13 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

13 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

ye ” şi 13 Nisan La slm Dünya İktisad Haberleri l Bulgaristan ihracatını Kontrol Ediyor Son zamanlarda Bulgaristan hükümeti Bulgar ibracatıtın kon- trol ve teşkilâtına dair yeni bir anun çıkarmıştır. Bu kanun'a ihraç edilecek Bulgar mallarının cinsi, kalite, mümune ve agnbalaj bakımından mecburi kontrol altina alınmak için Milli iktisad nazırma tam bir salahiyet veri'miştir. Bu suretle ihracat malları tas- nif edilecek, nizamnameler ya- pılacak ve ona görö ihraç edile- cektir, : Kanun ayni zamanda Eulgaris- tanda ihracat işleri ile uğraşa cak müesseseleri tarif etmektedir. Buna göre mall ve tical işlerinde doğruluktan © ayrılanlar dışarıya mal yollayamıyacaklardır. Ayrıca İhracatçıların bir birlik halinde toplanmalarıda bu kanunla şart koşulmuştur. Ayni zamanda ihra- catı teşvik için bir de tahsisat bu- lunmuştur. i Bütün bu noktalar tatbik edil- miye başlarsa Bulgar ihracat mallarının dış pazarlarda daha fazla rağbet görecekleri şüpbe- sizdir. * Birleşik Amerika memleketle- rinin kereste ihra- catı, umumi tica- retleri bakımından mühim bir yekün tutar. Fakatdünya buhranının e dar vaziyet karşısını —— aya Günleri kâfi derecede (istifade (o edilemediği görülmüştür. (Bu © vaziyete bir nihayet vermek galeri işinde al ameleye Le İle Teresie Karekali arttırılması düşünülmüş (ve bu (bakımdan çalışmağa başlanmıştır. Amerikalılar ilik iş olarak kereste ihracat İşlerile uğraşmak için bir ofis teşkil etmek fzere bulunuyorlar, * Bu ayın yirmi dokuzunda Ro- mada pamuk işile Uluslarara- ie #ı pamuk ketlerin göndere- kongresi | çekleri işten anlar adamlar bir kongre halinde top- lanacaklardır. Kongrenin konuşmaları (4) Mayısa kadar sürecektir. Kongrenin konuşmaları kıs men erer kısmen Mnoda yapılacaktır. Kongrenin ( görüşeceği (işler tahsilât olarak ohenöz tesbit dün- edilmiş değildir. Şu kadar ki ya Se rekoltesi ve Amerikanın bu ziraati tahdit eden kararlarının diğer meseleler arasında sözgelişi edileceği haber verilmektedir. * Filistinde Musevi harsi gisiişe lmaktadır. Hg eğin milli mar- | evvel para a ka olan Benilsrail ları bu yeni vatanda da ikti- ci işlere ? dabi çabuk sabip olmuşlardır. Birkaç zamandanberi kabul edilerek kullanılmıya başla- nan filistin ihracat malları mille markası bunun en güzel örneğidir. Bu markanın bir tarafında üç fabrika bacası vardır. Bu çok tabli ve yerinde olan resmin diğer tarafında ise evamiri aşereden lâvhalar ve Filistinin fbranice adı olan “ Eraz Israel ,, kelimesinin ilk harfleri olan E 1. mari ulunmaktadır. Bu suretle dünya pazarlarına sürülen filistin mallarının İsra toprağında yetiştirildiği ilân miye başlanmış oluyor. SON POSTA m Galatasaray Ile Viyanalı Takım Berabere Kaldılar Golsüz Yarın “Güneş, | Takımile Oynıyacaklar Viyananın Libertas tekımı dün ilk maçını Taksim stadyumunda Galatasarayla oynadı. Oyun her iki tarafın uğraşmalarına rağmen golsüz bir beraberlikle bitti. Bu mevsimin ilk ecnebi tems- sını teşkil eden Galatasaray - Libertas karşılaşması stadyoma büyük bir kalabalık toplamıştı, Herkes bu İlk maçın we netice vereceğini merakla bekliyordu. Bu merak Galatasaraylılarda he- yesan haline gelmişti. Zira Dan- yal, Fadıl, İbrahim gibi birinci takım © oyuncularından ( Üçünün hasta oldukları cihetle oyniyamr yacakları söylenmiş . ve hattâ yazılmıştı. Acaba bunların yerine kimler oynıyacatı. Oynasalar bile muvaffak olabilecekler miydi? Maçtan evvel ortalıkta dolaşan rivayetlere nazdran Beşiktaştan ayrılarak (Fenerbahçeye (giren Eşref ve Şerefin Galatasarayda oynıyacakları Obile © mevzubabs imiş, Fakat bu iki oyuncuyu oynatabilmek için