22 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Rus âlimi ve alman profesörü dün tezlerini izah ettiler Dün beş tez müdafaa edildi, Rahmeti beyin tezi çok alâka uyandırdı
 Alman - İtalyan münasebatı gittikçe gerginleşiyor Nazi reislerinden M.Rosenberg İtalyaya karşı çok şiddetli bir nutuk irat
 — Elâzirz şimendifer hattının açılma resminde bulunmak lzere Elâzlı , maliye vekili Fuat beyler Elâzizden sonra Ergani...
 Varşovada mühim konuşmalar olacak M. Litvinofun ve Macar nazırlarının ziyaretleri Varşova Z1 (Hususi) — Vişi y' mazırı M....

Eskiye rağbat ol AKŞAM Szne 16 — No; 5700 — Fiatı her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA — 22 Ağustos 1934 Telefo : 24240 (dare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Rus âlimi ve alman profesörü dün tezlerini izah ettiler Dün beş tez müdafaa edildi, Rahmeti beyin tezi çok alâka uyandırdı Solda Universite profesörlerinden R: Tahsin Umer bey tezlerini Izah ederletken Türk dili ikinci kurultayı dön Dolmabahçe sarayı salonunda saat oh dörtte toplanmıştır. Salon çok kalabalıktı. Reisicumbur Gazi Hz. başvekil İsmet paşa ile birlikte salonda kendilerine ayrılan locada oturuyorlardı. Kurultay başkanı Kâzım paşa — celseyi açtı. Yazkan Ismail Müştak bey, geçen celseye ait zap okudu. Kâzm paşa, şimdiye kadar kurultaydaki tezlerin (A) listesinin bittiğini, gelecek içti kadar verilen pılacağını söyledi Bundan sonra üniversite profe- n doktor Reşit Rahmeti gelerek Uygurca hakkındaki tezini izah etti. Reşit Rahmeti bey Uygur medeniyetin den bahsederken, | Uygurların heyet ilmi sahasındaki muvaffa- kiyetlerini, - bir eserler. vücude son zamanlarda ve ilmi tahabarriyata söyledi. Neticede türk dilinin pek eski dil olduğu, muhtelif diller üzerine erdi. Yukarıdaki resimler © Elâziz şimendifer hattının açılma resminde bulunmak Dze, vekili Fuat beyler Elâzizden sonra Er vekillerimi olan tesirleri hakkında eldeki vesnikin kâfi delil olduğunu söy- ledi. Rahmeti bey dil araştırmala rında en doğru metodun ana dil olan Uygurcaya doğru gitmek | olduğunu anlatmıştır. Rahmeti beyden sonra Tahsin Ömer bey, Meksikada “mıya dili hakkındaki tetkikatım an Kendi tetkikatı neticesinde dilinde yüzden fazla türkçe kelime bulduğunu izah eti. Gös- terdiği misallerde, akan esinin boğulmak, giyek geyik, çap kelimesinin çapa kelimesi olduğunu söyledi. Bundan başka mayalar üzerinde yaptığı tetkikat esnasında maya ların Meksika medeniyetine olan hizmetlerinden bahsetti. Ikinci celsg İkinci celsede Zeki ve Şevket Aziz beyler Saim Ali beyin tezi hakkında bazi mütalenler serdet- tiler. Bundan sonra Bedros efen- di tezini okudu, Bedros efendi i madenini ziy Erganiyi ziyaretleri et etmişler ve oradan Samsuna k esnasında çekilmiştir. türkçenin Ermeni lisanı üzerinde ki tesirini anlattı. Bedros efendiden sonra Sov. yet ulüm akademisi âzasından profesör Mesconinof tezini izah etti. Tezin mukaddemesini fran- sızca olarak söyledi. «Dilin nef vüneması tarihi hakkındaki asıl tercümesinden okudu. * Bu tez profesör Mar mektebinin. tetkik mevzularından bi Fesör