23 Temmuz 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

23 Temmuz 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

me SON POSTA AK Ai Habeşler Adisababa üzerine yürüyorlarmış Yağmur mevsimi bütün şiddet ve dehşetiyle başladı, İtalyanların şehirlerden harice çıkamadıkları bildiriliyor Konuşma Cehlimize dair Nurullah Ataç Zevkle okuduğum bir romama sözünü ediyorduk; gazeteti arkadaşlardan birin. — Çok şükür kiç dedi, onu yazanın kül: türü yoktur; olsaydı böyle yazamazdı. Türlü dillerde yazılmış kitapları ee den bırakmıyanlan görüyoruz, ya, büsbü- tün kasırlaşıp gidiyor, yahut kimsenin be- ğenmiyeceği inlatz, manasız şeyler yazi - yorlar. Cehlin bu yolda methini Babığli endde- sinde sıksık duyabiliminiz; o muhemirle - rimizin çoğu, memleketimizde okuma sev- gisinin yayılmamasından şikâyet ederler - pa bile > e tamamile Közemsez. |. dağıluşter, Geler Bibetkizğ EE ati zararlı olduğuna kamidirler. birini nakzetmelerine, dişan verilen haber Gerçi bu kanaat çoğu zaman kemi -İlere giderli bir sansür ai ni beğenmekten, bir nevi mefis müdafan “| rağmen muhtelif ajansların ve bilhasm İn e YY kendi vasıfla- giz kaynaklı belilimranı gönteriterili | kötülüğünü, kendinde bir noksan). e sar e — Jisyan ti İspanyol Fasında, Balear ve | İbulunduğunu kabul edemez. Muharrirleri- | Kanarya adalarında vaziyete onntlak se mizin bilgiye, kültüre düşman olmalarılyen, hükümdür. İberya yarımadasında ise birtakım hastaların, çektikleri hastalığı bir İz çok merkezleri ele geçirmiştir. İsyan meziyet, bir üstünlük saymalarından farklı barekekğrir JE evi) Biziz başgöste . değil .. Fakat, hiç olmazsa ül bat, Bir düşünüş kanli değildir. iddiolarmın haklı bir tarafı olduğu inkâr) Bilakis kin. iyi tertip edilmiş bir plünla alâka | Mareşal Karadeniz Boğazını teftiş etti Evvelki gün şehrimize gelen Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak dün akşam Ru- melikavağına giderek, Karade- niz Boğazım işgal eden kıt'ala- rumızı teftiş etmiştir. Mareşal, saat 21,5 ta Anadolu kıyısına geçmiş ve oradâki as- keri harekâtı da teftiş etmiştir. Genel Kurmay Başkanı yarın ve- ya öbür gün Çanakkalede bek- lenmekiedir. Mareşal boğazdaki askeri harekâtı ve kıt'aları tef- tiş edecektir. EMME ERER PU LALA İspanyadaki dahili mücadelenin beynelmilel n son rejim değişikliğini icap eli - sen büyük: ihtilâle kadar İspanyada; | bütüm hazcketler, hep ordudan gelmiştir. Nitekim, bu defa da, mütemadiyen sola ka- çan ve sosyalizme giden cereyan karşı - nda patlıyan bareket te, gene ordunun ki Misir konsolosundan Kabireye gelen ha-| duğu anlaşılmakta, hattâ İtalyanların Har- lere göre Habeğliler iki istikametten A-İrar ve Gicika şehirleri haricine çıkamadık- dimmbabanın üzerine yürümekte ve şehir) ları söylenmektedir. dışında şiddetli muharebeler vuku bulmak) o Adisebabada yapılan Muhakemeler tadır. Verilen malümata göre iki taraf da) | Roma. 2! (Hususi) — Bugün Adise- Mi zayinta üğreyerlr, babada 66 yerli silâh taşımak ve snklemak suçundan mubakeme edilmiştir. Muhske- me Adisababa meydanında yapılmış, bin- lerce kişi muhakemeyi takip etmiştir. Mah- keme reisliğini General Oliviyer yapıyordu. Mahkemenin sağ ve soluna birer tank kon- muştu. Hâkim suçluların idama mahküm edilmeleri icap ettiğini, fakat cezasız yurt larına gönderilmelerine karar © verildiğini N Londra 22 (Hususi) — EE sahalarda muharebeler vuku bul Bu malümat henüz tesyyüt etmemiş ol- Mmakla beraber, vukuw o çok muhtemeldir. Çünkü Habaşliler ötedenberi büyük yağ” Mar