10 Aralık 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Aralık 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

MAHKENELERDE GÖDÜKLEMZ Dedikodu.u Bir Kiracı Davacı... Zayıf, kuru, esmer, uzunca boylu bir ha- tun!.. Asabi bir insanı andırıyor ve sinirden kurumuşa benziyor. Genç bir karı kocadan davacı. Şikâyeti de geçimsizlik: —Beş yaşında bir çocuğum var. Bu ka- m koca çocuğumu her zaman dövüyorlar. «Vay bahçeye çıktın; patl. Vay tavukları ürküttün, kütl..» Ben göz göre göre bu ba- le tahammül edebilir miyim? Hem sade bu fu yal.. Hiç yoktan bahanelerle kavga ha- zir.. Kuyuya kova salıyorum: iki dakika sonra bakıyorum, fırlatılmış. On yaş bir kızım var. Ellerinden çekmediği yor.. Hak var, hi dar da olur mu ya? den de... Suçlu silenin kadını cevap veriyor: — Bu ithamları kabul edemeyiz. Bir ke- re beş yaşındaki çocuk dövülmez. Kendi ço- cuğumuz olsa bile.. Hem onun çocuğu ele geçmez ki dövül Diğer iddialar ise ta- mamile kendi huş Gün geçmez ki içi- mizden birile kavga çıkarmasın. Bir evde yedi aile kiracıyız. Altımızla da kavga et- miştir. Eve gelen kiracılar iki gün geçmeden bunun şerrinden başka yere taşınırlar. Ev sahibi kaç kere kendisini çıkarmağa kalktı; fakat imkân mı var, yapışmış, btrakmaz. Evde bir çeşme var. Öyle günler olur ki kendisinden sıra alıp ta bir tas su doldura- mayız. Bu kadarla da kalmaz; çenesi bir dokuma makinesi gibi dedikodu işler. Be- ni sana, seni bana.. Dünyada kendisinden iyi kimse yoktur. Bunlar hiç bir şey değil; büyük kızını öğretip Üzerimize kışkırtma - sa. On iki yaşlarında kadar var. Fakat elin- den neler çekeriz bilseniz!. Yakası açılma - dik Tâflan, İ lâfları o bilir. Günde bir kaç kere onun taş yağmuruna uğrarız. İki günde bir ayakka- bimiz veya başka bir şeyimiz kaybolur; ya, bahçenin bir yerinde gömülü buluruz ve ya- hut kiremitlik üstünde.. Bir kere kızmasın... Dinleyiciler arasında tıpkı davacıyı an- dıran, yaşından fazla boy atmış, zayıf, ku- ru bir genç kız bu sözlere mukabeleye gi- rişmek isteyince hâkim kızdı ve genç kızı haklı olarak haşladı. Suçlu karı koca da davacı kadını dava ettiklerinden mesele genişledi ve bu kiracı geçimsizliğine ait şahitlerin çağırılması için duruşma bırakıldı. Mersin Ticaret Odasının Ellinci Yıldönümü Mersin — Elli yaşını bitiren Mersin te - cim ve endüstri odasının yıldönümü büyük törenle kutlanmıştır. Bir Doktorun Günlük Salı Notlarından (*) Kömür Çarpması Bir kış sabahı taşrada: Resmi bir müessesede ağır bir hastaya çağırılmıştım. Hasta odasına girdiğim var, a yoll.. Davacıyım her ikisin- enin bile yüzünü kızartacak İzmirde Köylü Dileklerini Bizzat Ilbaya Anlatıyor Erzurum - Sıvas Tahvillerine Büyü Rağbet Var İzmir, (Özel) — İzmir ilbayı Fazlı Güleç, derin bir nüfuz nazarla İzmir - de halk ve köylü mevzuuna sarılmış bu- Tunuyor. Halkın ve bilhassa köylünün dilekleri, şikâyetleri derocattan geçe- rek ve küçük memurdan büyük memu- ra, oradan da ilbaya bildirilerek