22 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

22 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 A AKI AM a k NELER OLUYOR? HAZIM CİHAZI, 7 dini Yemeklerin sıcak ve Amiral Byr. ln sergüzeşti Birer heyetle cenup kutbunda tetkikata giden meşhur seyyah amiral Byrd, heyetten ayrılarak kutba yakın bir noktada bir ku lübede yalnız başına fenni tetki kata başlamıştı, Amiral, karargâ- | hından 200 kilometre uzaktaki bu kulübede 28 marttanberi kak mış ve tetkikat yapmıştır. Tetkikatın teşrinievvele kadar devam etmesi kararlaşmış iken seyyah rahatsızlık duyduğundan 20 haziranda telsizle gelip kendi- Sini almalarını bildirmiştir. İlk heyet bir traktörle yola çık- r. Fakat cenup kutbunun kış mevsimine mahsus karan ğuk ve kar fırtınaları yüzünden ileriliyememiğtir. İkinci bir heyet te ayni karşısında geri dönmüştür. Üçüncü heyeti teşkil eden üç Kişi, 66 saat karanlıkta fırtına ve soğukla mücadele ederek ami lin kulübesine kadar gitmeğe mu- vaffak olmuştur. Seyyah kendilerini karşılamış ve sicak çorba ilram etmiştir. Amiralın, sobadan çıkan gaz- lardan hastalandığı anlaşılmak- tadır. Seyyah bulunmuştur, Termometre sıfır. dan aş 80 dereceye kadar in- miştir ki bu kadar düşüklük şim- diye kadar hiç görülmemişti. Amiralın sıhhati henüz yola çıkmasına müsaade etmediğinden. kendisinin biraz iyileşmesi bekle- niyor, Hotlânda veliahtı nişanlanıyor eçli prens Şarlın Felemenk hi darı kraliçenin yegâne kı- zı prenses Juliana ile 31 ağustos- ta nişanlanacaj 'deveran ediyor. Prens Şarl İsveç kralının bir kardeşinin oğlu olup şimdi 23 ya- şındadır. Küçük hemşiresi şimdi Belçika kraliçesidir, Prenses Ju- liana 25 yaşındadır. Geçen kış prens Şarl devri âlem seyahati yaparken Felemenk kraliçesi Wilbelminayı da ziyaret etmişti. Lâ Heyden bildirildiğine göre Felemenk sarayı ile siki bulunan mabafilde prenses Ju- linnanın prens Şarl ile nişanlan- ması pek muhtemel addolunuyor. Bir polisin başına gelenler ip bir hadise olmuş- şayiası kuvvetle lis, bir dostunun evine giderken sokakta önüne çıkan dört haydut tarafından bir otomobile atılmış ve tenha bir yere götürülmüştür. Burada haydutlar polise sekiz kurşun sıkmışlar ve kendisini ölü zannederek bir. çukur kazmağa başlamışlardır. Griffin otomobilde yalnız ka- lınca kendini toplamış ve fevka- lâde bir gayretle volanın başma geçmeğe ve otomobili hareket et- tirmeğe muvaffak olmuştur. Po- lis zikzaklar yaparak kaçmağa çalışırken etraftan! diğer otomo- bilcilerin yardımile kurtulmuştur. Bunlar haydutlardan ikisini ya kalamışlardır. Polis hastaneye kaldırılmıştır. Karnında, başında, bacaklarında, kollarmda sekiz yarasi vardır. Maamafih © doktorlar kendisini kurtaraçaklarını, umuyorlar. - Denizlide imar imi Halkevi köylere kadar her tarafta tesirini gösteriyor Denizli 16(Umu: , mi muhabiri den) — Vilâye- tin Halkevi bir gaheserdir. Bü- yük bulvarın Uze- rinde gelen ge- genlerin alâka- larını celbeden bu âbide Deniz- liilerin iftihar ede- silecekleri bir ür müessese” e. Bu muaz azam bina hu- susi muhasebe ir. Vali Fuat bey, bu binanın inşaatile bizzat meşgul olmuş ve bu hususta unutulmaz gayretler sarfeylemiştir. Binanın açılma resmi, cumbu- riyetin onuncu yıldönümünde bü- yük şenliklerle yapılmıştır. Bu şirin binanın gerek şekli, gerek boyasının rengi ve gerekse mimari tarzi çok cazip ve çok gönül Denizli Halkevi, Türkiyede ilk teşekkül eden 14 Halkevleri ara- sindadır ve dokuz şubesi o zaman ir. Halkevi, yalnız köylerde de fey- yaz tesirlerini gösteriyor. Vakit yakit bandosu ve temsil heyetile seyahatler yaparak mülhakatını da müstefit etmektedir. Bu kültür müessesesini büyük bir muvaffakıyetle idare eden “Akça Koca bey aynı zamanda umumi meclis âzasındandır. Şu etle