18 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

VA FUREAA Vali Muhittin Üstündağ ve arkadaşları dün geldiler Avni Yağız bir muharriri- Daimi encümen âzasından mize Ankaradaki muhake meyi mevzuu bahsederek: “Bu birkarar değil azametli bir derstir!,, dedi Muhittin Üstündağ kendisini karşılıyan larla beraber Haydarpaşadan çıkarken Temyiz mahkemesi dördüncü ceza gairesinde muhakeme edilip beraet ka- rarı alan İstanbul Vali ve Belediye Re- isi Muhiddin Üstündağ ile daimf encü- men azaları dün sabah Ankaradan İs- tanbula gelmişlerdir. Valiyi, Umumi meclis Aazası ile Belediye ve Vilâyet erkânı Haydarpaşa da karşılamışlardır. Vali, karşılamağa gelenlerin ayrı ayrı ellerini sıkmış «geçmiş olsun» lara te- şekkürlerle mukabele etmiştir. Beraet edenlerden, daimi encümen #zasından Avni Yağız, kendisile görü - Limanda bir sandal Devrildi Eski Salıpazarında oturan Ahmed dün 983 numaralı balıkcı sandalı ile Güneysu vapurundan üç amele ve bir gümrük muhafaza kolcusu alarak Fındıklıya Bi- derken, ameleden birinin ayağına düimen ipi takılması yüzünden sandal devrile- rek içindekiler denize düşmüşlerdir. Bu sırada hüdise yerinden geçmekte elan Liman idaresinin 2 numaralı romorkörü denize düşenlerin bepsini kurtarmış ve Fındıklıya çıkarmıştır. Zabita ve Deniz 'Ticareti Müdürlüğü kaza etrafında tah- kikata başlamıştır. Poliste : Bir çocuk dut ağacından düşerek yaralandı Mecidiyeköyünde Kuyu sokağında 12 numaralı evde oturan korucu İbrahimin yedi yaşındaki oğlu Mehmed Yıldırım dün, dut ağacından düşerek başından yaralanmış. tedavi için Şişli Çocuk has- fanesine kaldırılmıştır Bir boyacı düşüp yaralandı Kadıköşünde Kuşdilinde Bahariye cad - desinde 43 numaralı Doktor Necmeddin Rifa- tin evinl boyamakta olan Rıdvan ismindeki boyacı üç metre yükseklikteki iskeleden dü- şerek muhtelif yerlerinden ağır srette ya - rolanmış, todavi için Haydarpaşa — Nümüne hastanesine kaldırılmıştır. Bir motör tutuştu Saray sineması sahibi Mihoya aid Ça- taloğlu motörü evvelki gece Büyükada iskelesinde demirli Tbulunduğu — sırada benzin deposunun tutuşmasile yanmıya başlamış, ohemmiyetli bir hasar olmadan itfaiye tarafından söndürülmüştür. Bir otomobil ile bir kamyon çarpıştı Şoför Armür idaresindeki 1571 sayılı otomobil e şöför Münir Yılmaz idaresin- deki 3716 numaralı yük kamyonu dün Osmanbeyde tramvay caddesinde çarpiş- mışlardır. Çarpışmada nüfusca bir zayi- at olmamış, yalnız otomobilin sağ çamur- Tuğu hasara uğramıştır. 55 yaşında bir kadın motosiklet altında kaldı Kızıltoprakta 'oturan tesviyeci Abdul- lah idaresindeki motosiklet dün Kadıkö- yünde Mühürdar çâddesinde 55 yaşında Vahide adlı bir kadına çarparak muhte- Nif yerlerinden yaralamış, yaralı hasta- neva kaldırılmıs. suclu vakalanmıstır. şen bir muharririmize şunları söyle - miştir: «— Bir hey'et aleyhinde yapılmış o- lan tasniat, Cumhuriyet adliyesinin ,yüksek irfanile karşılaştı. Kararda din> lenildiği