8 Ekim 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

8 Ekim 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Madrid üzerine üç koldan hücum başlıyor Âsiler Madrid hükümetine bir ültimatom verdiler, Madridin teslı'm_olmasmı istediler Londra, 7 (Husı fından M büyük — İspanyol t üzerine yapıla- taarruzun cumartesi haber verilmektedir General Valera bu taarruza bizzat ku- a edecektir. se cephesinden Madride iler liyen âsi kolun bu mıntakada birkaç ka saba işgal ettiği bildirilmektedir. Diğer taraftan General Franko, üç muhtelif cepheden Madrit üzerine hücum edecek olan kıtaatı teftiş etmiştir. Asiler, Madrit hükümetine bir ülti- matom göndererek teslim olmadıkları takdirde havadan ve karadan şiddetli bir taarruza maruz kalacaklarını bil - dirmişlerdir. Bu ültimatomu ihtiva eden binlerce âğıt, tayyareler taralından Madrit'e tılmıştır. Tayyareler, Madrit yakının- daki demiryollarını, köprüleri, kışla ve istihkâmları tah panik hüküm sürmektedir. ip etmiştir. Payitahtta Diğer taraftan, son günlerde nasyo « nalistlerin ellerinde bulunan harp ge- milerinin himayesi altında Fas'tan İs- panyaya on altı bin asker geçirmişler- dir. Halihazırda Akdenizde hükümetin bir tek gemisi vardır. Bu da Malagaya sığınmış olan bir denizaltıdır. * Madrit, 7 (ALA.) — muhabirinden: Sovyet elçisi Rosenberg, Sovyet Rus ya amelesi teşkilâtları namına- Largö Cabellaro'ya hükümet askerlerinden bütün yaralıların ve nekahet halinde bulunanların meccanen Sovyet Rusya- ya naklini teklif etmiştir. Havas Ajansı Cenevrede diplomatlar müzakere ederleken... jurnol dö Moskuv: “ Alman diplîmaîları susuyorlar ve bunun yerine askerler çok manidar bir şekilde konuşuyorlar,, diyor Moskova, 7 (Hususi) — Journal de ; Moscou gazetesi yazdığı bir makalede diyor kiz Fransa'ile Almanya arasında doşt- luk münasebetlerinin tesisi, ancak şu şekilde olabilir: Fransa Alman tecavü- züne maruz kalacak olan memleketle tesis ettiği dostluk münasebetlerinden Vazgeçmelidir. İngiliz diplomasisi ve o- hun tesiri altında olarak Fransız dip- lomasisi Lokarno konferansının toplan- Ması için mesailerine devam ederler - kea Almanya da başladığı esere devam etmektedir. Fransız hududunda ikt yeni Alman kolordusu fiilen kurulmuş olup Alman hükümeti istilâyı tekrar etmeğe hazır bulunmaktadır. İngiliz ve Fransız dip- lomatları müzakere ediyorlar, Alman diplomatları susuyorlar ve bunun yeri- ne askerler çok manidar bir şekilde ko nuşuyorlar, Avrupa, Almanya tecavü- zünden vazgeçtiği takdirde bu memle- ketin iştirakiyle beynelmilel sulhü tan zim etmek istediğini göstermelidir. Fakat Avrupa ayni zamanda Almanya- sız da dünyanın emniyetini tanzim et- meğe müktedir olduğunu da gösterme- lidir.” — Filistinde yeni karışıklıklar Hayfa civarında bazı haniseler oldu Londra, 7 (Hususi) — P'ı'l_ştin_de_ki rışıklıklar bugün de devam etmiştir. Hayfa çivarında bazı hâdiseler olmuş ve bu meyanda, Filistinin 2 numaralı halk düşmanı olduğu zannedilen adam hüştür, « Kudüs, 7 (A.A.) — İki Yahudi ve bir Arap gazetesi tatil edilm Muinsiz asker aileleri .Asker_e gitmeyen servet sahipleri tarafından bakılacak a7 — Dahiliye Vekâlet| vilâ- aptığı bir tamimde, askerlik yeti kanununun hiç geçim yan asker ajlelerinin, bu- yerlerde askere- alınmamış olanlar tarafından iaşel bildiren Maddenin tatbikine ehemmiyet veril- Mesini istemiştir. Köylerde ihtiyar heyetleri, kasaba - larda