1 Temmuz 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Temmuz 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

BON POSTA Temmuz Şirketi Hayriye Yeniköy ile Beykoz arasında araba vapuru işletiyor Otomobiller bir sahilden öbürüne 100 kuruşa götürülüp getiriliyor, yeni karar Karakulak suyunu ucuzlatacak Sayfiye — mevsizal- AA K HABERLERİi Denizciler bayramı bugün| Bersada frank üzerine muamele tezahüratla kutlulanacak| — yapılmıyor Şirketi Hayriy;i—ı'ı' kendi tezgâhlarında yaptırdığı ilk İgöviz tediyatının tatil edilmesi üzerine Paris borsasının kapatılması altın ve vapur da bugün merasimle denize indirilecek zahüratla kutlulanacaktır. Bu mera- sim için, hazırlanan program muücibin- ce, denizdeki bütün gemiler sabahtan itibaren sancaklarla donanacaktır. Kâ- radaki deniz kurumlarile kuleler ve devlet daireleri de isterlerse donanma yapacaklardır. I Başında bir bandö ile deniz kuman- | danlığından bir bölük, başlarında Şehir Bandosu ile deniz ticaret mektebinden bir bölük, Denizyolları, Akay, Şirketi Hayriye, Kılavuzluk, Liman İnhisarı, ve müteferrik armatörlerinin göndere- cekleri yeknasak ve temiz elbiseli za- bitanın iştirakile saat tam 11 de Tak- simde Cumbhuriyet âbidesine merasimle çelenk konacak ve bayrak çekme töre- ni yapılacaktır. Bayrak çekilirken, li- mandaki bütün deniz vesaiti yarım da- kika fasılayla ve bir buçuk dakika sür- | mek üzere üç selâm düdüğü çalacak- lardır. Âbideye, sırasile, Cumhuriyet Halk Partisi ve İstanbul belediyesi, i © komutanlığı, deniz ticaret mür kılavuzluk, Denizyolları işletmesi, A- kay işletmesi, liman işleri müdürlüğü, kaptan ve makinistler cemiyeti, Şirke- ti Hayriye ve diğer resmi ve hususi te- şekküller birer çelenk kayacaklardır. Bundan sonra, belediyenin hazırlır yacağı bir kürsüde genç denizciler na- mımna deniz ticaret mektebi talebesin- den bir genç, deniz ticaret filosu namına da kaptan ve makinistler cemiyetinden biri tarafından iki nutuk söylenecek, bugünün kıymet ve ehemmiyeti anlatı- lacaktır. Gece de, saat 19 da radyoda evvelâ denizciler marşı çalınacak, sonra, bir temmuz hakkında bir hitabe irad edi- Jecektir. Kızkulesi ve bütün deniz müessesatı elektriklerle tenvir edilecek, fener ida- Tesi tarafından donatılacak seyyah ve gâbih bir fener kulesi Dolmabahçeyle Kızkuülesi arasında demirliyecektir. Liman işletme idaresi tarafından doa- patılacak iki dubadan da, haval fişekler atılacaktır. Akay ve Şirketi Hayriye de kendi denizcilerile ailelerine mahsus olmak üzere tahsis edecekleri birer vapuru donatacaklar, saat 21 de Köprüden kal- kacak olan bu vapurlar Boğaz ve Mar- marada birer gezinti yapacaklar, vapur- larda birer de müzika bulunacaktır. Denizyolları da, bir vapurunda, ken- di denizcilerile ailelerine bir müsamere verecektir. * Şirketi Hayriyenin Haliç tezgâhların- 'da yaptırmakta olduğu 75 numaralı ge- minin harici aksamı ikmal edilmiş oldu- Bundan bugün saat 15,30 da merasimle denize indirilecektir. Merasime, İstan- bulda bulunan vekiller ve saylavlarla muhtelif zevat davetlidir. Şirketi Hayriyenin bu gemisi Cum- huriyet hükümetinin teşekkülünden Bonra Haliçte ilk yapılan gemidir. Ge- İminin inşaatı T! ayda ikmal edilmişti Boyu 35 metre, yüksekliği 2.45 met- re, genişliği 6.6 metredir. Makinesi 340 beygir kuvvetindedir. 