gibi ve insan haysiyetinin is- tidlâl yolile asla yıkılmıyacağı» haki- kati, en yüksek kürsüden haykırıldı. Bundan daha beliğ bir söz olamaz ki, benim buna birşey ilâve etmekliğime lüzum olsun. Şuna kaniim ki, bu bir karar değil, azametli bir dersdir. Bir kız on metre Yüksekten düştü Samatyada oturan Terzi Koçonun kı- zı 27 yaşında Foko, dün küçük kardeşi Anastasıyanin sözünü dinlemiyerek so- kağa çıkmasına sinirlenmiş ve bu sıra- da asabi bir buhrana uğrayarak on metre yükseklikteki pencereden demir yoluna düşerek ağır surette yaralan - mıiştir. Foko konuşamıyacak bir halde imda- di sıhhf otomobili ile Haseki hasta- nesine kaldırılmıştır. Müteferrik : Şirketi Hayriyenin mehtap âlemleri rağbet görüyor Şirketi Hayriyenin, Cumartesi gün- leri öğleden sonra tertib ettiği alatur - ka sazlı ve alafranga cazlı — tenezzüh postaları çok rağbet görmektedir, Şir - ket bu tenezzüh vapurlarından halkın Gaha fazla istifade etmesini temin mak sadile 100-125 kuruş olan bilet ücret- lerini 78 kuruşa indirmiştir. — Şirket, Ağustosda yapi'mecak ikinet büyük meh tap ülemi için de şüifteidon hazırlıkla- ra başlamıştır. Bir otomobil 8 yaşımda bir çocuğu yaraladı Şöför Ali Rıza idaresindeki — 1804 numaralı otomobil dün — Boğazkesen taddesinde oynamakta olan B yaşında Doğan adlı bir çocuğa çarparak muh - telif yerlerinden yaralamıştır. Yarah çocuk Şişli çocuk hastanesine kaldırıl- mış, suçlu yakalanmıştır. * Göztepede Tanzimat sokağında 22 numaralı evde oturan muallim Sa> lâhaddin oğlu 15 yaşında Mustafa E - .ıenköydı Bağdad caddesinden geçer - ken Baki idaresindeki hususi otomobil çarparak kendisini başından yarala - mıştır. Yaralı hastaneye — kaldırı!mış, suçlu yakalanmıştır. Bir gözlükçü boğulurken kurtarıldı Kumkapıda Gedikpaşa caddesinde oturan gözlükçü Kiryako dün Yeni - mahallede denize girmiş ve sahilden epeyce açıldıktan sonra kolu kesilerek boğulacağı sırada oradan geçen bir mo- tör tarafından kurtarılarak Tarabyaya cıkarılmıs. tedavi altına alınmıstır. Mevsimin en Sıcak günü Dün Boğaza gidenlerin sayısı 60 bini geçti Dün İstanbul, mevsimin en sıcak günlerinden birini yaşamıştır, Bilhas- sa öğle üzeri hararei, güneşte taham- imül edilemiyecek bir hal almıştır, Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alınan malümata göre hararet güneş- te 62,5, gölgede 31,9 santiğradı bul - muştur. Bu yüzden dün bütün İstanbul hal- kı mevsim başındanberi görülmemiş bir tahacümle deniz kıyılarına ve kır- lara akın etmiştir. Halkın bu — tahacümü — karşısında mevcud tarifelere göre kaldırılan va - pur ve şimendüferler ihtiyaca kâfi gel- memiş bir çok ilâve seferler yapıl - mıştır. Şirketi Hayriye dün sabah tenzilât- lt postalardan tarife haricinde 7, diğer postalardan da 4 olmak üzere || ilâve vapur tahrik etmiş ve dün Boğaziçi - ne giden İstanbul halkının sayısı 60 bini geçmiştir. Akay işletmesi de Adalara tarife ha- ricinde üç ilâve vapuru tahrik etmiş ve adalara 50 bin kişi gitmiştir. Floryaya giden trenler de 30 bin şehirliyi Yeşilköy banliyösü sahilleri- ne götürmüştür. 