25 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

25 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

U SON POSTA Büyük Tariht Roman Muharriri: A. R. Nos 122 25- 12 - 934 Macaristan Kıralı Vezir İbrahim Paşanın Gururu Okşanmıştı: “Senin Efendini Küçük Kardeşliğe Kabul Ediyoruml! ,, Çünkü Türklerin kudret ve kuv- | vetinin, her halde Lehlstan kra- lından daha üstün olduğununu hesab etmek elzemdi. Anlaşılı- yor ki Efendin, Ofen (Peşte) yangını ile kral köşkünün muha- fazası ne demek olduğunu, daha hâlâ kavrayamamış olacak?.. Dedi... Bu sözler Laçkinin ku- lağına, uzak bir gök gürültüsü gibi gelmişti. — Esasen Istanbula ayak — bastığı günden İtibaren (Türk)lüğün mehabet ve azameti karşısında ezilmişti. Şimdi de bu sözler, onun Türkler hakkınduki duygularınmı büsbütün kuvvetlen- dirmişti.. Fakat bu zeki adam derhal kendini toplamış, derin bir tevazu İle eğilerek cevab vermişti: ' — Fehametmeab!.. efendim, Lehistan kıralına ancak bir kayın- peder sıfatile müracaat — etmiştir. *Büyük Türklerin — teveccüh ve müzaheretini temin etmek için de şimdi beni gündermiştir. Efendim; taç ve tahttan evvel, sizden yalnız teveccüh ve dostluk istiyor. Eğer bunu temin ederek avdet edebi- lirsem, — kendimi — dünyanın en mes'ud adamı addedeceğim. Bu mütevazıane gsözler, Ibra- him Paşanın gururunu — okşamış.. onu huzurunda oturttuktan sonra, tekrar söze başlamıştı: — Müsterih olabilirsiniz.. Ben Macaristan kıralı sıfatile tanıdığın efendini, küçük kardeşliğe kabul ediyorum. Bundan sonra o da beni böylece tanır.. ve bana bu suretle hitab edebllir... Fakat unutmasın ki, o kırallık bizimdir. Çünkü kıral Lui, bizim galib kılıç- Tarımızın altında can vermiştir. Biz onun paytahtını aldık. Sara- yına girdik. Orada yedik, içtik, eğlendik. Ve Luinin bütün Glke- sini benimsedik... Efendin bizim iznimizle oraya kıral oldu. Fakat gonra, bizi unuttu. Başma koy- duğu tacdan dolayı büyük bir gürür düydü. Şunü - unutmamalı- dır ki kıralların sadece tac giy- mekle kıral oluvereceğini düşün- 'mek, deliliktir. Bir hükümdarı hükümdar yapan altın parçaları, kıymettar taşlar değildir. Ancak ve ancak, demirdir. Demir demek, kılıç demektir. Kuvvet ve kudret de, ancak kılıçla temlu edilebilir. Laçki söze davyrandı: — Fehametmaabi.. Efendim, bu uğurda bütün varlığını sarfetti. Biliyorsunuz ki Ferdinand.... İbrahim Paşa, derhal Lâçkinin Bözünü kesti; — Her şeyi biliyoruz... Efendi- nin de, Ferdinandın da.. Hattâ, öteki hükümdar ve prenslerin de, değerlerinin neden ibaret oldu- ğunu biliyoruz... Artik efendinin böyle bir davada devam edebil- mek İçin paradan ve başka kuv- vetlerden mahrum olduğunu da biliyorurz. — Şu biülde?... — Şu halde senin efendinin yapacağı ancak bir şey vardır. © da; bizi, Türkleri kendisi için metbu tanımaktır. Bizden istimdad etsin.. Bizden yardım İstesin.. Yalnız Ferdinandı değil, ona en büyük kuvveti temin eden (Şar- ken) i de.. Hattâ onun dostlarını da mahvetmeye muktediriz. Eğer istersen, Ferdinandın ve Şarlke- Dedi nin dağlarını, atlarımizın