11 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

— vayım Zaframboluda Bulgur Nasıl Yapılır ? Zafranbo'u ( Hususl ) — Zaf- ranboluda bulgur her yerde ok duğu gibi, buğdaydan değil de kaplıcadan yapılır. Kap'ıca önce kalburdan elenip adamakıllı temizlendikten sonra, kalburun — Üst ve altında zayıf kismı hayvanlara verilmek üzere atılarak orta yerinde kalan dok gen kısmı ocakta su dolu kayna- makta olan kazana konur.. Bir haylı kaynadıktan sonra kaplıca- nin dış kabuğu tamamen gevşer. İşte ondan sonrada kaplıca bir küfeye konur.. Küfede suyunun tamamen süzülmesine kadar bek- letilir. Su adamakıllı süzüldü ve soğudu mu kaplıca küfeden al- narak temiz Örtülere serilir, ku- rumak — Üüzere güneşe bırakılır. Kuruduktan sonra tekrar kalbur- dan geçirilip taşı 've pisliği ikinci bir defa daha ayıklandıktan sonra çuvallara doldurulup değirmene gönderilir. Değirmende bulgur çıkarmak İçin ayrı tertibatı haiz bir derecel ayar vardır. Bu ayarı bulduktan sonra bulgur değirmene verilir.. Unu ile beraber — bulgur değir- mendea tam dört — kısımı olarak çıkar: V- Un, 2- İnce dolmalık, 3 - Keşkeklik, 4 - Pilâvlık. Bulgurun dereceleri değirmen- de ayrılmaz, eve geldiği zaman kadınlar tarafından sureti mahsusa usüllerle elek ve kalburdan geçi- rilerek yekdiğerinden ayrılır. Bul- gor onu süt veren bayvanlara yalmaç yaprlır. * Zafranboluda tarhana da pek meşhurdur. Köylülerin her sabah mutlaka — sofralarında — tarhana çorbası bulunur. Bundan ötürü de köylerde: «Köylünün pilavı bub gur aşı, sabah kahvesi tarhana çorbasıdır,, denilir.. Köylüler çok sevdikleri hanayı şöyle yaparlar: Meselâ, beş kilo yoğuzdun dört soğan dört domates dörder parçe edilerek içine atılır. Yo gurt bir torbaya doldurulur. Tor- bada yoğurt bir gece kalır suyu tamamen sözülür... Ertesi gün bir hamur teknesine hazırlanan yogurila mütenasip un kopur un yogurtla yugrulur ve bir kaba ahmr, bu kaba bir. miktarda mayalı hamur ilâve edilr. Hamur şayet yaz ve hava çok sıcaksa un iki tahammlr eder çıkardılır yol KŞ ve hava soğuksa tahammür edinceye kadar yirmi- den yirmi İki güne kadar kapta kalır.. Tamamen tahammür edin- ce bulunduğu kaptan alımarak te- miz Öörtülere serilip güneşte bıra- kılır, güneşte' rutubeti bilitmam çıktıktan sonra uğulur un halini alır bu sofer de ince elekten geçi- rilip domates soğan ve mane ele- gin yüzünde kalır ve tarhanadan ayrılır ve tokrar güneşe serilerek güneşte tamamca rutubeli zail oluncaya kadar bekletilir. Mehmst Farar Nallıhanda Bir Sarsari kurşun Kazası Nallıhan, ( Hususi ) — Davat oğlu köyünden Ömer ağa tarla- sında “çift sürerken meçkel bir lanmıştr. Ömer ağa tedavi altına almmış, meçhul adamın tahkikfae başlaamıştır. tar- | bu | | muallimlerinden Reşat Oğuz adam tarafından mavzerle yara- | BU NUN Bo SON POSTA İzmitte Pirinç Mahsulü Evvelce Bataklık Olan Arazi Şimdi İzmite Milyon Lira İrat Bırakmaktadır kmit ( Husu- si) — Dört beş senedenberi eki- mekte bulu- nan pirinç mah- sulü bu sene her seneye nazaran üç dört misli | fazla ekilmiş ve havaların da &- cak gitmesi, mah- sulün hem dok guün ve hem de fazla — miktarda istihsaline yardım etmiştir. ğ Paylar ovası, ezir iftliği, Mahmut ;ışıîiı Başiskele — çift- liklerinde on bin dönlüm pirinç ekilmiştir. Beher dönüm vasati olarak 400 - 450 kilo çıkarmıştır. Yapılan tahminlere göre istihsa- lât beş milyon kilodan fazladır. Pirinç kabuklu iken çeltik ismini taşır va sonra fabrikada kabuğu kırılarak pirinç olur. Beş milyon kilodan fazla olan çeltiğin harmanı için muhtelif yerlerde harman makinesi iki ay geceli, gündüzlü çalışmış ve her gün İki bin amele işlemiştir. Ya- pılan hesaba güre 140 bin amele Yeni Seçilen B;İediye İ Reis Ve Azaları Gemlik — belediye reisliğine Eşref, Orhangazi belediye reisli- ğime” Mustafa, Bitlis