22 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Ağustos 1984 “AKŞAMDAN AKŞAMA | Tek mevki - classe unigue Limanımıza işliyen bazı ecne- bi vapurlarına binerek civar mem- leketlere gitmek istiyecek okuyur gularımızın bilhassa dikkatlerini uyandırmak isteriz: Bilet alacak ları vapurun tek mevkili (classe unigue) olduğunu duyarlarsa göz lerini dört açsınlar. Seyahate alışkın olmiyanlar, bilhassa vapur yolculuğunda bu «tek mevkili» namile yadedilen vapurlara tesadüf etmemiş bulu- manlar bunun ne demek olduğunu evvelden katiyen tahmin edemez- er, Aldıkları bilete mukabil ver- dikleri para mutat birinci mevki biletinden pek farklı olmadığı için, bilet parasından da işi Fakat, vapura bindikleri ze> man, ayakları suya erer. Ne çare ki iş işten geçmiştir. Kararlerım vermişler, biletlerini almışlar ve vapura girmişlerdir. Artık ondan sonra geri dönmeğe, dışarı çıkma ğa kalkmak imkân ortadan kal- kar, Başa gelene katlanmak kabi: dinden kamaraya girilir! Son günlerde başına böyle bir felâket gelmiş olan bir dostumuz anlattı Vapura girer girmez, hattâ da- ha dışından işin ne olduğunu an- ladım, Bu bir yolcu vapuru değil, tam manatile bir yük vapuru idi. Rahat, genişlik, konfor namına hiç bir şey aramamalı idi, Her #ey «hamules uğurunda feda edil mişti, Bütün vapurda yalnız iki kamara mevcuttu! Bunlar da i buz gibi dondum. Üstü dan evvelki zamanlardan kalma tarzda iki dar yatak. Yatak kama» ranın yuvarlak ve küçük pencere için gün- düz bile kamaranın içi karanlık, Oturacak bir yer yok, İşte birinci mevki bileti ücreti alınarak veri. len kamara, Vapurun şimdiki dı manları hatırlatan mi yemek salonu var. İşte vapırda bü- dün istirahat mahalli bundan iba- ret, Kaptan kamarasının yanında güvertede, sandallar arasından Yol bulup geçebilirseniz adım ata cak dar edel » Tabiidir ki bu hal deki bir vapurda yemek hususun 'dn da müşkülpesent davranamaz. sınız. Limanımıza işliyen ve böyle bi. rinci mevki bileti parasına vapur. larına hamule gibi yolcu kabul eden büyük, meşhur kumpanyalar kendilerine reklârn için her taraf- ta modern vapurlar işletiyorlar, Fakat bizim sularda hiç kimse ağ- Bina vergileri Hik taksit kadar verilecek 934 senesi bina vergileri taksit müddeti ağustosun on beşinde bit- miştir. Bu müdd. ;inde mükek- leflerin taksitlerin demesi ken- di arzularına bırakıldığından bu müddet geçi taksitlerini ver. miyenler hakkında tahsili emval kanununun tatbikine başlanmasi kanun iktizasındadır. Geçen sene son aylarda yapi- Tan sıkı takibat neticesinde İstafk- bulun bir çok semtlerinde bina vergileri yüzde doksandan fazla tahsil edilmişti. Bu sene de ayni ciddiyet gösterildiği takdirde se- ne sonunda vergi bakayası kalmi- yacağı muhakkak görülüyor. 15 ağustosa kadar birinci tak- siti ödemiyen mükelleflere meli- ye tahsil şubeleri tarafından teb gat yapılmıştır. Ay sonuna kadar vergileri .miyenlerin vergi- leri haciz suretile tahsil edilecek» tir. 32 lira uçmuş! Zabıta meçhul dostları çabuk yakaladı Düzceli Servet efendi isminde birisi Beşiktaşta Köyiçi civarın- dan geçerken önüne iki kişi çık- 7nş ve kendisile ahbap olarak bir maüddet konuşmuşlardır. Bu yeni ahbaplar ayrıldıktan sonra Servet efendi bir dükkân dan sigara almak istemiş ve cebi- ne bakınca otuz iki lirasile cüzda- Dinim aşırılmış olduğunu görmüş- tür. Servet bu işin meçhul iki abe bap tarafından yapıldığını