hal çareleri mirken bir çok noksanların mevcudiyeti tesbit ediliyordu. İlçelerde ve köylerde meselâ bir me- mur üzerinde sempati uyandırmayan vatandaş, işini uzun müddet bitiremi - yor ve derdini açığa vuramıyordu. İlbay Fazlı Güleç, dışarı bir bakışla teferrünt gibi görünen bu mevzuu ele alarak halk ve köylü dileklerinin biz « zat kendisine bildirilmesini — istemiştir. Yapılan müracaatlardan bazı kazalar- da noksanlar olduğu meydana çıkmış- tır. Bir köylünün İzmirin dört saat uza-| ğındaki köyünden kalkarak İzmire ge mesi ve sonu çıkmıyan bir işi ilbaya aç- ması üzerine ilbay alâkadar ilçenin mülkiye âmirine bu iş üzerinde dur - masını önemle bildirmişti: Bir vatandaşın, kendi işini köyünde halledememesi, ilbayca ilçe ve köy adı- na bir zaaf olarak kabul edilmişti —a İzmitte İnhisarlar Idaresi Köylüye Yardım Ediyor İzmit (Özel) — İnhisarlar idaresi, İzmit mmntakasındaki tütün ekicilerine avans ver- meğe başlamıştır. Eksperler köy köy ge - zerek verilecek avans miktarım tesbit etme- ge başlamışlardır. Diğer taraftan şehirdeki tütün tacirleri de ekicilere yardım etmeğe başlamışlardır. Bu yılm tütün mahsulü çok iyi yetiştirilmiş ve kurutulmuş olarak elde edilmiştir. Amasyada Pamuk Yetiştirilecek Amasya (Özel) — Bu yıl, yağmurların bolluğu, buğday zeriyatı üzerinde çok isti- fadeli tesirler bırakmıştır. Mahsul, geçen senekinin iki mislidir. Ayrıca zirsat idaresinin yaplığı pamuk İtecrübeleri de iyi metice vermiştir. Burada / Kızılcahamam Kaplıca-; zaman boğucu bir koku vardı. Hasta ya-l| tağında inliyor, nabzı süratli, gözler dı- şarıya fırlamış, müşkülâtla — suallerime kısa cevap alıyorum. | — Başı ağrıyor (çatlıyacak gibi kuv- vetli bir ağn); 2 — Bulantısı var ve kusuyor; 3 — Gözleri karanyor; İlk iş pencereleri ve kapıyı açtırmak oldu. Yüzünü ve başmı soğuk su ile ıslanmış havlu ile sildirttim. Bir kafein iğnesi yaptım. Oduya giren temiz hava gece ve sabahe tan kalmış, iyi yanmamış kömür gazla- rile zehirlenmiş hastamın gözlerini aç- tı. Nebesi düzeldi, bir saat evvel verdi- ğim bir müshil de tesirini yaptı! Kus- malar durdu, bulantı kesildi, mteşi düştü Ve hasta bir günde iyileşti. Dikkat : İyi yanmıyan ve koku yapan o- daların pencerelerini açarak havayı sık rmelidir. Aksi takdirde kâ « mürden ölüm tehlikesi vardır, (*) Bu notları kesip saklayınız, yar hut bir albüme yapıştırıp — kolleksiyon yapınız. Sıkıntı zamanımızda bu notlar bir doktor gibi imdadınıza yetişebilir. 'da Adananım iyi cins pamuklarından yetiş- tirilebilecektir. — | Traky İzmir ilbayı Bundan sonra köylünün işleri ya- kından takip edilecek ve en ufak bir sızıltıya meydan verilmiyecektir. Diyarıbekir demiryollarının — başarıl - le, —hükümetimizin — gösterdiği hamleli çalışmaya karşı İzmir halkın- ,da mevcut olan itimat bir kat daha art- mıştır. Yurdun dört köşesini demir ağlarla biribirine perçinlemek yolunda göste- rilen yüksek çalışmaya inanan İzmir halkı, Erzurum - Sivas