yeni kulüplerin- den İzin alınacağına doğrudan doğruya (oyuncularla müzakere edilmiş olması bu fikri pek tabit suya düşürmüştü. Maamafih Galatasaray takı- mı Peranın merkez muhacimi Halvacisi alarak takviye etmek suretile çok akıllıca haraket et- miş ve şu şekilde bir takım karmıştı. çıkarmıştı ei Lüfi (Osman Ibrahim Fahir Kadri Suphi Suavi Halvacis Münevver Necdet Galatasarayın bu takımına bakılacak olursa sol iç - Fadılın yerine birinci takım oyuncuların- dan Suaviyi ve Danyalın yerine de gençlerden bir oyuncuyu koy- muştu. Bu iki oyuncu bütün oyun esnasında Üzerlerine düşen vazi- feyi hakkile yapmışlar ve eski aşkadaşlarını aratmamışlardır. Libertas takımı da Galatasa- rayın karşısına aşağıdaki kadro ile çıkmıştı. Klimoş Yellinek Şmaydler Lebeda Frühvirtll Fruhvirti Brovsek, Semp, Herman, Vita Bidşofaki Hilâl Hakem kulübünden Halitti, Oyun heyeti umumiyesi itiba- rili el oldu. Bilhassa bunun ie Si beş dakikası fevkalâde idi, Bu sabah saat on buçukta trenden inen ve Üç dört saatlik bir dinlenmeden sonra sahaya çıkan Viyanalılar o yorgunluğun tesirile yavaş yavaş gevşemese idiler oyun çok daba güzel ola- caktı, Mamafih bu gevşeyiş Ga- latasaraylıları gayrete getirdi ve ğ Dün ilk maçını yapan Viyananın Libertas takımı ikinci devre Libertas İle müsavi | gecelik İstirahatten sonra çıkara- ve hattâ bazan mevzii dahi olsa hâkim bir oyun çıkarmıya sev- ketti, Maç başladığı zaman Viyana- lılar ilk hızla Üstüste hücuma başladılar. Bu ilk höcumlar Galatasaray müdafaası için cidden tehlikeli idi, Viyanalılar bazan sağ açıkları bazan da üç orta muhacimleri vasıtasile serl inişler yapıyorlardı. Sağ için çektiği çok kuvvetli bir şüt direğe çarpıp döndü. Bu Galatasarayın ilk atlattığı gol tehlikesi idi. Bunu merkez muha- in ve sağ için örnek alınacak deği Gerli ge e regl tehlikesi takip etti © Viyanalı oyuncu üç metrede kaleci ile karşı karşıya yalnız olarak kalk dığı halde topu Avninin eline attı, Üstüste atlatılan bu iki mu- hakkak gol tehlikesi Galatasaray- hları gayrete getirmişti. Zaman uzadıkça misafirler yorgunluktan ağırlaşmıya, Galatasaraylılar da bilâkis hızlaşmıya başladılar, Bundan sonra oyunda hücum- lar müsavi bir seyir aldı. Galata- sarayın orta muhacimi Halvaciâ hücum hattını güzel ve yerinde paslarla sevkediyor ve Viyana kalesi için dalma tehlikeli vazi- yetler ihdas ediyordu. Oyun bu şekilde sonuna kadar devam etli ve Galatasaray mev- simin ilk ecnebi maçını berabere kalmak suretile muvaffakiyetle bitirdi. Yarınki Maç Ubertas takımı yarın İkinci maçım Taksim sahasında saat ” de Güneş takımile yapacaktır. ve maç yorgunluğunu iki “yaris kalorisi İp bapinde cak olan Viyanalı (o misafirler pazar günü herhalde çok daha canlı bir oyun oynıyacaklardır. Binmenaleyh (o Pazar (oo günü Liberiasla maç yapacak Güneş takımı çok gayretli (Ooynamak mecburiyetindedir. Hücum hatları kuvvetli olan Güneş takımına şimdiden muvaffakiyet dileriz. Kulüpçülüğün Bu Kadarı Da Fazla... Şeret Sahasında: Günün en mühim maçı — Küme birinciliği için çalışan kuy- vetli iki kulüp arasında idi.. Ka: ragümrük - Feneryılmaz oynamıya başladılar, çok iyi bir o oyun başlamıştı. Oyunu güzel bir O surette devam edilirken biri denizli, biri kara iki inzibat sahaya girdiler, Feneryılmaz takımında orta mua- oynyan oyuncunun asker olduğunu, binaenaleyh oynıyama- yacağını, hemen götüreceklerini söylediler, Hakem Sadi Karsan spora mani olunmamasını, oyun dan sonra götürmelerini o rica ettise de olmadı. Oyuncu karakola götürüldü, oyun tatil edildi. Ikinci maç — Haliçidman - Sümerspor arasında İdi. Haliçid- man oyunun başından sonuna kadar 10 kişi oynıyan Sümerspor- lulardan üstün oynadılar, oyunu 0 - 5 yendiler. Oyunun sonlarına