18 Aralık 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

18 Aralık 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

Yazan: Ziya Şakir Havadan Abdülhamide garib bir svikasd yapılacağı hakkında verilen jurnalden sonra İstanbulda kuyumcubaşı Harunaçi derhal yakalanmış, evi ve ticarethanesi araş'ırılmışlı. Fakat bu korkunç suikasdı teyid eder bir tek vesika bulunamamıştılıı Bu baptaki tafsilâta nazaran, veliahd Reşad efendinin taraftarları tarafindan büyük bir meblâğ mukabilinde elde e- dilen Jak efendi; güya, Zonguldaktan Pire limanına kömür nakletmek için bir vapur isticar etmiştir. Bu vapur Pireye geldiği zaman gizli bir yerine, beş yüz kilo mikdarında melinyit ve dinamit paketlerile birkaç balon, ve bu balonları şişirmeğe mahsus âletler yer- leştirilecektir. Vapur İstanbula geldiği zaman, Beşiktaş veyahud Kabataş ön- lerinde demirliyecek.. gecenin karanlı- ğından istifade edilerek balonlar şişiri- lecek. ve içlerine binecek fedailerie, Yıldız sarayı üzerine sevkedileceklir. Hemen-her gün saraya girip çıktığı i- çin bütün daireleri bilen; ve bilhassa padişahın gündüzleri nerelerde oturup kalktığım, geceleri de nerede yattığını iyice tahkik eden Jak efendi; sarayın © mahsilerini gösteren bir harita tertib etmi .Bu haritanın kopyesi, baion- larla havaya çıkacak olan fedailere ve- rilecektir. Onlar da işaret olunan yer- lere melinyit ve dinamit yağdırarak padişahın bulunduğu yerleri korkunç âleşler altımda eritip mahvedecekler- dir.» Çok tabildir ki; her şeyden evvel Kuyumcubaşı Jak Harunaçi efendi derhal tevkif edilmiş. zavallı adamın evi ve tcarethanesi, bir heyet tarafın- dan, şiddetli bir araştırmadan geçiri!- mişti. Lâkin, bu büyük suikasd tertiba- tuna dair, en küçük bir vesika buluna- mamıştı. Ayn: zamanda, dehşetli bir tahkikat başlamıştı. Bu tahkikat karşi-, sında, Harunaçi efendi, teessüründen çıldıracak bir hal almıştı. Bu esnada Pireden vesair Akdeniz hi- manlarından gelen şileplerin hepsi sıkı bir tarassud altına alınmıştı. Fakat bü- in bu araştırmalardan, istintaklardan, tarassudlardan hiçbir şey çıkmamıştı. Ve neticeden şu anlaşılmıştı. Eskidenberi sarayın kuyumculuk iş- leri, Ermenilere verilirdi. Gerek harem takımlarına lâzım olan zinet eşyaları ve gerek Abdülhamid tarafından veri- len nişanlar, kâmilen Ermeni ustalara işletilirdi. Halbuki, muhtelif Ermeni vak'alarının zuhur etmesi, ve bilhassa son bomba hâdisesi üzerine artık Er. meniler tamamile saraydan uzaklaştı- rılmış; bu işler, Harunaçi efendiye ve- rilmişti. Bu işle alâkadar olan Ermeniler; Ha- runaçiden intikam almak, ve bir müd- det de Abdülhamidin rahatını kaçır mak için böyle bir plân tertib etmişler, İstanbuldan bir mektub yazarak Leon Aparyan'a göndermişler ve gene bu plân icabı olarak Leonu Atina zabılası- na ihbar ederek bu velveleye sebebiyet vermişlerdi. Harunaçi, bir hayli müşkülât ile bu işden yakasını sıyırabilmişti. Fakat a- radan