9 Şubat 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

9 Şubat 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Son Posta Biga, ( Hugust) — Şehre bir saat mesafede bulunan ve 30 'ha- seden ibaret olan Akpımar köyü, kasabanın âdeta bir mahallesi gibidir, köyde, hangi devirden kaldığı belli clmıyan çok sağlâm ve tarihi bir havuz vardır. Bu havuzun içinden - İçimi biraz kabaca olmasına rağmen - çok gür ve turna gözü gibi parlak bir su kaynamakta ve Üç büyük kurnasından boşa akmaktadır. Eni boyu dörder metre olan | ve her zaman dolu bulunan bu bavuzda türlü balıklar bulunur. Etrafında da çok güzel salkım söğüd ağaçları — olduğu için bu havuzun başı, yaz günleri şehir balkının ve civar köylülerin me- siresi olmaktadır, Hele hidireller göünü, bu ha- yuzun başı pek kıymetlidir. Sa- bahleyin çok erken gidilmezse yer kapmak mümkün değildir. Havu- zun suyundan köylüler çok İstifade ederler. Çok güzel sebze bahçe- leri vardır. Artan su ile bir de değirmen dönmektedir. Köyün olduğu yer çok yük-« sektir. Oradan her zaman Kura- biga denizi görülür. Havası da çok güzel olduğu için bu köyün ahalisi güçlü kuvvetli, iri yari adamlardır. Toprakları verimsizdir. Fakat, kendileri becerikli oldu- gundan şehir tarlalarını yarıcılıkla işlerler ve Kadıovası denilen yer- den çok mahsul alırlar. Soğanları kabakları, süpürge- leri, mısırları meşhurdur. Kendi- lerini idare edecek kadar bağları ve bostanları vardır. Şehre hergün taze taze SÜt getirib satarlar. Fıkara kısmı da şehre gelib odun ınrarlar, Otomobil ile gidilebildiği için havalar müsaid olursa Camaları havuz başı boş kalmaz. Bigayı ziyarete gelen misafirler, Akpına- rın havuzbaşını görmeden dön- mezler. Bu köyün ahalisi, yeril ve muhacırlar Filibeden kırk — yıl önce gelmişler, oraya yerleşmiş- lerdir. Pomakça bildikleri gibi türk- çeyi de güzel konuşurlar. Evleri ve tapıngıları taştandır. Vaktile Emrullah Paşanın bayanı tarafından — yaptırılan — minaresi, zaten güzel olan bu köyün karşı- dan görünüşünü bir kat daha güzelleştirmektedir. : Kendi yağlarile anca kavrula- bildikleri için düğünlerinde asım takım aramazlar. Bir kat gelinlik elbise İle evlenmeleri olur biter. Kadınları çok güzel aba do- kurlar ve sağlam — yün çorab örerler. Odunları kıt ise de ya- kacak kadar pırnal dalı ve kü- tüğü bulunüur.. Köyün içi bayır ve kumsal olduğu için ayakları- na çamur bulaşmaz, Hâzılı, hem köylü hem şehirli demek olan bu İnsanlar, mes'ud yuvalarında çok hoş yaşamakta- dırlar. ; ——— Midye Çocuklarının Felâket- zedelere Yardımı Midye (Hususi) — İlkmekteb talebeleri ile muallimleri aralarında bir dane listesi açmışlar, 15 lira 20 kuruş toplamışlar ve Erdek mıntakasındaki zelzele felâkotze- de'esine göndermişlerdir. Erganide Büyük Bir Çalışma aliyeti Ve imar Fa Ergani (Hu- susi) — Ergani bakır — hattının bitirilmesi — işi pek — yaklaşmış- tır. Tüneller bit- miş gibidir. Bir taraftan da kesa- banın — güzelleş- mesine — çalışıl- maktadır. Yeni kaymakam Bay Hamdi — Kiper bu hususta çok çalışmaktadır. Hükümet kona- ğının karşısında- ki eaki hapisha- he yıkılmıştır. Ye ni bir. belediye binası yaptırılmaktadır. Eski ha- pishanenin enkazı da burada ku- lamnılcaktır. Dispanser, belediye doktoru Ergani kasabasının görünüşü ve bakir hattının köprülerinden biri olmadığı için Bakır Şirketinin doktoru tarafından idare — edil- mektedir. Lâğım teşkilâtı olma- dığı için kasabanın sıhhatı düşü- Var —ş