29 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

29 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

KIŞ BAŞLARKEN ANKARA At koşuları - Iki yeni sinema - Atış poligonu - Dağ ve kayak sporlarına hazırlık - Mevsimin spor programı.. ış, açık 88- maya ve gö” neşe hasret çeken şehirler için dert mevsimdir. Gözü yaşı (mevsim... Fakat Ankarada kış, bozkırın hu- dudsuz güzellik- lerinin geçid res- mi yaptığ mev simdir: Aydın gü- neş, bulutsuz s6 ma, yıldızlı gece... Akdeniz kıyıla- rında kışlamış o- lanlar, Ankgranın kış gecelerini bu tuzlu benzetiyorlar. kat su sahiline Fa- meselâ, bü- yük step ve s8 ları görmüş olan- lar da ayni fikir. dedirler Aydın gü bulutsuz sema, yıldızlı ge- er irler, oedebi- yatçılar sanat kârlar bir fakat insanlar arâ tarafa sında aydmn gü- neş, bulutsuz At koşularım heyecan ve alâka ile seyreden' ar mıdır? sa bu üç tabiat Zzineti, dünya klerinin uyku devri olan kış mevsiminde hep beraber bulunursa... Ankaranın soğuk kış günleri, bu- rada bazan güç tahammül edilir bir bulan yaz su teselli mevsimidir. bein di İzmirde dereceyi olanlar için karalı, roeselâ an tabiat şi içinde £ Meselâ Ankarada mamaktadır yaratıyor mikrobu ya öyle bir şehirde “kiş hayatının ırganize edilmesi ne kadar bü- zaruretlir... Ankaralı, kış günleri disini zevkle -eğlendire- cek bi tesislere sahib olduğunu iddia edemez, Meselâ, kayak sporla- rını merkezi olan Elma dağına bir yol bile yoktur. Yaka: Ankaralı, modern bir şehir kurmanın ne büyük bir mesele, her şeyden evvel bir maddi imkân mese- lesi olduğunu bilir. Onun için ken- geçirtecek olan vasıtaları müşkülpesend olmadan kabul eder, Meselâ, şehre yakın olan ve yol bulunan Dikmen sırtları, El- ma dağ kadar kayak sporuna uygun almamakla beraber karlı günlerde temiz hava istiyen sporcu gençlik kafilelerile dolar, boşalır. Bu sene, dağ ve kayak sporu için disine güzel vakit zengin bir program hazırlanacaktır, bir teşkilâta ilâtın bilhassa adar eden esaslı Spor işlerimizin yeni bağla; ve bu halk kitlelerini alâ sporlara ehemmiyet verme dağ ve kayak sporlarına çok müsaid olan Ankara için bir avantaj ok muştur. K ışın Ankara için mevzuu bahis olan spor ve eğlenceler ara sında unutulmıyacak olan bir şey de at koşularıdır. Yalnız Türkiyenin de. Balkalarm bu en güzel hipodro- insa eden mimar Vivetti kararı, iki İ | l | Ankaralı bayan Viyali, burasının at koşularını bir zevk haline getireceğini söylemiş ve bilhassa at sevgisinin bizim milf sporlarımız arasında yer aldığını ha- tırlatmıştı. Mimarın sözleri bugün tamamile bir hakikat olmuştur. Bazı haftalar at koşusunda bulu- nan seyirciler sayısı on bini aşıyor. Müşterek bahislere iştirak edenler, oynıyanlar süyısı her hafta fazlalaş- maktadır. Sonra Ankarada at koşu- ları şık bayanların birbirlerile giyim müsabakalarını yaptıkları bir meş- her gibidir. Burada yalnız Ankara- nın değil, İstanbulun, Parisin en ta- nınmış terzilerinden çıkmış tuvalet- lerini görmek mümkündür. Yepyeni modem hipodrom binası ile bu tu- valetler, o