birkaç gün geçer geçmez, iki inu- zib mekteb talebesinin yüzünden çok tuhaf bir hâdise vukua gelmiş, yeni baştan, sarayı altüst etmişti. Aklımda kaldığına göre, bir salı gü- nü akşamı idi, Birdenbire sarayda kor- kunç bir haber patlamıştı: — Cenub istikametinden büyük bir balon geliyor. Saray üzerine doğru İler- Tiyor. Bu haber, Abdülhamide akseder et- mez, fena halde telâşa kapılmıştı. Doğ- ruca (Cihannüma) köşküne koşarak büyük dürbün ile semada balon aramı- ya başlamıştı Halbuki meselenin, ne Mal Sele Gİ Meri AŞİ Yurddaş! Osmanlı saltanatında ekonomik me var- sa Türkten gayri olanındı. Türkiye Cxmahurivetinde her şey gibi ekonomi de Türkleşti, Demiryallarını Türkler kuruyer, Türkler işletivor, bankalar Türklerin elinde, Pah- rikaları da Türkler yapıyor. Kırca ekonomi karatmda Türk, Osman- lı saltanatının bie tanımadığı bir tipi, Bu tipi Cumhusivet yarâttz. Bu en büyük itkalâbdır. Abdülhamide ve bütün saray hal na bu heyecanı veren, iki mekteb ta- lebesi idi, Vefa idadisi talebesinden ©- lan bu iki çocuk, akşam paydosunda mektebden çıkarak Ayasofya semtin- deki evlerine giderlerken, tam Beyazıd meydanına gelince, oradaki sıra kah- velerde oturan halkı aldatarak eğlen» mek isterler. verdikleri karar ile bir- denbire meydanın ortasında durarak hayret ve heyecan ifade eden hareket-! lerle birbirlerine semada bir noktayı! gösterirler. Çocukların bu halini gören birkaç! meraklı, derhal yerlerinden fırlarlar.. | çocukların yanına gelirler: — Ne var? derler, Çocuklar, hiç bozmazlar: — Şurada bir Şey görünüyor. Gali- !ba, balon... diye cevab verirler. Birkaç kişinin meydanda toplanarak gözlerile semâyı #raştırmaları, kahve- lerde oturan halkta büyük bir mer uyandırır. Herkes kahvelerden meyda. na boşalır. Ba hayalperestler, hakikaten sema- da bir şey gördüklerini zannederler: — Evet.. işte. bu tarafa doğru bir şey geliyor. — Görüyorum, ben de görüyorum. Gibi bir takım iddialara girişirler. Her yerde (hazır ve hâdisata nazır) olan saray hafiyelerinden orada da bu-' Bir Doktorun Günlük Notlarından (9) Siyatik ve romatizma Sebebleri Havaların rütebetli ve soğukların az çök başlaması üzerine her tarafta muhtelif romatimma tezahüratına (tesadüf mil. mektedir. Bu tezahürat mafsal ağrıları. bel ağmla- Ti, omuz ve böyen tutulmaları şeklinde ve bilhassa Biyatik siniri üzerinde daha bariz olarak kendin! göstermektedir. Siyatik hakikaten çok ıztırab veren Dir hastalıktır. Bacakta muhur, yani kuru- luk ve hastayı aylarca. haftalarca Işin- den alıkoyacak derecede uzar. Bu sebeb. den bülün romatizma tezahürali son yillarda tamamen içtimai bir hastalık halini almıştır. Birçok rTomatizmahlar bu haslalıfın ne- İ İl sebebleri vardır Ki bu sebebleri burada || ayrı ayrı izah etmeğe, bü küçük sütunun |! tahammülü yoktur. Meselâ meşhur Dir &oktorun nararile yüzde on sekiz nisbe- tinde romatizmanın firengi ile şiddetle alâkası mevcuddur. Verasetin, otarulan