30 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

30 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

AKŞAM Emniyet müdür ve âmirleri arasında Kadın yüzünden yapılan yeni tayin ve terfiler Yüksek tasdika iktiran eden listeyi yazıyoruz Ankara 29 (Telefonla) — Emniyet mü- dür, âmir ve memurları arasında yapılan tayinler Yüksek tasdike iktiran etmiştir. Buna dair listeyi bildiriyorum: Trakya umumi müfettişliği emniyet müşaviri B. Hulüsi emniyet umum müdür muavinliğine, emniyet umum müdürlüğü üçüncü şabe müdürü Şinasi umum mü- dürlük üçüncü daire relsliğine, Ankara emniyet müfettişlerinden Sabri umum müdürlük birinci daire relsliğine, umum müdürlük sitıncı şube müdürü Necib Ko- eaeli birinci sımf emniyet müdürlüğüne, birinci sınıf emniyet müfettişlerinden Faik - Afyon birinci sınıf emniyet müdürlüğüne, İstanbul polis mektebi müdürü Ali Ay- * dinci umum müdürlük basın ve baş ted- kik mütehassıslığına, Balikesir emniyet mü- dürü Sald umum müdürlük üçüncü şube müdürlüğüne, polis enstitüsü müdür mu- avini İzeettin umum müdürlük allıncı şu- be müdürlüğüne, Kocaeli emniyet müdü- rü Şerif birinci sınif emniyet o müfettiş- iğine, Yumi müdürlük Şube müdür mua- vinlerinden Halil sekizinci şube müdür. Tüğüne, Bitlis emniyet müdürü Ahmed İstanbul polis mektebi müdürlüğüne, po- Mis müfetlislerinden Ata Tokai emniyet müdürlüğüne, polis müfettişierinden Ek- rem Aydın emniyet müdürlüğüne, İstan- bul emniyet müdürlüğü altıncı şube mü- dürü Faik Mardin emniyet müdürlüğüne, Urfu emniyet müdürü Fehmi Urfa polis müfettişiiğine, Beyhan emniyet müdürü Necmeddin Eskişehir emniyet müdürlüğü- ne, Trabzon emniyet müdürü Nureddin Samsun emniyet müdürlüğüne, Antep emniyet müdürü Sebati polis enstitüsü müdür muavinliğine, Edirne emniyet baş- komiserlerinden Sadik Bilecik emniyet ” ne, eski kaymakamların- dan Halli İstanbul emniyet müdürlüğü al- Iki çocuk Bir yük arabasının tekerlek- leri altında yaralandı Arabacı Etemin idaresindeki yük arabası dün Cibali caddesinden ge- çerken Taceddin ve Nezahat adların- da iki çocuğa çarpmıştır. Yüklü ara- banın tekerlekleri afasına sıkışan ç0- cükların ikisi de muhtelif yerlerinden | teblikeli surette yaralanmışlardır. | Çocuklar ifade veremiyccek bir halde Beyoğlu hastanesine kaldınI- mışlar, arabacı Etem yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Arnavutluk istiklâlinin 26 ncı yıldönümü merasimle kutlandı Tirana 29 (A.A.) — Amavutluğun 26 ncı istiklâl yıldönümü, bütün mem- lekette parlak bir sürette kutlanmış- tar. Bu sabah saat 11 de kral, yeni Tira- na radyo postasını millete hitaben | söylediği bir nutukla açmıştır. MEŞ'UM Aşk ve macera romanı Nakleden: (Vâ - Nü) — Elimizde delil var. Didarı öldüren ©... Belki nişanlısı da yardım etmiştir. Elmasları çaldılar... Şevki biran tereddüd etti. Sonra sor. du: — Pek âlâ amma, ne gibi bir delil var? — Biliyorsunuz ya... Genç kızın ko- lunda Didarın verdiği bilezik takılıydı. Hattâ bizzat sizin dikkatinize çarptı. Bu mücevherin kendinde bulunuşunu istediği şekilde bize tefsir edip yuttur- du. Kadın hediye vermişmiş filân... Halbuki hakikatte diğer mücevherle. rin de kızda olduğu anlaşıldı. Saflık mukallidi rollerile polise itimad verdi. ğine kani oldüktan sonra ihtiyatsız hareketederek çarşıya gitmiş, madam | Hayganöş namında bir Ermeni kâdı. | nın dükkânına elmasları rehin koy- müş... Kadın, genç kızın evinin ka yı ödemiş. Lâkin bü işte