30 Kasım 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

30 Kasım 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TÜR 30 İKİNCİTEŞRİN ÇARŞAMB Ebedi Şef Atatürkü A 1938 GÜNDELİKRK SİYASAL GAZETE n Vasiyetna- Memleketimizin Barış - rir, v AA 5 v mesi Hususi Merasimle Açıldı. Nukut ve hisse mW terk ettiler. Atatürk, hemşirelerine ayda 1000, bayan Afete 800, Sa. biha Gökçene 600, Ülküye 200, bayan Rukiye ile Nebile- ye yüzer İira vasiyet ettiler. Ankara, 29 (A.A.) Büyük Şef Atatürkün vasi Yetnamesi bugün — mahıus TMerasimle Adliye sarayında tulh hukuk mahkemesinde Açılmıştır. Bu merasim es- Basında Atatürkün hemşire İeri Bayan Makbule ile Ad. Üye Vekili Hilmi Uran, Ha Ticive Vekili Şükrü Saraç *ğlu, Dahiliye — Vekili Dr Refik Saydam, bazı meb tılar ve birçok hâkimler ve Avukatlar hazır bulunmuş- lardır. Sulh hâkimi evvelâ üze - Tinde sivil elbise olduğu hal de bir hitabe Irad . ederek Büyük Önderi tebelil etmiş 'e bunu müteakip kanuni Vazilesine başlıyacağı — için hükim elbisesini giyerek üze- t hayhtelif mühürleri havi bulunan bir zarf, halihazır daki vaziyetini zapta geçir- ile tesbit ettikten Bu zarfın içinde ikinci bir Zarf ile ayrıca bir kâğıt çık Mıştır ki bu kâğıt Atatürkün Hattat hanındaki altıncı no ter İsmall Künterin, Hasan Riza Soyakın ve Dr. Neşet mer İrdelpin imzalarını ha Vi olan bir zabit varakası e. Hâkim noter - tarafından tutulmuş olan ve meali aşa Gida münderiç bulunan bu Zaptı alenen okumuştur: «Bugün © Teşrivevvel 1938 Hat onbiri on geçerek da Pemde işle — meşgül iken Atatürkâün beni çağırdığını tebliğ ettiler. Saraya gittim Uzuruna çıktım. Orada ge. Bel sekreter Hasan — Riza Soyak ile Dr. Neşet Ömer tdelp hazır olduğu halde Atatürk üstü kapalı ve mü hürlü bu zarfı bana — uzattı ve: «Bu benim vasiyetnamem- _dir. Size teslim ediyorum. ı Kanuni icabatını icra eder. siniz» dedi. Hem Atatürk, hem de ha zır bulunan Hasan Riza So- yakla Neşet Ömer — İrdelp benimle birlikte imza etti ler » Hâkim bu zabıt recatını münde zabıt bunu mahkeme larına. geçlrtmiş — ve müteakip zarfın — şim- diki halini tavsif ettikten ve üzerinde bulunan mühürle- rin ve imzaların aynen mu hafaza edilmiş olduğunu tes bit eyledikten sonra bu ikin- ci zarfı da açmıştır ki bunun içinde bizzat Atatürkün ken- W İstanbul Palamut akını devam etmek- tedir Havaların — değlş- mesiyle suların cereyanına tâbi olarak yerlerini değiş- tiren balıklar balıkçılara çok heyecanlı saatler yaşatımnak tadır İtalyan ve Yunan balıkçı gemileri, geçen sene olduğu gibi, balıklarımıza busene Köy Ve Ziraat Kalkın- ma Kongresi. Kongrenin tedkik edeceği muhtelif mevzulara aid vesi kalar üç kı Pek yakında Ankarada toplanacak olan birinci köy Ve ziraat kalkınma koöngre Nne ald bütün hazırlıklar Bitirilmiştir. Köy ve ziraat hayatımıza aid bütün mesele *ti ve bunların hallini müm kün kılacak projeleri tesbit Makandile toplanacak — olan Oügre 11 komlsyona ayrı- sma ayrıldı. larak çalışmağa başlıyacak tır. Bunlara bağlı ayrıca 46 tâli komlayon bulunacaktır. Ana komleyonlar, teşki lât, bağ ve bahçe ziraati, tarla