Mesconinof, yafli yesinin mucidi olan profesör Mar- dan kısaca bahsettikten sonra, birçok zamiri üzerinde totemik tesirler olduğunu izah etmiş ve bu tesir- leri bünyesinde en fazla muhafa- za eden goli, tapasaran ve dago- dillerden misaller getir- miş, bugünkü fransız dilinin şahsi Zamirleri üzerinde de bu totemil tesirlerin mevcut olduğunu ayri misallerle anlatmı lerin üçüncü ve gaip Profesör, bu tetkiklerin umum? lisaniyatın inkişafı üzerinde ne (Dovami 2 ni sahifede) Yukarıda solda vekiller madende havuzlu bahçede istirahat ederlerken, sağda yolda öğle yemeğini yedikleri Göleüikten bir manzara, aşağıda solda Gölcükte motörle bir gezinti, sağda maden kuyularını tetkikleri görünüyor. karşı çok şiddetli Cenevre 20 (Hususi) — Bir zamanlar araları pek sıkı olan Ak manya ile İtalya arasında son z0- manlarda baş gösteren | ihtilâf gün geçtikçe şiddetleniyor. İtalya, Almanyanın Avusturya ile birleş- mek Fil ği Avusturya ile birleşirse İtalya ile ir gün Tiryes- teye inmek istiyecektir. Bu sebep- le İtalya, şimdi en bü) tehlike- yi Almanya tarafında görüyor ve Avusturyayı kuvvetlendirmek için elinden geldiği kadar çalışıyor. Alman ve İti gazeteleri son zamanlarda biribirleri aleyhinde Se fiddetli makaleler yazmakta” ıt. Siyasi rical de sırası geldikçe hücumlarda bulunuyor. ş Alman Nazi fırkasının en mü him uzuvlarından ve M. Hitlerin akıl hocası diye tanınmış olan M. Rosenberg irat ettiği bir nutuk: ta italyan gazetelerinin hücumla- rından bahisle diyor ki: «Barbarlara karşı Roma kültü: rünü müdafaa edeceklerini söyli yenlere bir nasihat vereceğiz. Bunlar evvelâ memleketlerinde yüzde 22 derecesini bulan oku- yup yazma bilmiyenlerle uğraşı sınlar. Almanyayı kan dökmek- ten zevk almakla itham ettikleri | tratını okumalarını tavsiye ede- | riz. Bu hatıratta faşist kollarının ileri hareketi esnasında geçtik- leri köylerden ateş ve duman- dan başka bir eser kalmadığı bil- diriliyor.» © Bu şiddetli sözler İtalyada bi | zaman da mareşal Balbonun ha- | Çocuğun rüyası!, Alman - Italyan münase- batı gittikçe gerginleşiyor Nazi reislerinden M. Rosenberg Italyaya bir nutuk irat etti yük bir infial uyandırmıştır. İtal. yan gazeteleri mukabelede bulu- nuyorlar. ı Varşovada mühim konuşmalar olacak M. Litvinofun ve Macar nazırlarının ziyaretleri Varşova 1 (Hususi) — Vişi, kaplıcalarında bulunan Sovyet hariciye komiseri M. Litvinof Var- şovaya uğrıyarak Lehistan harici- ye nazırı M. Beck ile görüşecek- tir, Bu esnada bilhassa şark misa- kanın konuşulacağı muhakkaktır. M. Litvinofun ziyareti ortadaki güçlüklerin kaldırılmasına yar- dım edecektir. M. Litvinofu müteakip Macar başvekil ve hariciye nazırı Var- Bu ziyaret Biri halkında iki ri Lehistanın Fran: arasında tavassulla bulunması dır. Bu rivayet zayıftır. ikinci ve daha muhtemel olan rivayete gelince, Macar nazırları Lehistanın da Avusturya - Macar ve Italyan anlaşmasına girmesini teklif edeceklerdir. Bundan mak- aka Sat Fransanın Tuna siyası ğratmaktır. | Edebi müsahabe Edebiyatta hayat Yazan: Halit Ziya Uşşakizade Beşinci sahifemizde okuyunuz