mevsimini beklemekte ve tayyareleri ça İmaktan ve istikşaf yapmaklan | alako- Yan bu mevsimde İtalyanlarla uğraşacak» latini söylemekteydiler. Büyük (yağmur Şark ve Garp Mevsimi bütün şiddetiyle başlamıştır. Bu Yüzden İtalyanlarla o Habeşliler (arasında Son Dakika: İspanya hüküme kuvvetleri hâkim | Memnu mıntakada bir ivette ecnebi yakalandı, vaziye tevkif edildi Beş vilâyette Cumhuriyet komitesi kuruldu Madrit 23 (A. A.) — İç işleri bakanı #silerin Lagranjayı terkettiklerini ve bir Sek ölü, yaralı ve silâh bıraktıklarını bil- İ dirmiştir, Silâhlı sivillerden mürekkep bir "a ile takviye edilmiş olan hükümet âskerleri, asileri takip etmektedirler, « Köürtajen kuvvetleri şefi, Kartajen hal- kma kendisinin h i tutmakta oldu- İİ sy bildirmiştir. Silâhlı sivillerden müzek- İ SEBİL kıra, asileri tedip için Aliennte'ye hareke etmişlerdir. Albecete eyaletinde Almaisa şehri asi- lerden geri alınmıştır. Hükümet tayyare kuvvetleri, Leon tay- Yare meydanını bombardıman etmiş ve rada bulunan bütün teyyareleri tahrip miştir, Jaen'den gelen ve hükümete sadık bus kınan bir madenci işçi kolu Kordu ivarın- muharebe etmektedir. Madrit 23 (A.A.) — Madrit gazeteleri «na ve Giril'in imzalarını havi bir kar Pamame neşretmektedirler. Bu kararna- Beye göre, Valence, Castellon, Cuenca ve Albaceie eyaletleri üzerinde hükmünü icra üzere bir ocümhuriyet hükümeti de- bee komitesin teşkil olunmuştur. Bu ko- e Pârlâmento başkanı, ziraat bakanı, *ebakanlık ve ziraat müsteşarından mü- şekkeptir ve başbakanlığa merbuttur. muşlardır! Seyyah mı, | Casusmu? vapuriyle şehrimize 150 gezgin gel mişti, Vapur 2 temmuza kadar şehri Oskar isminde bir ecnebinin araştırmalardan sonra bu ecnebi ev keri mıntakada yakalanmıştır. ve jan: rek dün adliyeye teslim edilmiştir. çırdığı kanaatindedir. tedir. kararlaştırılmıştır. Arap hilkümetleri arasında Kahire, 22 (Hususi) — Misir ğa karar vermiş ve sefiri Abdurrahman Rüştü Arasın bir torunu doğdu Montrö, 22 (A.A.) — Dış işleri sini yapmağa memur etmistir. Dil Kurultayı bi nı Doktor Arasın bu gece r kız hafidi Çocuğun eşe “Sevin,, kondu. uk ve Tez vereceklerini bildiren- Validesi afiyettedirler. Akdeniz Misakı ve Yunanistan Roma, 22 (Hususi) — Atinada Şıkan bazı muhalefet gazetelerinin Akdeniz misakının Yunanistan tarafından ilgasını tenkid etmeleri üğrine Yunan Başvekili beyanatta Yulunarak diplomatik bir vaziye- . bunu icap ettirdiğini anlatmış, yikümet gazeteleri, bu hareketin unanistan hükümeti tarafından an paktının imzasından evvel hn takip Eş siyasete abık olduğunu, siyasetin İtalya ile si olmayı icap etti- ini söyliyerek muhalif gazete- “re cevrp vermişlerdir. 6,5 kilo esrar yakalandı urbalıda Hürriyet sokağında olu- ler için mühlet uzatıldı İstanbul, 22 (A.A) — Türk Dil Kurumu Genel Sekreterliğinden: Üçüncü Türk dili kurultayına tez vermek isteyenlerin müracaat ” müd- detleri bitmiştir. Bir tez vereceğini bil- dirmiş, fakat tezinin tamamını henüz göndermemiş olan arkadaşlar için 9 temmuz 1936 akşamına kadar yeni - den müddet verilmiştir. Bu zamana kadar tezlerin bitirilerek Dolmabahçe sarayında Kurum Genel Sekreterliğine gönderilmesi ehemmiyetle rica olu - mi bakla kolu koptu Kadıköyünde Mühürdarda oturan ve balıkçılık eden Ekrem denizde bir AN araba sürücüsü Aram altı buçuk /top mermisi bulmuş. bunu porçalaya- | €srar taşırken yakalanmıştır. Es-|rak hurda haline getirmek istemiş, fa- — müsadere edilmiş, Aram hakkın-| kat bu sırada mermi patlamış Ekremin takibata başlanmıştır. sol kolu