September 25, 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

September 25, 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

SON POSTA Eylâl Tercüme eden: Mebrure Sami “Ben daima Mari Valevska kalacağım|,, — Nefret im bir düşmanın ye- rinde, hükümdarlık mevkiinde, her saygıya lâyik ve dostum olan birini görmek hazzından — başka bir menfaatim yok. -ki bu da bence pek mühimdir.- Ah madam ah! Böyle bir hâdisenin ü Yuvasın- anının üre- lerini yetiştirmek huzuruna kavu - Napolyonun, benim gibi yirmi se- dir Fransanın işleri içinde pişmiş, ulmuş ve memleketin kudretini, ini arttırmak için neler yapmak ğini de bütün mânasile kavra- ş birinin tecrlübelerinilen, görgü - 5 en istifade ederek neler yapmağa, neler başarmağa muvaffak — olacağını bir düşünün. 'Tevazuunuzu — incitmiş olmıyayım sizin tahta çıkmanızla, Avrupa 1 ve mukadderatı büsbütün de- lir kanaatindeyim! Bu sözden sonra, aralarına ezici bir sessizlik çöktü. Fuşe, elile, beyazlar - mafa başlıyan seyrek favorilerini sı- vazladı. İçin için sabırsızlıktan titri- yerek, aralarında kıymeti ölçülmez bir birliği mühürliyecek, veya onü yeniden yanlızlığa atacak cevabı bekliyordu. Mari bir an bile, yapılan - teklifleri kabul etmeği aklına getirmedi. Fakat ne de olsa, genç, utangaç bir kadındı Karşısında sırf onlara karşı beslediği fazla alâka uğruna günaha girmiş ve bu işde biraz ileri gitmekle beraber, hiç bir surette hürmette kusur etme- miş olan bu kudretli adama birdenbire çok sert bir karşılık vermekten çekin- di. yet, kölimeleri düşüne düşüne göyliyen o tatlı sesi ile: — Bunlar boş hülyalar, mösyö lö Kont, dedi. Böyle emellerinizi yerine getirmek için benden hiç yardım bek- Jemeyiniz. Bana bu derece şeref veren iltifatlarınıza teşekkür etmekle bera - ber, şunu da hatırlamanızı rica ede- ceğim: Bütün tasavvurlarınızı hiçe in- gdirme; dayım. Lehistanda, bana ismini ver - Tmiş benim de en yakıcı bir mah- cu kıdır, bunu yapabilir. Fakat yarasını büsbütün deşmek ve milletimizin ta- rihinde adı hürmetle anılmış bir aileyi daha fazla rezalete bulaştırmak paha- sına, talâkı isteyemem ben. — Üstelik böyle bir boşanma din noktai naza - rından, kilise gözüle sayılmaz bile ve işlediğim bütün günahlardan sonra bir de bunu yüklenemem. Dinimin emretti- ği kaidelere ne kadar bağlı olduğumu Siz bilmiyebilirsiniz. Fakat bütün bu sebeblerdir ki, ismini taşıdığım insan yaşadıkca, kanun ve kilise nazarında ben Mari Valevskayım ve böylece de kalmak emelindeyim. Bu cevabın gitgide kuvveti arlan kat'i şeklile, Fuşe oyunu kaybettiğini anladı. Bununla beraber, gene de karşı koymağa çabaladı: — Eğer bizzat Napolyon, sizi kendi- ne resmen eş etmek isterse, bunu da reddemezsiniz ya. Değil mi? Zalen bahsettiğiniz müsküller önü alımnmıya - cak şeyler mi? Kont Valevski memle- ketinin menfaati uğruna nasil bir vazi- yet takınması lâzımgeldiğini idrak et- miş bir haldedir. Napolyonun, Lehis - tan hakkında beslediği iyi fikirlerin bir rehinesi imiş gibi, Lehli bir kadını tahta çıkarmak isteğine de elbette bo- yun eğecektir. Kiliseye gelince, onun da ne yolda