6 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

6 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

lki Suçu Birden İşlemiş Beyoğlu Birinci Sulh Ceza mahkemesinde sinema perdesi yırtmak ve yanlış hüviyet bildir- mek suçile 16 yaşında Merkonun muhakemesine başlanmıştır. Fa- kat sinemacının mahkemeye gel- memesi dolayısile Merkon beraet etmiş, yanliış hüviyet bildirmek suçundan üç gün hafif hapis ce- zasına mahküm olmuştur. Fakat yaşının küçüklüğü yüzünden bu suçun da teciline karar verik miştir. Kumar Oynıyan Ve Oynatanlar Kumar oynatmakla suçlu Ara- gü; kumar oynamakla — suçlu Hıristo ve Mustafanın Beyoğlu birinci sulh ceza mahkemesinde muhakemeleri — yapılmış, cürmü. sabit olmadığından Aragilin be- raeline; kumar oynadıkları sabit olan Hıristo ve Mustafanın da yarımşar lira para cezası verme- lerine karar verilmiştir. LAf Atan İki Kadın Melâhat ve Melek isminde iki kadın yoldan gelip geçen erkek- leri fuhşa teşvik yollu sözler söy- ledikleri suçile Beyoğlu adliyesine verilmişlerdir. Sokakta İzinsiz. Fuhuş Sokakta izinsiz fuhuş yapmak suçile Emine, Fulya, Hıradosya namlarında üÜç kadın Beyoğlu birinci sulh ceza mahkemesinde beşer Hra hafif para cezasına mahküm edilmişlerdir. Boş Yüz Çuval? Yenişehirde Marangozlar ead- desinde 73 numaralı fırın içinden bir gecede beş yüz boş çuval çalınmış fakat kimin tarafından çalındığı meçhul kalmıştır. Fırın sahibi Niko mahkemede: «Kimin çaldığını kat'iyetle blile- mem, fakat fırın hamurcusu Musş- tafa her gece ayakta ve iştedir. Binaenaleyh bu Işten her halde haberdardır. Kendisinin sorguya çeki'mesini wterim» demektedir., Ustura İle Yaralama Arkadaşı Saidi ustura ile boy- nundan yaralamak ve on beş gün yatmasına sebep olmakla dava edilen — İhsanın — muhakemesi bitmiş, bir ay beş gün hapis cezasın — çarpılmış, ve — mah- keme delâletile kendisinden 30 lira alınarak Salde verilmesi de bhükme bağlanmıştır. aa aaranm ? — Gazetenln esas gazısile Bir sütunun iki satırı bir (santim) sayıtır.. 2— Sayfasına göre bir santi- min ilân fiatı şunlardırı 3—'Bir (8) kelime 4—İnce ve kalın yazılar tatacakları yere — göre santimle ölçülür. santimde — vasati vardır. ı;,n'liz Kvalının | — 25 inci Saltanat Jübilesi Bugün Ingik terede — büyük bayram var. Çün- kü İngiliz kıralı- nın tahta çıkışı- nın 25 inel yıl dönümüdür. In- gilizlerla kıralla- rına ve onun ha- nedanına sada- katleri meşhur-« dur. Dünyanın hiç bir tarafında bu ulus kadar başındaki hane- dana — bağlılık gösteren yoktur. Onun içindir ki kırallarının ve ale lesi efradının her hali, her hareketi bir hadise olur. * Harp — sonu devrimli, balhassa hükümdar taht- ları için bir nevi yaprak dökümü mevsimi olmuş- tur. Halbuki Ingiliz tahtının te- melleri hiç bir zaman bu dev- rimde olduğu kadar sağlamlaş- mamıştır. 1835 de, başta Jozef Çemberlayn — olmak Üzere bir çok İngiliz devlet adamı, cumhuri- yetçi — olmakla İftihar ediyorlar- dı. Hatta on dokuzüncü asırda, bir ara Kıraliçe Viktoryanın oğ: lunun saltanat makamına geçip geçemiyeceğini herkes soruşturu- yordu. Bugün İse, bu makamda kıraliçenin torunu vardır, Bu taht dökülüşü karşısında Ingiliz hanedanı nasıl tutunabil- miştir? Hanedanın feragat göz- termesile: Meselâ Hanovralı birinci Jorj İngiliz kıralı olduğu halde Ingilizçe bilmiyordu. Bu sebepl nazırlar meclisine