kadar güzle bağdaşıyor ve göz alan bir dekor teşkil ediyor ki... u kış mevsimi için Ankara iki B yeni eğlence yeri kazanmıştır: İki sinema... Ankara için şimdiye kadar bulunan iki sinema muhak. kak ki çok az gelmekte idi. 61 bin Kişiye bir sinema... Meselâ buna mü- kabil İstanbulda 15 bin kişiye bir sinema düşmektedir, Sinema idaresi bu vaziyeti göz önünde bulundurarak şehrin en ka- labalık yerlerinden « Çocuk Esir- geme Kurumu sırasında Sus isimli yeni bir sinema açmıştır. Bu sine- ma, açılışının ilk gününden itibaren büyük bir rağbet görmüştür. Ayrca, Yenişehirde Emniyet âbi- desine yakın olan Ragıp apartımâ- | nının altındada yeni bir sinema yapılmakladır. Yeni sinemanın bu kış sezonuna yetiştirilmesine çalışıl- maktadır. On iki sene evvel, yalnız seyrek evli bir mahalleden ibaret olan Yenişehir, bugün semt olmuştur. Son aylarda Yenişe hirde otomobil acentelerine varınca- ya kadar modern bir şehre lâzım olan bütün mağazalar açılmıştır. Nüfusu, on beş bini geçne bu semt için bir sinema, senelerdenberi his- sedilen bir ihtiyaçtı. Bu itibarla ye- ni sinema, muhakkak ki büyük bir rağbet görecektir. Böylelikle Ankara dört sinemaya sahib oluyor. Bu sayının, bugün görmekte olduğumuz halkın para- sile derd çekme sahnesine nihayet vermesini temenni edelim: Çünkü, bilhassa, pazar günleri sinemaların | önünde sıra bekliyenlerin hali insa- nı üzüyor. nkarada kış eğlencelerini larken unutulmamak lâzımge- len fki şey dala vardır: atış poligo- nu ve atlı spor.. Atış poligonu, Türkiyede yalnız Ankarada olan bir spor yeridir. Spor ve eğlence yeri... İnhisarlar idaresi burayı, hem halkı eğlendirmek, hem de milli sporlarımızın başında g& len atıcılığa karşı olan alâkayı art- tırmak gayesile kurmuştur. Bu sene; fiatlerin ucuzlatılması dolayısile burasının daha geniş bir alâka görmesi beklenmektedir. Mek- teb talebeleri, bilhassa (askerlik dersleri okumağa başladıktan sonra mektebli kızlar atıcılığa bi bir alâka göstermektedirler, Ankarada, sporu sevenlerin top- landığı bir yer de Atlı spor klübü- dür. Kışın yürüyüşler yapan Atlı sporular, kadınlı erkekli kafileler halinde yakın köylerden başlıyarak civar köylere kadar gitmekte, tatil günlerini zevkle geçirmektedirler. sıra- A nkaradâ kış hayatı dürmâdan inkişaf ediyor. Elektriğe bile hasret çektikleri yükım mazıyı hatırlıyan başşehirliler için bu hadise çok kıy. metlidir. D. Çınar koskoca bir | | 29 Teşrinisani 1938 Çiçek zevki Ankaralının günlük hayatına girmiş itiyadlardan biridir. Resimde bahçecilik mektebi talebesinden birini çalışırken görüyorsunuz. ÇiÇEK ŞEHRi ANKARA Belediye çiçekçiliği haline koymak tebinde yeni Ankaranın nüfusuna göre Türkiye- de en çok ağaca sahip olduğunu söy- liyenler haksız değildir: Ankarada, Orman çifliğile beraber on milyondan fazla ağaç vardır. Bu ağaç sevgisinin yanında ve ona müvazi olarak inkişaf eden bir zevk te çiçek yetiştirme zevkidir, Bahçesi olmıyan Ankaralı, evinin dört bir tarafını saksılarla süsliyerek çiçek yetiştiriyor, Ankara toprağının, eğer