hareket edeceğini size şim- diden söyliyebilirim. Napolyonun ar- zusu önünde, Papa nikâhınızın feshini kabul etmekten başka bir şey yapamarz. Birden aklına yeni bir fikir geldi. Kontes, siz ki vatanınıza bu kadar nız, görmüyor musunuz ki onun yet ve şanını yeniden kurabil - Mmek çaresini, sırf lüzumsuz bir tevazü Uğruna reddediyorsunuz. Korkarım ki sevgilisi, metresi için kolay kolay ya- Bir Haftalık RADYO PROGRAMI İSTA R6 Eylül 1938 Puzartesi 18: Konferans: Altıncı Türk Dil Bayramı: 'Türk DÜ Kurumy adına. 19: Türk musikisi (Plâk), 19.25: Konferans: Prof Salih Mursd (Fen Mmüsahaebeleri). 19.56: Borsa haberleri. 20: Saat Ayarı. Hamiyet Yüceses vo arka- daşları tarafından Türk emusiklel ve hâlk şarkıları. 2040: Ajans haberleri. 2047: Ömer Rıza Doğrul tarafından Arabea söyley. 21: Saat üyarı. Orkestra. 21.30: Darüttalim mu- siki heyeti: Fahri Kopuz ve arkadaşları ta- rafından. 22.20: Hava raporu. 2223: Keman konseri: Liko Amar, piyanoda Sabo. 22.55: Son hâberler ve ertesi günün progğramı. 28: Saat âyarı, İstiklâi margı. * 27 Eyiâl 1928 Salı 18.30: Dans musikisi (Plâk), 10: Konfe- rans: Eminönü Halkevi namına, Elif Naci (Halk ve resim). 19.30: Hüseyin Dilâver. 19.55: Börsa haberleri. 20: Baat üyarı. Süzan ve arkadaşları tarafından Türk muslkisi ve halk şarkıları. 2040: Ajans haberleri. 20.47: Ömer Rıza Doğrul tarafın- dan arabca zöylev. 21: Saat &yarı. Orkos- tra 21.30: Cemal Kümil ve arkadaşları tara- fından Türk musikisi ve halk şarkıları. 229.10: Hava raporu, 22.13: Fasıl saz heyeti: Oku- yanlar: İbrahim Uygun. Ali Bülbül, Belma. 2255: Son haberler ve ertesi günün proğra- mi. 23: Sant Gyarı, İstiklâl marşı. * 28 Eylâl 1938 Karadeniz — gecesi: | N BUUL Ömer Rıza Doğrul tarafından araben söylev. 21: Saat üyarı. Orkestra, 2180: Nezlhe Uyar ve arkadaşları tarafından-Türk musikisi ve halk şarkıları, 22.10: Hava raporu, 2213: Da- rüttalim musiki heyeti: Fahri Kopuz ve ar- kadaşları tarafından. 2265: Son haberler ve erleşi günün programı, 23: Saat Ayarı, İs- tiklâl marşı, * 29 Eylül 1938 Perşembe 18.30: Dans musikisi (Plük). 19: Spor mü- sahübeleri: Eşref Şefik tarafından. 19.30: Karışık müsikisi (Plâk), 19.58: Bo: haber- leri. 20: Saat âyarı. Nihâl Asım ve arkadaş- ları tarafından Türk musikisi ve hâlk şarkı- |tarı. 2040: Ajans haberleri, 2047: Ömer Rıza Doğrul tarafından araboa söylev. 21: Saat Ayarı. Orkestra. 21.30: Rıfat ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları. 2210: Hava raporu. 2219: Muhittin Sadak: | Viyolonsel konseri, piyano refakatile. 22.50: Son haberler ve ertesi günün programı. 28: Saat âyari, İstiklâl marşı. * 30 Eylül 1928 Cuma 1830: Dan& müsiklaf (Plâk). 19: Konfe- rans: Selim Sırrı Tarcan, (Köylü kardeşleri- miz).10.80: Sıvas gecesi ve havaları, Tünbu- r1 Ömer ve Âşık Osman. 19.5: Borsa haber- leri, 20: Saat üyarı. Vedla Riza ve a“vadağ- ları tarafından Türk müsikisi ve “ulk şar- kıları. 2040: Ajans haberi! 2007 Ömer 18.90: Dana muaiklal (Plâk). 19: Konfe-| Rıza Doğrul tarafından arabca söylev. 21: rans: FPatih Halkevi namına, Reşad Ekrem| Saat âyarı. Orkesira. 