30 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ingiliz Başvekilinin, Roma görüşmeleri esnasında Fran- sız - Alman beyannamesine benzer bir imzalâması muhtemeldir ——— —— - İ Sene 21 — No. 7228 — PFiati her yerde 5 kuruş ransız Kab beyanname ÇARŞAMBA 30 Teşrinisani 1938 inesi çok şiddetli tedbirler aldı Dün bütün fabrikalar asker tarafından işgal edildi Yeni “bir kararname hükümete fevkalâde salâhiyetler vermektedir, İş başına gelmiyen memurlar İstifa etmiş sayılacaklar Fransız seyyar muhafızları Renault fabrikasını İşgal eden İşçileri fabrikadan çıkarıyorlar Paris 29 — Bugün yeni bir karar. name çıkmıştır. Kabinenin hemen bütün erkânı tarafından İmza edil miş olan bu kararname, harp hali mevcut olduğu kabul edildiği takdirde hükümete fevkalâde salâhiyetler ver- mektedir. Bu salâhiyetler urasında her türlü hizmetlere el koymak hak- | ki da vardır. Filistinde yeniden mühim Hükümet bu fevkalâde salâhiyetle- ri kullanmağa: karar verirse gerek mülki, gerek askeri sahada bütün me- saiyi ve memleketin iaşesini yüksek nezareti altında bulunduracaktır. Hükümet memleketin selâmeti için lüzumlu görürse her nevi hususi te şekküllerin âmirlerine kumanda ede- cektir, (Devamı 4 üncü sahifede) çarpışmalar oldu Alman gazeteleri Ingiltere aleyhinde şiddetli yazılar yazıyorlar «e Hat boyunda tevkif edilen iki Bedevi askeri merkeze götürülüyor Kudüs 29 — Şimali Filistinde tedib | harekâtı devam etmektedir. İngiliz kı- | İâatı Bimeset köyü civarında bir | Arap çetesine tesadüf etmiş ve şiddet- li bir müsademeye tutuşmuştur, Yir- mi çeteci öldürülmüştür. Filistinin muhtelif yerlerinde yeni sulkastlar | Apılmışlır. Yaftada akşamları, ışık yar) kılması yasak edilmiştir. Yafa civa- rında, Araplar, polislere bir bomba at- mışlar, fakat zayiat verdirememişler- dir. Ceninde bir çete, bir polis devriye- sine hücum etmiştir. Vuku bulan mü- sademede bir çeteci öldürülmüştür, (Devamı 6 ncı sahifede) Atatürk için Iyaptırılacak anıd Başvekil Parti grupunda beyanatta bulunarak Parti toplanılacağını bildirdi Ankara 29 (A.A.) — C. H. Partisi Büyük Millet Meclisi grupu bugün (29/11/1938) Trabzon mebusu Hasan Sakının başkanlığında toplandı, İ Söz alan sayın Başvekil Celâl Ba- yar, Ebedi Şefin daimt İstirahat ma- hallinin tayinile, yaplırlacak anıt için teşkil olunan mütehassıs komis- yonun tanzim edeceği raporun, grup tasvibine arzedildikten sonra tatbi- beyanat heyeti oumumiyece olunmuştur. Bundan sonra, başkan, Ebedi Şefin Üfulü ile hâdis olan Cümhuriyet Halk Partisi reisliğinin intihabı meselesinin halli için Parti kurultayının yakinda toplanmasına lüzürü hasıl olduğunu bidirmiştir. Ruznamede başkaca görüşülecek bir madde bulunmadığından, celseye ni- hayet verilmiştir. tesvib mikkatler: Bir ihtiyat kadro Adana kız lisesinin fen şubesinde riyaziye öğretmeni hastalandığı için sene başındanberi vazifesi başına gel memiş. Ayni mektebin felsefe öğret- | meni, başka yere naklolunduğundan yerine hâlâ biri konmamış, hoca yok» tur. Ebeveyinden (şikâyet mektupları alıyoruz. Tabiatile bu hal, sade bir okula da ald değildir. Acaba bir ihti- yat kadro yaparak, bu gibi noksanlar olan yerlere göndermek usulünü mü ihdas etmeli? reisliği intihabı için yakında | katına geçileceğini beyan etmiş, bu | Çin kuvvetleri karadan ve havadan taarruza geçerek Japonlara mühim zayiat verdirdiler Sermayesinin tamamı devlet tarafından verilen İktisadi teşekküllerin idare ve mürakabesi hakkındaki kanunun tatbikine geçiliyor 80 kişiden mürekkep umumi idare heyeti ve daimi mürakabe heyeti nasıl çalışacak ? Ankara (Hu- sust muhabiri mizden) — Ser- mayesinin tama» mı devlet tarâ- fından verilmek suretile kurulan iktisadi teşekkül- lerin idare ve mürakabesi hak- kındaki kanunun tatbikatına ge- çilmek üzeredir. ma heyeti Bu kanun hü- kümlerin; | tabi reisi B. Yusuf Ziya olâcak teşekkülerin umumi ida. zw heyeti, Başvekilin tevkil edeceği bir zatm reisliği altında seksen zat- tan terekküb edecektir. Daimi mürakabe vazifesini yapa- cak olan umumi mürakabe heyeti Başvekâlete bağlı hususi bir teşekkül Türk Dil halinde çalışacaktır. Mürakabe he- yeti riyasetine Şirketihayriye eski müdürü B. Yusuf Ziyanın tayin edil diği yazılmıştı. Heyet âzalarmın ta yinine ald karârnamenin bugünler. de Vekiller heyetinin tasdikinden çıkması beklenmektedir. Umumi mürakabe heyeti işe başla dıktan sonra umumi idare heyeti iç- timaa davet edilecektir. Kanunun bir maddesine göre davetin Başvekil tarafından yapılması ve bir hafta ev- vel ilân edilmesi lâzımgelmektedir. Sermayesinin tamamı devlet tara- fından ödenmiş bankaların isimleri şunlardır: Cümhuriyet Merkez bankası, Em- lâk ve Eytam bankası, Sümer Bank, Eti Bank, Deniz Bank, Türkiye Cüm- huriyeti Ziraat bankası, (Devamı 4 üncü sahifede) ve Tarih kurumları çalışmalarına devam edecekler Büyük ve ebedi Türk Önderinin tevdi ettikleri yüksek vazifenin bütün icapları yapılacak Ankara 29 (A.A.) — Türk Tarih Ku- rumu Genel sekreteriiğinden: | Ulu Önderimiz Atatürkün fani ha- | yata gözlerin! kapadıkları gün fev- kalâde bir toplantı yaparak hâmi re- islerinin aziz hatırasını tazim ve min- | | metle anan, sonsuz teessürlerini izhar eden Türk Tarih Kurumu âzaları Ata- | türkün vasiyetini öğrendikten sonra | dün yeniden bir fevkalâde toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda tarih ile dilin milli şuurun en kıymetli iki kay- nağı olduğunu en İyi kavrıyan, ken- disinin her şeyden çok sevdiği Türk milletinin dünya medeniyetindeki ya- pici ve müessir rolünü tebarüz ettir. mek, ve Türkün bu sahadaki hakkını (Devamı 6 ncı sahifede) MWİİ tarihimizin büyük hadiseler kaydettiği günlerde sanatkirlarımıza teveccüh eden bir sual: Nizameddin Nazif — Neredesiniz artistler, neredesiniz? ...