30 Ocak 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Ocak 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Saya ! «Memleket Manzarası Ni Değirmendere Değirmenlerinde Öğütme Hakkı Adapazarı (Hususi) — Derbent İzmite bağlı şirin bir nahiye mer- kezidir. Köy güzel yemiş bahçe- lerile süslüdür ve bu yüzden iyi bir para köye girmektedir. Köyde en çok mısır, biraz da piriç ekimi yapılır. Köy su değirmenlerile meşhurdur. İzmit ve Ada köy- lerinde her sene buraya yüzlerce araba mahsul öğütmek için geti- rilir. Değirmenlerin hepsi su ile müteharrik ve adetâ bir fabrika gibi son süratla işlemekte ve 8 dakika gibi kısa bir zaman zarfına 25 kilo mahsulü öğütmek- tedir, Iddialara göre tarihten 13 sene önce bu değirmenlere mah- sul öğütmeğe gelenlerden değir- men bakkı olarak o zamanın rayicine göre bir kile mahsulden bir okka hak alınırdı. Hükümet bu değirmenlere ka- zanc koyunca değirmenciler de öğütmekde oldukları mahsulün bir kilesinden üç okka hak al- maya başladılar. Fakat hükümet bundan bir müddet önce tek taşlı değirmenlerden kazanc al- maya başladı. Bununla beraber bu değirmenciler kazanc da ver- medikleri halde almış olduklan hakkı tenzil (Oedecekleri yerde bilâkis tezyid ettiler ve bu sefer dört sağ okka almaya başladılar. Izmirde Hilâliahmer Balosu İzmir (Hususi) — İzmirlilerin her sene büyük bir istekle arzu- ladığı Hilâliahmer yılık balosu 25 şubat perşembe akşamı vilâ- yet salonlarında verilecektir. Şeh- rin tanınmış İleri gelenleri dün akşam Egepalas salonlarında Hi- lâllahmer Cemiyeti tarafından ve- rilen «Tea Party» de hazır bu- lunarak balo fa'al komitesini seç- miştir. Komiteye tanınmış ecnebi Bayanları da seçilmiştir. Hayraboluya Yerleştirilen Muhacirler Hayrabolu ( Hususi ) — Kaza- mız dahilinde 850 evlik 3350 nüfus muhacir yerleştirilmiştir. Merkez- de bulunan muhacir evlerinin inşaatı tamamile bitmiştir. Kaza- mıza ilâveten bir sıhhiye memuru daha yollanılmış ve bunlar köy köy dolaşarak muhacirlerin sıhh! vaziyetile (o yakından (alâkadar olmaya başlamışlardır. BUTUN ÜLKEYİ DOLAŞAMAZSINIZ | FOKAT son Posta İşi , BİR İLAN BüTÜN ÜLKEYİ HER GUN DOLAŞIR | daları, lâboratuvar, çamaşırhane, | yemek salonları, hasta kovuşları RR Yİ SON POSTA Kaçakçılara Hiç Aman Yok Gazianteb İhtisas Mahkemesinde Bir Senede ( 4250 ) Hüküm Verilmiş, İki Milyon Lira Para Cezası Kesilmiştir Gazianteb, (Hu- susi) — Eskiden kaçakçılığın en çok yapılageldiği bir yer; Gazlan- tebdi, Şehrimiz Suriye ararisile bemhudud ve Haleb, Cerablus gibi daha birçok Suriye kasabala- nna pek yakın bulunmak hase- bile kaçakçılar bu vaziyetten is- tifade eder ve o zamanlara aid tedabirin de pek sıkı olmaması yüzünden hemen hemen serbest olarak kaçakçılık yaparlardı. Milli servetin bu yüzden uğra- dığı zarar, hükümetimiz! birçok fedakârlıklar ihtiyarına sevkede- cek kertede büyüktü. Kaçak oşya sahciları muka- bilinde altın verildiği takdirde daha büyük bir tenzilât yaptıkları için Türk altınlarını OSuriyeye akıtmakta bir mahzur görmez- lerdi. Hükümetimiz bundan üç sene önde kaçakçılıkla mücadeleye başlamış ve Gazlantabden güzel bir görünüş Ihdas edilen Ihtisas Mahkemeleri- nin büyük fayda ve yardımları dokunmuştur. Bugün şehrimizde kaçakçı miktan düne nazaran “580 azalmıştır. Şehrimiz Askeri Usas mah- kemesi bugünedek beş bine yakın suçlu hakkında 4250 