tülerek çukurlar | fenni ve sıhhi | şartlara —uygun i olarak tadil etti- | rilmiştir. Yeni mek teb binasında hak ka mahsus bir kütübhane /tesis edilmiştir. Kayma kam ile askerlik şubesi Başkanı Bay Yümnü Er- dem halkın oku- ması için büyük yardımlar — yap- maktadırlar. n B:"di ıvcırk '& da çok meral v!rdır. ğurgıı hâ- kimi Bay Ibra- him Güngör ile şirket —muhase- becisi Bay Esad bugün avcıları bir araya toplamıya — ve toplu avlar yaptırmıya muvaffak olmuş- lardır. Merzifonda Su iİşi Hallediliyor Merzifon ( Husust) — Beledi- yenin şehre getireceği su yapılan | tahlil neticesinde muvafık görük- müş, isalesi bazırlıklarına başla- mılmıştır. Bu su Marinca köyün- dedir. Evvelce Merzifonlu Kara Mustafa paşa tarafından kasabaya akıtılmış, fakat zamanla su yolları bozulduğundan bugünkü haline gelmiştir. Şimdi birçok yeni mene balar da bu suya katılacak ve daha bol bir su elde edilecektir. Adapazarında Vurulan Domuzlar Para Ediyor Adaparzarı (Husust) — Burada domuz mücadelesi eyi neticeler vermektedir. — Üç domuz alıcısı vardır. Vurulan domuzlar bunlara * satılmaktadir. Domuzun — kilosu dört kuruştur. Geçen ay 300 ka- dar domuz öldürülmüş ve satı- mıştır. Kadınlar Ve Halk Fırkası Tekirdağ (Hususi) — C, H. F. sına yazılan kadınların sayısı bu hafta iki bini geçmiştir. Tekirdağında Balo Tekirdağ ( Husust ) — Hilâli- abhmer cemiyetl 14 Şubatta Vali konağında büyük bir balo vere- cektir. Akşehirde Bir Tayin Akşehir (Hususi) — Ortamek- teb edebiyat muallimi Rıfkı Melül Adanaya tayin edilmiştir. Bay Rıfkı Melül burada bir asarlatika müzesi açılmasına ön ayak ol- muştu. Buradan aynlışı teessür uyandırmıştır. Antalyada Pamuk Ekimi Antalya ( Hususi ) — Burada pamuk ekimi günden güne art- maktadır. Ziraat Bakanlığı bu vaziyetten memnun olmuş, vilâyete pamuk ekenlere iyi cins tohum tevzi edilmesini emretmiştir. Tekirdağ Emanetçiler Birliği Tekirdağ (Hususi) — Buradaki bütün emanetciler vo nakliyeciler birleşmişler, bir (Emanetciler Bir- z0 kurmuşlardır. Kızılc;ham;ı;ı Nasıl Kuruldu ? ESR IZ Kızılcahamam bhükümet konağı Kızılcahamam ( Husus! ) — 20 sone evvel kaza merkezi şimdi nahiye olan pazarköyünde idi. O zaman Kızılcahamamda yalnız 3-4 hamam vardı. Ebhiler ve Zım- miler köyleri halkı banyo mev- simlerinde buraya inerek baraka- lar kurmakta, 3-4 ay oturub ha- mam mevsini geçirdikten, bir hayli de para kazandıktan sonra köylerine dönmekte Idiler. ——— Somada Kimsesiz Çocuklara Gıda Veriliyor Soma, ( Hususi ) — Müddeiw- mumi Hami Kural, Dr. Sadık Ünlüyol, Maarif memuru Ball, Kulabaş, avukat Vehbi tarafın- dan teşkil edilen yoksol çocukları himaye kurumu, kurum Üyelerinin ve hayır sevenlerin yardımı ile 65 talebeye hergün sıcak yemek vermektedirler. Kurumun bu işi halkı sevindirmektedir. Somada Yeni Sene Tütün Mahsulü Soma, (Hususi) — Yeni sene tütün mahsulüntin çok İyl olacağı anlaşılmaktadır. - Fidelikler çok güzeldir. Tarlalarda geçen sene mahsultinden eser bırakılmamıştır. Merzifon Talebesinin Yardımları Merzifon, (Hususi)— Mekteblar- deki kırmızı Ay genclik dernekleri tarafından Marmara felâketzede- lerine yardım olmak üzere 2346,5 kuruş toplanmış ve Kırmızı Aya teslim edilmiştir. Ankara valisi Hurşid Paşanın zamanında kara merkeri Kızılca- hamama nakledilmiş, bir de bele- diye teşkilâtı yapılmış, ve yayaş yavaş kasaba teesslis etmiye başla- mıştır.O zaman belediye dairesi ola- rak yaptırılan bina şimdi hükümet konağı olarak