170 tonluk olan bu gemi 350 yolcu taşıyacaktır. 12 mil '|cesi ise 19 du. Rasathanenin verdiği hei benzemektedir. Şirketi Hayriye 72 ve 73 numaralı gemileri Avrupa tezgâhla- rında 110 biner liraya yaptırmıştı. Ken- di tezgâhlarımızda yapılan bu gemi ise 50 bin liraya mal olmuştur. Bugün me- rasimle denize indirildikten sonra da- hili tertibatı takılacak, kazanı yerine konacaktır. Ağustos ayı içinde sefere çıkarılması muhtemeldir. Şirketi Hay- riyenin, aymı tezgâhlarda — yaplıracağı 76 numaralı aynı tipteki geminin inşa- sına da derhal başlanacaktır. Bunaltıcı Sıcaklar Dün İstanbul yaz mevsiminin en sı- cak, en kavurucu ve bunaltıcı günle- rinden birini geçirdi. Bilhassa öğleden sonra şehir sokakları âdeta tenhalaştı, sucu, dondurmacı, Jlimonatacı ve ga- zozcu dükkânları haril harıl işledi. Dün hararet derecesi gölgede 34 e kadar yükseldi. Asgari suhunet dere- ancak hararet derecesi 37 ye kadar yükselen bir sıcaklık görmüştür Poliste: Bir kadın kocasını dövmüş Üsküdarda Selâmi Ali mahallesinde Tekke sokağında 14 numaralı evde otu- ran evkaf tahsildarı Cemal oğlu Meh- met Ali ile karısı Melek arasında para meselesinden bir kavga çıkmış, Meh - ta göre İstanbul şimdiye kadar met Alinin parası olmadığını söylemesi üzerine, Melek, kardeşi Zeliha ve ana- ları Sara bir olarak Mehmet Aliyi gü- zelce dövmüşlerdir. Mehmet Ali polise müracaat ederek dövüldüğünü ve karı- sının cebinde bulunan evkafa ait tahsil parası olan 47 lirayı aldığını iddia et- miştir. Hâdise mahkemeye intikal et- miştir. Bir kadının çılgınlığı Yenikapıda Çakır Mehmedin gazino- suna giden Ortaköyde Mehmet paşa yokuşunda oturan 35 yaş arında Fethi- ye bazı şuursuzca hareketlerde bulun- muş, bir aralık kendisini elbisesile de- nize atmış ve yüzerek Lângaya doğru gitmeğe başlamıştır. Lânga polisleri Fethiyeyi Lânga sahillerinde yakala - mışlar, karakola götürmüşlerdir. Bir boş evden yangın çıktı “ söndürüldü Sirkecide, Ankara caddesinde, Musta- fa kızı Safiyenin 23 numaralı, sigortalı ve bos evinde baca tutuşmuş, itfaiye tarafından söndürülmüştür. Yapılan tahkikatta, Safiyenin torunu 18 yaşın- da İhsanın birikmiş süprüntü kâğıt par- Jçalarını mutfaktaki ocakta yakarken İkurumların tutuştuğu anlaşılmızstır., Müteferrik : Muallimlere modelcilik kursu İstanbul Türk Kuşu modelcilik şu- si Sultanahmetteki sanayi mektebi munda bir kurs açmıştır. Bu kurs bir ay devam edecek, ilkmekteb müfet- tişleri İle muallimlerine ders Bösterile- jeektir. evvelki gün Nevyork ve Londra, dün de İstanbul borsalarında Fransız frangı üzerinden hiç bir muamele görülmemiş- tir. Nevyork, Londra borsalarından fi- &t gelmediği gibi nominal fiat dahi tes- bit edilmemiştir. Ajans borsamıza ha- riç borsalardan Fransız frangına dair fiat verilinceye kadar Fransiz frangı ü- zerine muamele olmıyacaktır. Bu hal, diğer nukut üzerine tesir etmemiştir. Vaziyette mucibi endişe bir şey yok- tur, Yalnız Paris borsasının Kkapanması, ellerinde Ünitürk bulunduranları en- dişeye düşürmüştür. Bu yüzden dün borsaya arzedilen Ünttürklerin sayısı bir gün evvelkilere nazaran fazladır. Evvelki gün birinci tertip Ünitürk 18.10 Türk lirası üzerinden muamele gördüğü halde dün 100 kuruş birden sukut ile 17.10 'Türk lirası üzerinden muamele görmüştür. Odun ve kömür Fiatları Ucuzlıyacak Kömür ve odun hakkında