hüküm ver- miş ve ayrıca bu suçlulardan iki milyon ira para cezasının tahsi- Hni kararlaştırmıştır. Bu rakamlar, bir vilâyet içersinde kaçakçılıkla uğraşabileceklerin, hiç olmazsa, üçte Hkisinin mahküm edildiğini gösterir. | Samsunda Arhavi Dili Samsun ( Fususf) — Menfiz bir dili benimsemiyen şehirler arasında Samsunda vardır. Sam- sunun kendine göre bir konuşma tarzı vardır. Hopaya ve Arhaviye doğru gidildikçe bu telâffuz tarzı anlaşılmaz bir şekle girmekte, rumca İle türkçeden mürekkep garib bir lisan ortaya çıkmakta- dır. Meselâ Arhavi'de bir kah- vede otururken: —Ar bardak çığay mançi diye bir ses işitirsiniz. Bu: — Bana bir bardak su ver demektir ove bir müşterinin kahveciye hitabıdır. Şark vilâ- yetlerinde olduğu gibi Karadeniz sahil vilâyetlerinde de Istanbul şi- vesile konuşmanın yayılmasına ça- lışmak biç te faydasız olmıya- caktır. Çorum Doğum Evi Çorum (Hususi) — Doğum evi burada büyük bir ibtiyaca cevab veren faydalı bir kurum- dur. Evde çocuk bekleme ve mua- yene, kadın bekleme ve muaye- ne, Ültraviyole, banyo, hemşire, ebe, doktor, ameliyat, doğum ©- vardır. Bütün müessesede temiz- lik ve hastalara iyi müusmele en önde tutulan vazifelerdendir. Doğum evinin baş doktoru müessesenin İdaresinde ve muhi- tine faydalı olmasında büyük mu- vaffakiyet göstermektedir. Eve köylerden kağnı ile yelen ha lar da vardır. Önceleri rağbet bulmiıyan bu müesseseye yavaş yavaş halk alışmıştır. Ve hemen hemen bütün doğumlar doğum evlerinde yapılmaktadır. az | 934 yılı için- de yakalanan ka- çak vak'ası 1608 ve yakalanan suçlu adedi 1317 dir. Gene bu yıl içinde 46 bin kilo gümrük ve inhisar eşyasile bir milyon üçyüz bin defter sigara kâğıdı, 744 Türk banknotu ve 389 Türk altını, 1678 mecidiye ve 391 hayvan, 2 kam- yon ve 91 silâh tutulmuştur. Bu rakamlarla 933 senesi rakam- ları bir araya (getirilirse görülür ki, bu sene kaçakçılık vak'alarında *o015 ve eşya mikta- rında “440 bir eksiklik vardır. Bu da alınan kuvvetli tedabir ve önlemelerin eyi neticesidir. Şurası memnuniyetle kayde değer ki, alınan kuvyetli önleme, haber alma ve ilgüne (halka) an- latmanın tesirleri, milli fabrika- ların teesss ve sanayiimizin İn- kişafı sayesinde &açakçılık, bu en mühim bhudud mıntakaları: mızda bile azalmıştır. İneboluda Yavrulara Ziyafet İneboluda beslenen yavrular İnebolu ( Hususi) — Ilk mek- teblerde okuyan çocuklara bir aydanberi' sıcak öğle yemeği ve- rilmiye (başlanılmıştır. Gümrük muayene baş memuru Bay Ah- med Refikin teşebbüsü ve Halke- Konyada Ekim Vaziyeti İyidir Konya (Hususi) — Ziraat Ban- kası son aylar içinde Konya köylüsünden bir buçuk milyon kilodan fazla buğday satın al mıştır. Sevkedilen 600 vagondan başka bugün depolarda 5-6 milyon kilo buğday vardır. İnhi- sarlar İdaresi de Karamandan kuru üzüm mübayaa etmektedir. Konyaya bu sene oldukça fazla kar yağmıştır. Bunun için bu sene Konya ovasının susuz- luktun müteessir © olmıyacağı umulmaktadır. (Esasen sulama kanallarının bir an evvel açılması için lâzımgelen tertibat alınmıştır. Çorumda Sürek Avı Çorum, ( Hususi ) — Halkevi spor kolu tarafından bir avcılık kurumu yapılmıştır. Kurum günlerinde sürek avları tertibine karar vermiş ve İlk sürek ayın! yapmıştır, vi relsi Bay Nabi ile arkadaşla- rınm müzahereti ile meydana ge- len bu iş halkta da büyük alâka uyandırmıştır. Hergün Halkevinin