9 Mayıs 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Mayıs 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Zecri tedbirler mese- lesi şimdilik Cenevre- de görüşülmiyecek. Sâne 18 — No. 6306 — Flatı her yerde 3 kuruş İngiltere ile Fransa arasında mühim konuşmalar başlıyor Zecri tedbirlerin kaldırılması hakkın- daki cereyan kuvvetini kaybetti Londra 8 (Akşam) — İngilterede zecri tedbirler hakkında nasıl bir kâ- rar verileceği büyük bir alâka uyan- dırmıştır. Muhafazakâr fırka bu hu Susta iki kısma ayrılmıştır. Fırkanın Sağ cenahı zeeri tedbirlerin kaldırılma rak Italya ile bir anlaşma yapılmasına, taraftardır. Sol cenah ise bunun sley« hindedir, liberaller ve işçi fırkası da zecri tedbirlerin muhafazasına tarak tardır. Muhafazakâr fırkasının sağ cenahi bu meselede hükümet üzerinde bir taa Yik yapmak ve kendi nokta nazarını kabul ettirmek istiyordu. Hatlâ bun- lardan bir kısmı M. Baldvin ile Edenin çekilmesini, maliye nazırı M. Nevil Çem- berlaynin reisliği altında yeni bir ka- bine teşkil edilmesini arzu ediyordu: Bazı mebuslar daha ileri giderek İn- Bilterenin Milletler cemiyeti politika- sını bırakmasını, silâhlarını arttırarak İnziva politikasına dönmesini ve Avru- Pa işlerine karışmamasını istiyorlar- dı: Bir kaç günden beri efkârı umu. miyede baş gösteren cereyan üzerine muhafazakâr fırkanın sağ cenalu ileri gitmekten vaz geçmiştir. Liberal ve İşçi fırkalarının yaptıkları toplantılar büyük rağbet görmüştür. Bu iki fır- kanın gazeteleri Habeşistanı Milletler itimada İngilterenin sevk- ettiğini, İngiltere hükümetinin mâ- nevi mesuliyeti olduğunu yazarak İtalya tarafından Milletler cemiyeti- nin sulh şartları kabul edilinceye ka- dar zeeri tedbirlerin tatbikine devam edilmesini istemişlerdir. Bu neşriyat halk üzerinde büyük bir tesir yapmıştır. Bunun üzerine hükümet, gazete baş muharrirlerine, zecri tedbirlerin derhal kaldırılması hususunda İngilterenin hiç bir teşeb- büste bulunmuıyacağını anlatmıştır. Bu sabah çıkan gazetelerin hepsinde bu yolda makaleler vardır. Dally Telgraf, zecri tedbirler hedefine varmamakia beraber devam edeceğini bildirmekte- dir, Ayni gazete Akâdenizdeki İngiliz kuvvetlerinin geri çekilmesi için mü- Zâkerelere başlandığı hakkındaki ha- berin de doğru olmadığını yazıyor. Liberal partisi meclise: bir takrir Yermeği kararlaştırmıştır. 'Takrirde hükümetin, Milletler cemiyeti prensip- Jerine uygun bir hal şekli bulununca» ya kadar zecri tedbirlerin devam et- mesi ve hattâ şiddetlendirilmesi esası- nı Cenevrede müdafaa etmesi istene- cektir, FRANSA İLE GÖRÜŞMELER Londra 8 — Hariciye nezaretinde hâkim düşünce şudur: Pazartesi gü- Parise gidecek olan işçi fırkası reisi Attle ve Fransız sosyalis partisi reisi M. Blum nü toplanacak Milletler cemiyeti kon- seyi zecri tedbirler hakkında bir ka- rar vermeği yeni Fransız kabinesinin teşekkülüne kadar tehir edecektir. Fransız kabinesi haziran iptidalarında teşekkül edecektir. Haziranın ortaları" na doğru konseyin fevkalâde bir top- lantı yapması ihtimali vardır. O zamana kadar Fransız ve İngiliz hükümet adamları görüşerek nokta nazarlarını birleştirmeğe çalışacaklar- dır, Yakında Fransız başvekili olacak M. Rlumun - arkadaşlarından ve sol cenah mebuslarından M. Vienot şim» diden Londraya gelmiştir. Milletler cemiyeti mukavelesinin hararetli ta- raftarlarından olan bu zat İngiliz ha- riciye - müşavirlerinden Strang ile görüşmüştür. M. Eden