mahitin, yaşamlar şehrin rütubetinin, şişmanlığın, yem lerin romatizma busulünde çok mühim rolleri vardır, (9) Ba notları kesip saklayınız, yahud. bir albüme yapıştırın keleksiyon yapınız. Sıkıntı zamanınızda be otlar bir doktor gibi imdadınıza yetişebilir. Binek arabaları muşamba ile döşenecek Binek srabalarınm da otobüs ve oto- mobiller gibi döşemelerinin bez, kadife vesaireden yapılmayıp, sabunlu bezle yı- kanabilecek cinsten muşamba vesaireden olması kararlaşmıştır. | Yeni neşriyat -I ÇOCUK DUYGUSU — Gok faydah yazlar ve resimleri? Intişar etmekte olan haftalık jÇocuk Duygusu gazetesinin On ikinci sayısı im” çıkmıştır, DENİZ — Türk Ticaret Kaptan ve Maki- nistleri Cemiyeti'nin aylik meslek mecmuası olan bu mecmuânın 30 uncu sayım zarif bir kapak İle ve çök alâkalı yazılaris çıkmıştır. ÇOCUK — Çoruk Esirgeme Kurumu tara- fından ber bafla çıkan bu çocuk mecmmasi- mın 64 Üncü süywi tenkli bir kapak içinde birçok güzel resim ve yazılara inlişar etmiş- tir. , r | (Servet Adnan ve arkadaşları). 2015: Plâkin | dans müsikisi. 2030: Türk musikisi ve halk zan YE birer arabaya etlarlar.. çalakamçı, iz sarayına koşarlar: — Balon geliyor, Diye bir velvele koparırlar. O gece; hem Abdülhamidin, hem de saray hal- kının rahat ve huzurunu kaçırırlar. NÖBET ODASI Yıldız sarayının en dikkate şayan 0- lan yeri, (Nöbet Odası) idi.” Buraya, (Nöbet Mahalli) de derlerdi. Saray halkının hemen hepsi, buraya girmek, burada oturanların arasına ka- rışabilmek için hasret çekerlerdi. Çün- kü burası, Abdülhamidin en (hâs ben- degân) win merkezi idi. Hünkâr en! çok emniyetini kazanmış olan bu adam-| lar sabahlan akşama, Ve akşamdan da sabaha kadar buruda otururlar; efendi- İlerinden emir beklerlerdi. ize evvelâ, nöbet odasınm yerin! ta- rif edevim. (Haremi hümayun Xapı- sı) ndan girip de, ileri doğru yürümey başladığınız zaman, sağ tarafta evvelâ' bir arakk görürsünüz. Bu arahk, bir) yoldur. Buradan, doğruca büyük ha- vuza, ve havuzun ortasındaki adanın karşısındaki (Av Köşkü) ne inilir, dg SPOR ge Bu haftaki TU) | Galatasaray, Güneşle; lig maçları Fenerbahçe, Vefa ile, Beşiktaş da Tophapı ile harşılaşıyor İstanbul ir maçlarının yedinci haftası 0- yunları Kadıköy, Taksim ve Şeref stadla - rında yapılacaktır. Fenerbahçe - Vefa oyunları son haftalarda üstüste yapmak mecburiyetindedir. Fenerbahçe gibi lişde sayılı bir takımla karşılaşacak olan Vefa, ligdeki vaziyetile s1- kı bir alâkası olan bu maçda herhalde çok sıkıntı çekecektir. Müdafaasının zayıf oluşu takımın büyük kusurunu meydana çıkar - Bir sayı farkla birbirlerini takib eden bu takımların oyunu zannedildiğinden daha mü himdir. İstanbulsporun genç takımı yavaş yavaş müessir oyunlar yapmağa başlamıştır. İki takım arasindaki müvazeneye rağ - men Süleymaniyenin daha enerjik oyhaya - cağı ümid edilebilir. Galatasaray - Güneş Lig maçlarının en mühim oyunu olan bu şiktası iyi bir mevkie götürürken, Topkam “ müsabaka