doğru hakem Şazi Tercan Haliç- Idman. sağ. açığını çıkardı. Romanyanın Harp Siparişleri Bükreşten bildirildiğine göre, Romanya hükümeti ile Çekoslo- vakyadaki Skoda müessesesi ara- sında uzun zamandanberi devam etmekte olan müzakereler netice- lenmiş ve buna ait mukavele imza olunmuştur. Bu mukavele ile Romanya hi- kümeti ordunun tecehhüzü için Skoda müessesesine 600 milyon Çek kronu değerinde top, silâh ve cephane sipariş etmektedir. Bu mukavele 1930 yılında im- za edilerek bilâhare feshedilmiş olan mukavelenin yerini tutmak» tadır. Ve eski mukaveleye naza- ran yüzde on beş nisbetinde lehte bir fark ile akdedilmiş bulunmak- tadır. Hatırlardadır ki, Skoda ile ya- pılmış olan eski mukavelenin akdi &snasında İktidar mevkiindeki ka- bine azalarından ve büyük me- murlardan bazılarının işe fesat ka- tırmış oldukları iddiası geçen İçinde ortaya atılmış ve bu manya efkârı ümumiyesinde bii- yük bir höyecüm “uyandırmıştır. Sayt 7 Fen Âleminde Malaryaya Karşı iKinin Değil, — “İAkrikin “Dünkü Spor Hareketleri Moskovadan bildiriliyor : Şim- diye kadar Malarya sıtmasına kars şı tatbik edilen en İyi, en tesirli ilâç kinin olmakla maruftur. Maa- mafih kinin bunu tatbik eden dok- toru her zaman memnun etmiş de- ğildir. Çünkü uzun zaman tatbik olunmak lâzımdır. Bu da hastanın cümleiasabiyesi üzerinde aksi te- sir yapmaktadır. Bunları nazarı dikkate alan Sovyet Rusya lâbo» ratuvarları Malaryaya karşı kinini istihlâf edecek bir ilâç arıyorlardı. Bu çalışmalar iyi metice vermiş, fen akademisi tahlilât lâboratu- varı kimyagerlerinden Kununyan, Çelitser, kimya ve ecza ensti- tüsü kimyagerlerinden Malizon “ Akrikin , İsminde yeni bir ilâç bulmuşlardır, tecrübeleri iyi , getice vermiştir. Malarya sitma» sına tutulmuş bir hastaya verilen Aksikin miktarı“ kininden 7 defa azdır. Bu ilâçla tedavi gören sıtmalı hem çabuk iyi olmakta, bem nüks ihtimalleri kalmamakta, hem de tedavi esnasında marazi mahiyetinde tezahürler görülme- mektedir. Fakat Aksikin müşkü- lâtla elde edilen bir maddedir, ancak 35 günde yapılabilmekte- dir. Muhtelif mahiyette 40 a yas kın madde kullanılmaktadır. Bir ton Aksikin elde edebilmek için 200 ton maddel Iptidaiye elden geçirmek lâzımgelmektedir. Şimdi senede 45 ton Aksikin verilebil- mek için Moskova civarında bir fabrika yapılmaktadır. 12 Yaşında Bir Hörika Moskova — Ruhi, maddi ve manevi gayritabiilikleri tetkikle meşgul enstitüye Taşkent'ten bir çocuk getirilmiştir. Adı Vanya Davilovdur, 12 yaşındadır, hesabı zihni kabiliyeti tasavvur edilmis yeceği kadar müthiştir. Birçok haneli rakanilar arasında taksim, zarp, tarh ameliyelerini inanık mıyacak bir sür'atle yapmaktadır. İşin garip tarafı şudur ki bu ços cuk bu hesapları yapmasına rağ- men kesrlâdi ve kesriâşariyi bil- memektedir. Şimdiye kadar 60- kaklarda © serseriyane (dolaşmış olduğu için yaşına nisbetle aklı da geri kalmıştır. Yakalanan Kumarbazlar Polis “ Şen Yuva ,, da Bir Cürmümeşhut Yaptı Zabıta memurları evvelki gece bir kumarhane daha meydana çıkarmışlardır. Polis ikinci şube memurları, Beyoğlunda Rahmi Isminda biri nin idare ettiği “ Şen Yuva,, kiraathanesinde kumar oynandı ğını haber almışlar, ve oynayan ları da cürmümeşhut halinde ya- kalamak için tertibat almışlardır. Nihayet gece yarısından sonra kumar masası kurulmuş, oyuncu lar etrafına geçmiş, oyun başla" mıştır. Memurlar, tam kumarin en huzlı zamanında ani olarak araştırmayı yapmışlar ve Rahmi ile beraber, Fehmi, Hüsnü, Şaban, Zaharya, Nobar ve Panayot isim- lerindeki kumarcıları yakalamış” lardır. Masa üzerinde kumar kâğıtları fişler ve plâkalar da musadere edilmiştir. Ikinci şube memurları kümar- bazlar hakkında icap eden tahki- kat evrakını tanzim etmişlerdir.