ziraati hayvan resmi, hayvanat ziraat — sapatları, merketing; tedrisat; mevzu- at, ormancılık ve temenni ler komisyonlarıdır. i | kut ve hisse Palamut Balık çıkan mıntakalarda balık konserve fabrikaları açılacak. | | olsun | fabrikalar tarafından derhal di elleriyle yazılımış olan va- siyetname çıkmıştır. Hükim bu vasiyetanameyi alenen okumuş, aynen zap ta geçirttikten ve kanuni me- rasimi ikmal ettikten sonra celseye nihayet vermiştir. Vasiyetname Vasiyetname Aynen Aşağıdadır: | DOLMABAHÇE 5 9-19.8 Pazartesi Malik olduğum bütün nu- senetleriyle Çankayadaki — menkul ve gayri menkul emvalimi Cum- hutiyet Halk — Partisine atidekl — şarılarla terk ve vasiyet ediyorum: Akın — ıoı Satışa çıkarılan Palamut balıkları de iyi flat vermekte israr göstermektedirler. Palamut ve toriklerimiz | Yunan şehirlerinde buradan götürüldüğü gibi satıldığından kâr edilmemekte ©o yüzden Yunan alıcıları İtal yanlara pazaran daha az yekün tutmaktadır. İtalyada hükümete ald veya hüküme- tin hisseli bulunduğu ondan konserve — fabrikası mevcuttur. Limanlarımızdan balık almakta olan İtalyan balıkçı gemileri bu konser ve fabrikalarına kontratla bağlanmıştır. Konservecilik- te çok kâr temin edildiğin- den maliyet fiatı ne olursa balıklar — mubhakkak Fazla Ffazla alınmaktadır. Bununla be raber İtalyanlar hemen he men tek alıcı mevkiline geç miş bulunduklarından balık ( Sonu ikinci — sayfada) Teşkilât kom!syonunun tâ | W komlsyonu, merkez — kad. | ronu ve taşın yayım teşki | Partisine lâtı ve bankalar, köy birlik lerini ihtiva etmek üzere | ( Sonu üçüncü sayfada) 1 Nukut ve hisse se netleri, şimdiki gibi, İş Ban kası tarafından nemalandırı- lacaktır. 2 - Hersenekinemadan, bana bisbetleri şerefli mah fuz — kaldıkça, yaşadıkları | müddetçe, Makbuleye ayda bin, Âfete 800, Sabiha Gök çene 600, Ülküye 200 (ira ve Rukiyele Nebileye şimdi- ki yüzer llra verilecektir. 3 — Sabiha Gökçene bir ev de alınabilecek ayrıca para verilecektir 4 — Makbulenin yaşadı ğı müddetçe —Çankayada oturduğu ev de emrinde ka- lacaktır 5 — İömet İnönünün ço cuklarına yüksek tahsillerini ikmal için muhtaç olacakla- rı yardırmm. yapılacaktır 6 Her sene nemadan mütebaki miktar yarı yarıya Türk terih ve Dil Kurumla rıva tahsis edilecektir. K. Atatürk c Londra Büyük Elçimiz B. Fethi Okyar Hakkında Verilen Haberler Doğru Değildir ON ÜÇÜNCÜ YIL SAYI: 4044 Ve İktisad Politikası. İstanbul, (Hususi) — Ta ninmiş İngiliz gazetecilerin. den Varai Price, Ankara dan Dally Mail gazetesine gönderdiği bir yazıda şöyle demektedir: Türkiye Başvekili Bayar, bulundu. İktisad — polittikamız hariçten aldığımız herhangi bir emtianın kargılığını em- Ha ile ödemek prensibine deyanmaktadır. Bu asla şaş- miyan prensibimizdir Halibazırda, İngiliz thalâ- tı, bazı kararlar yüzünden suni bir surette tehdid edil. miş bulunmaktadır. Fakat bu, Türkiyede ne talep az- lığından, ne de ödemek hu- susunda mal göndermek ka biliyetsizliğimizden ileri gel- memektedir » Son zamanlarda Britanya hükümeti Türkiyeye bir kre- di açmış bulunmaktadır. B. Celâl Bayar, bana bu kre- dinin bir kısmının