ve şehirlerde belediyeler bu gibi aileleri ve askerlik yapmıyanları tesbit edecek ve servetlerine göre para tahsil edecektir. Tesbit edilecek meblâğı öde- miyenler hakkında tahsili emval kanu- nunun hükümleri tatbik edilecektir. İzm_ı'_rde 30 Kişi Zehirlendi İzmir, 7 (Hususi) — İkiçeşmelikte bir zehirlenme hâdisesi olmuştur. Hâ- dise şudur: Bu civardaki bakkal — Mehmetten Peynir alarak yiyen 30 kişi zehirlenme ğrazı göstermişler ve derhal hastane- ye kaldırılmışlardır. — — Atatürk Ankarada Büyük şefin ikinciteşrinde bir memleket gezisi yapacakları söyleniyor Ankara 7 — Büyük şef dün refa- katlerindeki zevatla birlikte buraya avdet buyurmuşlardır. Atatürk is- tasyonda Vekiller, askeri erkân, say- lavlar ve halk tarafından karşılan- mış, şiddetle alkışlanmıştır. Burada Büyük Şefin ikinci teşrin ortalarına doğru memleket içinde bir tetkik seyahatine çıkacakları söylenmektedir. Malatya Civarında kar Malatya, 7 (A.A.) — Bir kaç gün- denberi güz yağmuru yağmakta ve so- ğguklar devam etmekte idi. Dün etraf bulutlardan — sıyrılınca -güneyimizde şehre yakın Bey dağına kar düştüğü görüldü. Yakın — yıllarda Malatyaya bu kadar erken kar düştüğünü — bilen yoktur. Bu nbıhki zelzele Bu sabah sabaha karşı saat 4,20 de birbirini takiben iki şiddetli zelzele ol- muştur. Sazsıntı uykudakileri uyandıra- cak kadar. şiddetli hissedilmiş, fakat her iki zelzelede pek kı:ı;ı_ sürmüştür. Türk - İtalyan ticareti Roma, 7 (Hususi) — Türkiye ile İtal- ya arasında ticaret müahedesi müzake- relerine yeniden başlanacaktır. Eski ticaret anlaşması, bu ayın yirmisinde biteceğinden bir müddet daha uzatıla- caktır. / v Balkan Atletlerinin Telgrafları Alltürke, Bu,lgu, Yunan ve Rumen Krallarına telgraflır_g_öııderîldi Atina, 7 (Hususi) — Balkan ©- yunlarının neticelenmesi üzerine atle- tizm teşekkülleri federasyonu tarafın- dan Türkiye Cumhur Reisi Atatürk i- le Bulgaristan, Romanya ve Yunanis- tan Krallarına aşağıdaki telgraflar çe- kilmiştir: «Atina stadyomunda birleşen Bal- kan gençliği derin hürmetlerini huzu- rTunuza arz ve milletinizin şeref ve sa- adeti hakkındaki hararetli temenninin lütfen kabulünü rica eder.» Maraton koşusu birincisi Kiryaki- dis'e sureti hususiyede İstanbuldan getirttirilen Atatürk'ün bir büstü he- diye edilmiştir. Türk atletleri bugün- kü Romanya vapurile hareket ettiler. Çı'ıu?e bir şehir Yandı Harabelerin” altından yan- mış cesetler çıkarılıyor Şanghay, 7 (A.A.) — Çok - şiddetli bir yangın Yangtsekiang nehri üze- rinde kâin İsang şehrinin yarısını kül etmiştir. Yüzlerce ev harap olmuştur. Binlerce insan açıkta kalmıştır. İnsan zayiatının miktarı henüz belli olma- makla beraber bunun büyük bir yekün tutacağı tahmin edilmektedir. Harabe- lerin altından yanmış bir çok ceset çı- kurılım'uı_.__ ya u atı müsabakaları Ankarada büyük müsa- bakalara ayın on beşinde başlanacaktır Ankara, 7 — 1936 senesi An- karada yapılması mukarrer olan ordu atı müsabakalarına 15 Birinciteşrin 936 perşembe günü başlanacak ve 17 birinciteşrin 936 cumartesi son veri- lecektir. Mânilerden aşma müsabakaları ge- ne Ankara atlı spor klübünün Mâni parkında yapılacaktır. Bu müsabakalardan maksat harp atının talim ve terbiyesini teşvik et- mekle beraber sağlam — idaresi kolay istenilen — hareketi — doğru yapar, â- tızalı ve mânialı arazide atılgan ve canlı yürüyüşlere alışkın birbirine ya- kın mâniaları süvarisinin isteği