25 Mayıs 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

25 Mayıs 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

ei 79 Mayıs şenlikleri Bayramı Urfada gençlik ve idman bayramı na iştirak eden talebeden bir grup İL, ONDA yaplan 19 mayıs merasimi Wiz, “Tak olmuş, Atatürk heykelinin saril-| Key yah tâ) yırtılmış, heykelin etrafında İş Dütüklar söylenmiş, çelenk konulmuş- iyi, «* de Halkevinde güzel bir balo verli- Mag, * SIVASTA da şenlikler pek güzel ol- Mkay, Pünasebetle — Şehrimiz li- sia Smf be nden İzzet bir - Bün evvel - mektebdeki İngilizce m kaçarak iki arkadaşile bir - e “suk suyuna yüzmeğe gitmiş - kata arkadaş soyunarak yüzmeğe baş- iddet sonra arkadaş jar Ve bir Ni m ortadan kaybolduğunu gör- bo, Suya gömülmüş ve ortadan kay ber iğtür. Dert hal vak'a zabıtaya ha - Sn ini yapılan bütün aramalara Zzet bulunamamıştır. sonra . İzzetin -ŞİŞ- 6da suyun yüzü mağ ve kayıkcılar tarafından gö“ zzetin cesedi (o hastaneye Kanalpaşda bir vak'a KESİR Güm) — Kemalpaşa Jandarma R galindeki cezmevinde bir. hâdise) Güce yarısı Mustafa isminde biri! duvarına merdiven dayamak | rdan Bn. İpek'i kalem 0- 1itir. Hldie haber alınınca adliye Taaliyete, geçmişti uçlu o hakkında; Yapmaktadır. kul talebeleri direktör Tahirin ve öğretmen Mehmedin Idaresinde Jimnastik hareketleri yapmışlardır ERBAADA por birliği başkanı Tevfik Demirel “le kültür memuru Mümtaz Yavuz nutuk söylemişler, beden hareketleri yapılmış, Tavoşaspor birliğinin A ve B ta- kımları maç yapmış, gece fener alayı yapll- MAŞA. getirilmiş, muayenesinden sonra def - nine müsaade edilmiştir. İzzet arka - daşlarının omuzları üstünde asri me - zarlığa götürülmüştür. Aysel SON POSTA Temrelilerin temennileri Bir telgrafhane ile iskele- lerine vapur uğratılmasını istiyorlar 'Temre (Hususi) — Fenikeye 30 ve Kaşa 10 mil mesafede olan bu şirin na- biye mühim mikdarda'portakal, manda- rin ve limon yetiştirir. Buğday, arpa, musir gibi hububatı, sebze ve meyvaları da boldur. Böyle olduğu halde buraya vapur uğramamaktadır. Malların ikinci bir iskeleye sevkinden dolayı halk zarar görmektedir. İhtaç mevsiminde Temre- nin iskelesi ölan Kaya dibine on beş gün- de bir kere vapur uğramasının temini halkı pek sevindirecektir. 'Temrenin diğer bir noksanı da bir tel- graf merkezi bulunmamasıdır. Halk tel- grafhane binasını kendileri yapmağa ha- zırdır, Ticari ve ikusadi bakımdan bir noksanı tamamlıyacak olan telgraf işi de halledildiği takdirde Temre büyük bir inkişala mazhar olacaklır. Bir kız çocuğu tren altında parçalandı Eskişehir (Hususi) — Saat 17 rad- delerinde istasyonun birinci geçidinde çok feci bir tren kazası olmuş, 8 yaş - larında bir kız parça parça olarak öl - müştür, Hâdise şu şekilde cereyan etmiştir: 8 yaşlarında Emine adında küçük bir kız çocuğu kömür toplamak üzere | tren yolundan geçerek giderken O sı - rada geçen trenden ürkerek vagonla - rın altına girmiş ve kendini kurtara - mıyarak, vagonun tekerlekleri parça parça olmuştur. Hâdise mahalline müddelumumi Ra gıb ve muavini İrfan gelmişler ve tah- kikat yapmışlardır. Bu hâdisenin manevra (sahasında gelişi i dolaşanlar için idare çocuk velilerini daha esaslı bir tedbir almağa sevkedeceğihden şüphe yok - tur. Bir çoban bir bekçiyi öldürdü Niksar (Hususi) — Belediyenin mahsulât bekçilerinden