anlı- yarak polise müracaat etmiştir. Bunun tarifi üzerine zabıta bu hırsız ahbapların Sabri ve İsmail isimlerinde iki kişi oldukların anlamış ve ikisi de yakalanıp ad- Tiyeye teslim edilmişlerdir. Selim Sırrı beyin konferansı Yarınki perşembe günlü akşamı anat ©) da radyoda” Selim Simi bey “Bıraktığım ve bulduğum mevrulu bir müsababe hakarettir, herkesi aldetmaktır. Çünkü o parayı veren kimseler hiç bir zaman böyle bir kümes içinde seyahat edeceklerini tahmin. edemezler. Deniz ticareti müdüriyetinden rica ederiz. Halkımızın menfaati ni sıyanet namına bu yük vapur. larına müşteri alınmasına mey- dan vermesin. İşte tam bir ihti. kör! Akşamci a ağustos sonuna “ Boyacılar Geceleri açık Bulunabi- lecekleri bildirildi müracaat ettiklerini yazmıştık. Bu müracaatı tetkik eden daimi encümen, boya 8&- lonlarının halkın temizlik işlerile meşgul olduğunu görerek bunla" m tahdide tabi olmadık” larına karar vermiştir. Belediye yapılan tecrübeler üzerine geçenlerde son kararını verdiğinden bundan sonraki mü- rtık nazarı dikkate Kapanma kararlarına muhalefet edenlere ve şehirde gürültünün azaltılması için verilen kı risyet etmiyenlere belediye tası tarafından tayin edilen ceze- lar hakkında belediye reisliği, belediye şubelerinden malümat .. Belediye gubeleri bu yüzden kaç kişiye ceza verildiğini, ne kadar zabıt varakasının mahke- bir Istanbul limanı hakkında tetkikat Türkofis ihracat noktai naza» çinden İstanbul limanını tetkik ot- esnasında İs- ve tah- yapur liye ücretleri, şimendifer, tarifeleri tetkik ediliyor. Çuval açılınca. Içinden bir çok ceketler, yelekler, çamaşırlar çıktı Zabıta memurları evvelki gece Mecidiye köyü civarında devri. ye gezerlerken karanlıkta bir adamın elinde büyük bir çuvalla koşarak gitmekte olduğunu gör- müşler ve vaziyetinden şüphele- herek kendisini yakalamak iste. mişlerdir. Meçhul adam polisleri görünce büsbütün koşmaya başla mış ve bir aralık yakalanacağını anlayınca elindeki çuvalı da at- mıştır. Polisler çuvalı almışlar ve biraz ileride de kendisini yakala- mışlardır. Bu adamım Karlo $e laşılmıştır. Çuval açılınca içinde bir gok ceketler, yelekler, panta lonlar, iç çamaşırları, para ve sal ze dolu olduğu görülmüştür. Karlo verdiği ifadede bunlari kendisine sit olduğunu iddia et- mişse de biraz. sıkıştırılınca iş meydana çikmıştir. Karlo gecele- yin Mecidiye köyünde yapılmakta. olan bir şirkete alt binaya girip orada çalışanlarin eşyasımi aşır. mıştır. Hırsız adliyeye verilmiş. tir. Eski surlar Otobüsler için yeni birer geçit yeri açılacak Sirkeci ile Bakırköy arasında işliyen otobüsler e Yedikuledeki sur kapısından girip çıkıyorlar. Kapı çok dar olduğu için otobüs- ler, otomobiller burada güçlükle karşılaşıyorlar, Bundan başka Edirnekapıdaki sur kapısı da, ikl tarafında bulu- ır, ahşap binalar vasnir manialar yüzünden nakliye yasıtalarının serbesço geçmesine imkân bırakmıyor. Sur kapıları" nın tariht kıymeti olduğu için bunların olduğu gibi muhafaza edilmeleri lâzımdır. Fakat sur haricine çıkacak nakliye vasıtaları işin her semtte surun yıkılan kınmlarında birer geçit yapılması ve sur dışma çıkacak nakliye kaza yapmalarına imkân verilmemesi düşünülmüştür. Yakında bu hususta icraata baş- lanacaktır. Alacak meselesi Para vermediği gibi alacaklıyı da yaraladı Küçükpazarda oturan Mehmet isminde birisi komşularından Sati isminde bir