bizde futbolün tam bir miyarını'için de hayli endişeyi mucib olacaktır. NE Parisde yapılan Rigoulot - Dan Kolof Maçının tafsilâtı Klüblerin atletizme Karşı lâkaydisi Devam ediyor Beyoğlu Halkevi İarafından (hazırlanan teri halindek! kır koşularının birincisi, pa zar sabahı senelerdenberi bu müsabakalarâ, #ahne olan Şişli De Tuğla harmanlârı ara - sındaki beş bin metrelik yol üzerinde yapi- Weaktır. Kır koşularına karşı büyük bir alışkanlık- Ja bağlı olan alâkadar klüblerin atletleri, goktanberi teşme oldukları bu müsabakalara Bu aralık, hârem kapısının yüksek iştirak ederken, bir çok ktüblerimiz dün ol- duvarı ile (Küçük Mabeyn) denilen) duğu gibi bugün de bu canlı ve lüzumlu ha- dâirenin arasındadır. Küçük mabeyn dairesi de iki katlı kâgir bir binadır. (Arkası var) IRABYOJ rekete karşı soğukkanlılıklarını muhafaza etmektedirler. Bu gidişle, İstanbulda atletizm lâf edil - Alr İstanbula bir ajan seçmemesi de esasen klüblerin çoktanberi ihmal ettikleri bu spo - run lüzumsurtuğu kanaatini takviye etmek üzeredir. > Bir fvtbol maçı mevsuu içinde bir yah Eugünkü - program |ş.xn sini meme Yapan Müblerin yözüş - 18 Birimeikamın 1937 Cumartesi İSTANBUL Öğle neşriyatı: bie, 1230; Plükla Türk musikist, 1250: Hava- dis, 1405: Plâkta Türk musikisi, Akşam neşriyatı: 1830: Sekizirci Tasarruf ve Yerli Mah Haflası konferans: Akşam gazetesinden Se- lâmi İzzet. 19: Safiye; Piyano ve Keman re- fakatile, 1940: Konferans: Dr. AN Şükrü (Grip ve korunmak çereleri), 1955: Borsa! haberleri. 2): Sadi ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları 2030: Hava raporu. 2033: Ömer Rıza tarafından arabca söylev. 2048: Semahat Özderses ve arkadaş- lan tarafından Türk musikizi ve halk şarkı- ları, €snat âyarı). 2115: Orkestra. 22.15: A- Jans haberleri. 2230: Plâkla sololar, öpera ve öperet parçaları. 2250: Son haberler ve erte- si günün programı, 18 Birmeikâmun 1937 Cumartesi Öğle neşriyatı: 1330: Muhtelif plâk neşriyatı. 13.50: Plük: “Türk musikisi ve halk şarkıları. 1415; Dahgi ve harici haberler, Akşam neşriyatı: 18.30: Plâk neşriyatı, 1835: Çocuklara Ka- ragöz (Küçük Ali, 19,10: Türk musikisi ye halk şarkıları (Hikmet Rıza Sesgör ve ar. kadaşları)- 19.35; Saat Ayarı ve-arabcn maş. riyat. 10,550: Türk musikisi ve hilk şarkıları şarkıları (Salâhaddin ve arkadaşları). 21: Ajans haberleri. 2115: Stüdyo Sâlon arkeş- trası, 2155: Yarınki program ve İstiklâl mar. si. Nöbetci i Eczaneler Bu gece nöbetci olan eczaneler şunlar. dır: “ “ | ; (Sarım). Alemdarda: (Ab ti bıraktıkları atletirm hareketini, üvey evlâd gibi telâkki ettiklerini benim kadar Vildanın da bildiğini saklamağa lüzum yok - Balkevinin terin ettiği kır koşusu liste - sini gözden geçirdim de içim bir daha sız - Tadı. İstanbulda mıntağaya bağlı yirmi iki küb den yalnız Galatasaray, Fenerbahçe, İstar- bulspor ve Kasımpışadan gayri diğer klüb- lerin bu harekete iştirak etznemesi haklı er- dişelertmize