kullanılmaktadır. Şimdiye kadar hükümet bu bina- nın kira bedeli olarak belediyeye 20 bin Hraya yakın para vermiştir. Balıkesirde Güzel Bir Kitab Sergisi Açılıyor Balıkesir, (Hususi) — Halkevi yıldönümü kutlulanması için büyük hazırlıklar yapılmaktadır. Yıldö- nümünde verilecek müsamerede bir “ Zaferin yası , isimli eser temsil edilecek, neşriyat kolu tarafından bir kitab sergisi açı- lacaktır. Bu sergide Balıkesirde basılan ve çıkarılan bütün kitab ve gazeteler teşbir edilecektir. Sergi 15 gün açık kalacaktır. Sergide bütün eserler bizzat mu- marrirleri tarafından satın alana kendi el yazıları İle İthaf edile- cektir. Balıkaşir lüman Yurda Kongresi Balıkesir, (Hususi ) — Idman yurdu senelik kongresini yapmış ve yeni idare heyetini seçmiştir. Eski idare heyeti aynen Ibka edilmiştir. Yeni teşkil — edilen şehir kulübü de güzel bir balo tertib etmiş, baloda Balıkesirin yüksok tabakası hazır bulunmuştur, Kritik Edebiyat Ve Sıyasa Nurullah Ataç Bugün bir Fransız kadar bir Senegalli'nin de anlıyacağı, içif' kendiai bulup seveceği bir kültürü niçin yoktur? Burbif Belge, «Sıyasa ve edebiyat » yazısında ( Ulus, 25-1-35 ) bi Üzerinde düşünliyor ve şu sonl varıyor: « Acun kültürü ya memiz için Senegalli « insan » Fransa'lı « insan » kadar haklı ve tam kültürlü nlıxılı lâzımdır. Bu ise bir edebiyat W değil, bir politika davasıdır.» — Benim düşündüğüme göre bi iki cülmleden birincisindeki hüktlf n0 kadar döğrü, me kadar haf ise ikincisindeki okadar yanlıf hattâ insanlığın geleceği İf tehlikelidir.. Elbette ki Burhüf Belge: « bir edebiyat işi d bir politika Gdavasıdır » deri «edebiyat » sözünü en gülclü gö lamında kullanıyor; yani buri o söz filosofia, kültür, kısad bütün kafa işleri demektir. Böylü olunca da bir Senegal'linin Fransız kadar tam haldı ve taf kültürlü olması, yani acun ki rünün kurulabilmesi için geı'ekJ temel önce bir politika işi, bolu biç bir vakit bir politika işi doği bir edebiyat, filosofia davasıdıi": Politika, — recl — zaruretleri birlbiri ile uzlaştırılması, - onl F bir isteğe yarayacak hâle ıı'* rilmesi demektir. Fakat o isteğif kafalarda, hele sıyasa ıdımll'.î nın kafasında yer etmesi ozanıfı filosofun işi değil midir? yasa adamı ile filosofun leşmesi olmıyacak şey - değili fakat böyle bir adam çıkınca di yine sıyasa adamı, filosofun yl; sından başka bir şey değild? diyebilirirz, çünkü döşüncenin İf ten, « action » dan önce gelmi”| pek tabildir. Bugün — sıyasa ıdımlın,B'f han Belge'nin zikrettiği «su katıf mamış fikir adamının » san6 gibi gerçekten filosofiaya, kül adamlarını dinlemiyor mu? şey olur mu? Her sıyasa ad reel — zarüretler ki I' sında — elbette bir düşündüf | vardır; hiç olmazsa onları u; mek kabil olmıyacağına, drk* ki onlara boyun eğmek gu'k*“ ğine inanır, Bugün bir ıcuny_ türü kurulabilmesine engel da işte bu İnandır. Filoso költür udamları çöktün'beri # nin herşeyden önce özünü d“:: mesi, beğenmesi gerektiğini, “ cün haktan üstün nlduğun“yv kişiye her hakkı verdiğini diler Genel insandan çok insanı — aradılar. — Şimdi $07 adamları da onların duınncol * tatbik ediyor. Bugünkü Ah"’;/ Goethe'ye, Kant'a dnı.mlv’. müş... — Olabilir; Gobln“;, Chamberlain'a. Spengler'e ni'l Hiyor; Georges Sörel ile PS li madıklarını biliyorum ammt da Italya'dan, Rusya'dan niyorlar. Hayır, — bugünkü kavgalar sıyasanın suç Her - iyilik gibi kâafadan doğar. Ünce felsefe, düşünce; sonra —" D, öğrettiğinin tatbiki olan p' 4 u