riyaset etmek- ten kendiliğinden feragat etti. Böylece, icra kuvvetleri arasında tabii bir bölüm vukua geldi. Son- raları, tahta karşı bağlılık gös- termek bir nevişövalyelik telâkki edilmeye başladı. Zira, tuhta Kıraliçe Vik- torya — çıkmışt.. Ondan sonra sıra ile bu makamı işgal eden yedinci Edvard ve onun oğlu bugünkü —Kıral beşinci — Jorj, hükümdarlık rollerini o kadar bi- taraflıkla oynamışlar ki, allevi va- esetaseecensenesecn BANKA KOMERÇİYALE iİTALYANA Sermayesi Liret 700,000,000 İhtiyat akçesi ,, 580,000,000 Merkezi idareı MILANO İtalyanın başlıca şehirlerinde ELER İngiltere, İsviçre, Avusturya, Maca riştan, Çekaslovakya, Yügoslavya, Lebistan, — Romanya, Bulgaristan, Misir, Amerika Cemahiri Müttehidesi, Brezilya, Şili, Urugusy, Arjantin, Peru, Ekvatör ve Kıâıımbıyndı Afilyasyonlar !ISTANBUL ŞUBE MERKEZI Gülata Voyvoda caddesi Karaköy Palas ( Telef. 2641 /2/3/4/5 ) Şahir dahilindeki acenteler: İstanbuldu:. Alalemciyan hunında Telef. 2821. Beyoğlunda: İstiklâl caddesi Telek 1046.Kampiyo dairesi Borsada Telef. 1718. İZMİRDE ŞUBE DÜNYAYI İDARE EDEN SON POSTA Büyük Adamlar l — — Ingiliz Tahtı Neden Yerinde Durabilmiştir ? Kıral beşinci Jorj ve huraliçe ziyetleri o derece gıpta uyandır- miştir ki kral ailesi, İngiliz halkı- nın manevi bir kiblesi haline gelmiştir. İngilterede kral hükümetin hiç bir hareketinden dolayı mes'ul tu- tulamaz, hakimiyet, kabine vası- tasile temsil edilen — mebusan meclisine alttir. Kral, başvekilin tavsiyelerini dinlemekle mükellef- tir. Bu tavsiye ister kralın hoşu- na gitsin, isterse gitmesin, buna mukabil nazırlar da, kralı mes'ul edebilecek her hareketten uzak kalmakla — mükelleftirler. Onun sözlerini — dahi şahadet maka- mında tekrar edemeozler. Binasnaleyh hükümdaların İra- desi, narzırların mesuliyetten kaç- mak için arkasına çekilebilecek- leri bir. kalkan olamaz. İngiliz kıralının salâhiyetleri şunlardır: Bstişare için kendisine müra- caat edilmek, teşvik yapmak, ikaz etmek. Nazariyat — itibarile — Başve- kili kıral seçer. — Fiilde ise, Avam Kamarasının — ekseriyet fırkasının reisi otomatik bir su- rette Başvekil olur. Kıral da onu bertaraf edemez. — Fakat büyük bir fırka parçalanmak tehlikesini gösterirse kıral İradesini kabul ettirmemekle beraber mütereddit arzaya yol gösterebilir. Meselâ 1923 te Bonarlav mıh- hi esbaptan dolayı Başvekillikten ayrılmıştı. Muhafazakâr fırkanın reisi Lort Gürzondu. Başvekil olmak istiyordu, Fakat bazı mu- hafazakâr reisler, Lort Gürzonun Başvekil olabilecek yumuşaklıkta olmadığını hükümdara hissettir« diler. Bunun Üzerine Kıral Bald- vini Başvekâlete getirdi. Bundan başka asalet unvanı tevcih etmek salâhiyeti münhasıran hükümdarın hakkıdır. Her sene tanzim edilen listeye bazı isimleri koymak ve bazılarını çıkarmak hakkı vardır. Bundan başka Ingiliz Kıra'ının bir büyük vazifesi do fırkalar arasında mutavassıt vazilesini görmektir. Eğer bu fırkaların arasında - ihti- lâf çıkar ve bu anlaşamamazlık bir harp tehlikesi doğurmak isti- dadını gösterirse. x 1913 genesi idi. Alman İmpe- ratoru, kardeşi Prusya Prensi Hanriyi İngiltereye göndermişti. Şubat içinde Idi ve ikinci Balkan harbi — başgöstermişti. — Pronsin, kıralı ziyareti o tarihe — tesadiif eder. Prens Hanri, İngiliz kıra- hbna şu suali sormuştu: — Almanya ile Fransa ara- sında bir harp