Yeşili Ooğlu Şevket bahçeler arasında Molaşırkeni | bir bahçeye bir sürü koyun görmüş, bu koyunları çıkarmak ister » ken iki çoban gelmiş, bekçi Şevket ile kavgaya başlamışlardır. Kavga esnasında çobanlardan biri bıçağını çekip bekçiyi kalbi üzerinden vurup öklürmüştür. Katil çoban yakâ- lanmıştır. Erzincanda ortamektebe ilâveler ek Temel atma merasiminde Erzincan (Hususi) — Bina bulunama- | dığından orta mektebde çift tedrisat ya- pılmaktadır. Maarif idaresi mektebe de- jim eden çocukların rahatça okuyabil- okul binasının yanını Geçen sene ma meleri için orta vwyonlar yaptıracakt: UM bulunanlardan bir grup li yılından kalan beş bin lira ile ilk pav- yonun temeli merasimle atılmış, temele ilk taşı vali Fahri Özen atmış ve mers- simde vilâyet, parti, belediye maarif erkânı, halk ve talebe hazır bulunmuş- Yard Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: Bey bana bu - bir şey oldu. .. Eskiden hep kahve, çay içerdim... « Şimdi canım süt içmek istiyor. her gün Hasan Bey — Anlaşıldı, canından bıkmış olmalı - sınl... altında | giyer yn en üksek büdcesi 7 Vekili tarafından evvelki gün Mecliste söylenen şayanı dikkat nutkun metni Maliye Vekili Fuad Ağralı tarafın - dan evvelki gün Mecliste büdce mü- zakeresine başlanması münasebetile söylenen şayonı dikkat nutkun ilk kr simlarm dün koymuştuk. Nutku neşre bugün de devem ediyoruz! Ermhi; Dahil eru t ve jandarma yet ve ana Ni mum müdürlüğü y ne 1,736,283 lira retle geçen sene yü ükbek Hipdliğde Kabul bu; eti umumiye teşkilât kanununun sür'atle tatbikini temin ede- cek tashihat 1938 büdceşinde azami de - recöde nazarı itibara alınmış bulunduğu gibi jandarma teşkilâtını tanzim ve tak- viye için hükümetin çizmiş olduğu beş senelik bir programın önümüzdeki se - neye aid icabları da tamamen karşılan - mıştır. Sıhhat ve içtimai muavenet Zammın 1 miyon Jirası Sıbhat ve İçtimai muavenet hizmetlerine tefrik edilmiştir. Va- kın bu büdeönin 1937 ve 1933 umumi yekün- Jarı arasındaki fark, 1400000 lira ise de bu- nun 400000 lirası eimdiye kadar hudud ve sahiller sıhhat umum müdürlüğü O mülhek büdcesinde iken bu sene umumi müvazene-| ye alinan kez hıfzanlıha müesseselerile hıfzıssıhha mektebi masraflar karşılığıdır. 1997 senesinde esssen umumi müvazeneden İyardım şeklinde temin olurlan bu masrafın sıhhat ve içtimal muavenet büdcesine ko - nulması hakiki bir zam mahiyetinde değil - $ dir. Maliye Maliye büdcesindezi 1309 küsür bin lra- bk farkın 500.000 lirası posta ve telgraf ve telefon, 490 bin Brsm orman umum müdür- Tükleri mülhak Büdcelerine yardım olarak 1937 büdeesinde mevrud tahslsata ilâvedir. Gerisi umumi müyazeneye dahil dairelerin t a mahsus muhtelif ter ndeki zammın 4 milyon Iira-| nelerde almiş ve önümüz - ki sene alınacak fevkalâde tahsisat kar — İsmtığını teşes “eden burçların ödenmesi için 1997 de düyunu umumiye büdeesine konulan iştir KI, ba suretle çların ödenmesine 1638 serlesin- iyon lira tahsis edilmiş oluyor. Şu noktaya bilhassa yüksek nazarlarını- xi celbetmek isterim Xi, Cumhuriyet maliye- si gerek kisa, gerek uzun vadeli olarak te - ve edeceği kredileri münhasıran “in iktisadi inkişifinda ve sanayi programının tatbiki ile fabrikaların kurul - ması, madenlerimizin işletilmesi, deniz tica- relimizin Werlemesi gibi derhal semeresini