22 Nisan 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Nisan 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Ğ Ekmeği ucuzlatmak içi tedkikata başlanıldı Belediye şirket teşkil etmeleri için fırıncılara mühlet verdi. Mühlet bitinceye kadar şirket yapılmazsa ekmek işini belediye ele alacak İstanbul belediyesi şirket kurmaları| ra Servet riyaset etmektedir. Ekmek fi- için fırıncılara muayyen bir mühlet ver- / atlarını yükseltmemek için geçenlerde miştir. Fırıncılar bu muayyen mühlet zarfında şirket kuramadıkları takdirde teşkilâtın kurulmasını belediye Üzerine alacaktır. Fırınlar, Beyoğlu, İstanbul, Üsküdar, Kadıköy, Boğaziçi diye mınlakalara tak- sim olunacaktır. Hler mintaka kendi sı- hası dahilindeki ekmek satışını temin e- decek, icab ettikçe birbirlerine yardım-| da bulunacaklardır. Fırıncılar yeni teşkilât ile birlik hali- ne sokulacağından fırıncılar cemiyeti fes- hedilecektir. Fırınaılar bundan sonraki fağliyetlerini şirketlerine hüsredecektir. " — İkhısad Vekâletinin tedkikleri * İktısad Vekâleti teşkilâtlandırma bü - rTosu müdürü Servet İstanbula gelmiştir. BServet buğday işlerile meşgul olacak, stok vaziyetini tedkik edecek, alâkadarlardan Yzahat alacaktır. - Hükümet, ekmek fiatlarını ucuzlata - caktır. Bu hususta İktısad Vekâletinde çalışmalar yapılmakta ve bu çalışmala - Ziraat Bankasının değirmenlere vermek- te olduğu buğdayın fiatı bir mikdar in - dirilmişti. Ekmek işi teşkilâtlandırılacak, memle- ketin her tarafında ayni cins ekmekler çıkarılacak, her tarafta bir nevi ve ayni fiatta ekmek satılması temin olunacak- tır, İktisad Vekileti bu maksadla buğ - dayı ele almıştır. Ziraat Bankasının köy- lüden buğday alma ve bu buğdayların değirmenlere satış şekilleri gözden geçi- rilmektedir. Ekmek çegnisinde yeni işe başlandıktan sonra büyük bir değişiklik olamıyacağın- dan ekmek fiatlarında ucuzluk yapabi- mek için buğday fiatlarında bir mikdar uetzlük yapılmamı mevzuubahetır. İktisad Vekâleti teşkilâtlandırma bü - rosu müdürü Servet pazartesi gününe kâ- dar İstanbulda tedkikler yapacak, mü - teakiben Ankaraya dönecektir. Bu müd- det zarfında, Servet teşkilâta müteellik diğer işlerle de meşgul olacaktır. Çocuk bayramında Mekteb çocukları Gezdirilecek İlk ökul yoksul çocuklarma yardım birliği çocuk haftasında şehrin uzak semtlerinde oturan ilk okul yavruları için geziler tertib etmiştir. Geziler Akay, Şirketihayriye, Haliç vapurlarile — şehir tramvaylarınm temin edeceği — vesaitle yapılacaktır. 23 nisan cumartesi günü Köprünün Haydarpaşa iskelesinden saat 14 de bir Akay vapuru kalkacaktır. Bu vapur E- minönü, Beşiktaş ve Beyoğlu kazaların - daki çocukları iki saat denizde gezdire - cektir. Ğ Şirketihayriyenin bir vapuru Beykoz- dan kalkarak Sarıyere uğrıyacak ve bu iki kaza çocuklarını Boğazda gezdirecek- tir. Saat 15 de köprüden kalkacak olan Şir- ketihayriyenin 65 numaralı vapuru da Şehremini ve havalisinin çocukları Bo - ğazda gezdirecektir. 