tarafından da kabul edilecektir. İşçi fırkası lideri M. Atilenin yakın- da Pariste M, Blum ile yapacağı mülâ- kata da büyük ehemmiyet verilecek- tir. Bu görüşme, zecri tedbirler hak- kında verilecek karar üzerinde çok müessir olacaktır. İTALYAN ELÇİSİNİN TEKZİBLERİ Londra 8 — İtalyan elçisi İtalyanın .Habeşistanda zencilerden bir ordu teş- kil edeceği şayialarını tekzib etmiştir. Zencilerden ancak asayişi muhafaza- ya yetişecek kadar asker alınacaktır. İtalya 'Tana gölü ve Nilin menbaı hakkında İngiltere ile dostane bir an- laşmaya hazir bulunuyor. Yolcu tayyareleri bugün geliyor Ankara 8 (Telefon) — Hava yolları devlet işletme idaresince saban (alınan ve iki gün evvel İngiltereden hareket et- miş bulunan üç bsyyamin yarın İstanbula varması ve öğleden sonra Ankaraya gelmesi beklenmektedir. Tayyareleri İn- gihterede stajda bulunan Türk tayyarci- leri getiriyor. N Açığı çıkan başka sigorta şirketi yok İktisad vekâletinin bugünlerde bir tebliğ neşredeceği haberv eriliyor İktisad vekhleti müfettişleri şehri- mizde sigorta şirketlerinin hesab ve Müamelelerini tetkike devam ediyor- lar. Tasfiyesine lüzum görülen Feniks ve Türkiye milli sigorta şirketlerinin #çıklarının mikdarı henüz kati olarak tesbit edilememiştir. Çünkü işleri çok- tur, Diğer bir sigorta şirketinin de 72 bin beş yüz lira açığı olduğuna ve tas- İlye edileceğine dair bir gazetede çi kan haber müfettişler tarafından te- yid edilmemiştir, Müfettiş heyetinde, Peniks ve Türkiye milli sigortadan başka hiç bir müessesenin böyle fena bir vaziyete düştüğü hakkında malâ. mat yoktur. Bazı gazetelerin mübalâğalı ve haki- katten uzak neşriyatı halkın mühim bir kısmının sigortaya karşı emniyet ve itimadını sarsmaktadır. Öğrendiği. mize göre, memleket hesabina zararlı olân bu vaziyet iktisad vekâletinin na- zarı dikkatini celbötmiştir. Vekâlet bugünlerde bir tebliğ neş- rederek vaziyeti aydınlatacak ve nor mal bir halde olan müesseselerin iş lerini bozacak mahiyetteki şaylaların asılsız olduğunu izah edecektir. hükümet yok mu? AKŞAM CUMARTESİ — 9 MAYIS 1936 Habeşistanda iz pa Habeş sefirinin aymis gazetesine bir mektubu Londra 8 (Akşam) — Habeşistanın Londra sefiri M. Martin Taymis gaze- tesine bir mektup göndererek bugün ortada bir Habeş hükümeti mevcut olmadığı hakkındaki iddiaları reddet- mektedir, Sefir diyor ki: «İmparator salâhiyetini nazırlara devretmiştir. Nazırlar da bütün evrak ve vesaiki alarak garba doğru çekil. mişlerdir. Habeş topraklarının beşte üçü Habeşlerin elindedir. Yeni hükü- met merkezinin neresi olduğunu söy- liyemem. Zira İtalyan tayyareleri der- hal buraya bombalar ve zehirli gazlar atacaklardır.» Habeş Imparatoru Kudüste ingiliz fevkalâde komiseri Imparatoru karşıladı Londra 8 (Akşam) — Habeş impa- ratoru ile âilesini ve elli kişilik maiye- ti erkânını hâmil olan Entreprise İngi- liz kruvazörü bu sabah Hayfaya gel- miştir. İmparator ve maiyeti derhal hususi bir trene binmişler ve Kudüze vasıl ol- muşlardır, Kudüste Filistin İngiliz fev- kalâde komiseri, hava filosu kuman- danı, belediye reisi imparatoru karşi lamış, asker selâm durmuştur. Kudüs- teki Habeşliler imparatoru hararetle selâmlamışlardır. İmparatorun dairesinin kapısı önün- de süngülü bir İngiliz neferi nöbet | beklemektedir. İmparator yarın ga- zetecilerle konuşmak niyetinde oldu- | ğunu bildirmiştir. Bitaraf devletle- rin toplantısı İsveç gazeteleri he Kir vaziyetten büyük devlet- leri