ka- ranlık, meşkük bir taraf olduğunu his- sederek korkmuş. Bize haber — Kızi yakaladınız mi? — Hayır... Daha ihtiyatlı hareket verdi. | tıncı şube müdürlüğüne, İstanbul emniyet, müdürlüğü beşinci şube müdürü Şükrü umum müdürlük dokuzuncu şube müdür- Jüğüne, Manisa emniyet müdürü Taceddin İstanbul emniyet müdürlüğü dördüncü #ube müdürlüğüne, Afyon etoniyet müdürü Şükrü İstanbul emniyet müdürlüğü beşinci şube müdürlüğüne, umum müdrülük 3e- Kizinel yube müdürü Tevfik dördüncü şu- be müdürlüğüne, *umum müdürlük şube müdür muavinlerinden İhsan Trabzon emniyet müdürlüğüne, birinci umumi mü- fettişiik emniyet müşavir muavini Tevfik Manisa emniyet müdürlüğüne, İstanbul emniyet müdürlüğü dördüncü şube mü- dürü Fikri Çoruh emniyet müdürlüğüne, Erzincan emniyet müdürü Zekeriya birin- ci umumi müfettişlik emniyet müşavirli- ğine, Mardin emniyet müdürü Nurettin İçel emniyet müdürlüğüne, Çoruh emniyet müdürü Ismall Hakkı Seyhan eminiyet müdürlüğüne, Bursa seferberlik müdürü Edib Muğla emniyet müdürlüğüne, İçel emniyet müdürü Ruhi Hâhikesir emniyet müfettişliğine, gümrük muhafaza umum komutanlığında hâkim İrfan Ankara #m- niyet müdürlüğü üçüncü şube müdürlü- Büne, İstalibul eyiniyet müdürlüğü altıncı şube müdür muavini Alâeddin Antep em- niyet müdürlüğüne, Kayseri emniyet mü- dürü Fahri emniyet umum müdüatü dördüncü . sinif eminiyel müdürlük umum müdürlük birinci sınıf Amiri Recai dördüncü sınıf müdür! emniyet müfettişlerinden Said umum müdürlüğü şube müdürlüğüne, Rize emniyet müdürü Behçet Kayseri cm» niyet müdürlüğüne, Çorum emniyet âmiri Server Erzincan emniyet müdürlüğüne, İstanbul emniyet müdürlüğü kadrosunda Zeki İsparta emniyet âmirliğine naklen ve terfian tayin edümişlerdir. Sirkeci garı Yakında gar önündeki küçük meydanın da istimlâkine başlanacak Sirkecideki şimendifer garında ya- | pılan ilâve inşaatın 15 kânunuevvele | kadar bitirilmesi muhtemeldir. İnşaat bu tarihe kadar bittiği takdirde yeni banliyö peronu gelecek ay içinde hal- ka açılacaktır. İ Müstakbel Sirkeci meydanı üzerin- | de Nafla Vekâletile Belediya arasında- ki temaslar yakında neticelenecektir. Bundan sonra da, Çatalcaya hareket eden otobüslerin bulunduğu sahadan Sirkeci garı ve garın önündeki kü- çük meydan boyunca uzayan adanın istimlâkine başlanacaktır. Buradaki otel, Iokanla, kıraathane vesair bina- Jar kâmilen yıkılacaktır. Bir taraftan da gar binasının deniz tarafındaki sa- haya yapılacak parkın inşasına baş- lanacaktır. * İtalyada siyonistlerin organı kapatıldı Fioransa 29 (A.A.) — İtalyan Siyo- nislerinin organı olan İsrael mecmu- ası valinin emrile kapatılmıştır, KADIN Tefrika No. 77 etmemizi tenbih ettiler... Kızın baba- Mığı tekâüd zabitlerden... Harpte feda- kârlık etmiş... İstiklâl madalyesi sa- hibi,.. Konu komşu da haklarında hep iyi söylüyor... Şimdilik sadece taras- sud altına aldık. Şevki fena halde afallamıştı. — Pekâlâ... - diye kekeledi. Hayret ediyordu: Her şeyi mükemmel hisseden, en kurnazca gizlenmiş izleri sezen öski bir kurt olduğuna kaildi. Bu genç kı- za nasıl kapılmış kalmıştı? Şimdi ken- di kendine şaşıyordu. Âmirinin yanına döndüğü zaman, mahcup bir sesle; Affedersiniz amme... bu işe inanmiyorum... O sırada Bedi de odadaydı. İki ir birden: gil olur? » delil var, — Bilmem anıma, müsaade ederse- niz, bu kızı tevkif etmezden eyvel, bon yeniden tedkikata girişeyim... Bedi telâşla söze atılarak: - dedi. Ben dediler, « Elimizde Ev içinde