329 yılı tibbiye mezunlarının toprantısı Mektebi Tıbbiyenin 329 yılı mezunları dün Büyükadada Akasya otelinde topla- narak mektebden mezun oluşlarının yir- mi beşinci yılını kutlulamışlardır. 1329 da tıbbiyeden mezun olan 117 hekimden 63 tanesi bugün hayatta bulunmaktarlır. Dünkü toplantıda, bu 63 hekimden 26 ta- nesi bulunmuştur. Bunlar arasında Bur- sa saylavı Dr. Osman Şevki Uludağ, Ordu saylavı Ziya Naki, Heybeli sanatoryumu sertabibi Tevfik İsmail, Haydarpaşa Nü- mune hastanesi kulak mütehassısı Naci, nisaiye mMmütehassısı Süleyman Fuhmi, Cerrahpaşa bevliye mütehassısı İhsan A- rif, cildiye mütehassısı Hayri Ömer ve diğer maruf doktorlar da vardır, Dünkü toplantı çok samimi olmuş, A- nadoluda bulunan bazı mezunlar da bu toplanlı için gelmişler, birbirlerini uzun zaman görmiyen eski mekteb arkadaşla- Ti kucaklaşıp öpüşmüşler, uzun zaman müsahabede bulunmuşlardır. Eski mek- teb hatıraları tazelenmiş, bir arada ye- mek yenmiş, öğleden sonra da, Büyüka- dada bir gezinti yapılmıştır. Piyasaya yeniden 500 taksi otomobili çıkarıldı Piyasaya son aylarda beş yüz yeni |taksi arabası çıkmışlır. Eski taksiler- den mühim bir kısmına kırılır, fakat dağılmaz cinsten cam takılmıştır. Tak- si arabalarının sayısı bir taraftan ço- ğalırken bir taraftan da yeni - otobüs hatları ihdas edilmektedir. Şoförler Cemiyeti idare heyeti toplanmış, tak- silerin bir an evvel tahdidini belediye- dı;n islömeğe karar vermiştir. Dokuz yüz taksi arabasının şehirdeki ihtiyacı ı:rşıı;yzbıımgi. tabmin edilmekte- ir. Ziraat Vekili geldi, Anadoluda tedkik Seyahatine çıkıyor Ziraat Vekili Falik Kurdoğlu dün &a- bahki ekspresle Ankaradan İstanbula gelmiştir. Vekil bir iki gün şehrimizde kaldıktan sonra Garbi ve Orta Anadoaluda uzunca bir tedkik seyahatine çıkacaktır. Bu şeyahat esnasında, Vekil, büyük zi- raat koöngresi hazırlıklarına aid temaslar- da da bulunacaktır. Bir aile ciğerden zehirlendi Fatih Gureba Hasanağa mahallesinde ©- turan Vedat ve ailesi Hamdiye dün Şeker ci sokağındaki ciğerciden aldıkları ciğer- den sancılanarak zehirlenme alfimi gös- termişler, tedavi için Cerrahpaşa hastane- sine kaldırılmışlardır. Yurdun her tarafından bursaya yaz- bk yeni mahsul gelmeğe başlamıştır. Trakya ve Mersinden gelen sert buğ- daylar piyasanın ihtiyacına kifayet e- decek dereceyi bile geçmeğe başlamış- tır. Yeni mahsulün idrak edildiği sıra- larda biraz yükselen arpa fiatları da varidatın fazlalığından eski seviyesini bulmuştur. Trakyanın bazı mıntakalarında ku- raklık başgöstermiştir. Bu kuraklık bazi mahsüller üzerine menfi tesirler yap- mağa başlamıştır. Bu yüzden kuşyemi sisam fiatlarında bir mikdar tereflü görülmüştür. BUĞDAY: Ziraat Bankası eski esas üzerine satışlarına devam etmekte ise de peşin para ile mübayaatta buluna- mıyan bazı tacir