24 nisan pazar günü saat D da Fener - den 1! de Eyübden kalkacak Haliç va - — puru da bu kaza çocuklarını Kâğıdhane- ye gölürüp getirecektir. | Bumdan başka İstanbul ve Üsküdar tramvay şirketleri de çocuklar için ayrı arabalar tahsis edecektir. Bütün bu vesalt ve eğlence yerleri hiç bir ücrete tâbi olmadığı gibi müessese - 1;1; de kurumdan bir şey almıyacaklar - Çocuk bayramı programı ! 23 nisan milli hâkimiyet ve gocuk bay- Tamı münasebetile Eminönü Halkeyi ta- Tafından bir kutlama programı hazırlan- miştir. Kutlama töreni yarın saat 10 da Beya- zıd meydanında bütün çocuklar tarafın- Şehzadebaşında süt Damlası yaptırılacak Çocuk Esirgeme Kurumu bu yıl Şeh - n Elektrik Şirketine ihtar yapıldı Ecnebi memurların işlerin- den çıkartılması isteniliyor Elektrik şirketile 1323 senesinde yapılan itilâfnamenin 11 inci maddesi, Şirketin Türk tebaasından olmuıyan me- murları istihdam etmemesini âmir bu- lunmaktadır. Buna rağmen — şirketin şimdiye kadar bazı ecnebi tabiiyetini haiz şahısları büyük memuriyetlerde istihdam ettiği tesbit olunmuştur. Nafia Vekâleti, dün bu memurların çıkarılmasını şirkete bildirmiş ve Na - fia Başmüfettişi Süruri de bu işle meş gul olmuştur. Bu tebliğ mücibince Elektrik şirke- ti umumi müdüründen maada diğer ec nebi tabüyetindeki memurları şirket çıkartmak mecburiyetindedir. Çıkarılması bildirilenler: TÜUmumi kâtib Dekurson, Başmühendis Girele! muhasebe şefi Lölö, mühendis Serr yeri ve Tibiletti, memurlardan Cem - col, Kilbus, Fister, kavas Vişkorviç'dir. Şirket murahhasları, Ankarada ce - reyan eden müzakerat zabıtlarını imza dan imtina ettiklerinden — müzakerat durmuştur. Şirket, mukavelenamenin emrettiği şartlara rlayet etmemekle be raber bu şartları yerine getirecek olan müzakereleri de uzatmakla vakit ka - zanmak istemiş ve bu cihet nazarı dik- katj celbetmiştir. Hükümet, Elektrik şirketinin bu ha- zadebaşmdaki arsazında bir süt damlası | reketini bittabi iyi karşılamamıştır. Bu binası yaptıracak ve küçük yavruların | süt ihtiyacını karşılıyacak tesisatı vücu: | de getirecektir. Kurum messisinin daha verimli olması için nizamnamesinde bazı | değişikliklere lüzum görmüş ve bunları | koöngresinde tesbit etmiştir. Kurum da- ha ziyade yeni doğan çocuklardan yedi .yaşına kadar olanlara daha ilgili uğraş- mağı tasarlamaktadır. Şehir işleri: Kâğıdhane ve Sünnet dereleri temizletiliyor Belediye yaz mevsiminin yaklaşması golayısile Kâğıdhane ve Sünnet derele- rini temizlettirmeğe karar vermiş ve bu Bususta bir mahzur olup olmadığını De- niz Ticaret Müdürlüğünden sormuştur. Deniz Ticaret Müdürlüğü müsbet cev vermiş olduğundan yakında bu derele-| rin temizlettirilmesine başlanacaktır. Baltalimanı uslah edilecek İktisad Vekâleti Baltalimanının — 1sla- bına karar vermiş ve bunun için limanın vaziyeti hakkında Deniz Ticaret Müdür- lüğünden malümat istemiştir. Deniz Ti- caret Müdürlüğü bu hususta tedkikat ya- parak vekâlete cevab verecektir, Mezbahada hergön et kesiliyor İstanbul belediyesi fili müdahalelerle şehirde et