bol su ve gübre bulamazsa çok kuvvetli olmadığını da unutmayınız. | O zaman çiçek bahsi üzerindeki ça- lışma daha çok değerli bir hal alıyor. Çiçek yetiştirmenin. bütün şehre hâs bir zevk haline geldiğini gören Ankara Belediyesi; şehrin yakınında hipodroma bitişik olarak bir Bahçıvan mektebi kurmuştu. Buraya İlkmekte- bi bitirmiş olan köylü çocuklar alın- İ için tesisler tam bir meslek bahçecilik Omek- yapacak ... maktadır. Bu mektebi bitirmiş olan- ların kolaylıkla iş bulmaları dolayısi- le, mektep, yakın köylüler arasında büyük bir rağbet görmektedir. Ankara Belediyesi, şehrin yeşil ve kokulu dekorunu teşkil edecek olan kadronun daha süratle yetişmesi için Bahçecilik mektebininin talebe sayı- sını arttırmayı kararlaştırmıştır. Mek- tep için yeni ve geniş serler vücude getirilecektir. Buradan yetişenler, ge- çen mevsimde Ankaranın civarında bulunan sayısız yabani armud ağaç- larından kırk binden fazlasını aşılar mışlardı, Ankara toprağının kuvvetli bir ümüs ile yuğurulan bünyesinde çam, çinar ve kestane bile yetişecek kadar bir toprak kültürü teşekkül et- miş olduğundan, çiçek ve ağaç yetiş- tirmeyi meslek edinmiş olanların da- ima hatırı sayılmaktadır, Ankara tavuğu tipi... Ankarada memleketin milli servetlerine ideal vasıfları vermek üzere birçok müesseseler kurulmuştur. Bunlardan birisi, köylerimizin belli başlı ser- vetlerinden olan tavukların ıslahı ve her mıntaka için en elverişli tipleri yetiş- tirmek üzere kurulan tavukçuluk enstitösüdür. Bu enstitü, senelerdenberi uğraşarak Ankara ve bavalisi için çok yumur. ia veren ve eti fazla olan bir tavuk tipi bulmuş ve ismine (Ankara tavuğu) adını vermiştir. Resimde, bu tavukların yetiştirilmekte olduğu modern kü- meslerden birini görüyorsunuz. Bir kaç satırla: ANKARA 4 Türk Ticaret bünkası Adapaza- rndaki fabrikasında milli mahrukat meselemizin en mâhim bir davasını halledecek çok muvaffak bir linyit soba tipi yapmağa imüvaffak olmuş- tur. Linyit, memleketin birçok taraf» larında bol ve ucuz temini kabil bir yakacak maddesi olduğundan, bu tp soba Tinyit istihlâkinde mühim bir rol oynyacaktır. # Eti Bank, Zonguldakta sayısı git- | tikçe çoğalan kömür ameleleri için yatakhaneler, okuma odaları, yemek» hane ve mühim binalar yaptırmayı kararlaştırmıştır. Bu yapılar, evvelce | bu #p binaları muvaffakıyetle inşa | dez olan Titaş firmasına ihale edi- | 4 İhraç mallarımızın standardizas- yonu üzerine alınan devlet tedbirleri- nin, bu mallarla alâkalı olarak iş gö- ren firmalar vasıtasile tatbik edilmesi çok iyi neticeler vermiştir. Bu arada en büyük ihraç merkezimiz olan İs- tanbul Ürün şirketinin memleket di- şında satmış olduğu mallar için kul- landığı I, Türkofisçe çok beğenil. miştir. # Ziraat kongresi için hazırlana- cak olan istihsal vasıtaları sergisinde Türk Ticaret bankasının köylü için son zamanlarda yaptığı pratik husus arabaların modelleri de bulunacaktır, Çok ucuz ve kullanışlı olan bu arabü- ların bütün memlekete yayılması için bir karar alınması muhtemeldir.