dahili istikr ânı Edirne (Özel) — Trakyanın umumi kal- kınması esaslarını görüşmek üzere, Halke- vinde büyük bir toplantı yapılmış, 120 ka- dar sütçünün ve mandıracının da iştirak et- |tği bu toplantıda bir çok meseleler hakkın- |da kararlar verilmiştir. Peynirciliğin yeniden canlandırılması için Ziraat Bankasınım mandıracılara — kredi açması ve şark demiryolarının tarifeleri u- Tokatta Bir Buğday Hırsızı Tokat, (Özel) — Değirmen işçile- jrtinden Ahmed adındaki biri değirme- ne un yapılmak üzere getirilen buğ- dayları değiştirmek ve bir miktarını çalmak suretiyle bi ürdiği külliyetli miktardaki buğdayı evine taşırken cür- mü meşhut halinde yakalanmış, adli- yeye verilmiştir. ları İmar Ediliyor Kızılcahamamda hükürtlü Kımılcahamam (Özel) — Ankara ve havalisinin en önemli şifa bBanyonun bugünkü hali kaynağı addedilen Kızılcahamam kaplıcalarının imarı kararlaştırılmış, bü iş için de 60 bin lira tahsisat ayrılmıştır. İmar işine yakında başlanacaktır. Kaplıca mevsimine kadar inşaatın ik- mal edileceği sanılmaktadır. Haber Kızılcahamarmlıları çok sevindirmiştir. * Ergani bakır yolu ve Fevzipaşa -| Fazlı Güleç Jtahvilleri satışında bu inancını vurmuştur. açığa İlbay Fazlı Güleç, Erzurum - Sivas| demiryolu tahvilleri satışiyle yakından alâkalanarak icap eden direktifleri ver- miş, İzmir tüccarları ve halkı 258.000 Kiralık istikraz tahvili satın almıştır. İzmir ilçeleri içinde en büyük «lâ - kayı gösteren Seferihisar ilçesidir. İz- mir vilâyeti halkının bu tahvillere gös- terdiği alâkayı, hükümetimizin vaitle- rini yerine getirişinde aramak icap e- di Ad. Bil. Kalkınması |cuzlatması için teşebbüsata girişilmesini is- İpekçilik | Umumi kalkınma proğramında en mü - bim esaslardan biri olan ipekçilik için, Zi- raat Vekâletinin Trakyaya gönderdiği, Bur- sa enstitüsü müdürü Tahir, Trakyanın dut- huklarını ve koza çıkarılan yerlerini tetkik etmiştir. Bildirildiğine göre ilkbahar ve son- baharda açılacak kurslarda köylüye fenni | çalışma yönleri gösterilecek ve köylerde ih- 3..ı. fırınları kurulması için teşebbüsata gi- rişilecektir. | Ağaçlandırma İşi Ziraat Vekületinin ayrıca gönderdiği fi- dancılık mütehassısları da yer yer tetkikler yapmaktadırlar. Meyvalı ve meyvasız ol |mak özere iki tip ağaç yetiştirilecek ve ba- zı mıntakalarda fidanlıklar kurulacaktır. Bu yıl Edirnedeki fidanlık 50 bin fidan verecektir ve her göçmen evi, münasip bir miktar fidan yetiştirmeğe mecbur tutula - caktır. Bundan başka, daha geniş mikyas- ta köylerde de korular kurulacaktır. Gelibolu taraflarında balıkçılık ve kon- servecilik faaliyetlerinin tesis edilmesine ça- hşılacaktır. Kredi Kooperatifleri Bütün bu işleri yapacak olan köylüye maddi yardım temin etmek için her mımta- kada 50 kadar kredi kooperatifinin kurul- ması düşünülmüş ve bu hususta umumi mü- fettişlikle, vilâyetler arasında muhabereler başlamıştır. Tarsusta Yağmu- run Zararları Eir Ev Yıkıldı, Enkaz Altında İki Kişi Öldü