el de edeceği faydalı hizmetler için kullanmak» ta ve bu borçların ödenmesinde büyük bir hassasiyet ve dikkat göstermektedir. Bu fashin bu-sene 10 milyon liraya çıka- rilması bu sözlerti katl ve HN delilini teşkil eder. Önümüzdeki sehenin inkişafından da ge- ne büyük bir hisse ayirmak suretile bü fs- sldaki tahsisatın arttırılması (o emelimizdir. Müfredatını bu suretle azsetmiş o ulduğum rakamlar harlcinde kalan ve yekünu 2 mil- yon liraya yakinşan diğer zamlar da, muh- telif düirelerin müteferrik ihtiyaçlarına tah- sis edilmişlir. 1933 mali yılı masraf büdeesine yapılmış olan samların tahlili burada bitmiş oluyor. Fevkalâde varidatla karşılanan hizmetler Varidata ald izahata geçmeden evvel ma» hiyetleri iibarile adi büdeede yer simiyan ve esasen İki senedenberi fevkalâde varidat )a karşılanmakta olan hizmetlerden önü - müzdeki sene proğramına dahil bulunanlar hakkında maruzatta bulunayım: Bu hususla takdim etmiş olduğumuz ka- nun liyihasile mevzuubahs (hizmetler için fına mezuniyetinizi istediğimiz #absisat 2$ milyona yakın mikdarı demiryolları in - saat İhtiyacı içindir. Demiryolları inşaatı 1 - çin 1938 mall yılında sarfı lâzım gelen mik- dar 30 milyon liraya yakındır. Bunun 4,5 milyon Jirası Sivas - Erzurum istikrazile karşılanmaktadır. Bakiyesi de fev- kalkde tahsisatla karşılanacaktır. Memleketin içtima! ve iktısadi — vaziyeti bakımından olduğu kadar müdafaası bakı - mmdan da demiryollar inşaatına ötedenberi verdiğimiz ehemmiyet yüksek < hey'etinizin malimudur, Bunun için çizilen programın tamamen tatbikine şimdiye kadar olduğu gibi ayn! hız la devam edilecek Önümüzdeki sene içinde Şark vilâyetleri- izin mühim bir merkezi olan Erzincana var maş olacağız. İstediğimiz fevkalâde tahsisatın 21.220.000 lirası da mili müdafaa hizmetlerine karşı- lıktır. Bu sahadaki İbtiyaclarımıza, gerek âdi biüldeede, gerek fevkalâde programda bütün mikdarı 57900000 liradan ibarettir. Bunun| İdiğer ihtiyaçlara tercihan yer ayırmakta ol- | duğumuzu bu rakam dahi ifade eder, İ Fevkalâde tahsisatın 2.300.000 Ilrası büdee haricinde bırakılın maden tedkik ve arama & #üsü We elektrik işleri etüd dairesi ih- tiyaçlarına, 2000000 lirası muhacir iskân masraflarına, 1.200.000 lirası Ankara tab fa- kültesi İnşaat ve tesisatına, 1000000 lirası İstanbul - Edirne yolunun inşasına, 1000,000 Mirası Havayolları devlet işletme İdaresi ih- tiyaçlarına, 4.000.000 lira kadarı muhtelif in- £ ve imar hizmetlerile müteferrik Hktısa- di, sirel işlere tahsis edilmiştir. Su işleri Cumhuriyetin iş programında yer alan bü ük mevrularımızdan biri de su işleridir. Br- veice hususi kanunlarla verilen sxlâhiyet da de İhalesi yapılmış olan Küçük Men - deros havzası bu sene tamamlile bitmiş, Gel- lâd bataklığı kurutulmuş bulunacaktır. Xilü- fer nebrinin Bursa ovasında yaptığı tahri- batın önüne geçilmesi ve Terme bataklığının kurutulması işi de bu sene İkmal edilmiş O- 1acaktır. 