tetkikat yapan belediye iktısat müdürlüğü bu- gün nisbeten kabarık bulunan fiatları indirme teşebbüsü yapmaktan ziyade kış mevsiminde şehre bolca odun ve kömür getirilmesinin imkânlarını ara- Maktadır. Belediye, Ziraat Vekâleti ile temasa geçmiş, şehre sokulacak odun ve kömür mikdarının çoğaltılması et- rafında Vekâletin müzaherette bulun- masını istemiştir. Diğer taraftan civar- daki kaza ve vilâyet belediyeleri ile de temaslar yapılmaktadır. Bu temasların verdiği neticeye göre ciğardaki beledi- ye sınırları içinde bolca odun ve kömür mevcuddur. Belediye buralardan isti- fade edecek ve şehri odun ve kömür- süz bırakmıyacaktır. Tahmin olundu- Buna göre belediye ağustos ayı içinde şehre mühim mikdarda odun ve kömür getirilmesini temin edecektir. Odun ve kömür fiatlarımın da ağustos ayı içinde müvaridatın fazlalığı nisbe- tinde düşeceği umulmaktadır. Sarıyer Belediye muhasebecisi istifa etti Sarıyer belediye muhasebecisi Moeh- met Emin istifa etmiş, yerine varidat şubesi memurlarından Seyfi tayin olun- Mmüştuür, Belçi MT Bay Libriht ve İstanbul Basın Kurumu iki gün evvel refikasile birlikte memleketimizi ziya- teci Bay Libriht şerefine dün «İstanbul Klüb» de bir Ziyafette İstanbulda çıkan gazetelerin sahiplerile bazı muhartirler hazır bu- Tunmuşlardır. Bay Libriht'in babası, İs- tanbul-Edirne hattının inşaatına işti- rak eden Belçikalı mühendislerdendir, Kendisi, ailesinin İstanbulda kısa te- vakkufu esnasında doğmuş. Bu ciheti ve Türkiye ve Türklük hakkındaki dos- tane alâkasın) göz önüne getirirsek, kendisini şimdiye kadar göregeldiği- miz Türk dostlarının en samimllerin- den biri sayabiliriz. Nitekini hasbihal kalı gazeteciye verilen Tefikası İstanbul gazetecilerile bir arada öğle yemeği vermiştir. bi nin başlayışındanbe- ri,Kabataş ile Üskü- dar arasında — işliyen araba vapuru karşı sahile hemen her se- ferinde dolu olarak gidip dönmektedir. Şirketihayriyenin araba vapuru, bu iki sahil arasında alelâ- de günlerde on defa, ve pazar günleri yir- mi defa gidip geldiği balde, ihtiyaca Bgüç halle karşı koyabil- mektedir. Yaz tarifesile bir- likte, şirketin arabâa vapurlarından birisi de, Yeniköy ile Bey- koz arasında munta- zaman işlemiye baş- yacaktır. Şirketin 26 numa- ralı «Sühulet> vapu- ru, iki gün evvel, Yeniköyle Beykoz ara- sında son tecrübe seferini muvaffakiyet- le yapınıştır. Suhulet vapuru, Yeniköy iskelesinden saat tam 16 da hareket etmiştir. Araba vapurunun hareketi, Yeniköyde, geniş a- Hka uyandıran mes'ut bir hâdise teşkil etmiştir. Otomobillerin, iskele Üüzerine sureli mahsusada konulan iskeleden araba va- puruna süzülüşleri, iskele civarını doldu- ran halk tarafından uzun uzun alkışlar- mıştır, İlk arabaları karşı sahile geçirecek olan Suhulet vapuru, bayraklarla bir gelin gi- bi süslenmişti. Vapur, karşı sahile geçer- ken arkadaşımız Şirket müdüründen bi- rile görüşmüştür. Bu zat, başarılan bu yeni ve hayırlı teşebbüs hakkında arka- daşımıza şu sözleri söylemiştir: — Geçen pazar günü, Kabataşla Üskü- dar arasında işliyen araba vapuru, Kaba- taştan Üsküdara tam 133 otomobil götü- rüp getirmiştir. Biletlerini gidip gelme alanlardan ara- ba başına (150) kuruş alıyoruz. Yalnız gitme, veya yalnız gelme (100) kurüş- tur. Fakat son zamanlarda, Bösterdiğimiz kolaylığı arttırmak için bir çare