kopmuştur. . gi bildirmiş, suçlular hemen tehliye olun | WE 30 haziran tarihinde Çar Ferdinand mizde kalmış ve bu üç gün zarfında seyyahlar şehrimizi gezmişlerdi. Va- pur hareket edeceği sırada zabıta yap- tığı kontrolda Çekoslovak tebaasından vapura avdet etmediğini tesbit etmiştir. Uzun velki gün Kocaelinde memnu ve as- darma nezaretinde şehrimize getirile - Zabıta Oskarın vapuru kasten ka- Oskar ise ifadesinde İzmit Kâğıt Fabrikasında iş aramak için yaya ole- rak İzmite gitmek istediğini söylemek- Bu hususta tahkikat derinleştirilin - ciye kadar Oskarın mevkuf kalması bü - kümeti ile Suudi Arabistan hükümeti | mişlerdir . Yapılacak (o ihzari içtima - arasında imzalanan muahedeşlen son -|ın ehemmiyetini arttıran Ciddede bir sefarethane açma- la K Mz İran ve İrak | fazla askeri sevkiyat yapmamak için veri- Azzam Beyi Suudi Arabistan nezdinde de sefirlik vazife- edilemez. Hâdiseler meydanda: kültür sa- bibi diye tanınmış muharrirlerimizin yazı: ları, ötekilerin yazdığından iyi olmuyor ve Üçüncü Müfettişlik |biç süphesiz ki onlardan daha ez okunu - tarafındanfaydalı seyahat- ler tertip edildi Erzurum, 22 (A.A.) — Üçüncü umumi ri zl as muhabirimize şu beyanatta bulun- muştur : Muhtelif meslek ve sanata men- sub batı genç münevverlerini doğu diyarını ziyarete davet ettim. Memleket için bilhassa genç evlâtlarımız için çok hayırlı, fay- dalı ve isabetli olanbu seyahata her meslekten muayyen birnisbet lâyetleri arasında oL Kültür sahibi diye tanınmış muharrirle- ömizin yazlanndaki müşterek (kusurları araştıracak olursak şunlam buluruz: | — İçinde yaşadıkları cemiyeti beğen- inemek, hiç olmazsa ona bir başka cemiyeti tercih etmek. Bu halleri ekseriya bizim ce- miyetimizi düzeltmek, iyileştirmek arzusu suretinde değil, bizim cemiyetimizden hiç olmazsa zihnen bir kaçış suretinde kendini gösterir. Kültür sahibi denen muharrir et - rafından değil, başka bir memleketten bah- seder, 2 — Kültür sahibi denen muherririn ya» unları çoğu zaman karanlık, zor anlaşılır dahilinde yüzer kişilik irfan kafi- veye kiç salaşılmaz çeyleğlir. Biz mann © lelerinin birer ay fasıla ile geli |, pak için tekrar tekrar okumanız lâzm melerini alâkadarlardan rica ettim. | beji, Buna bir de Tüzumlu üzumsuz frenk- Seyahatin kolaylıkla, şenlikle isti- fadeli olarak geçmesi için Anka- rada, İstanbulda bir komitenin ve bu komiteilemüfet- çe kelimeler kullanmasın ilâve edin: ya- nlarının nasıl birer acibe olduğunu anlar - sınız. 3 — Bahsettiği şeyler ekseriya karilerin eziden diledim. başlıca vazifesidir: fakat mevzuunız kul landığı tabirleri anlatmağa da mecburdur. Oysa ki kültür sahibi denen muharrir buna lüzum görmez. Sanki herkesin, hiç olmaz- sa adam sayılacak herkesin zaden bilmesi lâzım gelen bir mevzudan bahsediyor gibi yazar, 4 — Gerek sanat, gerek ilimde ancak en yeniye alâka gösterir, Dünü hiçe sa - yar, Bilmem söylemeğe hacet var mı? bu dört vasıf hakiki kültürün vereceği vasıf. ların taban tabana zıddıdır. Gerçekten o- kumuş ve okuduğunu içine sindirmi iş etrafı ile alâkadar olur. Ycise dahi kapılsa, şifa bulmaz bir bedbinliğe dahi tutulsa, o yeisin, o bedbinliğin sebeblerini hayattan, yani etrafından alır ve gösterir. Açık yazar ; zaten karanlık, anlaşılınaz yazı, karışık bir düşürcenin mahsulüdür. «İnsan iyice kavradığını vüzuhlin ifade &- der.» Boilemu bu sözünden sonza şunu da ilâve eder: «Onu söylemek için kelimeler de kolayça gelir.» Çok frenkçe kelime kul: Londra Konferansı Hitlerin bir Ağustostan sonra ne