22 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 22 Ağustos 1514 SON TELGRAFLAR Italya - Avusturya askeri ittifak yapacaklarmış Fransız gazateleri bu haberi hayretle karşılıyorlar Floransa 22 (Hususi) — Avus- turya başvekili dün buraya geldi. 'M. Mussolini, hariciye müsteşari M. Suviç ve pek çok zevat tara- fından karşılandı. Askı ralar münasebetile Floransada bu- Hunan birçok cenerallerle yüksek rütbeli zabitler de istikbal resmin- de bulunduler. İki başvekil iki defa gi Neşredilen tebliğde her iki hükü- meti alâkadar eden her mesele- den bahsedildiği ve tam bir fikir yanın tamamiyetin hü için ehemmiyeti takdir edildi den ve iki hükümetin. teşriki mesaisinin — genişletilebileceğin- den bahsedilmektedi Avusturya başvekili Ceneve yo- lile Nise gitmiştir. Oradan Viya- maya dönecektir. Paris 21 (Hususi) — Paris ga- zeteleri Floransa | mülâkatında İtalya ile Avusturya arasında as- heri bir misak yapılması il düğünü yazıyorlar. Paris Soir ga- | zetesi bundan bahsederken M. Mussolininin İngiltere ve Fransa ile küçük itilâfın muvafakatımı al. madan buna nasıl 2 ie elti Hiç yüzü yüzünden bir cinayet Bir marangoz kalfası arkadaşını öldürdü Dün akşam Çemberlitaşta T: .vukpazarında hiç yüzünden bir cinayet olmuştur. Tavuk pazarın- da Hazaros efendinin marangoz dükkânında kalfalık yapan Sü- Teyman dün ayni dükkânda çalı- gan Kâmile yerde duran bir tah- tayı kaldırıp kendisine vermesi- ni söylemiş, Kâmil buna etmemiştir. Süleymanın bir kaç defa ihtar etmesine rağmen mil tahtayı vermeyince Süleyman. yütmüşler, dükkân sahibi ve et- raftan yü duyanla, girmişlerse de kavgacıları ayıra- mamışlardır. Kâmilin vurduğu bir yumrukla büsbütün Üstünden aldığı sivri bıçakla Kâ- milin üzerine atılmış ve bıçağı gırtlağına saplamıştır. Keskin bıçak Kâmilin gırtlağıni parçalamış ve yuvarlarmı Cinayeti polis haber alarak | mili hastaneye kaldırmışlarsa da yolda giderken ölmüştür. Ke Süleyman £ yakalanıp tahkikata Başlanmıştır. teşviş et- tikleri ve mali müesseselerimize karşı şantaj yaptıkları tebeyyün #den Ticaret gazetesi ile Türkiye Sanayi ve Ticaret gazetesi ve İk- #isadi Türkiye gazetesi matbuaf kanununun 50 inci madd: eibince icra vekilleri heyeti kara- gile kapatılmışlardır. Bu kabil di ğer ilân ve abone avcılarile şan- #ajcılar hakkında da takibata şid- Bu Sabahki Teleraflar Almanyada tevkifat yapılmış Hitler bir beyanname neşretti, ecnebi gazeteler vaziyeti iyi görmüyor Berlin 21 (A.A.) — muhabirinden: Ârayi umumiyeye müracaat arifesinde, büyük şe- hirlerde ve bilhassa Berlinde, re- jim tarafından şüpheli görülen bazı kimselerin ârayı umumiyeyi bozmağa veya aleyhte propagan- daya teşebbüs etmemeleri için tev- kif edildiklerine dair şayialar do- laşıyordu. Havas Resmi memurlar, bu hususta bir şey söylememekle beraber, tevkifatın hakikaten yapılmış ol. ması ihtimali vardır. Tevkif edi- lenlerin ertesi gün serbes bırakıl- dığı haber veriliyor. Berlin 21 (A.A.) — Reiche- führer Hitler milli müdafaa n Zırına bir mektup göndererek sellâh kuvvetlerin yapmış olduk- ları sadakat yemininden dolayı te- şekkür etmiş ve Hindenburgun vasiyetnamesini yerine getirmek üzere ordunun mevcudiyetini: ve millet içinde yegâne müsellâh kuvvet olarak idamesini en esaslı bir vazife telâkki eylemekte ol duğunu bildirmiştir. M. Hitler, millete ve milli sos- fi yali asına rettiği bir beyannamede iktidar mevkiini ele geçirmek için ön beş senedenberi yapılmakta olan mü- cadelenin pazar günü bitmiş ol. duğunu ve şimdi başlıca işin d let ve milli sosyalist hareketinin birleştirilmesi olduğunu söylüyor. M. Hitler, diyor ki: «Madem ki on beş senede milletin yüzde doksanını kazanmak Oomümkün oldu, diğer yüzde onunu da ka- zanmak imkânı vardır.» Berlin 21 — Deutsche Allge- meine Zeitung M. Hitlerin be- yannamesinden bahsederken di- yor kiz «M., Hitler tam salâhiyetine is- tinaden muhaliflere amansiz bir mücadele açabilirdi, Bunu yap- . Bu hal Hitlerin, Hinden- burgun vasiyetnaesinin ordu ve siyasete taallük eden kısmını ta- hakkuk ettirmek istediğini isbat eder. Avusturya gazetelerinin mütaldaları Viyana 21 — Avusturya gaze- #eleri Almanyada Hitler aleyhin- itaben de neş- | deki cereyanın arttığından bah- sediyorlar, oReichsport gazetesi Almanyada gerek dahili, gerek harici siyasette vaziyetin gergin olduğunu, intihabatın bunu gös- terdiğini yazıyor ve «Acaba M. Hitler bunu anlıyacak mıdır?» diyor. Taymisin bir makalesi Londra 21 — ingiliz gazeteleri Almanyada yapılan reye müra- caat münasebetile uzun makaleler yazıyorlar. Taymiz gazetesi yaz- dığı makalede Alman ricalinin Almanyayı, ilk fırsatta üzerine atılmağa hazırlanmış memleket. lerle muhat göstermesini tenkit ediyor, bunun büyük bir. ecnebi düşmanlığı uyandırdığından, sulh fikrine hizmet etmediğinden bah- seyliyor. Taymis, Almanyada bir inki sarı hayal göze çarptığını, sadi vaziyet bozulursa bunun ar- tacağını oOve görünüşe o ba- kılırsa iktisadi vaziyetin fenalaş- ması muhtemel olduğunu söylü- yol e RT er e iie Dört idam kararı Ağrıdağı isyanı suçlula- rının muhakemesi Şehrimiz ağırceza mahkemesinde grup grup. akemeleri yapılmakta olan isyaı tılmıştır. Buna naz lardan Sevis oğlu Ali, Kulihan oğ- lu Bekir, Aptal oğlu Şükrü ve Va- ni oğlu Sadık ölüm cezasına çar- pılmışlardır. Fakat bunlardan Sadık yaşının küçüklüğünden istifade ederek cezası altı sene ağır hapse inmiş- tir. Diğer 14 mevkuf beraet etmiş- lerdir. 1500 muallim terfi etti Ankara 21 — Maarif vekâleti ilk tedrisat muallimlerinden terfi edenlerin listesini bir taraftan ik- mal ve diğer taraftan mahalleri- | ne tebliğ etmektedir. Terfi eden tedrisat muallimleri 1500 ü eavizdir. : Ismet paşa izmire gidiyor imizde bulunmakta olan İsmet paşa Hz. cumar- İzmire hareket edecek- ler, orada 9 eylül İzmir beynel- milel panayırinin açılış merasi- mine riyaset buyuracaklardır. İsmet paşanın refakatlerinde şehrimizde bulunan İzmir mebus- larile dij mebuslardan bir kıs- mı da İzmire gideceklerdir. Yeni kontenjan kararnamesi | Ankara 21 — 1934 senesinin birinci teşrin, ikinci teşrin ve bi rinci kânun aylarile 1935 senesi- nin ilk üç aylarından ibaret altı aylık devreye ait ithal rejimini gösteren kararname ile bu karar- mameye bağlı bugünkü Tisteler 'detle devam olunmaktadır. Resmi gazete ile neşredilmiştir, Gazi Hz. İstanbul 21 (A.A.) — Reisicum- hur Hz. bugün Dolmabahçe sara yında Eti yazıları hakkında tet: kikatile maruf olan Prag Üniver- sitesi profesörlerinden M, Horoz* hiyi kabul buyurmuşlardır. Atinadaki suikast teşkilâtı Bir çok sivillerin de bu işe dahil oldukları anlaşıldı Belgrat 21 (A.A) — Avala ajansının Atinada meydana çıkan suikast teşkilâtına dair aldığı ma- Iimata göre binbaşı Floros Pan- galos, yüzbaşı Konstantinopule- su davet ederek bir protakola im- za koymasını teklif etmiştir. Bu protokol ile bir takım zabitler şimdiki hükümet ve bilhassa har- biye nazırı ceneral Kondili aley- hinde çalışmağı taahhüt etmekte idiler. Yüzbaşı Konstantinopulos key- fiyetten derhal harbiye nazırını haberdar eylemiş ve ceneral Kon- dilis de derhal suikastçileri tevkif im Brumidissein evinde yapılan araştırmada protokolun bir nüshası ele geçmiştir. Bunda on âzadan mürekkep bir divanı harp teşkili ve ordunun demokra- tik esaslar dahilinde tensiki hu- suslarından bahsediliyordu. Dolaşan ş teşkilâtı oldukça geniştir ve bir- çok sivil rical da buna dahil bu- hunmaktadır. Atina 22 (A.A.) — Atina ajan- sı bildiriyor: Hükümete muhale- fetle mazmun zabitler meselesi