14 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

14 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Ziraat Bilgisi (*) Edirne Peyniri Nasıl Yapılır? —2— Ibrahim Sadık Beye: Geçenki yazımda yurdumuzun çok kiymetli iki süt azığından bahsederken Silivri yoğurdunun Yapılışını ve bundaki incelikleri anlatmıştım. Bu sefer de Edirne Peynirinin yapılışını ve bundaki muvaffakiyet (çarelerini anlata- cağım : Edirne peyniri beyaz renkte, 8-10 santimetre kalınlıktaki dört köşe kalıplar halinde ve ekseriya tuzlu su salamurasr içinde sakla- man yumuşak ve hususi lezzeti bulunan bir peynirdir. Ticarete tenekeler içerisinde çıkarılır. Bu ynirin O yapılmasına Hıdirellezden ( 6 Mayıs ) itibaren başlanır. Ve yine münhasıran koyun südü kullanılır. Bazı yer- lerde yapıldığı gibi inek südünü karıştırmak hiçte doğru değildir. Yoğurtta söylediğim gibi, peynir- e de sağımın temizliğine itina etmek, temiz kaplarda taşımak pek mühimdir. Sütler gelince temizce süzüle- rek kazanlara aktarılır. Ekseriya beniz sıcaklığını muhafaza eden sütler eğer 28-31 derecei hararet- te iseler 1,5-2 saatte pıhtılaşmak üzere mayalanır. Kazan muhte viyatı eğer söylenilen (oderecel hararette değilse azıcık sıcak süt Okahıştırarak Obu dereceye getirilir. Ve mayalandıktan sonra da soğumaması için örtülür, iki | “Saat sonra açılarak-muayene edi- Eğer pıhtılaşmış süde bir parmak daldırılıpta çengelvari | yukarıya © çekerken hasıl olan kırk © parçair o keskin köşeli olursa rarını bulmuştur. Yok eğer kumlanır ve &w yun rengi (sarımtırak O olmayıp | ta sütlü bulunursa henüz iyice mayalanmamıştır. Mayalanan südü vzun bıçaklarla beş altı santim aralıkla diklemesine ve boylama- sına kesmeli, bir müddet kendi haline bırakmalı. Sonra tekrar daha ufak parçalara bölmek üze- re kesmelidir. Bu sırada peynir bezleri te- mizce yıkanmış ve hazırlanmiştır. Temiz bir masa üstüne de”kerpiç çerçevesi gil yüksek kenarlı tahata bir çerçeve konmuştur. Pıhtılaşmış sütü evvelâ bezin İçer- sine sonra da bu çerçevenin içer- sine koyup bezin uçlarını bohça gibi dağlarsınız. Üzerine bir tah- ta, daha Üstüne de ağırca birkaç taş koyarak halile birakırsınız. Peynir burada süzülüp katılaşınca kalıptan çıkarılır. Ve 7 santim , genişlik 70 santim uzunluğundaki bir tahta parçası cetvel gibi kul- lanılaruk kalıptan çıkan peynir kütlesi enine boyuna kesilir. Hasıl olan parçalar bekletilmeden sa- muraya konur. Bu salamura az evvel yüz kilo suya 18 - 20 ee katarak hazırlanmıştır. < bu suda 4 - 5 saat bırakılır. müddetten sonra peynirler iyice sertleşirler. Artık tenekelere Yerleştirmek zamanı gelmiştir. Tenekeler sodalı sularla temizce Yikandıktan amm penir kalıpları #ra wra # genir. Her kata ince ele parşömen kâğıdı serilir. Tenekenin aralıkları tuzlu su ile doldurulur ve ağn lehimlenir. Böyle bir tenekede her sıraya dokuz kalıp ve neticede safi olarak 16-20 kilo peynir yerleşir. Bu kadar lg için 65-80 kilo süt lâzım- ar, kilo peynir alınıyor. Edirne peynirinin en nazik devresi bundan sonra başlar. Çünktü bu peynirlerin hemen 5-7 derecei hararette bulunan buzha- pa İli Yani dört kilo sütten bir | m > ei V“SON “POSTA Dünyada Olup Bitenler Ölümlerden Ölüm Beğenin! Bütün Bir Sahir Hzllam Top Yekün Öbür Dünyaya Göndermek İçin Kaç Vasıta İcat Edildi Bir Ingiliz gazetesi geçenlerde: — Resmi bir tebliğ halinde gözümüze çarpmaz, fakat bütün devletlerin fen adamlarını müs takbel muharebeye hazırlanmak için seferber hale © koydukları muhakkaktır, diyordu ve ilâve ediyordu: — Top, tüfek, tayyare o ve gırhli imha vasıtalarının göze gö- rünenleridir. Bunlara karşı tedbir alınabilir, fakat kimya sahasında, göze görünmiyen öyle imha vası- taları vardır ki asıl korkunçları