9 Mayıs 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

9 Mayıs 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Hergün Balkan Ve orta Avrupa Devletlerinin vaziyeti * B.ı.mı iki hahtadanberi Orta Av - rupanın siyaset merkezi oldu. Dünyanm gidişi karşısında — Balkan ve Küçük antant devletleri aralarındaki kar - glıklı taahhütleri bir daha gözden gecir- diler. sulh ve harp ( cakları vaziyeti tesbit ettiler. Avrupanın en karışık tarafı, harbi do- alleri önünde ala- Gurmağa en müsait kısmı Orta Avrupa ol- duğu için bu konuşup anlaşmalar, sulhu idame bakımından, çok faydah oldu. Orta Avrupa devletlerinin vaziyetleri nedir? Belgrad nııızııluıılrnnin1 ehemmiyetini anlamak için bu sualin ce - vabını bilmek gerektir. * Yu caristandan slavya vgünkü Yugoslavya harpten evvelki Sırbistandan — ve ilhak ve diğer topraklardan mürekkep - Avusturya » Ma- edilen — Hirvalis - tan tir. a bir taraftan Balkan, diğer taraftan Küçük antant azasındandır. Bu dost devletin biri dahili, diğeri barici iki derdi vardır. Dahildeki derdi Hırvat. larla Sırpların muhtariyet istemeleridir. A- rada sırada Skopçinada silâh patlamaları, dahili gürütlüler bundandır. Harici siyasette Yugoslavya müşkül bir vaziyettedir. Küçük antant olarak Fransanın müttefikidir. Fakat bir taraftan Yugo azası da Almanya ile dost geçinmeğe mecbur - dur. Çünkü evvelâ Avusturyada krallığın geri gelmesini görmektense Viyanada Hit leri görmeği tercih eder. Saniyen Alman - ya Yugoklavyanın en iyi müşterisidir. A - manya, Yugoslavyadan zirai mahsuller a- hr, ona köprü yapması için Krop fabrika- sının mamulâtını satar. Yugozlavyanın ummacısı İtalyadır. Yu- goslavya İstirin bir kısmı ile Fuimin ken - disine ait olduğu iddiasındadır. İtalya da Arnavutluk vasıtasile onun böğrüne bir ok saplamak ister. Arnavutluk İtalyanın Bal- | kanlara uzanmış bir süngü ucudur, ayni zamanda Adriyatik denizinin Cebelütta - mıkıdır. Yugoslavyanın dostları: Romanya, Fransa, Türkiye . Do:ı olmak istiyenler: Sovyet Birliği ve Almanya, Düşmanları: İtalya, Macari vutluk, ve Bulgaristan. Harp tehlikesi: İtalyanın Balkanlara ya- yılmak istemesi, Macarların — topraklarını geri almağa teşebbüs etmeleri, yahut Avus- turyada krallığın iadesi. * Çekoslovakya, an, Arna. Romanya omanya Balkan ve Küçük antantın en sadık azalarından hiridir. Cihan harbinden sonra Macaristandan büyük bir parça arazi ilhakı suretile büyü- tülmüştür. Bumun için de Romanya ile Ma- garistan birbirlerine ezeli düşman bakarlar. gözile Romanya zengindir ve halinden mem - nundur. Almanya ile Sovyet Birliği onun zetgin madenlerine göz koymuşlardır. Fa- kat zarafötile maruf hariciye nazırı Titü - lesku memleketinin vaziyetini sağlamlaş - tırmayı, bir taraftan Balkan ve Küçük an- tanta bağlılıkta, öte taraftan Sovyet Bir- Kğile dostlükta bulur. Fakat kral . Alman taraftarıdır. Çünkü kendisi ailece Alman- dır ve Sovyetlerin düşenanıdır. Romanyanın dostları: Fransa, Çekosle- vakya, Yugoslavya, Türkiye, Yunanistan, Palonya. Sovyetlerle Almanlar dostluğu- nu kazanmak için uğraşıyorlar. e Düşmanları! Bulgaristan ve Macaristan. Harp tehlikesi: Macaristanın muahede. leri yırtması, Almanyanın Balkanlara sark ması, * Bulgaristan A mediği küçük bir Balkan devleti. Bulgaristan biç bir bloka da girmemiştir. Onun en