kanlı bir kavga oldu Kartal kazasına bağlı Malta köyün- de bir hâdise olmuş, Sadık isminde birinin evine kaçan bir kadın yüzün- den, kadının amca ve dayılarile Sadık arasında kanlı bir kavga çıkmıştır, Adı Nadire olân bu kadının Sadığın evine girdiğini haber alan amca ve dayıları eve koşaran, kapısını kırmak suretile içeri girmişler ve Sadığı mü- kemmelen döğdükten sonrü, içlerin- den biri, kama ile'sağ kolundan yara» lamıştır. Mücadele esnasında Sadığın elleri parçalanmış, feryadlar üzerine yetişen komşular Sadığı güç halle kurtarmışlardır, Hâdiseye Kartal jan- darması el koymus, Sadık hastaneye kaldırılarak, eve girenler Adilyeye tes- lim edilmişlerdir. Esnaf cemiyetleri Bütçelerde müşterek yardım miktarı artırılıyor Esnaf cemiyetleri idare heyetleri ye- ni sene bütçeleri üzerinde konuşmak üzere toplantılara devam etmektedir- ler. Dün de Esnaf cemiyetleri merkez komitesile Berberler cemiyeti idare heyeti toplanmıştır. Yeni bütçelerde yardım işleri için daha geniş tahsisat ayrılacaktır. Ni Müsterek yardım geçen sene 23,000 ira idi, Bu sene 30,000 küsur liraya çıkarılması üzerinde, konuşulmakta» dır. Cağaloğlundaki Esnaf hastanesi- ne bu sene iki paviyon ilâve edilecek- tir. Ayni zamanda hastanede yatak adedi de arttırılacaktır. Bu cihetleri temin için teberrüz imkân verilmek üzere hükümetten müsaade İstenmiş- tir. Posta müdürleri arasında tayinler Ankam 49 vTelefonla) — İslanbü) P. T. T. wüdhrü Yüsüf Asin görülen Mizum üzerine işten menedildiği tarihterı itiba- emrine alınarak yerine Yük- azasındanı Maşhar Deriner- olduğu 80 lira maaşla İstan- bal P. T. 7. müdürlüğüne, Seyhan P.T.T. müdürü Yakup Akgünün görülen lüzum üzerine işten menedildiği 4/11/9838 tari- hinden itibaren Vekület emrine. almarak müamelit müfetğişi Kenan Onatın ta olduğu 55 lira maaşla Seyhân P, T. müdürlüğüne, “Telgraf işleri velisi Kecati 'Toder'in almakta olduğu 70 ira ik fen heyeti aralığına, An- rü Sadi Alasgilin al- makta olduğu 55 rn maaşlâ İzmir telefon mildürtüğüne, Van P.T.T. müdürü Etem Ülkerin almakta olduğu -46 lira maaşla T. müdürü ür“renin ak makta olduğu 40 lira maaşla Ve P. T. T. müdürlüğüne, Ankara posra muuvini Ha- mit Tuncerin almakta olduğu 55 lira ma- aşla Ordu P, T. T. müdü: Yt müfettişlerinden Hadi Jetinde bulunduğu Kayser! P. T. T. mü- dürlüğüne almakta olduğu 40 lira maaşla mezkür müdürlüğe asaleten tayin olun- muşlard. uzatmaktan başka bir işe yarama... Fakat Şevki, kati bir sesle; — Hayır... Müsaade ediniz... Mü- him bir hata işlemiyelim... ai dört saatlik bir teehhür vaziyeti as tlrmez... Esasen tarassud dö yor... Bu genç kiz, hakiki; nahsa, tevkif edilişi onu Bedi, sabırsızlıkla dudak dı. Fakat memurun bu teklifini redde. demezdi. Bilhassa ki, polis #miri; — Benim Şevkiye pek itimadım vardır, Bedi bey! Deliller olmasına rağmen teklifini kabul edeceğim... Bedi: — Pekâlâ efendim... O halde yarın, tevkif müzekkeresini kesersiniz... Ben- ce bu kız, müthiş bir canidir.. Mü- kemmel rol oynamasını bilen bir sah- tekâr... - dedi. Bu sözleri söylerken, adamcağız bo- gulur gibi oluyordu. Zira Leman, o aşk gecesinde, erkeğin kendisini ne de. Tece sevdiğini anlamış ve herşeyi iti. raf etmişti, Kadının şeriki cürmü olarak onu mü- dafaa edişi, kendisinin de cürme İşti- rak edişi değil miydi? İşte bu hal onu boğuyordu. Kendi menfaatini “gözetmek için, adaletin kuvvetinden istifade ediyor- du. İşte bu sebepledir ki, buz kesilen ellerini