belediye reisliğine Sabri, Güdül belediye reialiğine Arif, Beypazarı belediye reisliğine Dursun zade Şükrü, azalıklara da Fazıl, Macit, Şükrü, Hüseyin — Vehbi, —Fani, Nuri, Ahmet, Sabri, H. Mehmet, Muam- mer, Muzafler, | lüseyin, Hakla, Rıza, Hayri, Eşref, Samsun Bele- diye Reisliğine İnhisarlar Başmü- dürü Nazif, Daimi Encümen aza- lıklarına Sarı Ahmet zade Rıza, Zühtü zade Şevket, Lar tade Rahmi, Yozgat Belediye Roisli- ğime Arap oğlu Abdurrahman, Merzifon Belediye Reisliğine Ahır zaman zade Hamdi Yozgat Be- lediye azalklarına Nazım Sadet- tin, Mustafa, arabacı Yakup, bakkal! Şükrü, Celâl, Karslı Yu- suf, Şekip, Ibrahim, attar Hacı Beyler seçilmişlerdir. Çağlıyan ceridin İhtiyaçları Maraş (Hususi) — Maraşın gü- zel köylerinden birisi de Çağlayan Cerittir. Köyde köy kanunu tat- bik edilmektedir. ve ilk olarak köy postası teşkilâtı burada ya- pulmıştır. Köyün bir mektebe şid- detle ihtiyacı vardır. Bundan başka mühim bir yol ihtiyacı da hissedilmektedir. Köyü vilâyete bağlayan yol pek bozuktur. Köy sandığı fakir olduğu için yolun köyiü tarafından yapılmasıma im- kân — görülmemektedir. Köyde frengi tedavisi de tatbik edilme- mektedir. Halbuki burada frengi tedavisine şiddetli bir — ihtiyaç vardır. Afyonda Bir Muallimin Nakli Alyon, (Hususi) — Lisemiz B. yeni vazilesine başlamak Üzere buradan hareket etmiştir. Tale- beleri Reşat Oğuz Beye parlak uğurlama yapmışlardır. £ Başiskela çiftliği civarında pirinç harmanı harman sonuna kadar yevmiye almıştır. Gerek zürra ve gerek çiftlik | sahipleri çok —memnundur. - Az miktarda eken civar köylüler, borçlarını ödemişlerdir ve gelecek sene daha fazla ekeceklerini mem- nunpiyetle söylemektedirler. Çelti- ğgin beher kilosu 7 kuruştur. Izmitte deniz kenarında bulu- nan pirinç fabrikası müdürü bu seneki mahsulün çok yüksak ol- ı duğunu ve Bombay pirincini her husuta geride bıraktığını ve geçen Zile Elektrik İhtilâfı Tetkik Ediliyor Adapazarı (Hususi) — Burada elektrik işi Türk Ticaret Bankası ile Belediyenin imtiyazı altındadır. Her abone elektrik alacağı zaman muüteber bir kefil göstermek ve bir miktar depozito vermek mec- buriyetindedir. Elektriğin kilovatı 20 kuruştur.. Her abone ayda 12,5 kilovat sarfına mecburdur. Daha az cereyan sarfettiği tak- dirde de bu parayı behemehal ödeyecektir. Elektrik işi Banka ile Belediye arasında xzuhur eden bir ihtilâftan dolayı hakeme havale - edilmiş bulunmaktadır. Fakat henüz ha- kem heyeti tetkikatını bitirmiş değildir. Hakem heyeti bu ihtilâh hallettikten sonra elektrik fiat- lerinin de düşeceği ve abone şartlarının — hafifletileceği umub- maktadır. Muallimleri C Yarım — sene ve daha | evvelki senelere nisbetle randma- nın yarıdan fazla olduğunu ve İz- mit pirincinin plya- sada iyi tutuldu- ğunu — söylemek tedir. Pirinç tar- laları şehro 3 ki- lometre mesafe- dedir. Ekilen tar- laların yarısından fazlası — evvelce hiçbirişe yaramı yan ve tamamen sıtına yatağı bu- hunan bataklıklar- dır. Fakat pirince elverişli bulunduğundan ve ziraat dairesinin daim! kontrolu altında eski vaziyetten çıkarak sıtma mikrobunun — barınmasına artık yer — bırakmıyacak - bir. gekil alınıştır. İzmitte pirinç, İlk olarak Fe- sane çiftliği sahibi ve halen Ko- caeli mebuslarından bulunan Ali Bey tarafından ekilmiştir. Ali Beyin beş altı sene evvelki bu teşebbüsü, bugün İzmite bu yüzden yarım milyon Hiraya yakın bir yardım kaynağı olmuştur. Bir Arada Zile, (Husust) — Zilede muallimler zaman zaman bir araya toplanıp vesleki hasbıhaller yapmakta, çocuk terbiyesine ait tecrübe ve intiba- L rından yekdiğerinin istifade etmelerini temin etmektedirler. Muallim- le in bu toplanışları meslekleri için çok faydalı olmaktadır. Muallim- ler n bir toplanıştan sonra aldırdığımız resmini dercediyoruz. Adapazarında İ Erzurum Hattı Güzergâhı Tayin Edecek Heyet Tetkikat Yapıyor Niksar, ( Hususl ) — Erzurum hattının güzergâhını tayin eden heyet buraya gelmiştir. Erzurum hattının Amasya, Erbaa, Niksar ve Reşadiye kazalarından geçerek Gümüşhane, Bayburt yolu ile Erzuruma ulaşması muhtemeldir. Tokatla Turhal arası da şimen- diferle b.