3031 numaralı kanunla verilen salâhiyete istinaden Adana, Iğdır, 'Tarsus - Mersin, Kermasti - Menemen mıntakalarındaki 8 İşleri kismen ihale edilmiş, bir kısmının dâ projeleri hazırlanmıştır. Yüksek meclisin üzerinde £ ehemmiyetle durduğu bu büyük işin istiizam ettiği kar - şılıkların, büdcelerde derpiş edilmek sureti - le tahakkuk ettirilmesi uzun senelere mü - tevakkıf olduğunu hezadlıyan hükümet, mem Jeket istihsalâtının artmasında büyük bir â- mil ve kuvvet olacak olan su İşlerinin fi - nansmanının ziraat bankasına devrini daha faydalı görmüş ve umumi büdceden her #8- ne Iki buçuk milyon raya yakın sermaye ile İtakviye edilmekte bulunan bu kıymetli mü- essesemizin geçen sene kabul buyurduğunuz kanunla iştigal mevzuuna giren bu işlerin da ha sür'atle başarılması istihdaf olunmuş - tar. Bunun için icab eden kanuni salâhiyet Encümenlerde tedkik edilmektedir. Sümerbank Baraylleşme faaliyetimiz, programı dahi- linde ilerlemektedir. Çimento, porselen ve İkimya sanayiine sid müteaddid fabrikaların esisine önümüzdeki sene başlanacağı gibi demir sanayli İnşaatı meyanındaki yüksek fırınlardan bizi de işlemiye başlamış olacak- tar. Bu. mali sone varfında Sümerbink'ın sa- nayileşme sahasında sarfına mühtac olduğu paralar bu müessesenin haiz olduğu krediler- le temin olunacaktır. Etibank Maden işleri: EBübank tarafından işletilen Zonguldak kömür madeninin 1937 deki istihsal mikdarı 400.008 tondan ibaret iken istihsalâtın tes- yidi için alınan tedbirler sayesinde 1938 mall yılında istihsal edilecek lâva kömür mikdarı 600.000 tonu bulacaktır. Bu mikdar ve prog- ramı dahilinde her sene artmak suretile 1941 senesinde «1.100.000. | bulmuş olacaktır. Ergan! bakır madeni önümüzdeki könunü- saniden itibaren faaliyete başlıyacaktır. Se relik kapasitesi 7.500 - 8.000 ton olan bu ma- denden 1938 mall yıl işinde 3.000 ton elde edeceğimizi tahmin ediyoruz. Divrik demir madeni işlemeğe başlamıştır. Önümüzdeki mali yılı içinde 100.000 ton ma- den cevheri istihsal edebileceğiz. Ziyevm hali faaliyette bulunan krom madeninin 50009 tondan ibaret olan istihsalinin indel'ihtiyaş 100.000 tona çıkarılması Için lâzim gelen tesi. sat şimdiden tamamen Ikmal edilmiştir. Se- belik kapasitesi Ergan! gibi 7500-8000 ton o- ian Murgul bakır madeni ila Bulgzardağ Ke- ban altin ve kurşun madenleri için icab eden s<isata da önümüzdeki sene başlanacak ve nlar dahi programlarına göre işletileçek- tir. Ayni şamanda da döviz bakımından yeni bir memba teşkil etmekte olan maden işleri- nin çizilen mesal programının tahakkuku için önümüzdeki sene de İhtiyarı lâzım gelen bü- tün sarfiyat Etibank'ın mevcud kredilei den temin edilfniş bulunacaktır. ie Deniz ticaret filomuz için hususi kanun- la verilmiş olan salâhiyet istimal edilmiş ve sipariş olan vapurlardan biri bu ay içinde getirilmiş olduğu gibi, bir kısmı da önümüz- deki sene teslim edilmiş bulunacaktır. MW bankalarımız tarafından teşkil edilen «Sos- teye Şilepe faaliyete geçmiş ve şimdiden 3 şilep mübayan etmiş bulunmaktadır. Gerek barel tlenretimiz, gerek döviz sarfiyatı ta- sarrufu bakımından memlekette bu sosyete» nin temin edeceği faydalar çok ehemmiyet» idir. Yukarıda arzettiğim kanun (le sarfına me- zuniyet verilen 10 milyon liradan şimdiye kadar hazinece temin edilen 8 milyon Jira- zan üst tarâfı Denizbank müessesesinde ken- di kredilerinden temin edilmiş bulunacaktır. Denizbank mevzuuna giren işlere temas et- miş iken, önümüzdeki mali yıl içinde İstan- bulda azami beşer bin tonluk ve defaten 13 bin tona kadar gemi inşa edebilecek kapa- siteyi haiz yeni bir lersane kurulmağa baj- lanması mukarrer bulunduğunu da arzsde- yim. (Arkası var)