29 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No. 7227 — Fiati ber yerde 5 kuruş AKŞAM SALI 29 Teşrimisani 1038 Atatürkün vasiyetnamesi dün merasimle açıldı Merasimde Atatürkün hemşireleri, | Ma 1 Vekiller ve mebuslar da bulundular (erkân: m an mksdilidinn Ebedi Şaf, bütün nükud ve hisse senedlerile Gankayadaki menkul ve gayri Sil, menkul emvalini vasiyatnamedeki şartlarla 6. H. Partisine terkettiler | * Vasiyetnamenin metni Ankara 28 (A.A;) — Atatürkün bugün açılan vasiyettiamesi aşağıdadır: Ankara 28 (AA) — Büyük Şef Atatürkün o vasiyetnamesi (obugün mahsus merasimle Adliye sarayında sulh hukuk mahkemesinde âçılmış- tır, Bu merasim esnasında, Atatür- kün hemşireleri Bayan Makbule Boy- san ile Adliye Vekili Hilmi Uran, Ha- riciye Vekili Şükrü Saracoğlu, Dahi- liye Vekili Refik Saydam, bazı mo- buslar ve bir çok hâkimler ve avukat- lar hazır bulunmuşlardır. Sulh hâkimi, evvelâ üzerinde sivil elbise olduğu halde bir hitabe irad ederek Büyük Önderi tebcil etmiş ve bunu müteakib kanuni vazifesine başlıyacağı için hâkim elbisesini gi- yerek, üzeri muhtelif mühürleri ve Büyük Şefin imzasını havi bulunan bir zarfı, hâli hazırdaki vaziyetini zapta geçirtmek suretile tesbit ettik- ten sonra, açmıştır. Bu zarfın içinden ikinci bir zarf ile aynca kir kâğıd çıkmıştır ki, bu kâ- ği Atatürkün, Taptas hanında âl tıncıtmoter İsmail Kunterin, Hasan Riza Soyakın ve doktor Neşet Ömer İrdelpin imzalarını havi olan bir zâ- bıt varakasıdır. Hâkim, noter tarafından tutulmuş | olan ve meali aşağıda münderiç bu- İunan bu zabtı alenen okumuştur; «Bu gün 6 teşrinievrel 1938 saat 11 i 10 geçerek dairemde işle meşgul iken Atatürkün beni çağırdığını teb. liğ ettiler, Saraya gittim. Huzurları- na çıktım. Orada genel sekreter Ha- Dolmabahçe 5/9/9383 pazartesi Malik olduğum bütün nukut ve hisse senetlerile Çankayadaki menkul ve gayri menkul emvalimi Cümhuriyet Halk Partisine 'atideki şartlarin, terk ve vasiyet ediyorum: 1 —NI malandınlacaktır. 'ukut ve hisse senetleri, şimdiki gibi, İş bankası tarafından he- 2 — Her seneki nemadan, bana nisbetleri şerefi mahfuz kaldıkça, ya- şadıkları müddetçe, Makbuleye ayda bin, Afete 800, Sabiha Gökçene 600, Ülküye 200 lira ve Rukiye ile Nebileye şimdiki yüzer lira verilecektir. 3 — Sabih Gükçene bir ev de alınabilecek ayrıca para verilecektir. rinde taç olacakları yardım. 4 — Makbülenin yaşadığı müddetçe Çankayada oturduğu ev de em- kalacaktır. 5 — İsmet İnönünün çocuklarına yüksek tahsillerini ikmal için muh- yapılacaktır. 6 — Her sene hemadan mütebaki miktar yarı yarıya Türk tarih ve dil kurumlarına tahsis edilecektir. san Rıza Soyak ile doktor Neşet Ömer İrdelp hazir olduğu halde Atatürk üstü kapalı ve mühürlü bu zarfı ba- na uzattı ve: «Bu benim vasiyetnamemdir. Sipe teslim ediyorum, kanuni icabatını icra edersiniz» Dedi, İşbu zabta huzurlarında tan- zim ettim, altını hem Atatürk, kem de hazır bulunan Hasan Riza Soyak ile doktor Neşet Ömer İrdelp benimle birlikte imza ettiler.» Hâkim, bu zabıt münderscatını Büyük ölümüz Atatürk K. ATATÜRK mahkeme zabıtlarına geçirtmiş ve bu- nü müteakib zarfın şimdiki halini tavsif ettikten ve üzerinde bulunan mühürlerin ve imzaların âynen mu- hafaza edilmiş olduğunu tesbit eyle- dikten sonra bu ikinci zarlı da âç- mıştır ki, bunun içinden bizzat Ata- türkün kendi ellerile yazılmış olan vasiyetname çıkmıştır. Hâkim bu vasiyetnameyi «lenen okumuş, aynen zabta geçirttikten ve kanuni merasimi ikmal ettikten son- Ta celseye nihayet vermiştir, Vekiller heyeti Dün Meclis binasında topla- Welefon: Başmuharrir; 20965 — Yazi işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Balkan antantı erkânı harbiye reislerinin toplantısı başladı Mareşal Fevzi Çakmakla Yunan Balkan antantı büyük erkânıharbiye reisleri Atina 28 (AA) — Balkan antantı genel kurmay reisleri konferansı bu sabah