29 Kasım 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

29 Kasım 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

ŞA “AŞ çe SA ep e em e O PAZAR GÜNÜ Günlerden pazardır: — Ben, elli lira cezayı göze alıyorum, Kapalı bir dükkânın kepengi önüne bir| sen daha pahalı diyorsun. masa konulmuştur. Masanın üzerinde bir kaç paket sigara, birkaç paket kibrit var- dır. Bir paket sigara almak için soku- tursunuz.. — Bana bir sigara ver. — Peki efendim. Sigarayı uzatırken sorar: — Başka emrmiz?. — Başka bir şey yok kil. — Ne isterseniz var. şeker, tereyağ, peynir, tahin helvası, şarap... — Nerede? f — Siz ne istiyorsunuz? Meselâ evinizde peynir yoktur, — İki yüz elli gram beyaz peynir olsa. — Peki şimdi. ayakkabı topuğunun çıkardığı gümgümleri duyarsınız.. bir kuyudan ge- len bir ses ceyab verir: — Ne var? — İki yüz elli gram beyaz peynir tart! Birkaç dakiks geçer: — Hırrrt, Kepenk on santim yukarı kalkmıştır. On santimlik aralıktan bir paket dışarı atılır; — İşte! Tütün sigâra satan, sağına soluna bakı- Yur, paketi size uzatır: — Buyurun! »— Kaç kuruş? — Yirmi! — Pahalı! Diyemezsiniz. — Acaba iyi cinsten mi? Diyemezsiniz. Çünkü bunları söylese- niz size peynir verenin, cevabı sizi söy- leyip söyliyeceğinize pişman edecektir: Yahud: — Tek senin hatırın için bu tehlikeye girdim. Sen ona lâyık değilmişsin. Ve bunları söyler söylemez, münaks- şayı kısa kesecek sihirli cümleyi de ilâ- ve eder: — Al da çabuk yürü, belediyeciler ge- lirse; senin de, benim de işimiz harahidır. Sizi de kendisine cürüm şeriki yapan bu insan; iptidal tarzda kaçakçılık yapan hir pazar kaçakçısıdır. * Daha mütekâmil vasıtalarla kaçakçılık yapan pazar kaçakçısı da vardır: | Dükkânı bakkal dükkânıdır. Âdi gün- İlerde derin ve büyük olan dükkân pazar günleri darlaşıverir, Kontrplâk bir tahta dükkânmın yarısından fazla yerini te mamile kapar ve sokak yüzünde yalniz sigara ve içki camekânları kslır. Bu dükkündan da, kepengi kapalı dük- kândan alınan her şeyi almak mümkün-| dür. Siz hele bir isteyin. Kontrplâk tahtalardan biri, polis ro- manlarındaki esrarengiz kapılar tarzın- da açılır ve istediğiniz eşyayı, esrarengiz bir el bu esrarengiz kapıdan uzatır. A Anlattıklarım birer fantezi eğil, bi- rer hakikattir. Bu hakikatleri ben görü- yorum. Herkes te görüyor. Fakat alâka- darlar, yani pazar tatili kanununa rla- yet edip dükkânının kapayanların hak- larını gözetmek, korumak mecburiye- inde olanlar göremiyorlar. Acaba ötekiler mi çok açıkgöz, yoksa onlar mı çok gözü kapal:*. İsmet Hulüsi | Bunları biliyor mu idiniz? | Kâğıddan sarhoş olabilirsiniz Dilue edilmiş hamızla (ıslatılan kâğd şeker olur ve tahammür İle e bu şeker alkol halini alır. Bu mayii içecek olursanız, tıpkı bir bardak şarap, ya hud da yarım bar- Hak rakı içmiş ka — 600 defa isyan çıkaran adam Bundan üç yüz sene evvel dünyü- nın oyeğine de- mokrasi hükümet- lerinden Polonya- met aleyhine 600 kıyam tertib etmiştir. Hakkında 600 tane ölüm beyannamesi çıkarıldığı halde 82 yaşında ecelile öl. dar kendinizi sarhoş olmuş bulursunuz.'müştür. Bir genç kadına Tavsiyeler... — «Nişanlıydık, evlenecektik, fa- kat evlenmeden birlikte yaşamaya daşladık. Bu münasebet iki yil sür- dü, Karı koca gibiydik. Mes'uddüm da. Fakat bir gün küçük bir mektub içinde birkaç aylık ihtiyaca