ğıı?""km' Tren Niksardan geçince bu- rada büyük bir inkişaf başlaya- cak, bilhassa şeker pancarı zer'- yatı halk için çok İstifadeli ola- caktır. Kelkit Çayından İstifade Tokat (Hususi) — Tokat Be- lediyesi Kelkit çayında tetkikat yaptırmaktadır. Mühendisler çay- da müruruza'nanla bozulmuş bir çok kanal ağızları bulmuşlar ve bundan Tokat, Niksar ve civarı- nn bu çayla sulandığını anlamış- lardır. Tokat Belediyesi çaydan yine sulama — işlerinde İstifade edilmesini ve çay kenarında mey- va bahçeleri tesisi işini tetkik ettirmektedir. Beş Sınıflı Köy Mektepleri Memnuniyetle öğreniyoruz li Maarif Vekâleti gelecek senedeti itibaren köy mekteplerini de tani devreli ilkmektep haline getires cek, beş sınıflı yapacaktır. İ Esasen evvelce de beş _ınığ olan köy mektepleri kâfi muallimi bulunamaması ve köy çocuğumuzt beşinci s&#mfa kadar mektebe de- vam edememesi yüzünden Üç “ets mfa İndirilmişti. Tekrar beş sınıft — çıkarılması — düşünülmekle, — kâfl muallim bukmacağı ve köy çocuke * larının sıkı tedbirlerle devam ettir rilecoği anlaşılıyor. Bu, sevinilecelt bir karardır. Köy mektebinde devam mese- selesi en başta düşünülecek bir iştir. Köy çocuğu on iki en üç © yaşına geldi mi, ebeveyni tarafın- dan çiftin, hizmetin başına, faklır iso evine, Örtü altına çekiliyor. Kanuni takibat ise uzun sürüyor. — Köy mektebinin muallim mes © selesi de ayni derecede mübim- — dir. Kasabada bir muallim, üze- | rine aldığı yalnız bir #ımıfın otuz © kark çocuğile başa çıkamazken î köy mektebinde bir muallime üç sınıfın bütün tedrisatı, mektebiri idare işleri, köy hizmetleri veri- ; liyor. Hem do çocuklarımmı aynl program ve ayni derecede yetiş- tirmek şartile... j Bazı büyükçe köylerde bugüm de beş sınıflı köy mektepleri vardır. Fakat yalnız, iki muallim- lldir. Muallimin biri şubesile be- raber birinci ve ikinci smnfı, | diğeri de Üçümcü, dördüncü, be- şinci sınıfı Üzerine alıyor. ldaıl’] işleri de fazla olarak birisi der- — uhte ediyor. Mektebin talebesi — kaç olursa olsun bu böyle.. İ Eğer yeniden ihdas edilecek beş sınıfl köy mektepleri de İ böyle iki muallimle idare edile- — beklenemez. İki muallimli beş — gınıflı bir köy mektebinde kasaba — gibi beş sınıfh ilkmektep progra- © munın tatbikine İmkân yoktur. Her mektebi olan köye sınıfı kadar mus — allim vermiye İmkân yoksa, yahut — muallim verildiği takdirde kırk © elli - çocuğu olan bir köy için bunun fazla masraf olacağı düşü- nülürse tam deyreli mektep açılan ve kâfi derecede muallim verilen köy mektebine civar mek- tepsiz köylerin çucuklarıda devam ettirilmek suretile çocuk adedizi temin etmek mümkündür. Köy çocuğu mütehammildir. Bir saat- Hik mesafelerden hergün mektebe devam eder. Beş — sınıflı köy mektepleri, kız ve erkek köy çocukları tama men ve beşinci sımıfa kadar mutlaka devam ettirildiği ve en az dört muallimle idare edildiği takdirde köy mektebinin veriml artacak, köyün içtimaf ve harsf yükselişi büyük inkılâbın seyrile müvazi gidecektir. — R. Ü ü Beypazarında Su İşi Beypazarı, ( Hususi ) — Yenli belediye beyetinin su işini bu sene halletmesi — kararlaşmıştır. Bu hususta ihzari faaliyet başlar mıştır. Su yolları tamiri ikmal edimektedir. Gemlikte Defina Arayıcılar Gemlik ( Husust ) — Gemliğin Tersane mevkiinde iki kişi tarar fından altın aramak için bir müracaat — yapılmış, — müsaade verilmiş, Malmüdürünün — nezaz ti altında define aranılmış fakat bir şey bulunamamışlır. cekse bundan fazla bir fıydıâ“ | | | İ B l