21.380: Sund Gün ve Koçu, (Brliya Çelebi fle Bursa seyahati). 19.| saz eserleri: Refik Şemseddin ve arkadaşla- 30: Karışık müsiki (Plâk), 19.88: Borsa ha- | rı. 2210: Hava raporu. 22.13: Darüttalim mu- berleri. 20: Saat âyarı. Neemeddin Risa ve| siki heyeti: Fahri Kopuz ve arkadaşları ta- arkadaşları tarafından Türk musikisi ve|rafından. 2255: Son haberler ve ertesi gü- halk şarkıları, 2040: Ajana haberleri. 2047:İnün programı. 23: Saat âyarı, İstiklâl marşı. | ğ |tilerin organları tarafından iğbirarla tef- ğe kâfi gelecek bir bağın altın- | . işmektedir. yete uğrattığım dürüst, namuslu | bir insan yaşıyor. O beni boşarsa, hak-| Napolyon Marrok pılamıyacak bir şeyi o, karısı, oğulları- nn anası için - hele yanında yeri ve fırsatı düştükçe bu hususta teşvik eden biri de olursa - elbette ki yapacaktır. — İmparator bana söz verdi ve ben- de onu sıkmadan, bu sözünü tutmasını (Baştarafı * inci sayfada) anlaşıldığına göre, Lord Grey tarafından yapılan fedakârlıklar kadar ümidsiz olan Chamberlainin sulh lehindeki fedakâr- lıkları Almanya zimâmdarlarının mese- leyi silâhla halletmek ve Alman ı.'ıımeü—ı ni bir fütuhat harbine sürükiemek husu-| sundaki arzularını bariz bir şekilde isbat etmekten başka bir işe yaramadığı tak- dirde İngiliz milleti ne için harbettiğini bilecek ve kendisine yapılacak olan da- vete yekvücud olarak fcabet edecektir. Almanyanın tarzı hareketi bütün par- 'Times gazetesi diyor ki: | «Südet mıntakasının İstilâsi için Al- man radyoları ve matbuatı tarafından yapılan davetin resmi Almanyanın her |türlü medeni kaygulardan mahrum oldu- |ğunu gösteren bir lisanla ifade edilmiş olduğu söylenebilir.» (A. A.) Çeklere yapılan teklif Paris 24 (AA.) — Son saatte Bn. Ta- bouis, Ocuvre gazetesinde şöyle yazıyor: «Hitler ile yaptığı son mülâkat esna- sında İngiliz başvekilinin Alman devlet reisi ile Praga son bir teklifte bulunma- ğa karar verdiği Londradan bildirilmek- tedir. Çek hükümetine Südellerle mes-| kün arazinin tahkimat sahasına dabil ol-| mıyan bir kısmını tahliye etmesi teklif | edilecektir. Bu kısım, bu suretle memlekette va- |him kargaşalıklar çıkmasının önüne ge- çilmek için, Alman ordusu tarafından sembolik bir şekilde İşgal edilecektir.» Diğer cihetten Bn. Tabouis, şu haberi vermektedir: «Peoşembe sabahı Hitler, Çek hudu- dundaki arazide bulunan istihkâmlar Al- man ordusunun eline geçmeden hiçbir muahede imza etmiyeceğine dair büyük erkânıharbiyeye teminat vermiştir. Hit- ler, Von Ribentropa şöyle demiştir; «İstihkâmlar elime geçmeden Cham- berlain benim imzamı alamıyacaktır. İs- tediğim olduktan sonra imza edeceğim «Mari Valeyska filminden» şatosunda bekliyeceğim. — İmparator, bazan yapabileceğin- den fazlasını vüdeder koöntes, ( ve ki- nayeli, mânidar bir hal takınarak ilâve etti:) (Arkası var) Çeklerin seferberliği büyük akisler uyandırdı vabı vermiştir. Hitler, iyi malümat alı- yorsa, birkaç gündenberi Fransız ruhu- nun büyük dalgalarla kabardığını da bi- liyor demektir.. Berlin 24 (A.A.) — «Deutscher Denst» gazetesi, Chamberlain - Hitler mülâkatı hakkındaki