satışı fiatini tutmağa karar vermiştir. Bunun için, icab eden her tür- Vü tedbir peyderpey alınacaktır. Dün kesim günü olmadığı halde satış sebeble Nafianın, bugünlerde şirkete vecibelerini yerine getirtecek kat'i ha- reketlere tevessül etmesine intizar o - Tunmaktadır. Belgrad ormanı mesire oluyor Tesisat içrirmrt senede 500 bin İlira sarfedilecek Belgrad ormanlatı için on senelik i - mar projesi hazırlanmıştır. Orman, on sene sonra mesire haline — konacaktır. Yeni köprüler inşa edi'ecek, asfali yol- lar yapılacaktır. Belgrad ormanlarına ört sene zarfında 500 bin lira sarfedi- Jecektir. Ziraat Vekâleti inşaata başlamak ü- zere İslanbul Orman mektebi dekanlı- ği emrine elli bin lira yollamıştır. Çiftlik köyünün Çobanı öldürüldü Çatalcanın Çiftlik köyü civarında kan- h bir cinayet olmuş, 45 yaşlarında bir ço- ban başının on beş yerinden bıçakla ya - ralanarak öldürülmüştür. y Çoban Ali oğlu Murad köyün inekleri- ni gütmektedir. Evvelki akşam ineklerin vaziyetini tanzim için mezhahada 500 ko-|köye yalnız döndüğünü gören köylüler yun keszilmiştir. Kuzu fiatları normal ol-| ertesi günü merak ederek etrafı araşlır- duğu ve kuzü mebzul bulunduğu — için mağa başlamışlardır. Nihayet köyden şimdilik buna müdahaleye lüzum görül- |hayli uzak bir mesafede çobam bir çuku- dan söylenecek İstiklâl marşile başlıya - — Cak, bunu Halkevi binasında yapılacak merasim takih edecektir" Bilâhare Beya- Zzıtta meydan temsili verilecek, bu temsil / Tadyo vamtasile yapılacaktır. Gece saat 20,30 da Alayköşkünde «Yalnız bir keli- Me» piyesi temsil olunacaktır., Kültür işt ğ Kültür müfettişlerinin teftişleri - Müarif umumi müfettişleri, dünden iti. baren, muhtelif mıntakalarda birer tef- tiş seyahatine çıkmağa başlamışlardır. U- — Mumi müfettişlerden Salih Zeki ve Refik — Ordu, Ekrem ve Hilmi Zongüldak mın - — fakalarında teftiş yapmak üzere dün İş- & tanbuldan hareket etmişlerdir. - Mektebler bugünden itibaren tatil ediliyorlar - , , Hükimiyeti milliye bayramı dölayısile Üniversite ve bütün resmi dairelerle mek- — febler, bugün öğleden itibaren Püzartesi * );Jm'lm kadar tatil edilecektir. b memektedir. Et şirketinin elinde bulunan koyunlar satış fiatlarında müessir olabilecek mik- tardadır. Kasablık hayvan — celbine de devam edilmektedir. Bugün ve yarın da mezbahada kesim yapılacaktır. İlk bıçak mevsimi denen haziran gel - dikten sonra, temmuza doğru, karaman fiatlarımın 25 kuruşa kadar inebileceği ü- | mid olunmaktadır. Hukuk talebesi kâğıd fabrikasını gezecek . Üniversite Hukuk Fakültesi talebesin- den 300 kişilik bir grup, fakülte dekanı ile beraber yarım İzmite hareket edecek- ler, kâğıd fabrikasında bir tedkik gezin- tisi yapacaklar ve İstanbula dönecekler- dir, İlkokul çocuklarına yardım İlk okul yoksul çocuklarına yardım biz- Hği dün C. H. P. merkezinde İstanbula bağlı on altt kazanm ilk okul yoksul cukları için 1690 parça 4211 lira değe - Tinde elbise, palto, mintan dağılmıştır. run kenarmda başı bıçakla parça parça