ve değirmenciler mü- bayaatını serbest piyasadan yapmakta- dırlar. Trakya, Mersin gibi sert buğ- day yetiştiren mahallerden şehrimize bol —mikdarda — mahsul — gelme- ğe başlamıştır. Son günler - de Samsun — sert buğdayları da bir hayli gelmeğe başladığından fiatlar hissedilecek derecede düşmüş ve ban- kanın koymuş olduğu 5.20 — paradan daha noksanına salışlar yapılmıştır. Geçen hafta içinde şehrimize takri- ben dört bin ton kadar buğday gelmiş- tir, Birinci beyazlar 6.25, yumuşak be- yazlar 5.28, sertler 5.15 paradan satıl- miştir. ' ARPA: Trakya ve Mersinden şehrin ihtiyacından daha fazla mikdarda arpa gelmeğe başlamıştır. Fiatlarda geçen haftaya nisbeten cüz'i bir düşüklük vardır. Anadolu malı biralık arpalar 4.05, Trakya yemlik 4.15 paradan mua- mele görmektedir. Mısir satışlarında kayda değer bir yenilik olmamıştır. Yalnız geçen hafta içinde glikoz fabrikaları -tarafından fazla mikdarda aranan beyaz mısırlara karşı talebler azaldığından fiatlar bir mikdar gerilemiştir. Adapazarı — malı beyaz mısırlar 4.05, Ada malı sarı nu- yar mallar üzerine 4.15 — paradan, az mikdarda muameleler olmaktadır. KUŞ YEMİ: Trakyanın bazı mınta- kaları kuraklık tehlikesinden muztarib bulunmaktadır. Son yağmurlardan Trakyanın istifade edemediği haber a- lınmaktadır. Kuraklığın kuş yemi ve yazlık diğer mahsule oldukça — zarar hilâfına bu sene mahsulün diğer sene- lerden daha noksan olacağı muhakkak- tır. Bunu nazarı itibara alan tacirler daha şimdiden piyasada mevcud kuş yemlerini toplamağa başlamışlardır. Fiatlar geçen haflaya kıyasen hissedi- lecek derecede yükselmiştir. Haf - ta sonunda piyasa Tekirdağı teslimi ve $e 2 analiz kilosu 6.32 paradan ka - panmıştır. SİSAM: Trakyada - fazla mikdarda istihsal ve istihlâk edilen sisamdan da kuraklıktan ümid edikliği gibi bir mahsul alınamıyacaktır. Bunu nazarı itibara alan Trakya değirmencileri şeh- İrimizden sisam mübayaası için teşeb- İbüsatta bulunmaktadırlar, Şehrimizde geçen seneden müdevver tahmin olunan stok mikdarı 3000 çu- val kadardır. Trakya yağhaneleri mev- maktadırlar, Bu sebeble bir, iki hafta tılan sisamlar 18,50-19 kuruşa kadar yükselmiştir. Mersin ve Antalyada mahsulün nor- mal bir vaziyette olduğu haber alın- mıştır. TİFTİK: Kayda değer bir değişiklik olmamıştır. Hafta içinde aneak 300 balya kadar satış yapılmıştır. Yapak ta tiftik satışları gibi hare- ketsizdir. Yalnız Trakya mallarından 80 balya kadarını yerli fabrikalar al- mış ve Sıvas malları üzerine 200 balya LNM Zahire borsasında sır 4.10, Karabiga, Bandırma ve bu â-|ve arkadaşları tarafından verdiği söylenmektedir. İlk tahminler cud stokların bir kısmını mübayaa ile | eksiklerini bu suretle kapamağa çalış- | evvelisine kadar 16.50-17 kuruştan sa- | bir haftalık vukuatın hülâsası Borsaya yurdun her tarafından yeni mahsul gelmeğe başlamıştır. Arpa fiatları eski seviyesini buldu kadar iş olmuştur. Trakya cinsleri 58- 61, Sıvas malları 