adamdan veresiye beri almış, aradan uzun zaman geçtiği halde borcunu ödememiş tir, Sati bir kaç defa parayı iste- miş, fakat Mehmet birer bahane ile Satiyi başından saymıştır. Evvelki gün Mehmet o civarda başka birinden peşin para ie alış- veriş yaparken Sati görmüş ve ge- ne Mehmetten alacağını İstemiş- tir. Mehmedin para vermemesi üzerine aralarında kavga çıkmış ve borçlu Mehmet parayı verme- ibi Satiyi de başından teh- surette yaralamıştır. Vakayı haber alan polisler Sa- tiyi hastaneye kaldırmışlar, Meh- met yakalanmıştı Dar sokaklarda yapılacak binalar Şehir içindeki bazi dar sokak” larda, şehir haritası yapılıncıya kadar, bir kattan ine şası bile menedilmi Son zamanlarda belediye bu kabil sokaklarda yapılacak inş; ta bir şart ile mi Dar sokaklarda yapılacak ların önünde sokak ta dahil ol. ere bir bahçe bırakılırsa bir kat bina inşa edilebilecektir. MUHABIR MEKTUFLARI Samsunda piyasa ve şehir işleri Samsun 14 (Samsun ve hav: si muhabirimizden) — Epeyce za- mandır ki durgunluğunu muhafa- za eden zahire piyasaları son za- manlarda canlanma; di, Bunun sebebi, İtalyanın bizden 'külliyetli miktarda arpa çekme. ni Bu yüzdendir ki arpa fiatle- kuruşa kadar fırlamıştır. rle- rile rekabet edercesine mübayaa- ya devam etmektedirler. Bazı ta- cirler, taahhütlerini süratle ikmal edebilmek için piye mecbur kalm: Buğday ve mısır yi her an ar- tadırlar, lerinde de oynaklık vardır. Pirinç piyasası, yüksekliğini saklamaktadır. Yeni zahire mahsulü geçen seneninki- ne bakarak az dökmekte ise de malların tok ve temiz çıkması bu noksanlığı kapatmaktadır. in işleri eski faaliyet ve ha- reketini kaybetmiştir. Merkezdeki ve tütün ticarelhanelerinin önle- rindeki daimi fanliyet, bunun can lı bir ifadesidir, Yeni tütün mah- sal rekoltesi hakkında şim- diden bir malümat edinmek müm- kün değilse de geçen seneki mik- tarı geçmiyeceği tahmin edilmek- tedir, Geçenlerde yağan şiddetli murlar, bazı mıntakalardal tünleri harap etmiş ise de bir kısmına da faydası dokunmuş- tur. Şimdi bütün köylerde kırım işlerine hararetle devam edi- liyor. Intihap hazırlıkları Gelecek ay içinde başlıyacak belediye intihabı için hazırlıklara hararetle devam ediliyor. Şel lerindeki bakımsızlıktan ve faa- Tiyetsizlikten mü yeni ve çalışkan bir belediye he- yetinin iş başına gelmesini dört gözle beklemektedirler. En bi bir görüşle anlamak mümkündür ki şehrin temizlik ve sağlık işleri hakikaten bozuktur: Park istas- yonunun hemen yanında açılmış in amın günlerce kapatılma- 1, bazı sokakların bir helâ çir- kinliği alması, büyük bir makinesi parçalanan elektrik fabrikasının başına bir mütehassıs geçirilme- razözler garajları bekler- yasıtalarının süratlerinin öüne ge- gilmemesi ve saire halkın haklı şi- kâyetelrine ve binnetice de böyle bir arzuda bulunmalarına sebep olmaktadır. Yeni intihabın hararetli olaca» tahmin ediliyor, Bakalım eylül intihabı bize neyi ve neleri göstere- cektir. — Zübeyiroğlu Fuat Amca beye göre!.. - — Köylüyü okutup aydınlatmak ieimüzden çok çalıyoruz. ay Lay, — İktibas ve tercüme hakkı mahfuzdar — m e Duvar | aönderiyonz. etleri bastıip köylere, | 4w Halkevinden köycü kollari arp yolluyoruz... > Türk küylünü bir an evyel okur yup yazmalıdır. Amca bel. AB. — O halde onu en önce kara sabandan kurtaralım, okuyup yazmaya, yakit bulabilmesi işin 10 saatlik işi 10 dakikada başarması lâzım!