bunlardır ve fen adamlarının asıl gayretlerini, üzerinde temerküz ettikleri noktada budur! Bu göze (o görünmiyen imha vamtaları o nelerdir? Bittabi her fen adamı mühim sandığı bir şey bulmuştur, ilân etmez, gizli tutar, fakat bazıları meydandadır, baz lari da tahminle bulunabilir. Fransızlar Paris üzerinde yap- tıkları oOtayyare (o manevrasından sonra müstakbel harp ihtimalini daha büyük bir endişe ile karşı- lamıya başladılar, tehlikelerden korunma çarelerini daha dikkatle tetkike koyuldular. Ve bu arada bir Fransız mes- lektaş Fransızların bu sahada ça- lıştırdıkları fen adamlarından pro- fesör ( Langvin )e giderek kimya sahasında şimdiki halde bilinen imha vasıtalarının neler olduğunu sordu. Profesörün verdiği cevabı okuyunuz: — Her şey gibi harp te gittikçe fennileşen bir istikamette inkişaf etmektedir ve müstakbel muha- rebenin bu mahiyeti nazarıdikkate alırldığı içindir ki gelecek çarpış” ma daha ziyade havada ve kim- yevi vasıtalarla olacaktır, denil- mektedir. Bu, yalan değildir. Harbin kimyevi mahiyeti çok evvel ken- disini göstermiştir ve fennin ameli sahada tatbiki inkişaf ettikçe, insanların ellerinde bulunan imha vasıtalarının bilhassa kimyevi sa- hada çoğalacağı muhakkaktır. Kimyevi imha vasıtalarını üçe ayırmak kabildir. Birincisi | pat- layıcılar, ikincisi yangın çıkarıcı- lar, üçüncüleri ise zehirleyicilerdir. Evvelâ patlayıcıları anlatalım: ellmizde evvelâ ötedenberi mw üyük Devletlerin Fen Adamları Profesör Langven lüm olan (Melinit), yahut (trinit- rophenol) ismini (oalan madde- lerin havadan bomba şeklinde atılması usulü çıkmıştır. Bu bom- balar iki kısımdır, birinci kısım canlı mahlükata tesir eder, kü- çük çaptadir, ikinci “katin bide- ları mâhveder. Patlayıcı maddelerin yanında yakıcılar vardır. Bu yakıcıların mümkün olduğu kadar muhtelif yerlerde, küçük parçalar halinde kullanılması (o lâzımdır. Çünkü yangının birçok yerlerde çık- 1 — Garetenin esas yazısile bir sütunun iki satırı bir (santim) sayılır. 2 Soyfasına göre bir santi- min ilân fiatı şunlardır: sanfimde o vasati 3 Bir (8) kelime (vardır. 4 Ince ve kalın yazılar tutacaklârı yere göre santimle ölçülür. Seferber Halde .. ..unsız manevralarından bir sahne: Müdafaağa hazırlık ması lâzımdır. Bu iş elimizde evvel emirde beyaz fosfor vardır Bilmecemiz Geçen Bilmece- imizi Doğru Halledenler Birer albüm alacakları Ankara piyade liva mülhakı binbaşı Süleyman bey kızı Fatma, Taksim Eseyan İlk- mektebi 167 Nobar Findıkyan, Alman mektebi talebesinden Razi Osman, Uzunköprü berber Osman efendi oğlu Cemal, Davutpaşa Ortamektebi 248 Cemil Sabahattin, Tarsus hastahanesi idare memuru Emin bey kızı Nihal, İstanbul kız lisesi 774 Azize Seyit, Veznecilerde > Zeynepkümil (| sokak No. 40 Nedime Hanım. Birer kurşun kalem alacak- ve bilirsiniz ki beyaz fosforu su | ile söndürmek mümkün değildir. Beyaz fosfordan sonra Thermit denilen madde ve elektron tipli madde gelir ki, harbin sonlarına doğru Almanlar tarafından düşü- nülmüştür. Alöminium ile (Oxyde de fer) in karıştırılmasından yapılır. Düş- tüğü yerde harareti derhal (3000) dereceye çıkardığı için karşısında tehammtl mümkün değildir. 1918 senesinin Haziranında Almanların büyük erkânı harbiyesi Londraya 36 tayyarelik Obir filo gönderecekti. Bu filo bu cins bombalar (o atacaktı, tahmine göre 18,000 yerde yan- gin çıkacaktı. Dünyanın hiçbir köşesinde bu 18,000 yangını sön- dürmiye muktedir itfaiye yoktur. Kimya sahasında, patlayıcı ve yangın çıkarıcı maddelerden sonra sra kehirleyici maddelere gelir |,, Profesör Langvin sözün bu noktasında durmuş, bir saniye düşünmüş, şöyle devam etmiştir | -— Size bu zehirleyici madde- lerin İsimlerini saymıya lüzum görmüyorum. Yalnız tahriş edici, boğucu ve zehirleyici (olarak birkaç kısma ayrıldıklarım söy- lemekle iktifa edeyim. Bünla- rın içinde öyleleri vardır ki, ihti- zarı günlerce sürerer, istırabına dayanılmaz. 