saat 9 da Yunan genel kurmay relsi general Papagosun riyaseti al- | tında mesaisine başlamıştır. Atina 28 (A.A) — Balkan antanta genel kurmay reisleri dünkü pazar günü saraya ve vellahtın köşküne gi- derek defteri imzalamışlar ve mütea (Devamı ii nci sahifede) Fransada vaziyet gergin Kabine, umumi grev tehdidine karşı şiddetli tedbirler aldı Umumi servislerin işlemesi temin edildi, komünistler hadise çıkarırlarsa buna şiddetle mukabele edilecek (Yazısı 9 uncu sahifede) er riza e Sa narak geç vakte kadar mü- zakerede bulundu Ankara 28 (Telefonla) — Başvekil hakkındaki nutuklar | Belçika ve Macar Meclis reislerinin : nutukları Millet Meclisinde okundu B. Refik İnce, ebedi Şefimizin cenaze merasiminde mümessilleri bulunan devletlere Türk milleti namına teşekkürlerini bildirdi Ankara 28 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bugün Refet Canıtezin baş- kanlığında toplanmıştır. Reis celseyi açarken çok muhterem ve çok büyük ölümüz Atatürk hak- kında Belçika Mebusan meclisinde reis Camille Huysmans tarafından söylenen ve metnini aşağıya dercet- tiğimiz nutkun okunacağını bildir. miştir. Belçika Mebusan Meclisi rei- sinin nutku Türkiye Reisicümhuru vefat etmiş- tir, Kemal Atatürk -15 sene evvel Cümhurreisi olmuş ve cümhuriyeti sistem zihniyetiyle tarsin etmiş, Tür- kiyeyi azimkârane gârbe doğru çevir- miş ve İdaresini deruhte etmiş olduğu devleti Avrupalılaştırmıştır. Kendi- sinin başlıca ka; rından biri Tür. kiyeyi bir sanat memleketi haline ge- #irmekti ve bu maksadla ecnebi tek- nisyenlere ve pedagoglara mürâcant etmiştir. Bu ecnebilerin birinci kısmı 0 hayatını tensik etmek, dedi ik Türkiyeye celbedilmiştir. Bu mesal arkadaşları arasında Belçikalılar da vardir. Kemal Atatürk ayni zamanda hem hadiseye, hem de sembole karşi alâka gösteriyordu. Türkiye Reisi. cümhuru, kadını kurtarmış ve tarzı hayat ve kıyafetinde ıslahat yapmış- tır. İlimle, lisanla meşgul olmuş ve lâtin alfabesini kabul etmiştir. Kemal Atatürk, hareketsizliğe sey. ketmiş olan ananevi telâkkilerin te. sirinden kurtulmak için tedrici su- rette adapte etmek tasavvurunda bu- lunduğu parlâmanter bir ana yasa vücuda getirmek suretile memlekette bir hürriyet rejiminin tecessüs etme- sini hazırlamak istedi. Türkiyeyi, lâik cümhuriyetçi dev- let haline soktu. Bu düşünceye nu- tuklarının ve yazılarının ekseriyetin- de tesadüf olunur. Ölümünden biraz evvel bizim intihabat ile ayni zaman- da yapılmış olan belediye intihabatı münasebetile Başvekile göndermiş ol- duğu bir telgraf vardır. Bunda şöyle TR — (Devamit 11 ei sahifede) B. Celâl Bayar bugün saat 13 de Ka- rTabük ve Zonguldak tedkik seyaha- tinden şehrimize dönmüş, istasyonda Vekiller, mebuslar ve daha birçok 29- vat tarafından tar, Başvekil Büyük Millet Meclisi içti- maından sonra Meclis binasında top- lanan Vekiller heyeti toplantısına rTiyaset etmiştir. Vekiller heyetinin içtimaı geç vakte kadar devam et- miştir, mbilkikmtler: Talebe Iş! değil, hoca işi! «Büyük eserler tercüme ettiriliyor» serlâvhas: altında şu havadis; «Talebe arasında dil bilgisi olanlar- dan istifade edilecek.» Halbuki, muhalledatın tercümesi, talebe değil, münhastran hoca işi, üs- tad işi olmak lâzım! İlk kalem tecrü- besi değil, rüşd ve kemal mahsulü olmak gerek... Sakalını bu yolda ağart. tıktan sonra, o bahse dairbin bir tecrilbeden geçtikten sonra, ehliyeti, uslübü su götürmez bir hal aldıktan sonra yapılmalı ki, kıymetli olsun. Konser, virtuozun. olursa dinlenir... «Büyük eser tercümesiz de ondan farklı değildir! Gerçi çocuk virtuoz- lar da vardır amma, öyle istidadlar, zaten bütün kaideleri kırarlar... Ter- cüme sahasında da zuhur ederlerse diyecek kalmaz! Beyazıd medresesinde açılan müzede: — Eski zamanda kadınların gözüne şirin görünmek için bu ene büyü yapardık!... dai en yandi gükkünlüni yokta ek mame İrem ekin eni marie uy vera