40 küruştan muamele görmüştür. DERİLER: Keçi derilerini yerli de- bağlar ve ihracat alıcıları aramakta" dırlar, Çiftinin fiatı 150-155 kuruş ©- ralarındadır. Tuzlu kuru koyun deri- leri sanayide daha fazla kullanılmağa başlandığından bu mallara istek fazs lalaşmıştır. Fiatlar 3â-40 kuruş aras larındadır. l Yarı işlenmiş meşin ve sahtiyan deş rileri de piyasada aranmaktadır. Ağır sıklette oğlak derilerinin Ti ke ya mallarına yerli fabrikaların müba- yaatı devam etmektedir. Son günlerde Sovyetlerin piyasada tedkikatta bulu- narak nümune almağa başlaması piya” sayı bir kat daha sağlamlaştırmıştır. Çifti 115-120 kuruş aralarındadır. 'Yerli ve ihracatcı alıçılar tarafından Trakya ve Marmara sahili mallarından kuzu derisi mübayaa edilmektedir. 90- 100 kilo gelen kuzu derileri 115-120 kuruş arasında satılmaktadır. Toplantılar: Bakırköy Halkevinde elişleri sergisi Bakırköy Halkevinden: Evimiz — Sösyal 'Yardım şubesi Elişleri sergisi dünkü Pasar günü saat 14 de Halkeyi binasında açılmış- tır. Sergi 24/7/933 Pazar günü akşamına ka dar hergün saat 16 den 18 ze kadar umuma açıktır. RADYO Bugünkü program İSTANBUL 18 Temmuz 1938 Parzartesi ÖĞLE NEŞRİYATI: 14.930: Plâkla Türk musikisi, 14.50! Hava- dis. 15.06: Plâkla Türk musikisi, 15.30: Muhs Belif plâk neşriyatı. AKŞAM NEŞRİYATI: 18,30: Plâkla dans musikisi 19.15: Rıfat Türk — musiklsi (Nehavent). 10.20: Çocuklara masal: Bayan Nine. 19,55; Borsa haberleri. 20: Saat âyari: Grenviç rasadhanesinden naklen Mustufa Çağlar ve arkadaşları tarafını Türk mu- alkisi, 20.40: Hava raporu. 2043: Ömer Rıza Doğrul tarafından arabca söylev. 21: Saat aşarı, — Örkestra. — 21.30: — Fasıl — saz bey'eti: — İbrahim — ve — arkadaşları ta- rafından 'Türk musikisi ve hâlk garkıları (Karcığar faslı), 2210: Müzik ve varyete: Tepebaşı Belediye bahçesinden naka len. 22.50: Bon haberler ve ertesi günün prog- ramı, 23; Sant üâyarı, SSD ANKARA 18 Temmuz 1938 Pazartesi ÖĞÖLE NEŞRİYATI: ç 14.30; Karışık plâk neşriyatı. 1450: Plâkla 'Türk musikisi ve halk şarkıları. 15.15: Ajanâ haberleri. AKŞAM NEŞRİYATI: 18.30: Plâk neşriyatı, 19.15: Türk musl « kisi (Makbule), 20.00: Saat âyarı ve Arabea neşriyat, 20,15; Türk musiklsi ve halk şar - kıları (Handan), 21.00: Konferans: (Şevket Nöbetci eczaneler Bu gece nöbetci olan eczaneler şunlar- | dir: İstanbul cihetindekiler: Aksarayda: (Pertev), Alemdarda; (Eşref Neşet), Beyazıdda: (Asador), Bamatya- da: (Brofilos), Eminönünde: (Mehmed Kâzım), Eyübde: (Hikmet Atlamaz), Pe- nerde: (Hüsameddin), Şehremininde! (Hamdi), Şehzadebaşında; (Üniversite), Karagümrükte: (Fuad), Küçükpazardı: (Necati Ahmed), Bakırköyde: (HUâl), Beyoğlu cihetindekiler: Tünelbaşında; (Matkoviç), Yüksekkaldı- Yımda: (Vingopulo), Galatada: — (Mer- kez), Taksimde: (Kemal, Rebul), Şişlide Kadıköy * Üsküdarda: (İskelebaşı), Sarıyerde: (A- saf), Kadıköyünde: (Moda, Merkez), Bü- yükadada; (Şinasi Riıza), Heybelide: (Tanaş).