3 Buutlu Muharebe.. Harbin bu yeni şekline fen adamları 3 buutlu çarpışma de- mektedirler. Evvelce sadece bir cepheyi bilirdik. Şimdi derinliği ve irtifada hesaba katmak mec- buriyetindeyiz. Şüphe yok ki mu- harebenin bu yeni şekli bütün memleketi meşgul edecektir. Ve bir felâkete gelince bütün mem- lekete birden gelecektir. Buna karşı ne yapmalı? Âtıl bir müdafan ile iktifa etmek İ mümkün değildir, iki şıktan biri; ya muharebe edilmesini İmkânsız hale (o getirmeli, (Ooyahut OoObu olamazsa bütün memleketi çe- likten bir kale haline koymalıdı.,, lar: Gelenbevi ÖOrtmektebi 302 Abdür. rahman, İstanbul kız Ortamektep 219 Mediha, Hayriye lisesi ilk kısım 78 Cemil, Çamlıca 13 üncü İlkmektep 55 Fruzan Sadi, Beyoğlu 2 inci İlkmektep 230 Süeda, Vefa lisesi 1021 Mehmet Bey ve Hanımlar. Birer muhtara detteri alacak- lar: Kadıköy erkek lisesi 596 Muhlis, Ödemiş Zafer mektebi muallimi Hulüsi beyden M. Şükrü, İstanbul 44 tincü İlknektep 290 Sevim, Develi Ortamek- tep Z inci sınıf 20 Nevzat, İstanbul Çarşamba Hayriye mektebi 54 Selâ- hattin, Bolu İlk Merkez mektebi snf 5, 179 Ali, Samsun Badat caddesi bak: kal Osman oğlu Recep, Vefa İisesi 573 Halök Sıtkı, Samsun Ortemektap sınıf 8, 26 Şerefnisa, İstanbul 18 üncü İlkmektep 165 Hurşit Kemal Bey ve Hanımlar. Birer mürekkpli kalem ala- caklar: İstanbul kız lisesi 1208 Nimet, İstanbul 44 üncü İlkmektep 123 Hüme- yin, Fatih Saraçhanebaşı Tezgâlıçılar enddesi No. 16 da Bülent, İstanbul kız Örtamektep 234 Muazzez, İstanbul kız lisesinden Ulya Ziya Hanım ve Beyler. Birer büyük sulu boya ala- cakları İstanbul tersi mektebinden 261 Rana, Konya Akifpaşa tebi talebesinden 537 Sırı, kız lisesi 1012 Muall V Eskişehir Kolordu baş baytarı Miralay Mustafa Bey kısı Handan, İstanbul kız lisesi 6 Şükriye Hanım ve Beyler. Birer kolonya alacaklar: İstanbul kız lisesi 769 Zühran, İstan» bul Bezciyan mektep (talebesinden Sirvart Şahbazyan, Süleymaniye Yo» gurtçuoğlu sokak No. 35 te Mürşide, İstanbul O yüksek ikteat ve ticaret wektebi (1482 Sadiye Hanım ve Beyler. Birer küçük sulu boya als- caklar: Konya Gazipaşa beşinci sf talebesinden 1002 Nurullah, Çanakkale inhisarlar takip memuru Mustafa Fit oğlu K Büyükada Maşuk Ziya Bey torunu Gelip Arif, Istanbul Iğnci İlkmektep 5 inci snf Talât, Kumkapı Bogosyan Vardaryan mektebi talebe- sinden Rejanti Şırakyan Hanım ve Beyler. Birer lâstik top alacakları Cümhüriyet o ortamektep talebesinden 13 Fikret, İstanbul 44 üncü İlkmektep 164 Hikmet, İstanbul İisesi 605 Sey- felün, o Küçükpazar meklep. 6 ak No. 19 Suat, İstanbul kız lisesi 537 Saime Hanım ve Beyler. Birer boya kelemi alacak- lar: İstanbul 21 inci İlkmektep 19 Tevfik Necdet, İstanbul 28 inci İlk- mektep 195 Ömer Faruk, Hskişehit Milli Zafer mektebi 8 üncü smıf 146 Zehra, İstanbul kız iseni Handan Fevzi, Edirnekapı Tekfursaray 148 No.da Musa Bey ve Hanımlar. Birer kart alacaklar: “amsun Antalya Ambarı şefi İzzet Bey oğlu Cemal, Yozgat İsmetpaşa İlkmetebi 71 Rüştü, Samsun lise 23 ten 040 Recep, Ankara İsmetpaşa mahallesi Uzünyoldu 24 No, da Yılmaz, Samsun avukat Ali Fikri kızı Neptün, Kadıköy erkek lisesi 76 Ali Galip, Nışanlaşı kız Akşam ann'at mektebi Ayhan, Katamonu vilâ- yet jandarma kumandanı Rıza Bey kazı Nebahat, Davutpaşa Orta ep 838 Muzaffer, Uzunköprü P. müdürü Tevfik Bey kızı Cahide, Devrek & Müddeiumümisi Emin Bey oğlu Necati, Sıvas P.T.T. memurlarından Fuat efendi hemşiresi Muallâ, ri g3 kem mevki kumanı | müdürü Cevdet Bey ei Necdet, İs- nl Sıvas İsmet: m ME İerahim bey (Devamı 8 inci sayfada )