Tarsus, (Özel) — Burada sürekli yağmurlar yağmaktadır. Tekke mahal- Tesinde bir ev yağmurların tesiriyle yı- kılmıştır. Bu evde oturan Hekimhanlı Mehmet oğlu Mahmutla karsı Borlu Mahmut kızı Ümmü Gülsüm enkaz al- tında kalmışlardır. Zavallıların ceset - leri çıkarılmış, muayene edilmiş ve öl- dükleri görülmüştür. Fena Arkadaşlarla Rol Evlilikte fena arkadaşın Kadın, fena yola düşmüş düşüp kalkarsa kendisinden de şüphe lebilir. Bu şüphe kocaya da sirayet ve neticede evi bozar. # Keza erkek uygunsuz arkadaşlara gerse, evini ve ailesini ihmal eder. Za0tf ile fena yollara düşer ve evini yıkar. | Bu sebeple evlendikten sonra kadın erkek te arkadaşlarının içinde bir yapmağa mecburdur. Erkek vardır ki sokulamaz. Erkek vardır ki sizi akşamlf meyhanede alakoyabilir, evinize zeç derebilir ve nihayet size evinizin datti” zevk arama yollarını öğretir. Bu arkadii” İsra veda ediniz ve onlarla selüm — saktif tan ileri gitmeyiniz. dolaşan, hayatı mazbut olmayan, rının diline düşmüş olan münasebetinizi derhal kesiniz. Siz ne dar dürüst ve namuzlu olursanız rolü mühimdi! ""'d"h:ı v | — «Beş senelik evliyim. Üç yaşında çocuğum var. Bu defa iki ay için karaya gitmiştim. Dönüşte karım haki da bir çok dedikatlular işittim. Fena haldi aüneeönle nldem: e kasıdiaina el söyledim. O fenm balde kızdı ve bu bakl” rete tahammül edemiyeceğini — söyliye' annesinin yanına kaçtı. Üç aydır dön Ben çocuğa bakmak üzere bir kadın tum. Karım, bu kadınla münasebetim © duğunu iddia ederek boşanma davası 97 mağı düşünüyormuş. Çocuk çok küçük © masa ve annesini aramasa ben de botüf” mağa razı olacağım. Fakat yavrucak mül€ madiyen ağlıyor, ne yapayım? İstanbul: Hulüsi Kadınlar yalnız çocuklarının göz YAf larına tahammül edemezler. İşittiğiniz € dikoduları tevsik edemedinime, sözünüsü geri alınız ve karınızı çocuğunuzun yanıni çağırınız. O bu teklifi kolay kolay redde” demez. Tevsik etmişseniz, © vakit bir defaya mahsus olarak affedin ve BF daha onu böyle uzun müddet ihmal etmt” Ka tut İlinizden geleni yapmışsınız. Bundan ölet ne takatiniz müsaid değilse ne yapabilir siniz! TEYZE Bursada Bir Kadın Kocasını Zehirlemek Istedi Bursa (Özel) — Ümitalanı köyündü Hasan isminde birisi —akşam soara zehirlenitie alâimi göstermiş ve a000 sinin içirdiği ayranla kurtulmuş, bunun İf zerine karısı Fatmanın kendisini zehi ğinden şüphe edilerek tahkikat yapılımıtt!” muştır. Nöbetçi Eczaneler Bu geceki nübetçi eczaneler şunlardı"? Eminönü: (Beşir Kemal). Küçükpâ * Yorgi). Alamdar: (Eşret). Be * yazıt: (Cemil). Şehzadebaşı: (Üniver” site). Fener: (Hüsameddin). Karagüm” rök: (M. Fuat). Şehremini: (Ahmet Hamdi), Aksaray: (Sârum). Bakırküğf? Çİstepan). Galata: (Hidayet). Beyoi” hu: (Kanzuk, Karekin Kürkçiyan. GÜ * neş). Şişlir (Necdet Ekrem). Hasköy? (Yeni Türkiye). Kazımpaşa: (Yet? Turan). Beşiktaşı (Rıza). Sariyet! (Osmun). Üsküdar: (Merkez). Kadı * köy: (Sotraki ve Üçler). (Büyükadar Mehmet). Heybeli: (Tanaş).