daha dü- şündük. Ve bir abone usulü ihdas ettik. Şimdi şirketten abone kartı alanlar, o0- tomobillerini yalnız (100) kuruşa götü- Tüp getirebilmektedirler. beseae eee d sesesAAA esnasında gerek Bay Lâibriht, gerek re- Tecrübe seferinden bir intıba: Sühulet vapıru Beykozda Şimdi, bu, içinde bulunduğumuz Suhu- Jet vapuru, 24 otomobili, veya 18 kamyo- nu kolaylıkla istlap edebilecek genişlik- tedir. Bu itibarla, Yeniköy ile Beykoz a- rasındaki ihtiyacı karşılıyabileceğine ka- ndiz. * Araba vapurunun Beykoz iskelesine yanaşması tasviri kolay, mümkün olm- yan bir sevinç yaratmıştır. İskele üzerine, her”zaman görmedikle- Ti bir tesisat kuruluşunu sezmiş bulunan Beykozlular, arabx vapurunun geleceği- ni öğrenmişler, ve köylerini şereflendi- recek olan bu mes'ut hareketi alkışlamak için, iskele civarındaki kahveleri, le caddesini orkenden doldurmuşlardı. Beykoza çıkan bu arabalar, Karakulak membama kadar bir tenezzüh yaptıktan sonra vaputa dönmüşlerdir. Bu münase- betle bir Beykozlu muharririmize şunları onlatmıştır: — Karakulak suyu, İstanbulun hiç şüp- hesiz en kıymetli suyudur. Hattâ bu su- yun hafifliğinin darbi mesel haline gel- diğ!i bilmiyen yoktur. Fakat maâlesef, İstanbullular, bu su « dan, hemen hemen tamamen mahrum yaşamaktadır. Evvelâ, burada 7,20 kuruşa dolduru - lan damacanalar, İstanbulda 150 kuruşa satılmaktadır. Hem, 150 kuruşu verenlerin de, hâlis Karakulak suyu içebildikleri çok şüphe- lidir. Çünkü İstonbulda salılan Karaku- lak suyunun miktarı, bu membadan alı- nan Karakulak suyunun miktarından en az 20 defa fazladır. Bu da, İstanbulda ka» rakulak suyu imal eden başka membalar bulunduğunu anlatmıya kâfi bir delildir. Şimdi araba vapuru sayesinde, bir çok | kimseler, buraya kadar gelmek imkânını ve buradan sularını ellerile doldurup gö- Şürmek fırsatını bulabileceklerdir. Ve bittabi, araba vapurları, Karakulak da- macanalarını, bugün işlemekte bulunan motörlerden çok daha ucuza laşıyacakları için, Karakulak suyunun nakliyesi yarı yarıya azalacaktır. Bu tenezzülün de, Ka« rakulak suyunun İstanbuldaki flatı üze- rinde hayızlı bir tesir yapacağına şüphe yoktur. Hülâsa, bu araba vapurları sayesinde, İstanbulun bu en kıymetli membar, böş- fikası bu doygularına geniş bir cereyan |luğa akmaktan kurtulacaktır. Ve İstar. rete gelen Belçikalı muharrir ve gaze- vermişlerdir. ulan «Soir» gibi bir gazetenin başmu- harriri bulunması onun bu dostluğuna hususf bir kıymet atfetmemizi icab et- tirir. Türk farihini, Türk edebiyatını merakla tetkik ve takib etmekte bulun- ması da memleketimize karşı gösterdi- ği alâkanın büyük delillerindendir. İstanbulda kısa bir müddet kaldık- tan sonra Ankaraya gidecek ve on beş sene içinde, kendi tâbirile; hür Türkün, ve hür Türkiyenin haşardığı eserleri Brükselde çıkan ve satışı yüz binleri | mideleri yıkanacaktır! bulluların, hem gönülleri şenlenecek, hem ğ Askerlik işleri: Araziye müstahak malüller çağrılıyor Eminönü Askerliğ Başkanlığından: — Şube- mizde kayıtlı beş ve altıneı dereceden ha ve askeri malüllerden 200 liralık arazi © ve almıyanların 15/7/987 perşembe gi kadar şubemize kat'l olarak müracü: vekâleti eçlilece bildirilmiş olduğundan le şübeye müracaatları aksi takdirde hi Tp ll müşahede etmekle zevkiyap olacaktır. |rının sakit olacağı ehemmiyetle ilân olanur,