her iki cepheden memle- ketin irfan ve lmranına hizmet eylemektedi Gazi heykeli Halkevi önünde geniş bir Cum- buriyet meydanı ayrılmıştır. Bu meydanın ortasına bu sene büyük kurtarıcımızın bronzdan bir hey- dikilecektir. Vali Fuat bey lâyet ve gerek belediye bütçelerine bunun için tahsisat koydurmuştur. (Gazi mektebi) de bu meydana nazır olduğundan beykelin rekzinden sonra bulvarın bu noktası çok carip bir gekil cak ve bu civarlar başka bir geref bulacaktır. Dahakhaneler Denizlinin dabakbaneleri şehrin büyümesile ortada kalmışlardır. Halkevinin ve Gazi mektebinin karşısındaki sahaya isabet ediyor umumun sıhbatı bundan fena halde Denizli Halkevi müteessir oluyor. Aynı zamanda bu sahanın kurunu vusta vaziyeti memleketin imarına da mani ol- maktadır. Vilâyet, esaslı ve cezri harekete geçmiştir. Şehrin baricinde geniş ve mlnasip bir arazi vilâyet büt gesindeli tahsisatla satın alınmış” tır. Orada nümünelik ve bakhaneler yaptırılacaktı bıftıssılha kanununun bükümleri tatbik edilmek üzeredir. Çok köhne ve tehlikeli barı dabak © dükkânlarının. belediye mevzuatı dahilinde şimdiden yık: trılmalarına teşebbüs edilmiş ise de esnaftan bir takımı mübalâğalı tasvirlerlo müracaatta bulunmuş” lardır. Memleketin bütün münev- yerleri dabakhanelerin nakli mua meleslne ve teblikeli binaların yıkılmasına intizar ediyorlar. Vali Fuat bey bu hususta çok yolunda ve kanuna uygun kararlar ve ted- birler almıştır. Vilâyet merkezinin bu gayrı ıhbi vaziyetten yakında kurtulması muhakkaktır. Yollar Vilâyetin goseleri çok munta- zamdır. Bunlardan, 62 kilemetre- lik Acıpayam, 35 kilometrelik Tavas, 22 kilometrelik Sarayköy, 46. kilometrelik Buldan ve 69 kilometrelik Çal kazalarının 40se- leri görülmeğe lâyıktır. Çivrile kadar 140 kilometrelik gozenin tesviyel türabiyesi ve imalâlı s iyesi yapılmıştır. Çivrile aynı 2a- manda demiryolu da vardır. Bu yollardan başka Burdur, Muğla, Aydın, Manisa, Kütabya ve Afyon hudutlarına kadar yok lar ikmal edilmiştir. Vilâyet, mun- tazam bir yol programı dahilinde hareket etmektedir. Daimi tamirat postaları faaliyette bulundukların- dan bu sayede çoseler beniz ikmal edilmiş gibi yepyenidirler. Fuat bey köy yollarına da çok — ehemmiyet vermiş- tir. Köy yolları nın nasıl yapıla” cağı hakkında bü- tün köylere tal matlar gönderil- miştir. Yalnız bu sene, muntazam hendek, menfez ve köprülerile beraber 169 kilo- metre köy yolu yaptırılmıştır. Bun- dan başka, köy ğer hükümleri de tatbik edilmek için mütemadi gayretler sarfolunmaktadır. Maarif Bütün vilâyette 116 ilk mektep ve 240 muallim vardır. Bu mek- teplerde 4317 kız ve 8869 erkek tadır. Gerek kaza merkezlerinde yet ve gerek son sistem ve mükemmel mektep- ler yaptırılmıştır. Onuncu cumhu- riyet bayramında Tavas, kaza merkezlerindeki Gazi mek- teplerile , vilâyet e merkezindeki Ismet mektebinin inşaatı bitirilmiş ve bu sene o mektep- lerde talebe okumuştur. Hayvan neslini ıslah Vilâyet merkezindeki aygır de- posu tetkike değer bir ehemmiyeti aygırı vardır. Atlardan ikisi halis kan ingiliz, bir tanesi anglonor- man, bir tanesi angloarap, bir tanesi yarım kan arap, beş tanesi de balis kan araptır. Kazalarda bu aygırlarla bu sene sıfat ame- liyesine devam olunmuştur. Sığır bayvanatının ıslahı için de Karacabey harasından Pilevne boğaları getirilmek üzere vilâyet bütçesine tahsisat konulmuştur. Aygır deposuna mülhak bir de tavukane tesis olunmuştur. Burada Btedenberi meşhur olduğu halde maalesef bakimsızlık ve alâkasız- ik yüzünden arkı mahvolmak Üzere bulunan Denizli cins horos ve tayuklarının ıslahı için çalışık maktadı Ahmet Rifat bey vilâyetin bay- ter işlerini ida büyük bir kudretle eylemektedir. Mumaileyh beyin direktifleri dalresinde fennin