yapacağı bilenemiyor Londra 22 ( Hususi ) — Lokamo devletlerinden Fransa ve Belçika mu- şrahhasları o Londraya hareket et- en mühim pokta, Her Hitler tarahndan Ren vadisine len taahhüdün | ağustosta son bulmasıdır. Taahüt | ağustosta son bulduğundan Almanya Ren havzasına (yeni kuvvetler göndermekte serbest kalacaktır. Londrada toplanacak olan ihzari konfe. ransta konuşulacak ve kararlaştınlacak en poühim nokta budür. Arnavutluk Mısırda bir sefaret açıyor Tiran, 22 (Hususi) — Arnavut - luk hükümeti Mısırda bir sefaret aç - mağa karar vermiştir. Arnavutluğun Mısra göndereceği ilk elçi yakında ce kavramamış olmaktan gelir. Karilerin hoşuna gitmek için onların za- ten bildiğini, düşündüğünü yazania, onla - dığı şeylerden bahseden, ancak görünüşte biribirinden farklıdır. İkisi de kolayca göze çarpımağı arıyan insanlardır. de bilmukabele bir elçi | göndermesi beklenmektedir, i liderinin, bir polis mülrezesi dardır. Fasta bir isyan hareketinin baş gös terdiğini haber alan hükümet merkezinin, lilk tedbir olarak bu mıntakaya kuvvet sev- ketmesi kadar tabii ne olabilir? Kıyama kuvvetlerin istedikleri de bundan ibaretti. metin üzerine çullanmak, işin ikinci saf < hasını teşkil edecekti. Nitekim İberya ya » rmadasındaki hareket, bastırıcı kuvvetle rin Fasa öcvkinden sonra kendini göster miş, bunun üzerine İspanyol hükümeti, ko- münist, sendikalist ve sosyahistlere müra - İcaat ederek ahali milisleri teşkiline Başla « mıştır. Herne kadar Madrit önlerinde yüz elli bin kişilik bir kıyamcı kuvvetile hükü met askerlerinin karşılaşmasının hüküm! lehine neticelendiği bildiriliyorsa da vazi « yet hâlâ aydınlarrmş değildir. Esasen İs « panyada, son zamanda, alttan alta bir ha reketin hazırlanmakta olduğunu hissetti « ren deliller mevcuttu. Nitekim kitle halin de yapılan tevkifler, Faşistlere ve sağ cenah mensuplarına karşı gösterilen şiddet, hep böyle bir ihtimali akla getiriyordu. Bu düşüncenin yanlış olmadığını, bi kaç gün içinde patlıyan isyan hareketi, is bat etmiş oldu. Bu hareket, belki biraz das ha geç başlıyacaktı. Fakat kraliyetçi parti tarafindan evinden alınarak kamyon içinde öldürül « mesi ve sonra cesedinin belediye mezar lığına burakılnası, muhakkak ki, bu bare keti tecil etti Şimdi. İspanyada, iki ideal karşı karşıya dikilmiş ve şahlanmış bul muyor. Bu mücadelenin ehemmiyetini izah et « miye hiç lüzum yoktur. Zira, dünya dev letlerinin bloklaşma hareketlerinde siyasi ve iktisadi menfaatlerden ileride ideolojik düşüncelerin hâkim olduğu göz önüne ge tirilime, bu mülâhazamızın mahiyeti ken - diliğinden anlaşılır. Bu itibar ile, İspanya daki hâdiseleri dikkatle takip etmek lâ - zımdir. — Selim Ragıp esasanasananısnreasanasa sana sasn sess san senasasasomsenaam, bildiğini etrabna anlatmak istemiyen, bu nun içn elinden geleni yapmıyan etrafin hor görüyor demektir. Hakiki külür insanı tecessüse sevke * der, Bizim kültür sahibi sanılan suhartib lerimizin yalnız en yeni ile al&kadar olma: ları, tecessüsten mahrem oldukları içindir. Yeni çıkan bir kitap, Bir cereyan hakkında iyi kötü bir fikir edinmemiz kolaydır: Aw rupa'dan gelen gazeteler, mecmualar on © "lardan bahseder. Fakat geçmiş asırların ki. tapları, cereyanları hakkında Fikir edinmek için merak edip okumak, araştırmak lâ sırdır. Kültür sahibi denen adamlarımızı asal diye gösterip cehlin üstünlüğünü iddia et mek bunun için yanlıştır. Çünkü onlar da, kültürün ancak postuna bürünmüş birer cahildir. Merkezde kuvvetsiz kalacak olan hükü - İ i i - “ İ 1 3