tebliği ve Çekoslovakyadaki umumi seferberliği mevzuu bahsederek diyor ki: Godesbergde daha müzakereler cere- yan ederken Çekoslovakya Reisicumhu- ru Beneş, Prag radyosu ile umumi sefer- berlik ilân etti. Beneş, Moskova ile mu- tabık olarak Südet meselesinin musliha- ne bir tarzda hallini baltalamak ve dün- yayı ateşe vermek için yeni bir teşebbüs- te daha bulundu. Godesbergde Avrupanın en büyük iki milletinin şefleri sulhü kurlarmak ve milletlerini harbin fecayiinden korumak için elele verdiler. Halbuki elindeki son kozu oynamak istiyen Prag hükümeti harbi çıkarmak için bütün manevralara tevessül etti. Sövyetler Birliği Polonyayı korkut- mağı istihdaf eden bir teşebbüste bu- hunmak suretile Praga müzaherete yol- tendi. Herhalde Polonyalıların enerjik cevabını hiç beklemiyordu. Binaenaleyh cuma akşami bu manevra akim kalnmış- tı. Fakat.Beneş, yedi milyon Çekin sekiz milyonluk muhtelif ırklar kütlesine ta- hakkümünün artık bitmesi lâzım geldi- ğini bir türlü anlamak istemiyor. «Berliner Boersen Zeltung» — gazetesi de Prag hükümetinin umumi seferberli- Bi ilân için Godesberg mülâkatının ne- ticesini beklemeğe lüzum görmediğini ve bu umum? seferberliğin sulhü kurtarma- Ba çalışan devlet adamlarına karşı bir meydan okuma mahiyetinde olduğunu yazıyor ve Chamberlatnin Prag bhükü- wMM müzakereleri bozmaması için son |bir ihtarda bulunmuş olduğunu ilâve e- diyor. Bir Alman gazetesi Çek Başvekiline metin hakkında bir karar vereceğim.» Fakat diğer cihetten büyük askeri şef- lerin imzasını taşıyan bir nota şark or- dusu erkânıharbiyesine — gönderilmiştir. Notada harbiye nezaretinin ayni zaman- da üç cebhede yapılacak müdafaanın mes'uliyetini alamıyacağı bildirilmekte- dir.> Çemberlayn'in red cevabı Epogue gazetesi şöyle yazıyor: «Nihayet Hitlerin ölçüsüz — ihtirasları karşısında İngiltere başvekili bir red ce- «katile diyor Berlin 24 (A.A.) — Havas ajansının muhabini bildiriyor: Voelkischer Beo- bachter gazetesi, ilk sayfasında Çekösle- vakya başvekilinin büyük bir karikatü- rünü neşretmekte ve altına <Moskova- nin adamı katil Sirovi> ibaresini yaz- maktadır. Potemkimin Polonya — maslahatgüzarı nezdinde yaptığı teşebbüs Alman matbu- atını büyük bir endişeye düşürmüştür. Matbuat, Sovyetler Birliğinin bu hare- ketinden #nfialle bahsetmektedir. Günahkârlar içine düşen misyoner: Milletler Cemiyeti (Baş tarafı 9 uncu sayfada) has o kadar ısrar etti ki, reis, sırası gel- meden sözü ona verdi. O zaman kemali ciddiyet ve ehemmiyetle yerinden kalktı ve şu sözleri söyledi: — Baylar, Milletler Cemiyeti ne is- tiyor? Milletler Cemiyeti, bir sulh, de- vamlı ve çok gürültülü bir sulh istiyor. Herkes bu fevkalâde nutkun nasıl devam edeceğini, nasıl bileceğini, ne gibi mühim Şeyler söyleneceğini me- rakla beklerken o gene ayni ciddiyet ve ehemmiyetle yerine oturdu. Bütün ümidler kırılmıştı. Çünkü bu talâkat şâheseri nutuk bitmişti, Enteresan hâdiselerden biri daha: Dantzig âyan reisi Greiser şiddetl! ve târizkâr bir nutuk söyledikten sonra çıkarken Bay Eden'in önüne geldi ve sağ kolunu havaya kaldırarak onu