İngiltere- den silâh satın alınmasına kullamılacağını söyledi. Türk bahriyesi için, İngil tere tezgâhlarında 4 destro- yer, dört — denizaltı gemisi Celâl bana şu beyanatta « Başvekilimiz bir Ingiliz ga | zetesine beyanatta bulundu m B. Celâl Bayar ve bazı sahil müdafan ge- mileri yapılmaktadır. Türk hava kuvvetlerinde de, en son sistem İngiliz Blenhelm bombaları bulunmaktadır.) Başvekil Celâl Bayar, söz- lerine şöyle devam etmiş- tir: | Kredilerin bakiyesini, ge- niş madencilik preğramımız için İâzım olan malzeme- | lere, limanlara, Karadenir: 1 de deniz yollarıı | mi sanayil genişletmeğe har- redeceğiz.» ( Sonu ikinci sayfada ) — Ebedi Atanın Ebedi Medfeni.. Aziz tabutun konacağı anıdın yapılacağı yer hakkında komisyona gönderilen plân, kroki ve teklifler tedkik ediliyor. Ankara, — Ebedi Atanın aziz — tabutunun mevzu olacağı yer hakkında şim diye kadar muhtelif. mena biden sızan haberler tahak kuk etmemiştir. Henür Ata- törkün ebedi medfeni taay yün etmemiş Şimdiye kadar resmi teşekküllerden ve ge rekse halktan birçok teklıf ler, plânlar ve krekiler gön derilmiştir. Bunlar V€ olunarak teşkil olunan (Ata- gerek nim | türk ebedi anıtı komlsyonu) nda tedkik olunacaktır Bu komisyon, Hüyük Mil let Meclisi Relsi Abdülha- lik Renda ve Başvekil B, Celâl Bayar' Dahiliye vekili ve Cumhuriyet Halk Partisi Genel SekreteriDoktor B.Re fiık Saydamdan müteşekkil dir Gerek hükümete ve ge Cumhuriyet — Halk yapılan teklifler ©806 itibarile anıt İçin biri Çankaya ve diğeri Ankara kalesi olmak üzere iki mev- kide toplanmaktadır. Bunla- ra inzimam eden bir fikir daha vardır. O da Atanın ebedi makberinin Etnoğraf- ya müzesinde hazırlanması işidir. Şimdiden komlsyon, rekse bulunuyor | aa marlarımızın ve Gözel Sa natlar Akademisi mütehassıs profesörlerinin fikirlerini is timzaç edecektir. Teklifler ve bu fikirler tedkik olunduktan — sonra ebedi medfen mevkli tesbit olunacak ve bunu müteakip | de yapılacak anıt için bir açılacaktır. Bu müsabaka beynelmilel ma- hiyette olacaktır. Yalaız bu anıt de tabuü- tün mevzu bulunacağı kal denip zemin sathından epey- ce bir irtifada bulunması esası nazarı dikkate alına- cak ve müsabakaya vazo- L için bir esas | lunacak anıt talimatname tır. Atamın aziz tabutu ebedi hazırlanacak- ——-———>———..—3 daki Meclis ederim. Umumi hanenemaemenam medfenine vazolunacağı za- mana kadar gerek — Ulus meydanında ve gerakse Hal- kevi ve Atatürk — bulvarı heykelleri etrafındaki me- şaleler sönmiyecektir. Atanın, ebedi medfenine vazı münasebetile bir tören yapılacak ve bunun için de önceden bir talimatname ih: zar olunacaktır. Atamın sembolik matemi - 10 Birincikânuna kadar de- vam edecektir. Ankarada suvareler yapılmamakta dır. Bugün dahi ebedi Atan mevzu bulunduğu Etnoğraf- ya müzesl önünde birçok halk ona ağlıyarak son ta- zimlerini yapmaktadırlar. Vilâyet Makamından: 1 Kânunuevvel 938 - tarihine gönü saat 13 de Meclis Umumi aza intihabı yapılaca - ğından sayın müntehip sanpilerin yeni hökümet bina: salonunda rastlıyan — perşembe toplanmalarını rica Balıkesir Valisi Etem Aykut