yetişe- cek kadar para bırakarak kaçıp git“ ti. Bin zahmetle izini buldum. Fa kat kendisile konuşmak kabil olma: dı. Sadece ikinci bir mektubunu ak dım: «Bu münasebetin ölünceye kadar bu şekilde devam etmesi mümkün değildi, Neticesinin gecikmesi ise se- nin bedbahtlığını mucib olacaktı. Bu sözüm şimdi sana mÂnasız gibi ge lir, Fakat ileride anlar ve beni tak- dir edersin» diyor. Ne yapacağımı bilmiyorum. Bana bir yel gösteriniz. Yukarıda okuduğunuz satırları bir genç kadının tam 8 sayfa tutan mek- tubundan çıkardım. Öğrendiğim ha- kikat beni mütehayyir etmedi. Üs mid -sdecim, bu satırları okuyan © kuyucularıma da öyle gelecektir. Zira sevdiğinin zevcesi olmadan metresi haline gelen genç kızm bi- lâhare tekrar zevce haline yüksek mesinin mümkün olmadığını bilmi- yen kimse yoktur. Okuyucum hayatının en büyük hatasını yapmıştır. Şimdi onun sey- yiesini çekecektir. Elden ne gelir? Kadere boyun eğmek lâzım, Bu acı noktayı kaydettikten sot- ra genç kadına eski âşıkından gelen mektubun bir hakikati ifade ettiğini söyliyeceğim. Evet, ben de onunla fikir birliğindeyim. Eğer bu müna- svbetin neticesi daha geç gelseydi, genç kadın için daha büyük bed- bahtl:k olacaktı. Şimdi biç değilse gençtir, hayatını tekrar tenzim et- mek imkânına maliktir. Halbuki se ne geçtikten sonra taravetini kay- belmiş, ihtiyar, sokağa düşmüş bir kadın olacaktı. Bugün ne yapması icab edeceğine gelince, iki yol görüyorum. Biriniisi kolay, ikinelsi güçtür. Kolay olan: Evini muhafaza eder, elinde bir müddet geçinecek parası olmasın - dan istifade ederek kendisini yaşa- tabilecek fbinci bir âşık bulmaya çalışır. Fakat derhal söyliyeyim ki her âşık değiştirdikçe biraz daha dü- şer, Sonu düşkünler evidir. İkinci yol güçtür: Eşyasını toplar, evini bırakır, varsa ailesinin yanına Htica eder ve kendisini tanımıyan bir muhitte yeni bir hayat kurma - ya, biraz da çalışmaya başlar. Ümid ederim ki bu ikinci yolu tu- tacaktır, Kadın Köşesi Genç kalmanın sırları Cild için çok şeyler yazıldı ve yazılı » yor, Ne kadar yanlsa yeri var. Çünkü cild demek aşağı yukarı gençliği veya yaşlılığın İ- fadesi demektir. Arcak bu yazı » Tanların çoğu ka - tışık, külfetli şey- lerdir. Birbiri ar- kasına bir kaçını okuyanın bir ka « rar vermekte müş külâta düşmesi muhakkak... Bu karar - sızlığa düşünce de cilde bakmayı bir külfet sayıp vazgeçmesi pek tebii... İşte biz bunu düşünerek bugün yüz derisini taze saklamık, genç göstermek için ne - ler yapmak Yizım geldiğini mümkün ol. duğu kadar basit ve İstisnasız he i nın yapabileceği bir şekle sokarak kısa- ca anlatmak istedik. Okuyacağınız şu bir kaç şey görünüşte ehemmiyetsiz ol - duğu halde hakikatte cild için zaruri olan şartların en canlı ve esaslı nokta - lardır. Bunları benimsemek, Mir âdet haline koyabilmek... Bütün o karma kas| rışık bin türlü tavsiye ve tedbirlerin ru-İ bunu bulup tatbik etmek demektir. a. Kim ne derse desin su, sabun yüzü temizlemek için kullamian vasıtaların en iyisidir. Eğer ondan arasıra zarar görüyorsak, eğer yıkandıkça yüzünüz ge- riliyor, kuruyor, sertleşiyorsa kabahat su, sabunla yıkanmakta değildir. Ya sa- bunun, ya da suyun bozukluğundadır. Yüzünüzü yıkıyarak temizleyiniz. Fa- kat gerek suyun, gerek sabunun en İyi- sini kullanmak şartile... Suyun en iyisi yağmur suyudur. Ya - zık ki her yerde, her zaman bulmak ka- bil olmuyor. Kireçli olmasından şüphe - lendiğiniz suya bir iki kaşık gliserin dam. latmadan yüzünüzü yıkamayın Sabunun en iyisi biraz asitli ve iyi yağdan yapılmış olanıdır. Asit cildimizin esasında olduğu için sabunda da bulu - nursa ikisi birbirine uyar. Derinin mü - teessir olmasına meydan kalmaz. En iyi oğra vasıtası ellerdir. Kuma - gın, fırçanın hattâ en incesi bile el ka- dar cilde uygun değildir. (Maamafih bundan fırçanın kötü ciduğu manası çı- karılmamalı, Yerine göre, vakit vakit O da lâzımdır. Arama biz her günkü temiz- liğin umumi şeklini anlatıyoruz.) * Cildin bakımı iki kelime ile hülâsa e- dilebilir: Temizlik ve yağlama. Böyle yıkandınız mu temizliğiniz bitti demek - tir, Sıra derhal yağlamıya gelmelidir. Çünkü bilirsiiz, derimizin de tıpkı iç u- zuvlar gibi muhtelif vazifeleri vardır. Onlar zinde kalmak için nasıl beslen - miye muhtaçsa cildimiz de tıpkı beslenmek zorundadır. Bir kaç gün hiç bir şey yemeden durabiliyor musunuz? Şu halde cildinizi nasıl olur da bir kaç gün, hattâ bazan bir kaç hafta, bir kaç ay kendi haline, beslenmeden bırakırsı- nız. Bunun zararını o, tezeliğile ödemez de ne yapar? a pi Bir Holanda Bankası müfettişinin kambiyo müsaade: geçirerek tahrif eden suçlunun cürüm ortağı da aran Mühim bir sahtekârlık ve kaçakçılık hâdisesi etrafında Müddelumumilikçe yapılmakta olan tahkikat dün neticeye varmıştır. Hâdisenin mahiyeti şudur: Tanaş isminde biri, Holanda banka- sı müfettişlerinden Refik Bartunun dü- ş#ürdüğü veya çaldırmış olduğu bir kambiyo müsaadenamesini ele geçir - miştir. Suçlu hakkında iddia ve yapı - lan tahkikata göre, bu müsaadename - nin üst tarafma, «Şarkı Karib Ticaret Bankası» firmasını yazmış, alt kısmın- daki pullardan birini de değiştirmek suretile tarihi yenilemiş ve müfettişin imzasının değiştirilen pula isabet e - den kısmını da taklid etmiştir. Suçlu bu tahrifah yaptıktan sonra, Galata postanesine müracaatle 70 aded Türk borcu tahvilini almağa teşebbüs et - miştir. Fakat, posta müdürü tarihi ye- ni olan müsaadenımedeki imzanın, €s- ki kambiyo “müd e aid olduğunu sahtekârlık suçlusu mahkemeye verildi görerek şühheye düşmüş ve bu ciheti tahkik için kambiyo müdiriyetine te - lefonu açlığı sırada, Tanaş ile yanında” ki meçhul arkadaşı yakalanacaklarını anlıyarak kaçmışlardır. Zabıta derhal takkikata başlamış, suçlulardan Tana- şın Avrupaya kaçtığı anlaşılmıştır. Nihayet bir gün, Galata postanesi odacılarından Hasan, 'Tanaşı yolda gö- rerek tanımış ve derhal zabıtayı haber- dar ederek yakalatmıştır. Suçiu, Müddelumumiliğe sevkedile - rek alınan ifadesinde Avrupaya teda- vi maksadile gittiğini söyliyerek hak- kındaki iddiaları kâmilen reddetmiş - tir, Bir müddettenberi yapılmakta olan tahkikat, dün netlcddenmiş, suçlunun u sabit görülerek, sahtekârlıktan 2 nci sorm bâkimliğinin kararile Ağır - ceza mahkemesine verilmiştir. Kaçak- çılık suçundan da takibat icrasına as - liye beşinci ceza Müddeiumumiliğin - de devam edilecektir. Suçlunun hüviyeti, meçhul bulunan cürüm ortağı, zabrtaca aranmakih - dır. Kaçakçılık yapan bir lostromo ve beş tayfa adliyeye verildiler Gümrük muhafoza teşkilâtı tarafın. dan Köstenceden göçmen nakliyatı yapmakta olan Vatan vapurunda ente- Tesan bir kaçakçılık hâdisesinin mey - tinden çıkarılan zeytinyağından üstün - dür. Eczaneden beş on kuruşluk lanolin aldırıp sürdünüz mü yağlanma diye gö- rünüzde büyüttüğünüz şeyi de basit bir şekilde halledivermiş olursunuz Derini- zin kurumak derecesine göre yağı ya bir çeyrek, yarım, bir saat, hattâ icab eder- Cildin muhtaç olduğu yiyecek nedir ki, biraz yağ değil mi? Eğer onu yaradılı - şından alıyorsa ne âlâ, alabildiği müd - detçe sizin yardımınız pek az olur, Yok tabiatinden ya az, ya pek az alıyorsa yar. dımınızı derhal artırmalı, çok yağlamalı- sınz. En iyi yağ hayvanlardan alınma yağ- lardır. Madeni ve nebati yağlar ondan sonra gelir. Meselâ: Koyundan alınan lanolin, petroldan alınan vazelinle zey - Becaksızın maskaralıkları : se bütün bir gece yüzünüzde bırakır, son- ra ince, temiz bir tülbentle silersiniz. Bunu akşamları yaparsınız. Sâbahları kalkınca eğer yüzünüzde bir kuruluk, gerginlik duyuyorsanız gülsuyu ile sili - nirsiniz. Yok, eğer biraz yağlı gibi gö - rürseniz akşamki gibi yıkanırsınız. İşte cilde bakmanın en can alacak nok- taları... Bunları hiç bir gün geri bırak - mazsanız endişeniz olmasın. Cildiniz ko- lay kolay bozulmıyacaktır. sini ele dana çıkarıldığını dün yazmıştık Gür rük muhafaza lâ bu hi mi tahkikatın dün bitirmiş ve sug / Adliyeye tevdi etmiştir. P Vatan vapurunun su hazinesini di | zı lehimli tenekeler içinde sal xi çak eşyalar arasında son moğâ kadın bluzları, ipekli kumaşlar, İsi çorapları, efbiselik kumaşlar, yea ruj, pudra gibi tuvalet Pi 1 ' bin lirayı geçmektedir. i Kaçakçılık işinde alâkadar ge lostromo Hüseyinle 3 tayfa miliğine verilmişlerdir. Küçük kızları fuhşa eşik bir kadın daha yakalan! ran ve genç kı fuhşa teş lere karşı açtığı mücadeleye de” mektedir. ler 45 kadın muşambası, kürkler, muştur. Bunların tahmini vakit asliye beşinci ceza mü ddeli Zabıla ve Adliye gizli fuhuş Yö de Hergün 'bu gibi işler çeviren Rİ a kalanarak, müddetumumlliğe edilmektedirler. Yeniden, Kurtuluşta oturan be isminde 40 yaşlarında bir KA kullanmış, yapılan tahkikat son! suçlunun 21 yaşından küçük fuhşa teşvik ettiği anlaşılmıştı” arada, Nesibenin eline düşenleri” tılmış kız: Ayşe İle Muzaffer bahatin hüviyetleri tesbit edi Tehkikata 4 üncü sorşu hâkimli rafından'devam edilmektedir. — Madam Atinanın tahkikatı nüz bulunamıyan 3 ey “ei lerine müracaat edildikten #ceye varacaktır. Tahkikat kara etmiş ve seçi kadın hakkında deliller toplanmıştır. Atina, tahliye talebinin “* gu hâkimliğince reddinden defn da Ağırceza riyasetine atle hakkındaki karara itiraz tir. Bunun üzerine tahkikst des? tetkik edilmek üzere, AğırceZ4 Zine tevdi olunmuştur. Netio€ resi vag belli olabilecektir. Genç bir kadın pencerede" düşüp öldü Beyoğlunda oturan Feride genç bir kadın, kazaen pence: müş ve nakledildiği Beyoğlu hastanesinde ölmüştür. Cösedi muayene eden Adliye Öd Salih Hâşim, defnine ruhsat tir. Karısını öldüren Moiz muhakemesine devam © ef te kk TPELEFAM TE SEİELE SE ZE ATE I EEEET le TESEİİİİŞ 2 & kak, Be A EEETYEL : .— Kıskançlık yüzünden karısı bıçaklıyarak ren Meizin it mesine Ağır a devam # tir. Ee Dünkü celsede dinlenen “ef * şahidleri, suçlunun karısını Eg mindeki şahısla gezerken yuh gi falar gördüklerini söylemişlerdi Li Duruşma, diğer şahidlerin — çin talik edilmiştir. . Sun'i yağmur EEI EFİŞE ŞEEZE A FOLŞNEŞLİN,