ayakları altında ova yaparız. — Buna hiç şüphe etmiyorum, fehametpenah. — Fakat, bugün... Dün, her halde sen de efendin gibi sakat düşünüyordun. Efendin, Ferdinad- la boğuştuğu zaman zafer ümid ediyor.. bizi işe karıştırmak İste- miyordu... Fakat biz — istemiş olsaydık, bu boğuşma esnasında hem kendisini, hem de Ferdinan- dı, bir hamlede boğardık. — Buna da biç şüphe etml- yorum, fehametpenah.. — Efendin, seni göndermekle ne istiyor?. Sadece Maceristan tacının tekrar kendisine giydiril- mesini mi?. Pekâlâ.. fakat eğer Macaristanı tamamen benimsemek istiyorsa, çok aldanır. Yalnız efendinin değil, herkesin malümu olsun ki, bizim, şahin pençesinden daha korkunç pençelerimiz vardır. Ellerimiz, bir kere koyduğumuz yerden ayrılmaz. Meğer ki kesilsin.. Bu sözleri hatırında tut. Çünkü, hakikat budur... Hatırlar mısın ?.. Efendin vaktile pek büyük bir hata işlemiş.. Bizden Belgrad vesaire gibi bazı yerleri de iste- mişti. Ozaman gülerek süküt ettiğimiz bu sözlere, bugün bu sözlerimle cevab veriyorum. Laçki, yerlere kadar eğilmiş, efendisi namına tarziye vererek Ibrahim Paşanın kalbindeki kini silmek istemişti : — Fahametmaab !. Tekrar ediyorum; efendimin sizden iste- diği sadece dostluk ve tevec- cühtür. — Pekâlâ.. Ohalde; — gidiniz efendinize söyleyiniz. Bugünden itibaren ona eskisi gibi kral nazarile bakıyoruz. Bizden iste- diği — yardımı. — esirBemiyeceğiz. Tekrar onun düşmanları üzerine yürüyeceğiz. Artnk kendisinden ne hediye İsteriz; ne de vergi... Inşallah, yaza kalmaz, yine Ma- car ovalarına gelir, oralarda at oynatırız. Lâçki, derhal ayağa kalkmış, bir dizini yere dayamış : — Fahametmaab !.. Efendi- min.. Türklere dost olanlara dost ve düşman — olanlara — düşman olacağına.. Hay (I| olan Allah. Ve bizzat ( Allah ) olan Hazreti İsa namına yemin ediyorum. ( Arkası aar ) [l] Diri olan de dımıkhr Istanbul 7 Inci Icra momur- luğundan: Paraya çevrilmesine karar verilen Sultanhamam 51 numaralı düke kânda mevcud kumaşlar 27-12-034 ta- ribine müsadif Perşembe günü saat 12 den üçe kadar mahalli mezkürda bazır bulunacak memur tarafından satılacağı ilân olunur. (205) Zaylı Türkiye İmar Bankasindan almış olduğumuz — 175€ İiralık teminat mektubuna mukabil İstanbul İthalât Gümrüğü müdürlüğü: verilen 1922 nümara ve 8-9-934 tarihli ayniyat mak- buzunu kaybettik. Yenisini alacağırmız- dan eskisinin hükmü olmadığı ilân olunur. (209) Kendir ve Keten Sanayli Türk Anonim Şirketi Zayi: Adapazarı Karaosman İlk- mektebinden — aldığım — tasdiknamemi kaybettim. Yenisini alacağımdan hükmü yoktur. Adapazarında Yusut ağla Baver Öz Türkçe Bilmecemiz Dünkü Bilmece G0 A WN —- Bugünkü Bilmece Boş dört köşeleri aşağıda ya- zıli manalara gelen öz Türkçe kelimelerle doldurunuz. Bu sa- yede hem vakit geçirmiş, hem de öz Türkçe kelimeleri öğren- miş olursunuz ! l 23456 7 B 1.E= SEL ELİ Soldan sağaı 1 — Sıhhat 2 — Genişlik 3 — İmal etmek 4 — Hars * fenanın uıddı 5 — Bir nota - ilâva 6 — Cemiyet 7 — Perçem 8 — Sual - beyaz $ — Zahmet - bahadir veren masdar su