terli alıma dayıyarak, derin 30 Teşrinisani 1938 Türk Dil ve Tarih kurumları (Baş tarafı 1 inci 11 İnel sahifede) bütün dünyaya tanıtmak için ömrü- nün sonuna kadar ve her kesten faz- la çalışan kahraman ve dâhi Şefinin ölümünden sonra da tarih ve dil ça- lışmalacının milli işlerimiz arasinda en çok ehemmiyet verilerek devam ettirilmesi lâzımgelen bir milli iş ol- tıkları büyük irşadı minnet ve şükran ile yadetmişler ve en büyüklerinin bu mukaddes emanetini kendi Azala- | be günü bir yaz toplantısı yaparak göz yaşları içinde onun yüksek halı- rasını sonsuz saygı ve acılarla anmiş olan Türk Dil kurumu genel merkez kurulu, bugün gazetelerde çıkan va- siyetnamede de kardeş Türk Tarih kurumu ile birlikte kendisine ayrılan | İ yeri düşünerek bir daha toplandı. duğunu tebarüz ettirmek suretile yap- | | rının ve bütün tarihseverlerin gönül- | den çalışmaları ile her gün biraz daha | İerletmeyi ve bu suretle kendirlerine tevdi edilen bu yüksek vazifenin bü- tün icaplarını yapmayı bir namus borcu telâkki ettiklerini müttefikan ifade etmişlerdir. Ankara 29 (A.A) — Türk Dİl ku- rumu genel şekreterliğinden: 'Türk Dil kurumunu kendi Kutsal elile kurmuş (ve onun çalışmalarını hayatında sonsuz bir ilgi ve sevgi ile idare etmiş ölan Türklerin ebedi şefi Büyük önder Atatürkün hayata | | | | | Genel merkez kurulu, bu toplantıda Atatürkün mukaddes vasiyetinin asıl amacı, onun kendi açtığı yol üzerinde dil çalışmalarının daimi surette ileri götürülmesi olduğunu takdir ederek, hayatında o kadar önem verdiği bu ulusal işte dalma onun izi Üzerinde yürümek ve bütün varlığıyle çalış- mak ândını, derin acılar ve Sonsuz | minnetlerle bir kere daha tekrarladı. Onün ölile kurulmuş ve idare edil. miş olmak şerefine, son günlerinde en başlı düşüncelerinden birini teşkil etmek ve öz evlâllarından sayılmak bahtiyarlığını da ilâve den Türk Dil kurumu, büyük ve ebedi Türk Önde- rinin yüksek hatırasının deimi bir hizmetkârı olarak çalışmalarına de- gözlerini kapadığı 10/11/938 perşem- İmamı edecektir. Filistinde yeniden çarpışmalar oldu (Baş taraftı 1 nci sahifede) Ayibada bir asi grupu köylülerden zorla para toplamış; para vermek İs- | temiyen ahaliden birini kurşuna diz- miştir. Kurşun, öldürülen adamın vü- cudünü delerek arkada duran bir çe- | teciye saplanmış, onu da öldürmüş- tür, Beyrut 29 (A.A) — PFilistinde Arap- lar, Saffad civarındaki bir İngiliz kam- pını basmışlar ve bütün binaları tah- rib etmişlerdir. On beş İngiliz ağır su- rette yaralanmıştır. Buna mukabil İngilizler de Rasah- mara'da 175 Arap evini bomba ile at muşlardır. Alman gazetelerinin makaleleri Berlin 20 (A.A) — Reuter ajansı muhabiri bildiriyor: Alman Telgraf ajansı, Filistinde hüküm süren nak- liyat grevi dolayısile İngüizlerin Arap köylerine yiyecek taşınmasını menet- tiklerine dair Beyruttan verilen bir haberi neşretmiştir. Bunun üzerine Alman matbuatı İngiltereye tekrar hücum etmeğe baslamıştır. Bu sabah çıkan gazeteler, İngiltere- yi halka hoyratça zulüm yapmakla itham etmektedirler. Berliner Tağeb- lat diyor ki: «Sivil ahaliyi aç bırakmak İngilte- renin Boerlere karşı muvaffakıyetle kullandığı müthiş bir silâhtır. İngilte- re harp sonunda Almanyaya karşı da bu silâhı kullanmıştı. Bu silâh şimdi Araplara çevrilmiştir. Aç kalacak olan Araplar İngilterenin vaidlerini nasıl tuttuğunu öğreneceklerdir.» Deutsche Allegemeine Zeitung şöy- le yazıyor: Fakat Lemanın hayali, onda bütün