edilmiş bir halde bulmuşlardır. Cinayetin hangi maksadla ve kimni ta- ralından ika edildiği henöz malüm de - Bildir. Vak'aya jandarma — ve Çatalca müddelumumiliği vaziyed etmişlerdir. Akayın iİkbahar mevsimi tarifesinde 11 Mayıstan sonra Yalovaya bir vapur daha | - 1üve edilmiştir. Bu tazihlen itibaren Yalo » yaya günde iki vapur kalkacaktır. #irketi Hayriye de İkbahar tarifesini pa- zardan İLibaren tatbik edecektir. Şirketi Hay riye tarife harici olarak Cumartesi akşam - ları Boğaza tenezzüh seferleri tertib edecek- tir. Bu seferlere TI ve 74 numaralı vapurla- ri tahsis edecek ve bü vapurlardan birlude incessx, diğerinde — caz bulundurulacaklır. Yaz tarifesine de direkt postalar konacak- tır. Florya için yeni tarife Devlet Demiryolları dokuzuncu işletme )- daresi bu yaz Birkeci - Küçükçekmece ürü- sında yeni bir tarife tatbik edecektir. Bu ta- rifeye Sirkeci ile Florya arasında doğru se - ferler yapacak katarlar konacaktır. Flarya- 'dâ. güzel bir istaayon yaptırılacaktır. - v ğ hale almak istiyor Asri bir balıkhane yaptırılacak, fakat İktısad Vekâleti de balık işini bizzat idare etmek kararında... — Deniz mahsullerine ald kanun projesi Yakında Başvekâlette bulunmaktadır. Meclisin ruznamesine alımacaktır. Balıkçı, mütevassıtlar yüzünden balı- ğanı pek ucuza satmakta, balıktan edilen istifade Yhütevassıtlara — bırakılmaktadır. Hükümet bu mütevassıtları kaldıracak, tevzi, satış işlerini tamamen köendisi ya - pacaklır. Balıkhanenin şimdiki bulunduğu bina, Maliye Vekâletine aid olduğundan De - nizbank teşkilâtına yakın bir yerde yeni bir bina yapılacaktır. İktisad Vekâleti jmütehassısları vasıtasile yeni asr! halık- hane binasının projesini hazırlatmıştır. Kanun mer'iyete girdikten sonra faali - yete geçilecektir. , Diğer taraftan İstanhbul belediyesi ile İktisad Vekâleti arasında balık satışla - gının Maliye Vekâleti emrinden alınıp İk- tısad Vekâletine bağlanmak istenmesi yüzünden ihtilâf çıkmıştır. İstanbul be - lediyesi kal binasının bulunduğu yerden sesesereAAALAA AAA AAA SAA MA AA 0A6ARAAARAAI AAA AAA R AA Müteferrik: Posta tesisatı genişletiliyor Posta telgraf ve telefon umum mü- dürlüğü İstanbulda olduğu gibi bütün vi- lTâyetlerde de posta kutularımnım adedlerini artırmağa ve birçok kazalara da yeni pos- ta kutuları koymağa karar vermiş ve bu hususta yeni tedbirler almıştır. İdare bu maksaüla İstanbuldaki posta ve telgraf fabrikasında yeniden birçok posta kutu- Tarı yaptırmaktadır, Bu kutuların ilk ka- filesi birkaç gün evvel şark ve cenub vi- Tâyetlerimize gönderilmiştir. Şehrin sıhhati mükemmel Dün vilâyette vali muavini Hüdai Ka- Tatabanın riyasetinde vilâyet gıhhat ko- misyonu tarafından bir toplantı yapıl - mıştır, Bu toplantıda şehrin umuümi sihhati tedkik edilmiş ve neticede vaziyetin ge- | çen senekine nisbetle çok şayanı mem - nuniyet bir halde olduğu görülmüştür. Bu sene de geçen seneki gibi bir tifo salgını tehlikesini önlemek için sıhhat müdürlüiğünün fevkalâde tedbirler alma- sına