olursa Ingiltere de girer mi? Kıral şu cevabı vermişti: — Elbette ki evet, amma bazı esbap hasıl olursa. Bunun Üzerine Prens Hanri, Berlinde, böyle bir harbe ihtimal verilmediğini, gerek anane, gerek Iki hanedan arasındaki kan bağ- larının buna manl - olacağını söy- lemesi üzerine kıral şu cevabı vermişti: — Almanya ve İngilterenin bir takım dostları vardır. bunlara mültefik ismini veriyor- sunuz. Halbu ki — Japonyadan başka bizim müttefikimiz yok. Fakat dostlarımız da bize güvenmek hak- kına malikdirler, Siz, her dakika müttefiklerinize karşı olan sada- katinizden bahsediyorsunuz. Biz de, dostlarımıza karşı, sadakat yemini etmiş bulunuyoruz. ,, * 1914 barbinin patlayışı ve avakıbı. İse malümdur. İngiltere ve İngilizler, işte onun bu saffet samimiyet ve dürüstlüğüne bağlı- dırlar. DOYÇE ORİENT BANK Drosdner Bank Şubesi Merkezi: Berlin Türkiyedeki şubeleri: Galata - istanbul - izmir Deposu: İst. Vütün Gümrüğü * Her türlü banka işi * |Suikast Siz, | Zai S Tarihi Fıkra Yazıya Bin yüz yıl kadar Türk har- sını zencir içinda tutan Arap alfabesile' kaleme alınan yazılarda önce ne nokta, ne hareke vardı. Hicretin birinci asrı sonlarına doğru Ebül-esved adlı bir yazıya | noktayı ve üstün, ötre, esre gibi işaretleri soktu. Bununla beraber noktayı Nasr adlı birinin yazıya soktuğunu da söleyenler var. Her ne ise. İlk islâmi devirde yazılar noktasızdı. Bu yüzden bir de ayaklanma olmuş ve üçüncü halife Osmanın ölümü ile netice- lenmiştir. Hısımına, akrabasına çok yüz veren Osman, halkın ayak* lanmasile Mısıra göndermek mec- buriyetinde kaldığı yeni bir valinin eline verilen emirnamede bir ke- lime kullanmıştı. Noktasız olan bu kelime * onu kabul ediniz » diye okunacağı gibi “ onu öldü- rünüz,, diye de okunabilirdi. Yeni vali, eski valiye verilecek olan bu emri yolda açıp okudu, kuş- kulandı, geri döndü, Osmanmi ölümile biten ayaklanmıya önayak oldu. Nokta ve hareke kullanmıya başlanıldıktan sonra da - çoğu cahil birer kopyacıdan ibaret olan - hattatlar yazıya suikastlar yap” maktan geri kalmadılar. Büyük şalr Fuzuli, bu suikastlardan pek yangın olduğundan şu kıt'ayı yaz- mış ve hattatlara hıncını haykır* mıştı : Kalem olsun eli ol kâtibi bodtahrirla ki fesadi rakamı sürümuzu gür eyler. Güh bir harf sakutile kılar Nadiri Nat Güh bir nokta kusurile gözü kör eyler. Ben de &on çıkan yazılarımin birinde bulunan “öbür dünyaya göçtü,, şeklindeki iba- renin “Avrupaya kaçtı,, suretinde çıktığını gördüm. Saygı değef okuyucularim, İyazının ne altı ve ne Üstü ile münasebeti olmıyan bu ibareyi görünce kimbilir ne kadar gşaşırmışlardır. Fakat bei şaşırmadım, Üzüldüm, çünkü :j değişiklik, bir yanlış ve bir zu! olmaktan çok yI»ıhk.ıı bir şeydir. düpedüz yazıya sulkasttır. Oku* yucularım kızmasınlar, bana acı* sınlar!.. TÜRK ANONİM ŞİRKETI TESİS TARİHİ: 1868 İSermayesi: 10.000,000 İngiliz lirasi Türkiyenin başlıca şehirlerile Paris, Marsilya, Nis,Londra ve Mançester'de. Misir, Kıbris, İrak, İran, Filistin ve Yunenistan'da Şubeleri, Yugoslavya, Romanyü, Suriye ve Yunanistan'da Filyalleri vardır. Her türlü banka muameleleri yapar SELÂNİK BANKASİ Tesis tarihi 1888 İdare merkezi Istanbul ( Galata) - Türkiyedeki şubeleri: İstanbul, ( Galata, Yenicami ) İzmir, Mersin. Yunanistandaki şubeleri * Selânik, Atina, Pire. e Her nevi banka muamelâti —