dahi- finde geçer ve uzun bir yürüyüşten sonra da kısa ve fakat kuüvvetli bir gayret göstermek kabiliyetini haiz at yetiştirmektir. laği Dördüncü Balkan Tıp haftası Dün başladı (Baştarafı 1 inci sayfada) — Görülüyor ki Balkan hekimleri - nin senelik toplantıları tıbbi ve içtimal sahada müşlerek dertlerimizi teşhis etmek ve tedavilerini aramakla şimdiye kadar memleketlerimiz için çok faydalı hizmetler etmiştir. Ayni mes'ut neti - celer için toplanan bu entellektüel kor- porasyonun çok kıymetli ve insani o- lan mesaileri için muvaffakıyetler di- ler, ve huzurlarile bizlere sevinç ve şe- ref veren muhterem misafirlerimizi Türkiye Cumhuriyeti Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekili namına selâmlarım. Bunu müteakıp söz alan Dr. Akil Muhtar da : «Balkan doktorlarının müşareketile ekde edilen hayırlı neticelere işaret e- derek, ferdi çalışmalarımız sayesinde sulha, bugün dünyanın çok mühtaç ol- duğu suülhü takviyeye çalıştığımızı dü- şünmek bile bize hoş geliyor.» demiş- tir. Bundan sonra Yunan delegesi Dr, Bensis'e sıra gelince, uzun ve beliğ bir nutukla, şimdiye kadar toplanan Bal- kan haftalarının tarihçesini yapmış, ve sonra demiştir ki: — *Biz Balkan yarımadasının arıla- rı olmak, ve topraklarımızın her kö - şesinin en güzel çiçeklerinden topladı- ğımız balı sizin kovanınıza koymak is- tiyoruz!'. Onu müteakıp söz alan Ramen mu- rahhası Dr. Gheorghiu : «Atatürkün direktifile terakki saha- sında ilerliyen Türkiye Cumhuriyeti - nin sulhe hizmetlerinden» bahsetmiş - tir. En son sö zalan Yugoslav delegesi Dr. Markoviç demiştir ki : — Balkan memleketlerinin müşte - rek parulası, Balkan milletlerinin men- faat birliği, Balkanlıların tam bir hür- riyetidir.» Henüz teşekküllerini tamamlamadık- ları için Dördüncü Balkan Tıp Hafta- sına iştirak edemiyen Bulgarlardan alı- nan mektup okunmuş, Atatürke, diğer Balkan devlet ve hükümet reislerine, Başbakan İsmet İnönüne saygı telgraf- ları çekilmiştir. Bir çeyrek istirahatten sonra söz a- lan Yunan delegasyon reisi Profesör Bensis, bazı hastalıkların alkolle teda- visi hakkında bir konferans vermiştir. Bunu müteakıp, davetliler ve delege- ler şereflerine verilen çay ziyafetine iş- tirak etmişlerdir. Program müucibince, Tıp Haftasının ikinci günü olan buğün, saat 10,30 da gene Yıldızda toplantı yapılacaktır. Bu toplantıda, Romen deleşasyonu relsi Dr. Gheorghiu bit konferans ve- recektir. Onu mütşakıp ta, muhtelif tıbbi tebliğler yapılacaktır. İttihat ve Terakki senelerce niçi: gizli kaldı Cesareti yoktu, Baş ta bulamadı! İttihat ve Terakki uzun müddet gizli kaldı, sön yıllarına gelinceye kadar da başsız yaşadı. — Halk içine çıkacak cesareti yoktu, öne geçirilecek baş ta bula- mıyordu. Şeklinde bir iddia öne atılsa ne düşünürsünüz ? * İttihat ve Terakkiyi idare edenler arasında yaşamış - bir arkadaşımız var ki size görüp bildiklerini anla- tacaktır, Benim gözümle İttihat ve Terakki - Tarihi aydınlatacak, — tarihçilere yardım edecek bir eser olacaktır. Adları değiştirilerek yabancı bir dilden çevrilmiş bir eser değildir. Vak'anın. kahramanları Türk, ya - şadıkları muhit Türk, duydukları his Türktür. X Sonsuz Gece... Size zevkle okutacaktır, kendisini Sayfa 3 - ——————— —— — * 'S "' ALE E ea © Lokarno ve Rus-Fransız ittifakı © Marsilya cinayeti Komisyonda E vvelce Lokarno itilâfını yapmış olan devletler arasında bu itilâ- fın tazelenmesinin