büyük arzusu; Nevilly muahede - yini yırtmak: ve Adâalardenizinde bir mah -« #ece sahip olmaktır. Balkan antantına bu emellerini reddetmek istemediği için gir - memiştir. Fakat Balkan — devletleri onu daima aralarına almağa bazırdırlar. Hattâ bir anla;ma ile Neuilly muahedesini de boz- wrupada kimsenin chemmiyet ve: - dertleri ve | Resimli Makale Aile kavgasının sebepleri bir kaç noktada toplanabilir: Kıs. kançlık, küfüv olmamak, dedikodu, parasızlık, buysuzluk ve Evlenmek hayatın en güç ve en mühim işidir. En basit İşe başlamadan yaptığımız hazırlığın onda birini yapmadan evli. lik hayatına gireriz. Onun için evlilik çoğumuz için tehlikeli bir kıskançlıklar, dedikodular başlar. Evin sükünu borulur. Kavgalar başlar. Ba- maceradır. Eve girdikten sonra SÖZ Mekteplere cazband Konulması Teklif ediliyor Avusturyalı bir pedagok, davul, sak - solon velhasıl cazbandın terbiyevi tesir -| lerini gözönünde tutarak kabına sığınıyan zümane çocuklarını - okutmak — için, — ilk mekteplere cazbandın sokulmasını, bahçe- lerde tangoların, hızla, sınıflarda da gene kalbe ferahlık verecek parçaların, mualli- * huysuzluklar, | terebbüs ediniz. Bu ARA S HERGÜN BİR FIKRA | Kutbüddinin bir sözü «Şirazlı Kutbüddino in yanında, a- damın biri için: — Batlamyosun kitabını gerhetme- e başladı.. demişler, O adam meğerse cahilin biri imiş. Bunun üzerine Kutbüddin de demiş ki: — Eğer Batlamyosun — kitabını bu makule bir nahelin şerhetmeğe kal - kışacağını Batlamyosun babası bilmiş olsaydı kendi kendini hadım — eder, Batlammyosun dünyaya gölmesine mü - ni olurdu! RULMACA 10204565769 —x min sesini örtmiyecek kadar pesten çalın-| $ --' masını münesip görmüşlür. ... İki cumhuriyetin dünyaya verdikleri ders Bugüne kadar bir- birlerile düşman o larak yaşamış olan Senduminiğ ve Haiti cumhuriyet - leri, dünyaya bir beyanname neşre - | derek şü — sözleri söylemişlerdir: «Aramızdaki her ihtilâfı hallettik, dün. yanın içinde bulunduğu buhran ve Av - rupa devlet adamlarının aczi karşısında be- İr geriyete bir ders vermek istedik. İnsan is- lerse het müşkülü bertaraf eder.n Nobel mükâfatının, bu iki devlet cum- hur reksine verilmesi de bu beyanname ü - zerine düşünülmüş. n masına göz yumacaklardır. Ve belki de bu yeldan Bulgaristan Balkan antantına alı - pacaktır. Dostin: İtalya, Macaristan, Bulgar kralı bir İtalyan prensesi ile miştir. Musolini bir gün Bulgaristandan Balkan plânından istifade edeceğini umar. Almanya. evlen- Düşmanları: Küçük antant ve komşula- (Yarın Merkezi Avrupa devle'leri) İSTER bir çok İngiliz vardı. Şirket hükümet tarafıı bu İngilizlerin çoğuna yol verildi. kın bir kaplıca kasabası rın benzeri, > | Miri, ekl. 8 - Ala, irae, 9 » İcaz, o. İNAN İSTER Eski telefon şirketinde mütehassıs, müdür ve memur sıfatile Boan sağa: |. Sene, Ââyin esnasında noti 5-. üzgâr, Yukarıdan aşağıya: | . Çığlık. 2 - Vermek, dert, 3 - dadi. mire benzer, siz manasına gelir. 5 - Ku - hayvan, 6 bi fena eşi. 7 - Beyaz, bir malın değe- içücük Dünkü Bulmacanın Halli: Soldan sağa: 1 . Si, kaymak. 2 - Acı, nail. 3 - Lâma, gra, 4 - Kıal, 7 5 - Ana, iç. 6 » Macera. ikaz. 8 . Kel, le. 9 - İlbay, o. Yukarıdan aşağıya: 1 - Salkım, ki. 2 - İcar, tek 3 - İma, alp. Alâm. 5 . An, na, ay. 6 - Yağmacı. 