hakkında yapılan ilk tahkikat, bu hareketin ilk dakikalarda zan i kadar mühim olmadığı: Bı göstermiştir. Tahkikat devam etmektedir. nedi Iki küp altın Yapılan araştırmada hiçbir şey çıkmadı Dün Alemdar sineması civarın- da oturan Zehra hanım isminde ettirirken yerde göm dolusu altın bulunduğu şi ve birçok kimseler buna inanmış- lardı, Bu şayia üzerine Eminönü kay- makamlığından yapılan tahkikata bazaran öğrenilmi Akli müvazenerinden şüphe ei len on beş yaşlarında bir kız ai bir kavga neticesinde yazarak Zehra hanımın evinde al- tın küpleri bulunduğunu ihb: miş ve Eminönü malmi tahkikata başlamıştır. Jandarma yüzbaşılarından Ce- lâl beye ait olan bu evde da hiç bir şey bulunamamı Araştırmaya devam edilmektedi Bu ihbarın kızgınlık neticesin. de yapılan uydurma bir şey oldu- ğu zannediliyor. Ergani tahvilleri ü tertip Ergani istikrazi in kilim © çıksmılmaşi için yapılan hazırlıklar bitmek üzeredir. Tahviller ayın otuzun- Bu defaki tahvillerin de diğer- leri gibi büyük rağbet göreceği şüphesizdir. Şimdiden birçok kim- seler ve müesseseler bu tahı almak için hazırlanmışlardır. İzciler yarın geliyorlar Fransaya gitmiş olan Galata- saray izcileri yarın sabah saat altıda döneceklerdir. İzciler Galata Iktisat vekili cumaya geliyor Ankara 21 — Iktisat vekili Mahmut Celâl bey perşembe gi nü Istanbula hareket edecek Kurultayda (Bap tarafı 1 inci sabitede) büyük tesirler yapabileceğini izah ettikten sonra yedi maddede hu- lâsa ettiği fikirlerile bir tetkik sa- hasının çok müsbet neticelere vas rabileceğini söylemiş ve all arasında tezine nihayet vermiştir. Bundan sonra profesör Marta- yan kürsüye çıktı. Profesör Mar- tayan Türk dilinin ana dil olduğu anlaşıldığını. söyledikten sonra dil tetkiklerinden bahsetti ve is tikbalin çocuklarının bu bilgiye ehemmiyet vermelerini tavsiye etti, Martayan beyi lav Üniversitesi iteakip Bres- irkiyat ordinar- yosu profesör Giese tezini izah et- bir türkçe ile tezi- ni söyledi, Profesör Alman ilim büyük dâhinin ulu himmetlerile dünya de mühim rol oynıyan yeri ğını zikreyledi. Profesör Cermen dili ile türkçeden bazı nü- muneler alarak misallerle izahat- ta bulundu. Istılah encümeninde İstanbul 21 (A.A) — T.D.T, C. umumi kâti Istılah encümeni reis Fuat pa- ganın riyaseti altında saat 10,30 da âza Dr. Kemal Cenap, Dr. Sa- di, Süheyl, İhsan Refet beyler olduğu halde toplanmı Dr. Süheyl, mazbata kâtip ibrahim Necmi yon salâhiytini anlat mış, İhsan bey de talimatnameni: komisyona ait olan maddelerini okumuştur. Dr. Sadi bey (bilgi dilimizin vaziyeti ve yarın) isimli kumuş ve müdafaa elmiş Bu hususta Kemal Cenap bey, Fuat paşa ve Refet bey mütalea- larını söylemişler ve ıstılahlar bahsinde bir çok misaller irat olunarak yüzde 95 türkçe olabilet ceği kanaatine varılmıştır. Kemal Cenap bey temenni mar hiyetinde bir sene zarfında or- ta ve ilk tedrisat ıstılahlarının ve her koldaki kelimelerin tesbitini teklif etmiştir. Yarın tekrar 10,30 da toplanmak üzere içtimaa nil yet verilmiş Iş bankası sergısı Ağustosun yirmi altısında Za lacak olan İş bankası sergisi Galalasaray. Hazsindeki hüma faaliyet devam etmektedir. Sergi de bir çok ressamlar, marangozt lar, tezyinat sanatkârları, eleki trikçiler, nakkaşlar. çalışmaktan dır. Sergi ayni zamanda gezeceli olanlar için gayet kısa müddeti bir iktisat mektebi haline geçet cektir. Sergiyi gezenler memleket eh öğrenmiş olacaklardır. Kömür fâ) tihsalâtımız ne halde? Son si inde azaldı rar, çoğaldı mif, ilerimizin vaziyeti nasıldirf safhalardan geçmişti Basil başlamıştır? mİ gitmektedir? Yün sanayilmiz âlemdedir? Çivi işi memleketi mizde nasıldır? işle halk sergiyi gezeceği kişi bir müddet zarfında bütün bu İk tsadi malümatı bir arada göre cek, ve öğrenecekti