Hit- ler usulile selâmladı. Bu haâreketi matbuat locasından gelen gülüşmeler takib etti. Buna fena halde içerliyen muhterem Âyân reisi gazetecilere doğ- ru döndü ve elini burnuna götürerek, mahalle çocukları gibi «Nanik!» yaptı Milletler Cemiyetinin kuruluşundan- beri böyle bir hareket ilk defa olarak görülüyordu. Asamble ve konsey — içiimalarından başka bir de komite içtimaları vardır. İtalyan - Habeş, Çin - Japon ve Dant- zig ihtilâfları 22 ler, 9 lar, 3 ler ve 28 ler taralından halledilmiştir. Bazan bir meselenin hallj veya bir anlaşamamazlığın ortadan kaldırılma - işi kansey âzasından iki kişiye hava- lir. Böyle meselelerden biri, bu- ü Çekoslovakya işi kadar ehemmi- yetli bir meselenin halli de bir zaman- lar Titülesko ile Eden'e havale edilmiş- ti. Hâdise çok vahim idi. Uruguvay hü- Tariçkadımın ssbbitu- valeti için «LYSOLA, la sarı - kırmızı Orijinal ambalajında lsrar Lysol' MA kümeti bir peynir meselesinden dolayı Soövyet Rusya ile münasebatını katet- miş bulunuyordu. Hakem vazifesini üstlerine alan Eden ve Titülesko bu iş- de kararlarını pek çabuk vermiş bulu- nuyorlardı, Asıl işin güç tarafı bu ka- rarı Uruguvay murahhasına kabul etti- rebilmekti. O gece iki hakem Bergües otelinin bir odasında karşı karşıya o- turdular, Ellerinde sigaralar, önlerinde şişeler vardh. Bir ara Urügüvay murah- hası, M. Guani'yi uyandırdılar. O, üze- rinde pijaması ve başında gecelik tak- kesile aşağı indi. Her halde biraz da mahmurluğun tesirile aksi aksi söy- lendikten sonra verilen kararı kabul etmiyerek tekrar yukarı çıktı. Bir da- ha çağıdılar. Nihayet sabaha karşı M. Guani hakem kararını kabul ettl Bu çok mühim enternasyonal hâdise so- nunda Sovyet Rusya ile Uruguvay hü- kümetleri arasında münasebat iade e- dilmiş bulunuyordu. (Avrupa gazetelerinden) R. Derviş Casusluk tarihinden birkat yaprak (Baş tarafı 9 uncu sayfada) birinci günü sabahıydı. Rus telsizi gene hiç bir şifreye lüzum görmeden bir kı - sım kuvvetlerin hemen o gün Brusnoya ulaşmalarını bildiriyordu. Auffenberg bundan, kendi kuvvetleri - ni fazla öne doğru sürmüş olduğunu an- ladı. Derhal cenubu şarkfye doğru çekil- di. Ve Rus ordusunun bundan sonra da vermekte devam ettiği emirlere uyarak vaziyet aldı. Bu bu sayede yorgun, bitkin ordusunu, çelik Rus çemberinden kur « tardı. Çeviren: Neyyir Kimyager aranıyor Zeytinburnu demir oşya fabrikasında me- yaddı infilâkiye işlerile meşgul olmak ürere bir kimyagere veyabud asistana ihtiyaç var- dır. Taliblerin Zeytinburnundaki — fabrikaya müracaatları. Tel: 16-0. Denizli İcrasından: Denizli zirat krodi kooperatifine 179 liraya borçlu İstanbulda mukim iken ha- len ikametgâhı meçhul kalan Demir oğlu Ahmed Celâdetin 3/4/938 tarihinde Acı- payamdaki gayri menkülleri haczedilmiş olduğundan icra ve iflâs kanununun 103 üncü maddesi mucibince Ahmed Celâ - detin on gün zarfında zabıt varakasını dairemizde görebileceği tebliğ yerine ka- im olmak üzere ilân olunur. ZAYİ: Balat iskelesinde çalışmakta olan 8508 No. lu arabamın numarasın: zayi et - tim. Yenisini alacağımdan eskisl büküm - sadür. Mustafa