sebele gider. İki defa olimpiyada, biri memleketimizde olmak üzere sekiz de Balkan oyununa işti - rak eldik. Yarının mukayemetcilerini dört klübün on Iki alleti içinden çıkarmak (zannedildiği kadar kolay değidir. Kafasında futbolden gayri sporlara yer vermiyen klüb idarecile - rine bilmem ki ne demeli? Anksra at yarışları Ankara (Hususli — Sonbahar at yatişla- rının on birinci haftası kalabalık bir seyir- ci kütlesi önünde yapıldı. Havanın güzel o * Tuşu ve yarışların da son haftalarını yaşa - ması, seyirciler üzerinde büsbütün alâkı w- yandırıyordu. Bilhassa beşinci koşu sürpria 4 oldu ve çitle bahiste 1/7 üzerine oyanayan- lara (87) lira lork kutuş verildi. Birinci koşu, mesafe 1000 metre. Bu ya - rışın farorisi Sağanak güzel bir koşu yapa « vak Birinet geldi. İkinciliği de Ülker kazan- dı. İkinei koşu Handikaplıydı. Mesafe (2200 metre, Bu yarışın favorisi Andrebudin birin- ©, Ceylân İkinci oldu. Üçüncü koşu favorisi Komans iti. Rahat biz Koşu yaparak birin- ehipi aldı, Özdemir İkinci oldu. Dördüncü koşu Yenişehir koşusuydu. Bu yarışın favo- risk Dandi idi Halbukl Novis gürel bir koşu yaparak birinet geldi. İkinci Spring Board. Son koşu handikaplıydı. Mesafe 2400 met- re di, ir koşu sürprtili geçti. Necmi ümid edilmediği halde birinci geldi, ikinciliği Can aldı. Ti Çifte bahis: Bu ikinel ve beşinel koşular arasında İdi, Bugünkü çifte bahis messi - dülkidir). Beyamdda: (Cemil. Samat. | ma en çok parasını verdi. Bu suretle son- yada; CTeofilos). Eminönünde: (Salin | bâhar st yarışlarının on birimet haftası da Necati). Eyübde: (Arif Beşir). Fenerde: | bitmiş bulunuyor. Şu balde at yarışı merak- “Ükmiiyadi. Şehremininde: (Nâzımi, Şeh. | ları daha iki hafta yarış seyredecekler de- zadebaşında: o (Üniversite). Karagüm. | mektir. rükte: (Suad. Hüçükpazarda: (Necatt | > Selim. Tescam Ahmed). Bakırköyünde; (Merkes). Romanyalılar geliyor İl Beyoğlu cihetindekiler: İstiklâj caddesinde: (Detlisüda), Tepe- başında: (Kinyol). Karaköyde: (Hüse. yin Hüsnü, İstiklâl caddesinde: (Li- monciyan). Pangaltıda: (Nargilesiyan). Beşiktaşta: (Ali Rıza). Boğaziçi, Kadıköy ve Adalardakiler: Usküdarda: (İttihad). Sarıyerde” O(A- 3a/). Kadıköyünde: (Saadet, Osman. Hu» 10s1). Büyükndada: (Şinasi Rıza). Hey- belide: M İ Pitbol federasyonu tarafından iki maş İyapmak üzere davet edilen Bükreş muhteliti Balı günü İstanbula gelecektir. Romanyalı - lar on gün evvel gelmek mecburiyetinde kağ» dıklarından burada birkaç idman yapacak « lardır, Güneşli Rasih geldi Oniatasariy - Güneş maçı için İstanbula miami al dhmi li leceğini yazdığımız Güneş takımı merkeş| merkez mukacimi beş mühacimi Rasih dün İstanbula gelmiştir. . |mıştır. Bu maçta 25000 kişi göstereceği için çok sevkli ve o nisbetke he * yecanlı olacaktır. İki taraf hücum hattının kuvvetli olması sayı adedinin yüksek olma * sına yardım edecektir, Her zaman gol yapabilecek vaziyette sağ“ lam olan hücum hattından