7 nakil masrafı ve ta: rildiği, buna mukal öğreniliyor. mdan satın alınınca 30 nisanda eski telefon şirketinin idare meclisi, birinci Va- kıf handaki tasfiye bürosunda bir toplan'ı yapıyor. Bu içtima- da memleketlerine dönen sekiz İngiliz memuruna eşyalarının İSTER tazminat, İNAN İSTER İNA zan bu kavgalar yuvayı yıkacak hal alır. O vakit macera facla şekline inkılâp eder. Evlenmeden evvel, hayatın en mühim işine başlıyacağınızı düşünerek uzun tetkikat yapmız. Sağı solu düşününüz. Ve ev- lenmek için lâzım olan bilgiye sahip olduktan sonra evlenmeğe macerayı asgari tehlikeli bir hale ancak bu suretle getirebilirsiniz. INDA 400 kilometre Ölcyi Aydınlatan projektör Şikagoda bir e- Tektrik — girketi iki milyar mumluk - bir elektrik — Tâmbası yapmıştır. Lâmba- man arkasına | met- re elli santim kut - Tunda bir ayna tak- mıiştir. Bu süretle 400 kilometre ötede bulunan bir cismi gör- mek kabil olacakmış. Bu ihtirar haber alan Fransızlar Alman- |ların Reni işgal etmelerini müteakip, şimal we şark hudutlarını tetkik edebilmek için, bu Jambalardan getirteceklermiş. ... Bir zabıta filminin muvaffak olmı için ne Jâzımdır? Fransız filmciliğine hız vermek maksea- dile Fransada bir müteşebbis türemiş. Bir Yyon takım genç ve güzel artistleri — toplamış. tam film çevireceği zaman ortadan kay - Sözün Kısası Yazı Çok Olduğu için Bugün Konamadı Şehir içinde güpegünaüz ev basan üç haydut (Baş tarafı 1 inci sayfamızda) Nadire de paralarını daima üç şekilde sake lamağı âdet edinmiş bir kadındır: Belin e de, kavanoz içinde, şiltesinin içinde Kendisi biraz vesveseli ve korkak ol « duğu için buralarda paralarının bulunabla leceğine ihtimal vermezmiş. Fakat hıraız» lar paraları buralardan elleri ile koymuş gibi almışlardır. «Aman bana bir şey hatırlatmayın» Dün Bayan Nadireyi polis ikinci şubee de gören bir muharririmiz başına gelen âtıni istemiğy bu Amerikanvari haydutluğun —© bizzat kendi ağzından dinlemek fakat şu cevabı almıştır: — Hatırlatmayın rica ederim, o günün tesiri hâlâ üzerimden zail olmadı. İste « mem, istepem. Bana Bir şey sormayın... İnşallah bu hainler yakalansın, o zaman inizi ben size kendim gelerek anla « tırım. ğ Nadire üç cüretkâr adamdan hâlâ korke makta ve gelecek ikinci bir fenalığın önün4 palar hakkında bir söz söylememekle ge« geceğini ummaktadır. Komşular ne anlatıyorlar? Nadirenin komşularından Sıdıka, Na« direnin başına gelenleri şöyle anlatmak « tadır: — Komşum paralarını ve elmaslarını Üç yerde saklardı. Belinde ufak bir kese- de, yatağının altında ve kavanoz içinde. Perşembe günü sabahleyin 9,30 ile on ae rasında üç kişi kapıyı çalmış, ve — elektrili memuru olup saatini muayene edeceklerini töyleyince Nadire hiç bir şeyden şüphe lenmeden gelenlere kapıyı açmış, iki kişl içeri girmiş, bir arkadaşları dışarıda kal « mıştır. İçeri girenlerin biri gri ve temiz bit — kostüm giymiştir. İkincisi lâcivert elbiselj * ve ön dişleri kâmilen altındandır. Sanat yerinden sökülüyor Bunlar elektrik saatini sökmüşler ve ya« re koyarak Nadireden geçen ay verdiği pas yanın makbuzunu istemişlerdir. Nadire yukanıdan geçen ay verdiği paa ranın makbuzunu getirirken ikisi birden kas dının üzerine atılmışlar, başındaki başör « tüyü ağzına tıkamışlar ve çantalarından çıs kardıkları bir bayrakla da ellerile ayak « larını bağlamışlardır. Altın dişlisi