mesul tutuyorlar Paris 8 (Akşam) — Cenevreden ge- len haberlere göre M, Mussolininin son nutkunda İtalyanın Habeşistanı ilhak etmekte olduğuna dair söyledi sözler Cenevrede çok fena tesir yapmıştır, İtalyanın yarın bunu resmen ilân ede- ceğine dair gelen haberler fena tesiri bir kat daha arttırmıştır. İsveç, Norveç, Danimarka, Fenlân- diya, Felemenk, İspanya hariciye na- zırlarının yarın Cenevrede yapacak- ları toplantıya büyük ehemmiyet ve- riliyor. İsviçrenin de bir müşahld gön- dereceği bu toplantıda Milletler cemi- yeti haysiyelinin muhafazası hakkıfi- da kararlar verileceği tahmin edili- yor. Londra 3 (Akşam) — İsveç gazete leri Hi: lı hara- retli aleler yazıyorlar. Svenska Dagbladet Milletler cemiyetinin bu meselede fena işlediğini ve bundan büyük devletlerin mesul olduklarını söylüyor. Bu gazete Mületler cemiye- tinin kuvvetlendirilmeşi ve mıntakavi Habeş imparatoru dün Kudüse vardı, simle istikbal edildi. Telefon: 24240 (İdaro) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matban) - 20113 ( Klişe) Na Balkan antantı konseyinin toplantısına nid bir resim: «Konseyin relsi hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü Aras gazetecilere tebliği okuyor AKSARAYDAKİ HAYDUTLUK Haydutlara bir çocuk malümat vermiş Sahte elektrik memurlarının bugün ele geçmesi umuluyor Evvelki gün Aksarayda Pertevniyal mektedi karşısında 122 numaralı ev- de cüretkârane bir soygunculuk ok duğunu, çok mikdarda mücevherat ve para çalındığını yazmıştık. Dün bu hususta tahkikat yaptık. Aldığımız malümata göre vaka şöyle olmuştur: Aksarayda bahsettiğimiz evde ba- yan Nadire isminde bir kadın otur- maktadır. Bayan Nadire kimsesizdir. Kocası öldükten sonra pek yalnız kal- dığından Şükrü isminde bir çocuğu yanına manevi evlâd olarak almıştır. Şükrü şimdi 13 yaşındadır ve evleri- nin karşısındaki Pertevniyal mektebin- de okumaktadır. Bayan Nadire münzevi yaşar. Eve hemen hiç misafir gelmez, Yalnız cü- martesi günleri konu komşuyu kabul eder. Şükrü fazla haşarat olduğundan bayan Nadire kendisini arasıra döv- mekte, o zamanlar mahalle içinde gü- rültü ve patırdı kopmaktadır. SAHTE ELEKTRİK MEMURLARI Evvelki gün Şükrü evden çıkarak karşılarındaki mektebe gitmiştir. Bir müddet sonra sokak kapısı çalınmış» | tar. Bayan Nadire pencereden bakınca kapıda temiz giyinmiş iki kişi görmüş- tür. Bunlar elektrik memuru oldukla- me amaa Tıı, saati muâyene edeceklerin! söy- lemişlerdir. Bundan iki ayevveldek ki elektrik memuru gelip santi mua yene ettikleri için bayan Nadire te- reddüd etmeden kapıyı açmıştır. Kendilerine elektirik memuru sü- sü veren elleri çantalı gençler hemen işe girişerek elektrik saatini sökmeğe başlamışlardır. Bir aralık memurlar kadından geçen ayın faturasını iste- mişlerdir. Kadin yukarıdan faturayı getirince iki genç üzerine hücum e- derek taşlığa yatırmışlar, başından baş örtüsünü çekerek ağzına tıkamış- lardır. Nadire, hırsızların niyetlerini anlar anlamaz mücadeleye başlamış, uzun boylu ve altin dişli olanın yüzünü tır- Daklarile yaralamıştır. Bunun üzerine iki hırsız çantalarından bir ip çıkara- rak kadının elini ve ayaklarını bağla» muşlar, kadının arkasındaki hırkayi başına geçirmişlerdir. Bundan sonra hemen aletlerini toplıyarak yukarıya çıkmışlardır. ELLERİLE KOYMUŞ GİBİ,, İki soyguncu ellerile koymuş gibi sandığı açmışlar, içinde bulunan 3 pırlanta yüzük, bir çift elmas küpe, (Devamı yedinci sahifede) mera-