vicdan: azaplarını sildi. Kendi kendi. ne mırıldandı: — Ne güzel kadın! Ne güzel kadın!.. Sade beni seviyor... Sade benim... Çalışmağa gayret etti. Fakat Leman zihnini o kadar kaplıyordu ki, birşey yapamadı. O sıralarda ise Şevki, polise teslim edilen elmasları görmeğe gitti. Hiç şüphe yoktu: Evet, bunlar, Didara aid gerdanlık ve bilezik!.. Tarife uyu- yorlar... Polis arkadaşından, madam Hayga- noşun adresini istedi. Muhatabı, iza- hat verince: — Allah Allah... - dedi. - Bu işlerle uğraşan esnaf böyle kârlı bir şeyi na- sıl kaçırdı? Niçin alelâcele gelip polise haber verdi? — Evet, biz de hayret ettik amma, verdiği izahata nazaran, kadın kendi. ni her ne suretle olursa olsun lekele. mek istememiş. Bilhassa ortağı onu ikaz etmiş, gözünü korkutmuş... Bun- ları tahkikat esnasında öğrendik. — Kimmiş ortağı? — Nusret bey isminde zengin bir adam... Muameleler takip ediyor, mu- m... Fakat alınan bu kıymetli mücevherleri bozup dane da- ne satmak dururken polise ihbardaki sebebi gene anlıyamadım... Zira bu gi- bi işlerle uğraşan insanlar esasen 0 ka» dar Gürün de değerdir. İnce eleyip «İngilizler 1920 senesindenberi As- ya kıtasında bir istiklâl ve hüriyet ha- vası estiğinin her halde farkına var- mışlardır.» Berliner Borsen Zeitung'da şu sa- tırlar okunmaktadır: «Medeniyet için utanılacak bir hâ- diseden bahsedildiği zaman Filistin meselesinden bahsedilmesi zaruridir.» Völkischer Beobachter gazelesi söy- le yazıyor: «Cenuhi Afrikada Yahudi düşman- lığı artıyor. Bu hâdiselerin yalnız Ce- nubi Afrikada değil, bütün İngiltere. de nazarı dikkati celbettiğini ve Al- manya aleyhinde alelâcele yapılan tenkidlerin tashih edileceğini iddia edebilecek mevkideyiz.» Filistin Arapları iki şartla Londra konferasına girecekler Kahire 29 (A.A.) — Buraya gelen haberlere göre, Filistin Arapları Lon- dra konferansına ancak aşağıdaki iki şart dahilinde iştirake karar vermiş. lerdir: 1 — Müzakerelerin esası evvelden tesbit edilecektir. 2 — Filistin Arapları, İngilizler ta rafından feshedilen ve fakat faaliye- tine devam etmekte bulunan yüksek Arap komitesince temsil olunacaktır. Dahiliye Vekâletinde açık memuriyetler için imtihan Ankara 29 (Telefonla) — Dahiliye Vekâletinde açık bulunan memuriyet ler için yapılacak imtihan geri bıra- kılmıştı. İmtihan (1 birincikânunda Vekâlet salonlarında yapılacaktır. — Lelekelenmekten körkmüşlar- dır, — Canım, onlar nasıl satacaklarını bilmezler mi?.. Bozup bambaşka bir şekil verebilirlerdi... Onlar için kolay ve kârlı bir iş... Biraz daha konuştuktan sonra, Şev» ki, dosdoğru, Hayganoşun dükkânına gitti. Kasada bir adam, hesap defter. Jerine bakıyordu. Ermeni kadını da ya nında oturuyordu, Polis memuru içeri girdikten sonra: — Madam Hayganoş, değil mi?... - diye sordu ve yanındaki erkeğe dön- dü: — Siz de Nusret beysiniz, tanı- dım... Polise teslim ettiğiniz elmas me- selesi için geldim. Cidden iyi yaptı- niz... İhbarınızla bize müthiş bir ka- tilin izini buldurdunuz... — Sahi mi efendim7?,.. Allah Anah... — Öyle ya... Artist Didar hanımın katili... Haberiniz yok mu?.. Bu elmas» lar ona alti... Madam Hayganoş, kollarını havaya kaldırarak, korkuyla: — Asfas! Asfas| « dedi, Nusret ise, çipil gözlerini kırparak, ses çıkarmıyordu. Polis memuru devam etti: — Yaptığınız hizmet sayesinde cü- rüm cezasız kâlmiyacak.. letin yanılmaması için, $ elim; n satan genç kızın şeklini bana biraz dü» ha izah ediniz. (Arkası var).