kadının göğsü üzerine otu« zarak kıpırdanmasına meydan — vermemlğ, bolmuş. Bu tuzağa düşenlerin içinde bu - | diğer arkadaşı da Nadirenin eteklerini kale lunan Matmazel Mary Marguet nihayet a- | dırarak belini aramıştır. Nadirenin beline damı aramağa karar vermiş, dolandırıcı -| deki kese boş çıkınca, hemen yukarı çike lıktan tevkif edildiğini haber almış, ken -|mış, kavanozun içinde bulunan bir elmas disini hapishanede ziyaret ederek filmin | yüzükle bir elmas küpeyi almış ve yala « söyler * let. 2 - En büyüğümüz. 3 » İstanbula ya-| rübeleri yaparken hakmz yere yakalan - » 4 - Valide, Beygir, beygirin boymundaki kıllar, © - Mutfaklarda bulunur. 7 - Sinirli- lik. 8 - Bir ecza, cemi edatı, bir arap memleketi. 4 - De. âkıbetini sormak istemiş. Adamcağız: — Ben iyi bir polis filmi çevirmek isti- İyordum. Bunun tabit olması için kendim bir takım tecrübelere giriştim. Tam bu tec- |dım! demiştir, Fransada yeni meb'uslar bir arada top- lanmış konuşuyorlarmış, söz nazır olmağa intikal etmiş, içlerinde bulunan — eski bir parlâmento kurdu, «nazır olmaktan kolay bir şey yokturn demiş. #Nasıl» diye sormuşlar: ri. 8 - Hayran, uzağı gösterir. 9 . Tapmak. — Başvekil olacak kimseler aşağı yu - karı malümdur. Daima mecliste ve onların gözü önünde bulunarak, mahremiyetlerine sokulmak JA cekleri zaman mihaniki olarak, idır. gözleri - nin önüne siz gelirsiniz. Bir kere de nazır oldunuz mu, sizin için artık öl yoktur. Her gelen hükümet tecrübelerinizden isti- batapu o fade etmek isler, ve binnetice mevkiün sahibi olursunuz. İNANMA! zminat olarak iki yüz bin lira ikramiye ve- il Türk memurlarına biç bir şey verilmediği Sekiz memura 200 bin lira, yani adam başına 25 er bin lira NMA! Iİ'ııı altından da 10 beşibiryerde ile bir kağg liradan ibaret olan kâğıt paralarını cel yerleştirmiş, aşağı inerek- arkadaşının al « tında boğulmak raddelerine gelen Nadi « renin kulağından küpelerini ve bileziklerini de çikararak bunları da cebine koymuş « tur. Bundan sonra iki adam üstlerine çeki | düzen vermişler, Nadireye dönerek : — Kocakarı cavlağı çekti, demişler v — kapıdam çıkıp gitmişlerdir. Biraz sonma Nadire kendine gelmiş ve komşunun yan duvarma bin müşkülâtla yas İnaşıp patırtı yapmak suretile komşuları ime dada çağırmağa muvaffak olmuştur. Ge « Jen komşular Nadirenin bağlarını çözmüş* İler, adıncağız rahat bir nefes ulmıştır.» Nadire hırsızları tanımıyor Polis ikinci gube memurları dün Nadi- reye bu şekilde hırsızlık yapan sabikalıla * -İzn fotoğrallarını göstermiş ve fakat » dire bu fotoğraflardan failleri tanıyama * mıştır. Dün bu işten dolayı polis tarafından 10 kişi zannaltına alınmıştır. Bunlar — Nadire ile müvacehe edilmiş, fakat bu 10 kişiniti arasında evine gelenlerin — bulunmadığın! |ifade ettiğinden hepsi sahverilmişlerdir. N* direyi soyan 3 kişi şiddetle aranmaktadıfe Dün geç vakte kadar yakalanamamiış * lardır. Faillerin bugün behemehal yakalan* maları kuvvetle muhtemeldir. Bu soyguncular nasıl ceza ;.-örü;lel’ | Dün hukukşinaslardan bu şekil soygun” culuk yapanların cezamnın — ne olduğunü sorduk. Aldığımız cevap şudur: — Bu şekilde ev basanların cezası 3 40* neden (0 seneye kadar ağır hapsi müste zimdir. Sabıkaları varsa altıda Lizd.n YA" mya kadar bu cezalar arttırılabilir. Bu bif mevi şakavettir.