ve bit mücadelesine de daha itinalı bir surette devam edilmesine karar ve - rilerek toplantıya nihayet verilmiştir. Mürebbiye ve sütnineler muayeneye tâbi Mücssese ve evlerde müstahdem mü - rebbiye, sütnine, hizmetçi, aşçı, çama - şırcı, uşak, bahçıvan, hususi şoför, ara - bacı, seyis ve benzeri işler erbabının mu- ayeneleri belediye iktısad müdürlüğü müştahdemler şubesince, altı ayda bir, muayene kamisyonlarında yaptırılmak - taydı. Diğer müstahdemler de üç ayda bir belediye mevki tabibleri tarafından mu- ayene edilmekteydi. Bundan sonra, aş- Çı, şoför, arabacı, mürebbiye nevinden müstahdemlerin devre muayeneleri de belediye mevki tabibleri tarafından ya - pılacaktır. Bu muayene neticeleri hak - kında tanzim edilecek cedyeller ay niha- yetlerinde iktısad müdürlüğüne verile - cektir. Yetim maaşı nasıl bağlanacak ? Askeri ve mülkf tekaüd kanununun muaddel şekline göre yetim maaşı, birin- ti Gerecede zevceye ve evlâda, bunlar bulunmazsa ikinci derecede dul ana, muh- taç ve malül zevç ve babaya tahsis olu- nacak ve bunlara yetim denecektir. Memur veya mütekaidler ikinci dere - tede bulunan istihkak sahiblerinin birin- ci derecede müstahaklar arasına konma- sını bir beyanmameyle istiyebilecekler - dir. Böyle bir beyanname vermeseler bi- Je muhtaç olan du! anaya, maişetini te - min edemiyecek derecede malül veya 65 veya daha ziyade yaşta muhtaç babaya, talebleri üzerine, birinci derecede ye - timler arasında maaş tahsis olunacaktır. Odun ve kömür nakliyatı ucuzca yapılacak Devlet demiryolları dokuzuncu işletme idaresi Trakya için odun ve kömüre mah- sus tenzilâtlı bir tarife yapmıştır. Tarife mayısta tatbik olunacaktır. Vatan, çocukların, çocuk, Tatamındır, itibaren Eminönüne kadar imtidad edef deniz kıyısındaki ticaret işlerini hâle lamak istemektedir, Bu mmtakada niz mahsulleri için soğukhava yapılacaktır. Projeleri hazırlanmıştı. senesinde soğukhava depolarının inşâ$ na geçilecektir. Belediye, balık işleri”? hale almak istemekte ve hal civar yeni asri şekilde balıkhane binası tırmak tasavyurunda bulunmaktadır. tanbul balıkhanesinin kime deyredi ği yakın zamanda bolli olacaktır. İktısad Vekâleti deniz mahsulleri $U besi müdürü Kemal İstanbulda te yapmaktadır. Bir müddet evvel bali lıkta kullanılan ve gırgır denilen ağlar balık neslinin inkirazına sebeb ol: n dair bir iddia ortaya çikarılmış ve V& Tet bu işi tedkike başlamıştı. Yapılan 1f kiklerden gırgırın balık nesline hiç % zararı olamıyacağı neticesine varılmış * tır. Ankara Borsası kapanış fiatları 21-4-1938 . ALFERD CORTOT'nun | D TU Vedar münasebetile 25 Nisan Parartef | akşamı ssat 21 do G Fransız Tiyatrosund3 | (CHUPIN'in 12 4 10 12 94 25) 24 TEDEBBU Tamamen derasını müteakib İ CHOPIN'nin ESERİNDE Afusikişinaslığın dehası 'Tezi üzerinde bir İ KONFERANS <| KONSERİ| verecektir. Bu yenilik, büyük komft " (ğ. ranscı üstadın dehasını takdir D larile seyretmek lmkâmnını — verecek”, Bu gibi konserler, Parisin en DÜ artistik hüdiselerini teşkll etmel