üst kat salonunda yüze yakın yavru güle oyniya neş'e ile ka- rınlarını doyurmaktadırlar. Gebzede Bir Avcılar Kulübü Kuruldu Gebze ( Hususi ) — Bu hafta içinde fırka salonunda toplanan memleket avcıları aralarında bir kulüb kurmayı kararlaştırmışlar ve Gencler Birliğine bağlı Gç kişilik bir idare heyeti seçmişler- dir. Bu seçimde kaptanlığa Bay Mahmud, idare memurluğuna Bay Hamdi, kâtibliğe de Bay Hüseyin geçmişlerdir. Kulüb, her cuma toplu ava çıkmak, büyük sürek avları tertib etmek emelindedir. Amasyada Bir Vak'a Amasya, (Hususi) — Bir saat uzaklıkta bulunan Boğazköyde Neziro adlı bir kadın yufka aç- mak üzere davet edildiği Haşimin evine gitmiş, fakat Haşimin karısı köpekleri bağlamadığı için köpek- w be kadının Üzerine hücum ederek ağır surette yaralamışlar- dır. Bu tas vak'asının balla yapıldığı söylenmektedir. Ikinci kânun 30 Kritik Yeni Bir Edebiyat Cöngü Nurullah Ataç Yurdumuzda « Varlık » t88 başka edebiyat cöngü bulunm#” dığını, geçenlerde, yine buradi | acı ile anıyorduk. Buglin oku” larıma, beni wevindirdiği kağifii kendilerini de sevindireceğini saf dığım bir şey muştulıyacağı «İz » yeni bir biçimle çıkmaği başladı, Gerçi ilk sayisi bekledi ğimiz, daha doğrusu bize önced| söylenildiği gibi olmaktan çoğ uzaktır; onda « Varlık » ın dö£ günlüğünü (bulamadık, iri if yazılar, birçok dizme yalnışlaM bir makalenin ortasına duruf dururken (o giriveren (o çerçev çerçeveli olduğu kadarda yef siz sözler... Bunlar o cönkte ya! Hamdi Tanpınar, Cahid Sıdii Ahmed Muhib gibi arkadaşlarım? da elbette sinirlendirmiştir; bunuf için bundan sonraki sayılarındi düzeleceğini umabiliriz. Çerçeveli, ancak yersiz sösi dedim, anlatayım. Bu, «Devrimdef beklediğimiz» adını taşıyor. «Iz»if | devrimden, inkılâbdan beklediği bakın ne imiş: Çocuklara ancak Türk adları takılmasını bir kano? na bağlamak... Kötü bir düşünc* İ demiyoruz; belki de çok iyi, Am cak bu yurdun kendilerini saymak istediğimiz yazı adamları: «Dew? rimden (o beklediğimiz» o deyince böyle ufacık şeylerden mi sö8| | açacaklar? «iz» In bundan sonraki sayıls” rının daha büyük bir özenle, tarti ile çıkarılacağını umanız. Bu sayıda da değerli yazılaf var; «İz» üniversite profesör v8 doçentlerinin de yardımını temi9 | etmiş. | Bu ilk sayıda Ahmed Hamdi Tanpınarın « Şiir ve sonsuzluk *| adlı, gerçekten çok güzel bir y&” ns var, Hamdi Tanpınarın başlıc# İbir suçu vardır: Pek az yazması. daha sık yazmağa katlansa hes bagünkü ozanlarımızın en iyile” rinden biri, hem de belki en İyİ kritikimiz olduğunu herkes kabi le mecbur olur. «Bizde tenkid yoktur» sözünü dillerine dolayanlar «Şiir ve s0" suzluk» u okusunlar; yine sv” mazlarsa tenkidin me demek of duğunu © anlamadıklarını (göt termiş (olurlar. Hamdi (o Tatf pınar Yahya Kemal'in sdebi yatımıza kattığı ,. bir (güzeli a söylüyor ve bir parçayı, “Deni manzumesini Otablil ediyor. 9 tahlil hiç şüphesiz ki başlıbaf” bir sanat eseridir. Yalnız Hamdi Tanpınar'a, bi sözü için, sitem edeceğim: Yab! Kemal'in değerini hepimiz bili ancak onun, on dokuzuncu & kerhangi bir şairi ile boy üçe bileceğini (o söylemek (oçok . gitmektir. On dokuzuncu yani (OGoethe, Byron, go, Poe Baudelaire, Verlai9€ Yühya “© Kemal'i ir” bir tutmak, onları bilmiyen kimsenin ağzında manasi? söz olur; Hamdi Tanpınar Eyl onları bilenin ağzında ise Yab Kemal ile alaya benziyor.