çıkan çukur 6 — Nüzul - bir nota 7 — Salih - nişan Çorlu asliye hukuk hâkimll- ğinden: Yukarısevindikli köyünden Yusuf kızı Saniyenin 331 içinde kaybolarak o tarihten beri Çorlunun mematı meçhul kaldığından gaipliğine karar verilmesi kız kardeşi Hafizenin kızı Hatice tarafından iddim pılmasına karar verilmiş olduğundan Saniyenin kendisinin veya mezbure hakkında malümatları olan kimselerin Çorlu asliye hukuk hâkimliğine bir se- ne içinde gelip İsbatiylicat etmesi ve bildiklerini söylemeleri ilân olunur.(207) — z İstanbul ikinci Wlâs memur- luğundanı Müflis Mikael Zıpçıyan masasına müracaat eden Taşhanda 22 numarada Jozef Negrin ve şerikinin kaydettirdiği 200 lira alacağın senedi Aleksandır Posancıdan cirolu olmasına ve cironun hileli itilâfa müstenid - olup olmadığının hükmen halli lâzemgelme- #ine binaen davada muhtar olmak Üzere kayıt talebinin reddine iflâs idare heye- tince karar verildiği ilân olunur. (6212) Neden ve ne için !! Herkec kullanır, çünkü 1 Çıkmaz, bulaşmaz, iyi ve ucuzdur. edilmiş ve baştan bunun için ilânat ya- | Tahsili Birinci kânun 25 — Meclis Dağılırken.. Emval Kanununa Yeni Bazı Maddelet Ekledi Ankara, 24 (ALA.) — Kunıl- tay bir Marta kadar tatil kararını verdiği dünkü toplantısında onay- lamış olduğu kanunların arasında tahsili emval kanununa bazı mad- deler eklenmesini gözeten bir kanun da onaylamıştır. Bu kanuna göre, mükellefin Türkiyede belli ikametgâhı yoksa vergisini vermemek için mallarını gizlamöğe, kaçırmaya veya kem- disi kaçmaya hazırlandığı veyahut mal kaçırdığı veya kendisi kaç- tığı anlaşılırsa bina ve arazi ver- gilerinden başka vergilerin bulun- muş matrahları Üzerine tahakkuk ettirildikten sonra yukarıdaki se- bebler dolayısile tahsilât komis- yoılırı kararile mükellefin haczi caiz mallarının alacak ve malları- nın borcu ödemeye yetecek mik- darına ihtiyati haciz konulabile- cektir. Yeni bir idare EN SON MODA MALLAR ) ELEKTRİK Radyatörü TAM SICAKLIK Fiatlarda Tenzilât SATİE,de VERESİYE SATIŞ YILBAŞI » BAYRAM İÇİN Makbul ve Faydalı Hediyelerin Zengin ve müntahap çeşitleri ltında yeniden tanzim edilen Beyoğlunda İstiklâl caddesinde S14 No, AUNTANILAN BAZAR Dİİ LEVANT YANNIALAKNI PEK ELVERİŞLİ FİYATLAR Çocuk oyuncakları - Valizler Moblilyalar - Kotiyonlarda Dikkat! 0/0 5 o Tenzilât! Eski Stoklar UCUZ FiYATLARLA elden çıkarılıyor. Mlkouıfin buna karşı itirazları itiraz komisyonlarınca başka iş- lerden önce görllecek ve komle- yonların kararları kati olacaktır. Vergi — mükellef — tarafından ödendiği, tahkiki itiraz komisyon- ları haczin kaldırılmasına karar verdiği, verginin terkinine dair karar katileştiği takdirde Ihtiyati haciz kaldırılır. Haksız olarak konmuş veya yolsuz tatbik — edilmiş — ihtiyati haciz yüzünden doğan zarar ve ziyan harzinece ödenir, Hususi kanunlarında — murür zaman müddetleri yazılı olmuyan vergi ve resimler ile bunların munzam kesirlerini tamamı ve taksitli ise her taksiti tahsilinin taalluk eylediği malt yılı takib eden yıldan başlamak üzere beş senedir. DAİMİ FEVRUDAT