Sebebi Atina, 21 (A.A.) — Bazı za- bitlerin bir suikast ittihamı ile tevkif edildikleri bildirlliyor. Meselenin Çaldaris hüküme- tini devirerek, yerine askeri bir kabine ile, Jeneral Plastırası dik- tatör ilân etmek olduğu söylen- mektedir. Umumiyetle bu suikastin ehem- miyetsiz olduğu kanaati vardır. Sırp menabline göre Belgrat, 21 (A. A.) — Avala ajansının Atinada meydana çıkan sulkast teşkilâtına — dair aldığı malümata göre Binbaşı Floros Pangalos, Yüzbaşı Konstantino- pulos'u davet ederek bir proto- kola imza koymasını teklif etmiş- tir. Bu protokol — ile bir takım | zabitler şimdiki hükümet ve bil- | hassa harbiye nazırı Jeneral Kon- dilis aleyhinde çalışmağı teahhüt M L Yuna nistanda h;rnliî etmekte idiler. Yüzbaşı Konstan- tinopulos keyfiyetten derhal har- biye nazırını haberdar — eylemiş ve Jeneral — Kondilis te —der- hal — sülkastçıları — tevkif — ettir- miştir. — Mülâzim — Brumidisse'in evinde yapılan taharriyatta mez- kür protokolun bir nüshası ele geçmiştir. Bunda on azadan mü- rekkep bir divanıharp teşkili ve ordunun demokratik ıııı.lıı' da- bilinde tensiki derpiş ediliyordu. Dolaşan şayialara göre aSt teşkilâtı oldukça geniştir. ve bir- çok sivil rical de buna dahil bulunmaktadır. M. Venizelosun Beyanatı Londra, 21 (A. A.) — Atina- da vukuu bildirilen ihtilâl teşeb- büsü hakkında bir gazetecinin sorduğu suale, M. Venizelos şu cevabı vermiştir : “— Harbiye Nazırı M. Kon- dilis diktatör olmak teşebbüsle- rinde sebat ettikçe, Yananistanda, suikast ve mukabil suikastlerin ardı arası kesilmiyecektir.,, M. Venizelos, halihazırdaki hükümetle itilâf etmek arzusundan bahsederken, harbiye — nazırının buna daima engel olduğunu ilâve etmiştir. Mumaileyh demiştir ki ; —"Başvekil, memleketi bir da- hlit harp tehlikesine maruz kılacak kadar M. Kondilis'in nüfuz ve tesiri altına girmemelidir. «Ağlebi ihtimal, tevkif edilen zabitlerin bütün maksatları, Har- biye Nazırının diktatörlük politi- kasına karşı bir nümayiş yapmak- tan ibaretti.,, Yunanistanda, — sonbaharda umuümi intihabın icra edilip edi- miyeceği sualine karşılık ta, M, Venizelos: “ — Eğer, demiştir, intihabat, hükümetlerin tavsiye ettiği şekilde cereyan edecek olursa, dahili bir harbi intaç eylemesi muhtemeldir.., Yine, Cumhur Relsliğine nam- zetliğinin konmasını kabul edip etmiyeceğine dalr sorulan bir su- ale de, mumaileyh şu cevabı vermiştir: — “Kanunu esasinin hâlihazır- daki vaziyeti ile, Reisicumhur ol mak emelini katiyen beslemiyo- rum. Büyük bir siyasi fırkanın başmda bulunup hakiki hüküm ve nüfuz sahibi olmayı tercih ederim. ,, İnhisarlar U. Müdürlüğünden: ı 1 — Domates suyu, Süt, Üzüm şırası gibi mevadı teksif eden bir adet Lemal markalı ve 2 numaralı Type teksif cihazı mute- ber bir Banka teminatı karşılık gösterilmek şartile bedeli Iki senede müsavi taksitlerle ödenmek lzere kapalı zarf usulile satılığa çıkarılmıştır. Müzayede 8/9/934 tarihine müsadif Cumartesi günü saat “15,, te Cibalideki Alım, Satım Komisyonunda icra kılınacak- tır. Şartaameyi görmek ve izahat almak İçin talipler hergün Komisyona müracaat edebilirler. Teklif mektupları kanundaki hükümlere göre yukarda tayin olunan gün ve saatten evvel Komisyona verilecektir. 4 — Her istekli muhammen bedelin * 7,5 olan “561,, liralık muvakkat — teminatı tayin olunan saatten evvel teslim etmelidir. *4739,, * * Konyada İnşası mukarrer Baş Müdüriyet binası kapalı zarf usulile münakasaya konulmuştur. hükümlere göre yukarda tayin 2 — Kırdırma şartnamesile projeleri on lira mukabilinde Baş Mü- düriyet veznesinden ve Cibalide Levazım muhasibi mes'ullük veznesinden alınacaktır. 3 — Kırdırma 8/9/934 tarihine müsadif Cumartesi günü saat 15te Cibalideki Alım, Satım Komisyonunda icra kılınacaktır. 4 — Teklif mektupları kanundaki olunan gün ve saatten evvel Komisyona verilmelidir. 5 — Kırdırma şartnamesinin maddei mahsusası mucibince fenni ehliyeti haiz bulunanlar iştirak edebilir. e 6 — Her istekli inşaatın bedeli keşfi olan “26718,, liranın *0 yedi buçuğu nisbetinde muvakkat teminatı, tayin olunan saatten İ evvel teslim etmelidiy Sind