bütün mukteziyatını tatbik eylemek suretile büyük hizmetler görmektedir. Ragıp Kemal Balıkesirden Bandırmaya #onezzüh tiren Bandırma 17 (Hususi)— Devlet demir yollarının Balıkesirden Ban dırmaya avdet ve arlmet tertip ettiği tenezzüh tireni cuma günü Bandırmaya geldi. Baş yüzü bulan mütenezzihin Bundırmanın tub- telif semtlerinde eğlenerek deniz banyoları yaparak akşam daat yedi buçta Balıkesire dönmüşler. dir, Rağbet fazla olduğundan #enezzlih tirenlerinin cima edilmesi düşünülmektedir. teri Trabzonda 30 ağustos bayramı hazırlığı Trabzon 20 (A. A.) — 30 ağu tos bayramı için tayyare cemlyeti tarafından hazırlanan programda e yarışları ve sporları, gere i la li klan eni düğünleri İl maktadır. Afyonda Halkevlada Tevfik Fikret gecesi 31 (A.A) Halkeyinde “Dk Tevfik Fikret gözesi yö- Bandırma spor mıntaka kongresi toplanıyor Bandırma 17 (Hususi) — Ban- dırma spor mıntakası İntihabatı ağustosun 24 üncü günü yapıla- enğından klüplerin murahh davet edilmiştir. Kongrenin mt Kaşalı olacağı tahmin ediliyor. Afyonda arpa satışları Afyon 21 (A.A) — Son gün lerde hararetli arpa alış verişleri olmuş ve ibraçat başladığından yasa biraz. yükselmiştir. ki ceman 13186 talebe okumak: | öedenberi | takip edilen program mucibince | haizdir. Burada 10 at ve 3 Kıbrıs | | müzmin hazı Hâd ve müzmin bir çok hazım borusu hastalıkları gayri sıhhi yaşama tarzından husule gelir. Eğer bu gayri sıhhi | tezadı keyfiyeti birinci defa olarak y akla bu rahatsızlığın teşek ne sehebiyet vermişse biz bu- ma pehriz hatası ismini veririr Bu nam altında da ya evsafı te- gaddiye müsait olmıyan bir gıda- min veya haddi zatında muzır ol. mıyan ve fakat midesini lüzumun- dan fazla bu gıda ile dolduran ve yahut bu her iki âmilin ayni manda yaptığı müşterek tesirler ile husule gelen rahatsızlıklar an- laşılmalıdır. Bu gibi perhiz hatalarile husu- le gelen hâd mide, bağırsak hatsızlıklarının tedavi edilmemesinden de ekseriya müz- min hazım cihazı hastalıkları tamam tahassül eder. Hat mide ve bağırsak rahatsız- lıklarının gayri kâfi ve natamam tedavi edilmesinden de ekseriya cihazi hastalıkları tahassül ediyor. Perhiz hatalarından maada 20- üşümeler de hat mide teşevvüyatına sebebiyet ve- rebilirler. İşte bu sebepledir ki bir çok mide ve bağırsak yaraları ha- milleri, bilhassa ilk ve sonbahar da kendiliğinden ni nöbetlerinde en bi ğuk olduğuna zahiptirler. Yenilen gıdaların sıcaklık ve soğukluğunun da oldukça ehem- miyeti vardır. Alelümum alınan Zuk tesiratile a: rla hazım borusu dal hikemi kanunlara tebaan ve tabit ahvalde bir hararet muvazen: Bu zarı müvazenenin teessüs edememesi rahatsızlığa delâlet eder. ahvalde bulunan buzlu bir li monata veya soğuk bir sudan, yer nilen bir dondurmadan sonra, mi- de dahilinde husule gelen tabii müvazeneden dolayı, haste delâlet eden hiç bir marazi teşev- vüş husule gelmedi icessüs etmektedir. tağayyürat arazı görünür, Bu, müvazenenin bozulduğunu göste- Şu halde gıdaların sıcaklık xe soğukluklarının hazım cihazı rinde mühim tesirleri vardır. Bir çok eşhasın, gayri tabii soğuk de memiyecek mayiata karşı da delerinde bir fartı hassasiyet ünür, Bu şekildeki mayiatin İs kendilerinde hafif veya şiddetli, çabuk veya tedrici zail olan mide ağrısı veya mide tazyiki husule getirir. Bu rahatsızlık ba- zan fevkalâde müziç bir şekil ala- rak hastayı uzun müddet yanlız ılık mevat ile yaşamağa sevkeder. Alınacak gıdaların mide için en ğnya dercediyoruz. Sanliyratl deren dalar 1213 Si 10:12 Gazoz 10 Beyaz are 1718© Karmızı sarap 1215 Bira 4042 Çay, kahve 3745 Fr duyu ve un çer. baar 2340 © Sü 3742 Muhtelif 40 Karartma <303 dan yukarı ol. mamak Elemek Yakup Asım 130 Ağustos tayyare bayramıdi Tayyare cemiyetine âza olunuz