Mevzuu bahsolması, ortaya, yeni, “bazı şayiaların çık- masına sebep olmaktadır. Bu konferan- sa iştirak edecek olan devletler, İngil- tere, Fransa, Almanya, İtalya ve Bel- çikadır. Toplantının mevzuu da, bir ba- kıma göre Garbi Avrupada, bir bakıma göre de bütün Avrupada emniyetin te- sisi ve devletler arasında mevcut mual- lâk meselelerin hal ve tesviyesi dava- sıdır. Yeni Lokarno ililâfı fikrini ilk delfa ileri atanlar İngiltere, Fransa ve Belçika olmuştur. Bu teklif, Almanya ve İtalyada şüphe ile karşılanmıştır. Çünkü Fransa ile Rusya arasında mev. cut bulunan ittifak, herhangi bir anlaş- maya imkân vermeyen bir engel sayıl- maktadır. Ve böyle bir ittifakı yapan bir devletle de herhangi bir anlaşma yapılamıyacağı kanaati hâsıl olmakta- dır. Maamafih aradan geçen zamanın oynadığı yatıştırıcı - rolden dolayı bir ara akdine imkân görülemiyen bu kon- ferans, artık tahakkuk etmek üzere bu- lunan bir tezahür haline gelmiştir. Son günlerde Cenevrede, Fransız Başvekili M, Leon Blum'un M. Eden'le, M. Lit- vinof'la ve daha birçok devlet adamla- rile yaptığı mülâkatlar, hep bu mesele ile alâkadardır. Bir müddet evvel or- taya çıkam bazı sızıntıların, İngiltere- nin, yeni Lokarno itilâfinın münhası- ran Garbi Avrupa emniyetini temine uf bir anlaşma olmasında ısrar et- ni göstermesi, mevcut vaziyeti sarg- mıştır. Bu takdirde, Fransanın Sovyet Rusya ile Almanyadan birisini tercih eylemesi lâzim gelmektedir ki bu hal, mahiyeti itibarile son derece mühim bir durum ihdas eylemektedir. Lokarno toplantısına takaddüm eden günlerde, devletler arasındaki görüş- melerde hâkim düşünce, işte budur, Fransanın mütaleası, mevcut Fransız - Rus ittifakının umumi bir anlaşmaya engel olmıyacağı noktası üzerinde te- merküz ediyor. Fransa, bu ittifakı, bü- tün devletlerin iştirakine açık bir mü: tekabil yardım misakı addetmekte, di- ğerleri, bunu tam ve mutlak bir askeri mukavele saymaktadırlar, Lokarnaonun istikbalini, bu ittifaknameye verilecek mahiyet tayin edecektir. * Marsilyada Yugoslavya Kralile Fran: sız Hariciye Nazı Tı Bartoux'nun öl dürülmele. rinden sonra, bü: tün cihanda komi- tecilik fikir ve hareketine kar$ı esaslı cidal açılmasını temin için Cenevrede beynelmilel bir komisyon kuruldu. Se« nelerden beri de çalışıp durmaktadır. Fakat ameli olarak ortaya hiç bir eser çıkarmamıştır. Mesaisinin bütün mah- sulü, içinde barındığı duvarların dışı- na dahi zariyatlır. Yugoslavya Krah öldürüldü. Bartoux da ayni suikasde kurban — gi- denler arasındadır. Belki de mezarda kemikleri çürüdü, Fakat diplomasi âle- minde, bu işi bir hale, yola koymak için hâlâ bir formül bulunamadı. 'Tevekkeli, bir işi çıkmaza sokmak istersen komis. yona havale et, dememişler çi Selim Ragıp . .. . Tevfik Pş. öldü Sabık sadrazam Tevfik Paşa dün ge- ce saat biri yirmi geçe doksan beş ya- şında olduğu halde hayata gözlerini ka- pamıştir, Tevfik Paşa uzun zamandan- beri rahatsız bulunuyordu ve bilhassa prostattan muztaripti Buda yaşlılı « ğından ileri geliyordu. Cenazesi yarın öğle üzeri Nişanta- şındaki Kodaman sokağındaki evinden kaldırılarak aile makberesine gömüle- cektir. Allah rahmet eylesi Marsilya cinayeti komlisyonda ! Gömböş'ün cesedi Peşteye gönderildi Münih 7 (Hususi) — Macar Baş- |vekili Görnböş'ün cesedi, bugün mera- simle Peşteya naklolunmüştür. Cena- ze merasimi Cumartesi yapılacaktır. çıkmamış olan birtakım na- |