hangisi müdafs- asına nefes aldıracak olursa neticeyi kendi tarafına çevirmiş olacaktır, Galibiyeti temin edecek hücum hatlarına mukabil, mağlüp olmamak için çalışacak müdafaa hatları da“ ha ziyade yorulacak ve o nisbette kuvve sarfedecektir. Beykoz - Eyüb Eyüb takımının bu maçda büyük bir fev- kalâdelik yapacağı ümid edilemez. Beykoz takımı son oyunlarındaki muvaf- fakiyetinden sonra bu maçda da üstün çık” mağu muvaffak olacaktır Beşiktaş - Topkapı Ligde en sonuncu vaziyette olan Top” kapının başda bulunan bir takımla usun Topkapı için sıkıntılı olacak bu maç, B*” Bulgar pehlivanı, Rigoulot'nun ayağını çıkarırken Üç gün evvel Parisde yapılan Dan Kolof- Rigoulot maçının neticesini kariilerimize iiK defa olarak vermiştik. Bugün de Avrup# #ampiyonluğunun o mevzuubahs olduğu bU maçın tafsilâtırı e Müsabakanın başlangıcında Fransız gü- reşcisi Rigoulot, tam formda olduğumu gili - terecek bir şekilde güreşmeğe başlamıştır. Bulgar pehlivanı bu vaziyet karşısında a8 - cak müdafaada kalmış ve tecrübesine güve“ merek Frans: yormağa çalışmıştır. Fukat Pransıx yorulmamış, bilâkis gittik” ee açılarak 35 İnel dakikanın 21 İnef sani « yesinde Dan Kolof'u boylu boyunu yere uzâ- tarak birinci tuşu kazanmıştır. İkinci devrede Bulgar birdenbire canlan- muş ve altıncı dakikada altına aldığı Rigo “ ulot'nun bacağını dizinden itibaren kıvır İngilterede liy maçları İngiltere Ng maçlarının on dökumuncl haftası oyunlarının hemen hepsi kar altındâ cereyan etmiştir. Bir tarafta lir maçları yö” pılırken, diğer tarafta da «Kral Kupasi» © yunlarının ikinci turu yapılmıştır. Kral kupası maçlarının bir oyunu ikindi devrenin bitmesine altı dakika, diğer bir © yun da ikinci devrenin bitmesine 28 dakikâ kala fayin yağan kardan dolayı yarım kal maşar, 5 İkinet Ng maçlarından bir oyun ds ikindi devrenin bitmesine or beş dak'ka kala gen karın ziyadeleşmesi yüzünden yarım kalmif tar. Arsenal: 2 — Preston: © Ligde ikinci vaziyette olan Preston «Krl kupası finalini oynamış kuvvetli bir bakım” dır. İlk devre sıfır sıfıra bitmiştir. biri sal açık, biri de sağ açıkları vamtastle 1 sayı yapmıştır. Arsenal bu vaziyetten sonr# Mgde ikinci mevkie kadar yükselmiştir. BO maçta 38.000 kişi bulunmuştur. Portsmotth: 2 — Sunderland: © Ligde yirmi ikinci vaziyette bulunan Por” mouth «Kral kupası. galibi o Sunderisnd” mağlüb etmekle büyük bir muvaffakiyet KS” zanmışlır, İlk devre mfır srıfa bitaniştir. B9 maçta 10.000 kişi bulunmuştur. Derbi: 4 — Chelsea: O Ligde en kuvretli bir takım olan Chelse” ligde on ikinci vaziyette bulunan Derbi t” rafından müdhiş bir mağlübiyete uğra” tır, İlk devre 3ki sıfır bitmiştir. Bu mas 13.090 kişi bulunmuştur. Aston Villâ: 7 — Stochport: 1 7 bin İngiliz lirasına satın aldığı mer muhacimin yerine ihtiyat oyuncusunu oy” tan A, Villa mevsimin en çok sayısını YAP” mağı muvaffak olnruştur. İlk devre 4-1 bitmiştir. A. Vülanım ih4iy9$ dakikada, üç gel YAP